Expertisenetwerk Bèta Onderwijs

Mediawijsheid

Informatievaardigheden zijn de vaardigheden die nodig zijn om op een efficiënte manier informatie te zoeken, te selecteren en op een kritische en ethische wijze te gebruiken.

Andere termen: informatievaardigheden, media literacy

Zie ook de NRO Onderwijskennispagina digitale geletterdheid – mediawijsheid (november 2013).

In de wiskunde-didactiek wordt nog wel eens aandacht besteed aan het fenomeen ‘lieggrafieken’: representatie van gegevens d.m.v. grafieken die de lezer op het verkeerde been (kunnen) zetten.

Verwijzingen

  • Brink, F. J. v. d. (1996). Graphicacy en liegende grafieken Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 14(4), 29-35. .
  • De Haan, J. (2010). NL Kids Online. Nieuwe mogelijkheden en risico’s van internetgebruik door jongeren (PDF) (Vol. 44, pp. 58). Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Onderzoeksgroep Tijd, Media en Cultuur.
  • Keijzer, R., Munk, F. and Janus, B. (2017). Lieggrafieken helpen grafieken doordenken (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs (pp. 59-64). Utrecht/Enschede: Panama/NVORWO/Universiteit Utrecht/SLO.
  • Small, G. and Vorgan, G. (2008). Meet your iBrain. How the technologies that become part of our daily lives are changing the way that we think Scientific America Mind, 19(5), 43-49. .

Geassocieerd met:

ELWIeR en Ecent als één STEM