Handboek: Natuur- en scheikunde in de basisvorming
In 1995 is door de SLO, APS en LO’S bij Thieme het boek ‘Natuur- en Scheikunde in de basisvorming, een praktische uitwerking in lesvoorbeelden’ uitgegeven. Hoewel sommige termen in het boek inmiddels verouderd zijn (overheadprojector), is veel van de didactiek die aan de orde komt nog zeer relevant. U kunt een gescande versie van dat boek hieronder downloaden.
- Download: Natuur- en scheikunde in de basisvorming, een praktische uitwerking in lesvoorbeelden. SLO, APS, LO’S, 1995, Uitgeversmaatschappij Thieme, Zutphen
Auteurs: Kees de Jong, Piet Noordzij, Eric Payens, Lisette van Rens, Jaco Robijn, Marco Snoek, Peter van Tilburg.
Eindredactie: Twan Brouwers (SLO) m.m.v. Hans Morélis (SLO), Martin van Os (APS).
Inhoudsopgave
Om het u gemakkelijk te maken, hebben we naast de inhoudsopgave in het boek hieronder een lijst gemaakt met vakdidactische thema’s die in het boek worden behandeld.
Bladzijde | Onderwerp |
---|---|
21 e.v. | Practicum, soorten practicum, checklist voor practicum doen |
26 | Begrippennetwerk rond Stoffen en Materialen in huis |
28 | Productketen |
31 | Materiaalorganisatie bij practicum |
33 | Veiligheid bij practicum |
40 | Consumenteneducatie |
43 | Productketens en milieu-educatie |
51 | Toetsing van de argumentatievaardigheid |
55 e.v. | Begrippennetwerken rond ‘elektriciteit’ |
57 | Van concreet naar formeel |
63 e.v. | Het gebruik en de valkuilen van modellen bij elektriciteit |
67 | Taakverdeling bij het practicum |
71 | Leefwereld van 12- tot 16-jarigen |
80 | Criteria voor de beoordeling van posters |
83 | Begrippennetwerk rond ‘verbranden en verwarmen’ |
89 | Leerlingdenkbeelden |
90 | Vragen die leerlingen meer betrekken bij de les |
103 | Helpen onthouden: betekenis geven aan een begrip |
109 | Meningsvorming stimuleren |
111 | Hoe motiveer je leerlingen? |
119 | De rol van de docent en de rol van de leerling |
121 | Begrippennetwerk rond ‘zien’ |
122 | Het onderwijsleergesprek |
125 | Kijkmethode, samenhang wiskunde en onderwerp licht |
131 | Groepswerk |
135 | Demonstratieproeven (1) |
140 | Denken, delen en uitwisselen |
143 | Leerstijlen |
147 | Begrippennetwerk rond ‘geluid’ |
153 | Nieuwe grootheden en eenheden leren |
159 | Informatie uit (kranten)artikelen |
166 | Affectieve doelen |
168 | Leerlingen, hun denkbeelden en hun leefwereld |
169 | Taal en krachtbegrip |
169 | Leerlingdenkbeelden |
171 | Begrippennetwerk rond ‘mechanica op straat’ |
173 | Programma van de les |
174 | Verhoudingstabel bij natuur- en scheikunde |
176 | Formules |
181 | Werkvragen stellen |
189 | Verwachtingen formuleren bij het doen van proeven |
197 | Kracht en snelheid |
202 | Deeltjes bij natuur- en scheikunde |
205 | Begrippennetwerk rond ‘stoffen, deeltjes en beweging’ |