Proefschrift Rob de Jong
![]() |
Wiskobas in methoden. Vernieuwing van reken/wiskundemethoden voor het Nederlandse basisonderwijs (1965-1985)
Proefschrift Rijksuniversiteit Utrecht (OW&OC), 1986. Promotor: N.A. Lagerweij; co-promotor: A. Treffers Uitgegeven in de ‘blauwe reeks’ (van het toenmalige OW&OC, thans Freudenthal Instituut). |
Uit het voorwoord:
“Het reken/wiskundeonderwijs in de Nederlandse basisscholen is in beweging. Deze beweging wordt weerspiegeld in de beschikbare reken/wiskundemethoden. Gedurende de periode 1965-1985 heeft zich in dit methodenbestand een
opmerkelijke omwenteling voorgedaan. In deze publikatie doe ik verslag van een onderzoek naar deze veranderingen.
Met het gereed komen van deze studie rond ik een boeiende periode af. waarin ik intensief mocht samenwerken met collega’s van uiteenlopende achtergronden: onderwijsgevenden, ontwikkelaars, opleiders, begeleiders, onderzoekers,
tekstverwerkers. Velen investeerden tijd en deskundigheid in het onderzoek. Een enkeling presenteert nu de resultaten van een karwei dat grotendeels in teamverband is verricht.
In alle fasen van het onderzoek ben ik op een stimulerende wijze geholpen door N.A.J. Lagerweij en A. Treffers. Zowel bij de voorbereiding en uitvoering als bij de structurering en rapportage hebben ze mij uiterst vriendelijk, deskundig en efficiënt ter zijde gestaan.
E. de Moor, G. Schoemaker, J. Timmer, E. Wijdeveld en M. Zwarts hebben me op specifieke terreinen geadviseerd te weten: vakdidactiek, terreinkennis voortgezet onderwijs, schoolboekontwikkeling, onderzoeksmethodologie.
Het onderzoek kon uitsluitend uitgevoerd worden omdat een groot aantal onderzoekers bereid was hun medewerking te verlenen aan zowel de validering van het onderzoeksinstrument als de daarop volgende analysewerkzaamheden.
Ik noem ze in alfabetische orde: J. van den Brink, A. Dekker, H. Freudenthal, F. Goffree, T. van de Goor, J. de Gooijer, K. Gravemeijer, H. ter Heege, S. Huitema, H. Jansen, G. Janssen, H. Meijer, E. de Moor, J. Nelissen,
P. Scholten, L. Streefland, A. Treffers, W. Uittenbogaard, J. Voogt, A. Vuurmans, E. Wijdeveld, M. Zwarts.
Aan tekstverwerking, redactie en vormgeving is achtereenvolgens gewerkt door R. Lutteke, A. Ritzer, B. Dekker, S. Pieters, F. Rapati, T. Voortman. Dit boek getuigt van hun inzet.
Voorts dienen de inspirerende gesprekken met vrienden, met collega’s, met MOB- en doktoraalstudenten onderwijskunde en met mijn gezinsgenoten (Metje, Ralf en Tjako) te worden gememoreerd.
Tenslotte maak ik nog melding van de faciliteiten die de vakgroepen Onderwijskunde (VOU) en Onderzoek Wiskundeonderwijs & Onderwijscomputercentrum (OW & OC) verleenden.
Alle genoemden dank ik van harte. Ik hoop dat ze na lezing van deze studie tot de conclusie komen dat hun inspanningen de moeite waard zijn geweest.”
Verwijzingen
- De Jong, R. (1986). Wiskobas in methoden. Vernieuwing van reken/wiskundemethoden voor het Nederlandse basisonderwijs (1965-1985) (PDF). Utrecht, the Netherlands: Utrecht University, OW&OC.