Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Voortgezet onderwijs

28 februari 2010
Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Working memory, math performance, and math anxiety

In deze alert bespreken we het artikel Working memory, math performance, and math anxiety M.H. Ashcraft and J.A. Krause Psychonomic Bulletin & Review, 2007, 14(2), 243-248. Nederlandse samenvatting Literatuur op het gebied van cognitie toont aan hoe zeer prestaties op het gebied van wiskunde, meer dan alleen het oproepen van feiten, afhangen van het werkgeheugen…

15 februari 2010
Rekenen/Wiskunde (vo) // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactische kennisbasis

Van de SLW (Samenwerkingsgroep Lerarenopleiding Wiskunde 2e graads) verscheen in 2010: Van Ast, M., Ballering, F., Bruinsma, E., Konings, T., Krabbendam, H. and Staal, H. (2010). Een beschrijving van de vakdidactische kennisbasis voor een startbekwame wiskundeleraar. Onderdeel van de kennisbasis wiskunde. Arnhem: SLW/ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Met dit document wordt weer een stap…

17 januari 2010
Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Self-efficacy

Steeds meer lesmateriaal en cursussen worden online aangeboden. Ook lerarenopleidingen  maken in toenemende mate gebruik van online materiaal in diverse vormen: cursussen, kennisbanken, MILE (niet online maar wel vergelijkbaar met een ELO) etc.. Een vraag die dan opkomt is welke leerstrategieën en motivatie-aspecten invloed hebben op het succes en de prestaties van de studenten in…

19 december 2009
Rekenen/Wiskunde (vo) // Voortgezet onderwijs // Kort

Talis

Uit het onderzoek Talis (Teaching and Learning Internation Survey) komen gegevens hoe docenten uit de onderbouw lesgeven en hoe ze zichzelf professioneel willen verbeteren. Het officiele rapport staat bij de OECD. Afgelopen week publiceerde OCW de resultaten uit het Nederlandse onderzoek (met datum 30-11-2009, uitgevoerd door Regioplan) Uit de gegevens: * Docenten met de hoogst…

ELWIeR en Ecent als één STEM