Herstelplan … zucht

Herstelplan kwaliteit onderwijs

nieuwsbericht overheid 13-9-2024

Het Masterplan Basisvaardigheden is in feite nog maar net begonnen, waarin ‘herstel’ ook al centraal staat, of er holt al weer ‘herstelplan’ achteraan.

We lezen bij de overheid:

“De kwaliteit van het onderwijs staat onder druk. Steeds meer leerlingen en studenten kunnen niet goed lezen, schrijven en rekenen terwijl dit de absolute basis is om op eigen benen te kunnen staan. Het tekort aan leraren en schoolleiders speelt hierbij een grote rol. Staatssecretaris Paul komt daarom komend voorjaar met een Herstelplan kwaliteit onderwijs om deze basisvaardigheden te verbeteren en het lerarentekort verder aan te pakken. Dit plan bevat ook concrete maatregelen om de randvoorwaarden op orde te brengen. Zo moet de school voor alle leerlingen en leraren een veilige plek zijn en willen we toe naar minder subsidies en meer duidelijkheid voor scholen hoeveel geld zij te besteden hebben. Zolang nog niet alle leerlingen het voortgezet onderwijs met een goed niveau van basisvaardigheden verlaten, zorgen we dat zij in het vervolgonderwijs bijgespijkerd worden.”

Binnenkort hopelijk meer helderheid over wat deze ‘impuls’ dan verder gaat inhouden.

We vinden het jammer dat het woord ‘Herstel’ is gekozen. Dat geeft weer zo’n negatieve duw richting de professionals die onverschrokken en met buitengewone passie gewoon hun onderwijs verzorgen!