Sociale media ziekmakend?

Onderbuikgevoelens en feitelijke constateringen strijden met elkaar als het gaat om sociale media.

Ook binnen het onderwijs levert dit een discussie op, o.a. samenhangend met de discussie over het toelaten van mobiele telefoontjes tijdens de lessen.

2024: Een onruststokend boek van Jonathan Haidt

In 2024 gaat het veel over dit boek: Haidt, J. (2023). The anxious generation. How the Great Rewiring of Childhood Is Causing an Epidemic of Mental Illness.

De strekking is: Sociale media hebben een negatieve invloed van de geestelijke gezondheid van adolescenten. Vanuit de invalshoek van sociale psychologie probeert Haidt het complexe terrein van de moderne ‘kindercrisis’ te duiden.

Kanttekening vanuit een groep Nederlandse wetenschappers

Blog Trimbos instituut (zomer 2024).

“Waarom Haidts boek ‘Generatie Angststoornis’ niet het hele verhaal vertelt”.

“Het recente boek ‘Generatie Angststoornis’ van Jonathan Haidt is momenteel behoorlijk populair, zowel wereldwijd als in Nederland. Haidts boodschap dat sociale media en smartphones de oorzaak zijn van een wereldwijde mentale gezondheidscrisis onder jongeren landt op een welwillend bed van zorgen en onderbuikgevoelens. De wetenschappelijke werkelijkheid is echter dat zijn claims ongefundeerd en problematisch zijn. “De claims wekken dan ook bij veel collega’s binnen de wetenschap een sterke reactie op, zo ook bij ons”, aldus ondergetekende groep wetenschappelijk onderzoekers op het gebied van onder andere media, communicatie en jongerenwelzijn.”

O.a.:

• Dr. Nastasia Griffioen, onderzoeker en coördinator Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn, Trimbos-instituut
  • Prof. Dr. Marloes Kleinjan, programmahoofd Jeugd, Trimbos-instituut en Hoogleraar Mentale Gezondheidsbevordering Jeugd, Universiteit Utrecht