Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Rekenen/Wiskunde (po)

23 juni 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 37(5) (mei 2018)

In het meinummer van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn de volgende twee artikelen gepubliceerd: Rijborz, J.D. (2018). Op zoek naar een vakoverstijgende didactiek voor rekenen-wiskunde en aardrijkskunde. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(5), 41-50. Keijzer, R., Bunck, M.-J., & Van Gool, A. (2018). Verslag 36e Panama-conferentie. Rekenen een hele kunst. Volgens Bartjens…

01 juni 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs meets onderzoek

Onder deze titel wordt regelmatig een conferentie georganiseerd. Het doel van deze conferentie is dat wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek gaan rond de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen. De organisatie is in handen van NVvW, het Freudenthal Instituut en SLO. Save the date: 11 oktober 2018 (15:00-20:00),…

29 mei 2018
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik ELWIeR/Ecent conferentie 2018

Op vrijdag 18 mei 2018 organiseerden ECENT en ELWIeR de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. Het thema van dit jaar was: Doorlopende leerlijnen. Er kwamen ongeveer 120 mensen op af. Hermen Borst, werkzaam bij de Deltacommissaris, verzorgde de openingslezing ‘Geografie als verbindende discipline in het Deltaprogramma’. Hier werd op gereflecteerd door een viertal lerarenopleiders. Daarna werden…

14 mei 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature docent rekenen-wiskunde (0,6 FTE) bij de HU

Instituut Theo Thijssen zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten laat ontdekken en ervaren dat er geen mooier beroep is dan dat van basisschoolleerkracht en dat het vak rekenen-wiskunde een prachtige uitdaging binnen dat beroep vormt. Het gaat om een opleidingsdocent die studenten begeleidt in hun ontwikkeling tot competente en vernieuwende (reken)leraren met visie en…

10 mei 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep (pabo)

Opleiders rekenen-wiskunde die binnen de eigen instelling onderzoek willen doen naar het opleidingsonderwijs of mee willen denken bij het onderzoek dat anderen doen, zijn van harte welkom om aan te sluiten bij de ELWIeR onderzoeksgroep. Dit kun je doen door discussies op LinkedIn te volgen, maar ook door naar de bijeenkomsten te komen. Een greep…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Computational thinking

Computational thinking is een manier om problemen op te lossen en systemen te ontwerpen waarbij centrale concepten uit de informatica/informatiekunde een rol spelen. In de lerarenopleiding en het onderwijs zien we – anno 2020 – een toenemende belangstelling ruimte te creëren, waarbij zowel gekozen wordt voor een geïsoleerde benadering (apart leerlijntje e.d.) als voor een…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Gezocht enthousiast ICT-talent met programmeerskills

TORPEDO van de Hogeschool Utrecht wordt een nieuwe innovatieve digitale leeromgeving waarbinnen pabostudenten hun rekenvaardigheid kunnen ontwikkelen. Het ontwerpplan van TORPEDO won onlangs een onderwijsinnovatieprijs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waardoor er nu middelen zijn om de leeromgeving daadwerkelijk te realiseren. We zoeken een enthousiast en creatief programmeertalent dat per direct voor…

20 april 2018
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Taal // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Taalgericht vakonderwijs

Taalgericht vakonderwijs staat voor een didactiek die gebruik maakt van het feit dat taal een belangrijke rol speelt bij het leren, wat er ook geleerd wordt. Uitgangspunt van Taalgericht vakonderwijs is dat taal, leren en denken onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Taalgericht vakonderwijs zoekt naar mogelijkheden om leren en taal aandacht te geven in de…

19 april 2018
Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Educating the Educators

International Conference on approaches to scaling-up professional development in maths and science education Doel van de ‘Educating-the-Educators’-conferentie is een bijdrage leveren aan de ondersteuning van nascholing en initiële scholing (STEM) op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren. The conference aim is to provide a platform for exchange among research and practice on successful IBL…

16 april 2018
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Rekenbewust vakonderwijs

Na invoering van de referentieniveaus rekenen in het onderwijs (2011 e.v.) is in zowel vo (vmbo en havo/vwo) als mbo gezocht naar een zinvolle plek van rekenen in het curriculum en in toetsing. En de achterliggende vraag die daarbij speelt is welke professionals betrokken zijn bij het inrichten en onderhouden van die zinvolle plek, en…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Lectoraat Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs

Het lectoraat richt zich op de vraag hoe wetenschap en technologie in het basisonderwijs een plek kan vinden. Wat hebben (toekomstige) leerkrachten nodig om dit goed te kunnen implementeren? Het lectoraat doet veel praktijkgericht onderzoek samen met scholen waarbij bijvoorbeeld methodieken als ontwerponderzoek en ‘lesson study’ centraal staan. Meer weten over dit lectoraat? Stuur een…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Lectoraat rekenen-wiskunde

Wat draagt bij aan het reken-wiskundeonderwijs binnen het basisonderwijs en de lerarenopleiding basisonderwijs, zodat het past bij de eisen die de maatschappij aan het reken-wiskundeonderwijs stelt? Dit is de centrale vraag waar de onderzoekslijn Rekenen-Wiskunde zich mee bezighoudt. De onderzoekslijn wordt uitgevoerd door het lectoraat Rekenen-Wiskunde onder leiding van lector dr. Ronald Keijzer. ipabo.nl/kenniscentrum/lectoraat-rekenen-wiskunde/ Dit…

15 april 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 3 april 2019

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale Rekencoördinator dag – 8 maart 2019

2019 save the date -> 8 maart 2019 We hopen weer een grote groep enthousiaste leerkrachten bij elkaar te krijgen. 2018 Op 9 maart 2018 werd de vijfde Nationale Rekencoördinator Dag georganiseerd en daar kwamen een kleine 200 mensen op af, leerkrachten basisonderwijs, enkele pabo-docenten rekenen-wiskunde en andere geïnteresseerden. Van deze ongeveer 200 mensen heeft…

ELWIeR en Ecent als één STEM