Voortgezet onderwijs
Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde)
| PO | VO | MBO | Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde) geeft informatie over vakdidactische kennis en denken. Auteur Geeke Bruin Muurling Van de website: “Het boek inspireert om vanuit die kennis en dat denken vaker eigen keuzes te maken in je onderwijs, in je lessen. Het geeft je inzichten waardoor je nog beter in kunt spelen op jouw leerlingen en daarbij,…
Partners gezocht voor een Europees project over data literacy
| PO | VO | Onderzoek naar ‘data literacy’ Idee voor een onderzoeks/samenwerkingsproject Erasmus+ regeling 2024 – policy experimentation Onderdeel: TOPIC 1: DIGITAL EDUCATION (CROSS-SECTORAL) – ERASMUS-EDU-2024-POL-EXP-DIGITAL Regeling 2024, EU Doelen Developing a better understanding of data literacy, its dimensions, the impact of different degrees of data literacy on individuals with the help of a sound research and literature…
Educational Designer van februari 2024 verschenen
Educational Designer is een blad van en voor ontwikkelaars van onderwijs in wiskunde en in sciencevakken, met veel aandacht voor didactisch onderzoek en implementatie-onderzoek rond onderwijsmateriaal in ontwikkeling. Issue 16 van Educational Designer (februari 2024) bevat de volgende artikelen. Numerical Methods – A Curriculum Mystery (Charles Lovitt) Multidimensional Science Assessment: Design Challenges and Technology Affordances…
Beroepsbeeld bèta-docent
Beroepsbeeld bèta-docent Binnen ELWIeR/Ecent is er de nodige aandacht voor het beroepsbeeld van de (bèta-)docent, omdat we graag zuinig zijn op deze docenten! Misschien werkt dat anders uit voor rekenen/wiskunde dan voor natuurwetenschappen en techniek, en het ziet er zeker anders uit w.b. een basisschool-docent ten opzichte van een docent voortgezet onderwijs. Invalshoeken Wanneer we…
Reflectiewijzer Peil.Digitale geletterdheid
Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde (s)bo (maart 2024) is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Digitale geletterdheid. Deze reflectiewijzer is voor schoolteams een hulpmiddel om in gesprek te gaan over (de kwaliteit van) het onderwijs in digitale geletterdheid op uw school. Voor het voeren van dit gesprek kunt u de…
Wiskunde B dag 2024
De Wiskunde B-dag is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde B in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date: 22 november 2024 Lees meer
Scaffolding small groups’ mathematics learning
Sharon Calor Scaffolding small groups’ mathematics learning Verdediging proefschrift UvA, 10 april 2024, 14:00 Abstract (een van de deelstudies, 2021) Background Supporting students during collabora- tive learning in mathematics is challenging for tea- chers. We developed the Small-Group Scaffolding Tool (SGS-Tool) to assist teachers regarding how and when to offer support. The tool is based…
Wiskunde A-lympiade 2025
De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date voor 2024-2025 22 november 2024, voorronde!
Conferentie 2025 – Educating the Educators
Cyprus, 5 t/m 9 mei 2025 icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Call for proposals: September 2024 ecent.nl/educating-the-educators
ICSE Summerschool 2024 in Praag
| VO | Een STEM education Summerschool ICSE Academy, voor 50 deelnemers. Van 28 juni tot 5 juli 2024, Praag Hotel: centrum-krystal.cz/en Vanuit het project ICSE Academy wordt dit initiatief genomen, speciaal richting docenten en docenten-in-opleiding (wis, na, sk, bio, inf.) Organisatie: Martin Bilek (hoogleraar chemie-didactiek), Karlova University, Faculty of Education
Conferentie taalgericht vakonderwijs 11-10-2024
| PO | VO | MBO | Conferentie van het Platform Taalgericht vakonderwijs 11 oktober 2024 Save the date: 11-10-2024 Verwijzingen www.slo.nl/thema/meer/taalgericht-vakonderwijs
Nieuwe concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap
concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap SLO heeft samen met het onderwijsveld conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap ontwikkeld. Op 6 maart 2024 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Digitale geletterdheid Domein Kerndoel PO Kerndoel onderbouw VO A. Praktische kennis & vaardigheden 1. Digitale systemen 2. Digitale media en informatie 3. Veiligheid en…
Werken aan basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 24 september 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: ntb)
ZDM-Webinar – Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions
| PO | VO | MBO | Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions 27 maart 2024, 09.00 – 10.30 Moderator: Gabriele Kaiser (Editor-in-Chief of ZDM – Mathematics Education) Online (Zoom) We are delighted to invite you to a webinar organized by the editors of ZDM-Mathematics Education on the journal’s special issue ‘Mathematics and Interdisciplinary STEM Education’ edited…
Bijeenkomst over examenprogramma’s vmbo biologie, nask1 en nask2
De examenprogramma’s van biologie, nask 1 en nask 2 worden op dit moment geactualiseerd, de eerste grote upgrade sinds meer dan 20 jaar. Voor deze actualisatie heeft de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken hard input nodig. Zij wil graag weten wat volgens leraren in het vmbo in deze examenprogramma’s moet komen te staan, en wat er juist…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over Hoe geef je les over duurzaamheid?
| VO | Sustainability education for Environmental Citizenship (Hoe geef je les over duurzaamheid? voertaal Engels) 28 maart 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door de Universiteit Utrecht Engelse pagina en inschrijven Abstract During this 1h4Teachers in STEM webinar, Michiel van Harskamp (Utrecht University) will discuss his experiences with implementing sustainability issues in science…
Vacatures expertisepunt rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Drie vacatures bij het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde Kom het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde versterken met onderzoek naar vernieuwingen bij rekenen-wiskunde in het po, vo en mbo! Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) is een door OCW geïnitieerd initiatief dat per 1 september 2023 voor een periode van vijf jaar van start is gegaan. De missie van ExpRW is om…
Chemie aktueel en Actuele chemie
| VO | Een terugblik op 30 jaar Chemie Aktueel (1989-2019) en de periode Actuele chemie (2019-2023). Een schat aan artikelen en materialen Archivering in 2024 Via Ecent wordt in 2024 gewerkt aan het online zetten van de archieven van zowel Chemie Aktueel (1989-2019) als Actuele chemie (2019-2023). Klik hier voor de tussenstand. Informatie: Lesley de Putter…
U-Talent conferentie
| VO | Lessen voor een Hoopvolle Toekomst | Conferentie over Duurzaamheidsdidactiek u-talent.nl/docenten/conferentie/ 12 april 2024, Utrecht. De jaarlijkse U-Talent conferentie voor docenten, toa’s en schoolleiders is een dag met verschillende workshops, lezingen en activiteiten die mogelijkheid bieden om je verder te professionaliseren in het onderwijs, en in jouw vak van expertise. De Conferentie is voor docenten…
AI4K12 – Artificiële intelligentie en onderwijs
| PO | VO | MBO | ai4k12 = Artificiële intelligentie voor het onderwijs van k-12 (4-18 jaar). ai4k12.org In dit (USA) project (met financiele ondersteuning van de NSF): ontwikkelt men richtlijnen w.b. artificiële intelligentie voor onderwijs 4-18 jaar brengt men bronnen op dit gebied bij elkaar in een online repository voor direct gebruik wordt samengewerkt tussen docenten, onderzoekers, ontwikkelaars e.a….
Rapport Peil.Digitale Geletterdheid einde basisonderwijs
| PO | Op vrijdag 15 maart presenteert de Inspectie van het Onderwijs het rapport van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde basisonderwijs. Dit peilingsonderzoek brengt in kaart hoe vaardig leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs zijn op het gebied van digitale geletterdheid, en met name de digitale informatievaardigheden. Onderzocht is hoe de kenmerken van het onderwijs,…
Beroepsbeeld wiskundedocent – meetup
| VO | MeetUp NVvW 30 januari, 19:30 https://www.nvvw.nl/2024/01/beroepsbeeld-wiskundeleraar/ We hebben een prachtig beroep, er wordt dan ook veel over ons geschreven. Maar er is maar één groep mensen die weet wat het beroep echt inhoudt: wij zelf. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het beroepsbeeld leraar, maar de NVvW heeft de indruk dat de wiskundeleraren…
Mathematical Cognition and Learning Society
| PO | VO | MBO | MCLS – organization to promote the communication of scientific research on mathematical cognition and learning, and advance the study of its typical and atypical development, neural substrates, genetic and environmental influences, cultural variation, and malleability. the-mcls.org Conferentie 2024 Washington DC, 26-28 juni 2024 History The MCLS is indebted to Dan Berch for his inspiration…
AI op school
| VO | Project AI (artificiële intelligentie) Op School o.a. i.s.m. de Universiteit van Gent dwengo.org/aiopschool Artificiële intelligentie (AI) komt volop aan bod in de media. Populaire thema’s zijn: chatbots, zelfrijdende auto’s, virtuele assistenten en het verlies aan jobs. AI-systemen dringen meer en meer onze wereld binnen. AI Op School is een project dat ontstaan is uit…
Conferentie aansluiting po-vo (rekenen/wiskunde) op 13-3 a.s.
| PO | VO | PO/VO: Conferentie ‘Overgang PO-VO’ Voor wie: Rekencoördinatoren, leraren bovenbouw po en leraren rekenen en/of wiskunde onderbouw vo die graag werken aan een goede overgang van po naar vo Datum: 13 maart 2024 Locatie: Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht Url: Info en inschrijven Rekenen en wiskunde van po naar vo SLO organiseert samen met de…
Conferentie Meda 2024
| PO | VO | MBO | Confereentie – Mathematics education in the digital age Meda 4, September 3-6, 2024 University of Bari Aldo Moro, Bari, Italië First announcement Teaching, learning and assessment practices within all phases of mathematics education have dramatically changed due to global pandemics and the increasing dependences on digital technologies across education systems. Meanwhile, the field has…
ICME – 15 – Come and be counted (conferentie 2024)
| PO | VO | MBO | 7-14 juli 2024 in Sydney, Australië. icme15.org/ The International Congress on Mathematical Education is the largest international conference on mathematics education in the world. This quadrennial event is organised under the auspices of the International Commission on Mathematical Instruction and explores current global trends in mathematics education research and mathematics teaching practices at all…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over ChatGPT in het onderwijs
| VO | ChatGPT in het onderwijs, 29 januari 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door Oliver Strasser, PH Freiburg, Duitsland Inschrijven Zoom link 29 januari “AI in the Classroom? How ChatGPT can support STEM Teachers” is a workshop within our new series 1h4teachers in STEM focused on the practical application of AI in…
Dice – Development and InterCultural Education
| PO | Development &Intercultural Education (DICE) Iers project 2003-2023, gericht op lerarenopleidingen basisonderwijs In 2023 kwam er een boek uit met bronnen. Project Het DICE-project is gericht op het ontwikkelen en uitbreiden van stafcapaciteit en expertise in de vier partnerinstellingen en het verankeren van ontwikkelingseducatie en intercultureel onderwijs als essentiële elementen van de initiële lerarenopleiding op…
Docentennetwerk biologie (vohonetwerken) komt twee keer bij elkaar
| VO | Beta-partners en U-Talent organiseren samen twee bijeenkomsten (16-1 en 4-4), 16:00-20:00 Meer info en inschrijven Docentenactiviteit biologie Utrecht en Amsterdam Hoe breng je als docent de grote variatie aan rollen van organismen onder de aandacht bij de leerlingen? Hoe maak je iets dat zo klein en voor sommigen weerzinwekkend is, interessanter, inzichtelijk en zichtbaar?…
Girl STEM-power, verslag bijeenkomst in Utrecht
| VO | Op donderdag 30 november 2023 heeft U-Talent, een van de voho-netwerken, weer een GirlsClub WIN bijeenkomst georganiseerd (meisjes van U-Talent scholen, 2/3 h/v. Elke bijeenkomst combineert men minimaal twee schoolvakken. Deze keer waren dat wiskunde en informatica. Het thema was ‘patronen’, deze gingen de meisjes ontdekken, ontwikkelen en programmeren. Super gaaf! Een verslag We…
Resultaten Pisa 2022
| VO | Op 5 december 2023 kwamen de resultaten beschikbaar van Pisa 2022 Rapport Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht Een internationaal vergelijkend onderzoek onder 15-jarigen (OECD’Program for International Student Assessment) Algemeen Voor zowel Wiskunde als Natuurwetenschappen is er een dalende trend. Op basis van de PISA-data kan onvoldoende worden vastgesteld of en in hoeverre de pandemie en…
Impact – project onderwijs over duurzaamheid en klimaatverandering
| VO | IMP>ACT : Impact assessment for action competence Project – 01.01.2024 to 31.12.2027 impactforaction.eu IMP>ACT aims to better understand and provide recommendations on how to measure what learners actually learn in sustainability and climate change education (SCCE). Central to achieving this goal is the development and validation of the IMP>ACT assessment framework for users in…
Expertisepunt rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (exprw.nl) is een netwerk van kennis en expertise op het gebied van reken-wiskundeonderwijs. Expertisepunt rekenen-wiskunde (exprw.nl) Doel Het doel van het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland duurzaam te bevorderen is in lijn met en een operationalisering van het Masterplan Basisvaardigheden voor wat betreft het reken-…
Onderwijskennis – digitale geletterdheid – mediawijsheid
| PO | VO | MBO | Digitale geletterdheid – mediawijsheid Hogeschool Utrecht – Elwin Savelsbergh, Geertje Damstra, Milena Spaan, e.a. Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Op 10 november 2023 werd de pagina Digitale geletterdheid – mediawijsheid gepubliceerd: “Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang…
Denkklassen creëren – Building thinking classrooms
| VO | Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)? Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken. In Nederland zijn deze denkbeelden opgepikt, o.a. door buildingthinkingclassrooms.nl. Nederlandstalige website, nascholing Anno 2024 is er de website buildingthinkingclassrooms.nl,…
Scholen (po en vo) gezocht om zich te buigen over de conceptkerndoelen
| PO | VO | Scholen gezocht voor regiobijeenkomsten (jan-maa 2024). Door mee te doen kan er nog input geleverd worden voor de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde. Nu de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde zijn opgeleverd, is het tijd om scholen te raadplegen en in gesprek te gaan met onderwijsprofessionals over de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Daarom is SLO voor…
Doe eens een WiTje samen met je studenten – Wiskunde in Teams
| VO | Een “WiTje’ is een kleinere variant van Alympiade, B-dag, OWD opdrachten. Wat zijn WiTjes? WiTjes zijn korte modelleer- of onderzoeksopdrachten, bedoeld voor één les, gebaseerd op opdrachten van de Wiskunde A-lympiade, de Wiskunde B-dag of de Onderbouw/VMBO Wiskunde Dag: de opdrachten van Wiskunde in Teams. WiTjes – en grotere opdrachten – in de lerarenopleiding…
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 27 maart 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Nieuwegein) Kosten: Leden van…
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 10 januari 2024 Inschrijven Hoe begeleid je scholen tot een gedragen visie op Wetenschap & Technologie (W&T)? Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs in W&T. Gezamenlijk tot een gedeelde visie komen, zorgt ervoor dat een team goed onderwijs geeft vanuit een gezamenlijk kader. Deze masterclass is…
Werken aan basisvaardigheden wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 23 januari 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW (Er is nog een zelfde conferentie gepland op 27 maart a.s.). Praktisch Tijd:…
Design research in mathematics education
Open lectures on design research in mathematics education More info Over the last decades, we have seen a growing variety of design-oriented research approaches emerging under various names—such as design experiments, design research, design-based research, and educational design research. As a generic term, we use Design Research to acknowledge the differences between the various approaches….
Feedback and Assessment in Mathematics Education
Fame 2024, an ERME topic conference 05-07 June 2024 Utrecht, The Netherlands uu.nl/fame First Announcement. Abstract Assessment is pervasive in the teaching and learning of mathematics at any educational level though often its impact on the students’ and teachers’ experiences is under-estimated. With this ERME topic conference we wish to sharpen the focus on the…
Dissertatie Rayendra Bachtiar – Animated reasoning
Rayendra Bachtiar Animated reasoning Supporting Students’ Mechanistic Reasoning in Physics by Constructing Stop-Motion Animations Universiteit Utrecht maandag 6 november 2023 van 14:15 tot 15:15 meer info Abstract Mechanistic reasoning (MR), which is a form of causal reasoning, is an essential aspect of science education. To support students in developing MR, students in this series of…
Vacature – Clustermanager bèta CvTE
Functieomschrijving: De clustermanager exacte vakken havo/vwo binnen de afdeling Voortgezet onderwijs van het CvTE: stuurt meerdere vaststellingscommissies centrale examens exacte vakken havo/vwo aan; voert de regie over de ontwikkeling van (nieuwe) examens en de implementatie van vernieuwingen binnen het eigen cluster van vakken; voert de regie over de examencyclus binnen het eigen cluster; draagt bij…
Velon congres 2024
De congresorganisatie nodigt je van harte uit om een bijdrage te leveren aan het Velon Congres 2024. Tot en met woensdag 1 november 2023 is het mogelijk om een bijdrage in te dienen. veloncongres.nl/abstracts-2024
CheckYourFuture
CheckYourFuture is een project om een nationaal verzamelplatform op te zetten voor het opdoen van inspiratie in het loopbaan-oriëntatieproces, met een initiële focus op bètatechniek. 2024 (pilotjaar) met steun van het outreachfonds (betadecanen). De inspiratie voor bèta-techniek wordt gegeven door middel van video’s en interviews waarin diverse personen vertellen over hun werk en een duidelijk…
Nieuwe concept-kerndoelen rekenen-wiskunde
Concept kerndoelen rekenen-wiskunde. (2023) (pdf). Zie ook SLO: concept kerndoelen rekenen-wiskunde. SLO heeft samen met onderwijsveld conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde ontwikkeld. Op 28 september 2023 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Domein A – Wiskundige attitude Domein B – Wiskundig concepten Domein C – Wiskundige denk/werkwijzen Domein D – Wiskunde…
Lesmateriaal duurzaamheid
Lesmateriaal ontwikkeld in het kader van het project Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs. Zie ook het proefschrift (2023: Michiel van Michiel van Harskamp: Ask, find out and act). De zes lesmodules zijn ontwikkeld tijdens de Lesson Study cycli van Burgerschapsvorming rond duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs. De modules zijn bruikbaar in de onderbouw van het VO. Mogelijk…
Inge Molenaar benoemd tot hoogleraar onderwijs en artificiële intelligentie
Inge Molenaar is per 1 augustus 2023 benoemd tot hoogleraar Onderwijs en Artificiële Intelligentie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit. ‘Ik onderzoek de toepassing van AI om het leren van leerlingen en het onderwijzen van leraren te optimaliseren’, zegt Molenaar. ‘Het startpunt is de pedagogische-didactische kennis over goed onderwijs en de…
Mathematics and data education
De Royal Society beschrijft in dit rapport (2023) enkele belangrijke tendensen in de ‘functie’ (en inhoud) van het wiskunde onderwijs onder invloed van ontwikkelingen als: rol van data; rol van technologie. Zie hieronder enkele kern-boodschappen uit dit rapport. Key messages Mathematical and data sciences are everywhere, and their influence is growing. Our education system must adapt. The…
Mini-symposium Statistiekonderwijs
Vrijdag 22 september 2023 van 10.00 – 13.00 uur (inloop vanaf 09.30 uur) Locatie: Hogeschool Utrecht, Padualaan 101, Utrecht – Collegezaal 2.001 Meer info Wat zijn de laatste ontwikkelingen in statistiekonderwijs? Wil je meer weten over onderzoek naar statistische grafieken door Lonneke Boels? Of ben je geïnteresseerd in de rol van kunstmatige intelligentie bij de…
Duurzaamheidseducatie in actie
Kinderen en jongeren krijgen het meest te maken met de grote gevolgen van klimaatverandering. Daarom organiseren Extinction Rebellion Onderwijs, Fridays For Future, Teachers for Climate en Scientist Rebellion op vrijdag 15 september 2023 een schoolstaking voor het klimaat. klimaatstaking.org Onderwijs en actie, gaat dat samen? Nieuwe dilemma’s in een tijdgewricht waarin het duidelijk is dat…
Proefschrift Michiel van Harskamp – Ask, find out and act
Michiel van Harskamp Utrecht: Utrecht University Ask, find out, and act. Fostering environmental citizenship through science education Publication Number FI Scientific Library 118 Download Verwijzingen Ariza, M. R., Christodoulou, A., Van Harskamp, M., Knippels, M. C. P. J., Kyza, E. A., Levinson, R. and Agesilaou, A. (2021). Socio‐scientific inquiry‐based learning as a means toward environmental…
World Cleanup Day in Nederland
World Cleanup Day ivn.nl/aanbod/worldcleanupday Jaarlijkse opruimdag. 2023 16 september 2023: World Cleanup Day! Tijdens deze wereldwijde opruimactie geven we samen met ruim 190 landen de planeet een grote schoonmaakbeurt. Het doel? Het opruimen van zoveel mogelijk zwerfafval! En vooral ook het verkrijgen van waardevolle informatie over het soort afval dat rondzwerft. Dat inzicht is onmisbaar…
European Olympiad of Experimental Science
European Olympiad of Experimental Science eoes.science slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/eoes
ERWD
Ernstige reken-wiskunde problemen en dyscalculie zie ook Dyscalculie Definitie In feite is de definitie van ERWD een uitbreiding van de notie van dyscalculie, om te accentueren dat in het geval van een ‘zwakke rekenaar’ er twee richtingen op gekeken kan worden: richting de persoon: de lerende die wellicht achterstand heeft opgelopen op basis van persoonskenmerken…
Promotie Filip Moons
Semi-automated assessment of handwritten mathematics tasks. Atomic, reusable feedback for assessing student tests by teachers and exams by a group of assessors Promotie Filip Moons, Universiteit van Antwerpen, 6 september 2023, 17:00 u mathsa.uantwerpen.be (livestream en pdf proefschrift) Verwijzingen Moons, F. (2023). Semi-automated assessment of handwritten mathematics tasks. Atomic, reusable feedback for assessing student tests…
mathematics education seminar – 28-9 – over professionele leergemeenschappen
Alexander Schüler-Meyer Eindhoven School of Education Pre-Service Mathematics Teachers utilization of didactical theory to innovate their internship teaching. 28 september 2023, 15:30 – 17:00 (voertaal engels) Online via Teams Abstract Even though Pre-Service Teachers (PSTs) in the Netherlands already teach mathematics lessons in their internship, PSTs rarely succeed in applying their theoretical knowledge from their…
Mathematics education seminar – 26 oktober – Computational thinking
Sylvia van Borkulo Universiteit Utrecht The evolution of Computational Thinking: from hot topic to basic skill? Mathematics education seminar In Teams 26 oktober 2023, 15:30 – 17:00. Computational thinking (CT) is gaining attention in education as a part of digital literacy and can be addressed in several disciplines, including mathematics. Much research has been done…
mathematics education seminar – 30 november – Gerrit Roorda
TTP-LS: A Lesson Study intervention to support mathematics teachers to implement problem-solving in lessons. A mathematics education seminar Speaker: dr. Gerrit Roorda, University of Groningen, The Netherlands 30 november 2023, 15:30 – 17:00, Teaching & Learning Lab of Utrecht University: room 3.25 of the Buys Ballot Building, Science Park Utrecht This seminar summarizes the results…
Woudschoten Chemie Conferentie 2023
De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. We hopen u op 2, 3 en 4 november 2023 te mogen verwelkomen bij de 33e editie van de Woudschoten Chemie Conferentie. Het thema van de Woudschoten Chemie Conferentie is dit jaar ‘Expeditie chemie’. Want alles begint…
Inscience International Science Film Festival
insciencefestival.nl De negende editie van InScience, International Science Film Festival Nijmegen, vindt plaats in het voorjaar van 2024. InScience is een van de grootste Europese festivals voor de wetenschapsfilm. Vier dagen lang worden de meest prikkelende wetenschapsfilms vertoond van de afgelopen tijd. Tijdens het festival ontmoeten internationale topwetenschappers, filmmakers en publiek elkaar om de nieuwste…
Interview met Emma Versteegh – interview-van-de-maand
Interview Emma Versteegh Datum 11-7-2023 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Vier interviewvragen (3 minuten) Hoe kwam je tot de beslissing het onderwijs in te gaan? Zijn er meer leraren in je familie? En…
Interview met Hugo Mulder
Interview Hugo Mulder Datum 11-7-2023 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Vier interviewvragen (3 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe ziet je werk er momenteel uit? En welke taken en rollen heb je…
Interview met Jan Jaap Wietsma
Interview Jan Jaap Wietsma Datum 3-7-2023 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Jan Jaap Wietsma is anno 2023 voorzitter van de NVON. Drie interviewvragen (3 minuten) Waar komt jouw voorliefde voor onderwijs en het…
Landelijk Expertisecentrum PO-VO
Landelijk Expertisecentrum PO-VO Met het oog op de leeftijdsspecialisaties binnen de lerarenopleidingen is in 2023 het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) opgericht voor kinderen in de leeftijd van acht tot veertien jaar. Dit in navolging van de oprichting van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) in 2021 voor kinderen in de leeftijd van twee tot acht…
Vacature – UD wiskundedidactiek
Lees meer Als Universitair Docent binnen het Freudenthal Instituut externe link werk je mee aan de kerntaken van het team Didactiek van de Wiskunde. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en uitvoeren van cursussen in het masterprogramma Science Education and Communication en/of in het serviceonderwijs. Daarnaast ga je masterstudenten en promovendi begeleiden….
Nationale aanpak professionalisering van leraren
Groeifonds project Dit voorstel heeft een positief advies gekregen (ronde 3, juni 2023) Het voorstel Nationale Aanpak Professionalisering (NAPL) van Leraren gaat over de doorlopende ontwikkeling van leraren. Het is het streven om via co-creatie in onderwijsregio’s professionaliseringsaanbod te gaan creëren dat voldoet aan de wensen van leraren en scholen en past bij te ontwikkelen…
Techkwadraat, samenwerking van leerrijke omgevingen voor technologie-onderwijs
Project TechKwadraat (toegekend voorstel “Investeren in het talent van de toekomst”) 2024-2028 Het programma Techkwadraat is een van de acties uit het Actieplan Groene en Digitale Banen van de ministeries OCW, EZK en SZW. Websites: techkwadraat.nl en ptvt.nl/vraagstuk/techkwadraat. Verwijzingen Bericht bij PTvT (30 juni 2023) Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek STEM22
Mathfest – feest van de wiskunde in België
Mathfest, 17 september 2023 Volkssterrenwacht Beisbroek, Brugge, België platformwiskunde.be/mathfest-2023 Het programma omvat een grote verscheidenheid aan activiteiten, waaronder wiskundige weetjes, verrassende toepassingen, magische voorwerpen, mystieke kunst en geheime goocheltrukken en knutseltechnieken. De reizende tentoonstelling Imaginary zal voor een laatste keer kunnen bezocht worden. Jean Paul Vanbendegem zal de eerste steen leggen van een collectieve recordpoging…
Conferentie rekenen-wiskunde, overgang po-vo
Waar: Utrecht Datum: 13 maart 2024 Tijd: 15:30 – 19:30 uur Kosten: € 50,- Je leert leerlingen op de basisschool veel op het gebied van rekenen en wiskunde en bereidt ze daarmee zo goed mogelijk voor op het VO. Wat doet het VO met die kennis en hoe ziet rekenen wiskunde in het VO eruit?…
Actualisatie kerndoelen – landelijk congres
Landelijke Congres Actualisatie Kerndoelen Van een landelijk curriculum naar een sterk schoolcurriculum: kijk en denk mee over de conceptkerndoelen po, vo en (v)so dinsdag 10 oktober 2023 Meer info en inschrijven Voor wie: Leraren, IB’ers, coördinatoren, schoolleiders, bestuurders, stafmedewerkers po/vo/(v)so, onderwijsorganisaties, lerarenopleiders, toetsmakers, leermiddelenmakers, onderwijsadviseurs, experts, geïnteresseerden
WvM Publicatie nr. 5 – Schoenfeld en wiskundig denken
een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs Nr. 5 Schoenfeld en wiskundig denken (1992, 2013, 2020). Schoenfelds boodschap is dat het gaat om het wiskundig denken dat leerlingen zich eigen moeten maken, en dat dat belangrijker is dan het oefenen van vaardigheden die ook aan technische hulpmiddelen overgelaten kunnen worden. download pdf Bert Zwaneveld van de…
Begeleiding startende leraren – nieuwe impuls nodig?
De opleidingen en scholen staan voor een belangrijk vraagstuk gezien het lerarentekort. Er is anno 2023 een nieuwe impuls nodig om de begeleiding van startende leraren te verbeteren. In de periode 2014-2019 is veel werk uitgevoerd in de diverse regio’s onder de noemer ‘begeleiding startende leraar’. Daar zijn nuttige instrumenten uit voortgekomen (zie begeleidingstartendeleraren.nl) die…
Vo Ho Netwerken Conferentie 2023
Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 23 november 2023 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Nu Gebouw – VU Amsterdam Elkaar ontmoeten, kennis delen en elkaar inspireren rondom het thema Leren & Innoveren Inschrijving via vo-ho-netwerken. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als de landelijke vaksteunpunten…
Vacature – kerndoelenteam Mens & Natuur
SLO zoekt leraren en vakexperts die mee werken aan de actualisatie van de kerndoelen van verschillende leergebieden. Wat moeten leerlingen in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs kennen, kunnen en ervaren? Voor het kerndoelenteam Mens & Natuur wordt gezocht naar: 2 docenten havo/vwo natuur-/scheikunde/techniek 3 vakexperts hbo/wo…
Vacature – Curriculumontwikkelaar wiskunde
SLO zoekt een curriculumontwikkelaar wiskunde voor de afdeling voortgezet onderwijs. Wil jij een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied wiskunde en rekenen en SLO effectief verbinden aan andere organisaties en experts? Lees meer
Bèta & Technologie Festival 2023 (NVON) festival
Bèta & Technologie Festival 2023 woensdag 4 oktober 2023 – Bouw & Infrapark Harderwijk NVON festival
Als je iets bij wiskunde benoemt, dan ook bij natuurwetenschappen, en v.v.
Een korte overdenking bij de lopende vakvernieuwingen van wiskunde en natuurwetenschappen. In de vakvernieuwingscommissies ‘natuurwetenschappelijke vakken’ en ‘wiskunde en rekenen’ worden stappen richting nieuwe examenprogramma’s gezet. Hoeveel vakvaardigheid heb je nodig (en wat is dat precies)? Wordt er voldoende over het muurtje gekeken (science, wiskunde)? Uit de werkopdracht SLO (2021): “de concept-examenprogramma’s bieden de basis…
Jupyter – een platform voor computational thinking?
Vereniging i&i organiseert op maandag 26 juni en 3 juli van 15:30 tot 17:30 uur een tweetal online bijeenkomsten over Jupyter Book en Jupyter Notebook. i&i gaat dit Jupyter platform (online werken aan ‘computational thinking’) ook gebruiken voor de open leermaterialen van keuzethemas.nl. Keuzethemas.nl is de invulling van de informatica-keuzedomeinen. ieni.org/jupyter-book-en-jupyter-notebook
Promotie Lonneke Boels – Interpreteren van grafieken
Promotie 20 september 2023: Histograms: an educational eye Universiteit Utrecht Onderzoek: interpreting statistical graphs and making conjectures from these graphs Van 2016 tot 2022 werkte Lonneke (o.a. met een promotiebeurs voor leraren van de NWO) aan het onderzoek over het interpreteren van grafieken van statistische data en daaruit zinnige conclusies trekken. Video from 2019 Statistical…
Memo basisvaardigheden van de inspectie – aanbevelingen die ook nuttig zijn in de opleiding
Juni 2023 publiceerde de Inspectie van het Onderwijs een memo met enkele aanbevelingen wat betreft basisvaardigheden. De aanbevelingen zijn gedaan betreffende het verbeteren van de resultaten op basisvaardigheden op basis van de Staat van het Onderwijs, peilingsonderzoeken en overig stelselonderzoek in de periode 2018-2023. We nemen uit deze memo enkele aanbevelingen over. Aanbevelingen op het…
Figurenfestival
Giraf uitgave nr. 4 Je kan met dit kaartspel vijf verschillende activiteiten rondom de eigenschappen van vierhoeken doen. Elke activiteit heeft zijn eigen kleur, de achterkant van de kaarten doen ook mee! De activiteiten kunnen groepsgewijs, individueel of in tweetallen worden gedaan. Doelgroep: vmbo, onderbouw havo/vwo Auteurs: Els Franken Bestellen: Epsilon Uitgaven De Giraf-reeks is…
Instructional rounds – samenwerken rondom basisvaardigheden
Hoe zouden we scholen kunnen laten samenwerken als het gaat om basisvaardigheden (rekenen)? We bespreken het principe ‘instructional rounds’ in relatie tot ‘lesson study’, ‘ professionele leergemeenschap’, ‘netwerk rekencoordinatoren’, e.d. Hoe zouden we scholen kunnen laten samenwerken als het gaat om basisvaardigheden (rekenen)? Veel scholen en docenten willen graag hun aanpak van (basis)vaardigheden verbeteren. Ze…
Greenteens
GREENTEENS: het begrijpen en stimuleren van milieuvriendelijk gedrag van adolescenten Greenteens project GREENTEENS is een transnationaal, longitudinaal-experimenteel onderzoeksproject dat inzicht wil krijgen in wat milieuvriendelijk gedrag in de adolescentie belemmert en faciliteert. Het project ging van start in september 2020 en loopt door tot augustus 2025.
Afscheid Birgit Pepin op 2 juni 2023
Afscheidscollege From static to ‘dynamic’ and ‘agentic’ resources in mathematics education Prof.dr. Birgit Pepin June 2, 2023 Birgit Pepin (1956) received her MSc in Physics/Meteorology in Kiel, Germany. She subsequently moved from Germany to France and then to England, where she was educated as a teacher of mathematics at Oxford University (1990). After some years…
Diagnostische vragen – ontdek misvattingen
Oproep vanuit de NVvW (mei 2023) in het kader van het project diagnostischevragen.nl Met een diagnostische vraag kun je een misvatting bij leerlingen snel zichtbaar maken. Als de leerling of docent er vervolgens een actie aan verbindt, is het een manier om makkelijk formatief te handelen. Door vele jaren ervaring ontstaat er bij docenten bruikbare…
Vacature – PhD technologies for AI in education
Join our research effort with a four-year PhD position on AI in Education in the context of the Dutch National Lab on AI in Education (NOLAI).
Symposium Een bonte verzameling
Een bonte verzameling Symposium 29 van de werkgroep Geschiedenis Lees meer en inschrijven De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier inspirerende sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 23 september is het zover. Een Bonte verzameling, het 29e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in Vergadercentrum Domstad in Utrecht….
Masterplan basisvaardigheden – voorjaar 2023
Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs: doelen en voortgang Brief OCW 16-5-2023 Masterplan Veel ambities (soms misschien iets te veel ‘no child left behind’…) Het gaat om vier deelgebieden: taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Pijlers masterplan Duidelijke opdracht aan het funderend onderwijs Basisblik, door monitoring en onderzoek Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede…
Conferentie Citizenship Education, Brussel
The 8th annual conference on Citizenship Education will be held in Brussels on 8 and 9 June. Keynote op donderdag 8 juni Keynote speech by Prof. Dr. Ellen Claes – Thursday 17:00-18:00 Prof. Dr. Ellen Claes is a member of the center for political sciences at KU Leuven and is specialized in citizenship education and…
ELWIeR-Ecent Conferentie 12 mei 2023, een verslag
ELWIeR/Ecent Conferentie Op 12 mei 2023 kwamen 40 opleiders (pabo, 2e en 1e graads) bij elkaar in Leiden, Naturalis, rond het thema ‘vakvernieuwingen en de rol van de bèta-lerarenopleider’. Zie verslag
Vacature – docent wiskunde syllabus commissie vmbo
Meer info Werk je in het voortgezet onderwijs en wil je meewerken aan de syllabus wiskunde vmbo? Dat kan! Het College voor Toetsen en Examens is voor het cluster exacte vakken per 1 augustus 2023 op zoek naar drie docenten wiskunde vmbo voor de syllabuscommissie wiskunde vmbo met als opdracht de ontwikkeling van syllabi voor…
Kerndoelen mens en natuur
actualisatiekerndoelen.nl/mensnatuur/team Actualisatie kerndoelen Voor de actualisatie van de kerndoelen mens en natuur is een team samengesteld. Dit team bestaat uit een procesregisseur, leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts: De procesregisseur begeleidt het team en het proces om te komen tot conceptkerndoelen. Het is belangrijk dat verschillende belangen en perspectieven worden gehoord en worden meegenomen in deze…
Cognitive load en de klas – Seminar Anne Jonker
mathematics education seminar : Anne Jonker, TU Delft Development of an instrument measuring different types of cognitive load while conducting a peer discussion. 8 juni 2023, 15:30 – 17:00. Teams online Link Abstract An internationally recognised problem is that many students forget a substantial part of the learned material only a few weeks after the…
Conferentie computational thinking
Conferentie 16 juni 2023, van 10 tot 16 uur, inclusief lunch, gevolgd door een borrel. De locatie is Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht, en de voertaal is Nederlands en (deels) Engels. Meer info Wij nodigen u van harte uit voor een conferentie over computational thinking, een essentiële vaardigheid voor leerlingen van de 21e eeuw….
Werkplan samen voor het beste onderwijs
Anno 2023 staat (de kwaliteit van) het onderwijs onder druk, en de overheid (OCW) zoekt naar een antwoord vanuit het collectief van overheidsmaatregelen en de werkvloer. Men schreef 13 december 2022 een brief over een en ander, met daaraan gehecht een Werkplan ‘samen voor het beste onderwijs’. Zie ook de OCW oplegger lerarentekort (12-12-2022). Er…
Afscheid Imaginary-tentoonstelling-reeks in Brugge
Het afscheid van de tentoonstelling Imaginary wordt gevierd met een vrolijk wiskunde-festival op 17 september. Bijdragen voor dit festival gevraagd ! . Na een reis door Nederland en Vlaanderen, de wiskunde gevisualiseerd heeft voor het brede publiek, met bekende maar ook verrassende toepassingen (https://www.imaginarymaths.be/). We sluiten dit succesvolle initiatief af met een wiskundefestival op de…
Nationale Wiskunde Dagen 2024
30ste NWD, 5 en 6 april 2024 uu.nl/nationale-wiskunde-dagen De dertigste!