Rekenen/Wiskunde (po)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (2024)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnt telkens een verdiepende bijlage onder de titel Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. In 2024 verschenen: Buijs, K. (2024). Rekenprestaties in de afgelopen 15 jaar: is er een neerwaartse tendens? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2). Keijzer, R., De Vink, I. C. and Verbruggen, I. (2024). Denkend…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2024)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnt telkens een verdiepende bijlage onder de titel Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. In het novembernummer 2024 verschenen: Keijzer, R., De Vink, I. C. and Verbruggen, I. (2024). Denkend aan rekenen-wiskunde. Verslag van de 42e Panamaconferentie (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2). Buijs, K. (2024). Rekenprestaties in…
Balans begrip-oefening
| PO | VO | MBO | Bij het aanbrengen van een goede basis voor rekenen-wiskunde is het belangrijk dat in het onderwijs een rijk arsenaal aan werkvormen en instructies wordt aangeboden. Het betekent in essentie veel aandacht voor oefening, maar ook veel aandacht voor begripsvorming. Oefening en begrip zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden bij reken-wiskundeonderwijs. Bij oefenen gaat het om…
Lezing Kees Hoogland Panama Conferentie 2024
| PO | VO | MBO | Lezing Kees Hoogland Panama Conferentie 2024 Frisse kijk op basisvaardigheden rekenen-wiskunde Voorjaar 2024
Getallenlijn
Getallenlijn Definitie In de wiskunde is een getallenlijn, getallenrechte, getallenas, of reële rechte een voorstelling van de reële getallen in de vorm van rechte lijn. Op de getallenlijn worden de gehele getallen weergegeven als speciaal gemarkeerde punten die op gelijke afstanden van elkaar zijn geplaatst. Hoewel de getallenlijn in het onderwijs vaak begrensd wordt (bijv….
Vacature rekenen-wiskunde bij de SLO
SLO is op zoek naar een vakexpert wiskunde vo voor 24-32-uur. slo.nl/over-slo/werken-slo/vacatures/vakexpert-wiskunde-vo-24-32-uur Van de website van de SLO (16-10-2024) “Heb jij een heldere visie op het gebied van wiskunde en wil jij bijdragen aan het onderwijs van de toekomst? Wil jij jouw kennis en ervaring inzetten om leerlingen en leraren te voorzien van doordacht onderwijs?…
Samen de schouders eronder – nascholing/professionalisering rekenen/wiskunde/gecijferdheid
| PO | VO | MBO | Een vraag vanuit het Expertisepunt rekenen-wiskunde om te komen tot een update van de lijst met aanbieders Er zijn handen nodig voor de ondersteuning van scholen (po en vo) bij rekenen/wiskunde/gecijferdheid. Dit geldt ook voor het mbo, maar daarvoor verwijzen we graag naar de overzichten van taalenrekenenmbo.nl. Najaar 2023 werd door exprw.nl een lijst…
Emergent modelleren
| PO | VO | Wiskunde voor Morgen Emergent Modelleren Deze ontwerpheuristiek heeft zijn oorsprong in een probleem dat Bereiter (1985) de ‘learning paradox’ noemt, die we als volgt kunnen parafraseren. “Om toegang te krijgen tot een bepaald onderdeel van de wiskunde moeten leerlingen de symbolen begrijpen die bij dat onderdeel van de wiskunde horen. Deze symbolen ontlenen hun…
Poster Expertisepunt Rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Samen werken aan beter reken-wiskunde onderwijs? Op deze poster vind je inspiratie. Stel je vragen, lever een bijdrage en laten we samen de schouders eronder zetten. Een product van het Expertisepunt Rekenen-wiskunde
Zo rekent Nederland op 12 november 2024
| PO | Zo rekent Nederland 2024 Vanuit het Radiantlectoraat Rekenen-wiskunde wil men zicht krijgen op het reken-wiskundeonderwijs in Nederland van dinsdag 12 november 2024. Concrete vraag: zou jij in jouw netwerk willen vragen welke basisschoolleraren willen meedoen met dit onderzoek? Meedoen houdt voor basisschoolleraren in dat we vooraf contact met hen leggen, via de…
Rekencoördinator
Extra aandacht voor rekenen-wiskunde in po-vo-mbo kan in ‘aparte taken’ voor één van betrokken docenten worden vastgelegd. Een veelgebruikte term is dan Rekencoördinator. Ook andere termen worden gebruikt (rekenexpert, rekenspecialist). Er is geen wettelijke kader voor deze taken. De concrete invulling van deze taken is daardoor een optelsom van eigen ambities van de betrokken docent,…
Diverse bijdragen aan ICME 2024
| PO | VO | MBO | Nederlandse bijdragen voor ICME 2024 Een groep Nederlanders reisde zomer 2024 af naar de ICME om een bijdrage te leveren aan een rijk programma van onderzoeksresultaten. Met deze papers, lectures, posters en discussies levert Nederland een belangrijke (inter)nationale bijdrage aan het onderzoek naar de didactiek van rekenen/wiskunde. Lonneke Boels: Citizens’ Statistical Reasoning in Daily…
Reken-wiskundige vaardigheid
| PO | VO | MBO | Denkmodel over hoe de reken-wiskundige vaardigheid is opgebouwd uit verschillende aspecten Engelse term: Five strands of mathematical proficiency Verbeelding van wiskundige vaardigheid Het is niet eenvoudig om dergelijke samengestelde vaardigheden goed in beeld te brengen. De metafoor van een touw met strengen lijkt een goed beeld te geven. Engels: Nederlands: Toelichting In dit model…
NRCD 21 maart 2025
Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD) Save the date 21 maart 2025, Amsterdam (iPabo) Lees meer Verwijzingen Eerdere edities nvorwo.nl
Herijking kennisbasis pabo rekenen-wiskunde
| PO | Bijeenkomst 27 juni 2024 Herijking van de kennisbases van de pabo Lees meer 10voordeleraar en het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) organiseren op donderdag 27 juni van 16.00 tot 17.00 uur een online informatiebijeenkomst over de herijking van de kennisbases van de pabo. Daarbij zoomen we meer specifiek in op de kennisbases van Nederlands…
Video-ondersteuning voor pabo-studenten rekenen-wiskunde (Comenius project)
| PO | Developing Teachers’ Thinking about Children’s Mathematics Comenius Project, uitvoering Hogeschool iPabo 30-8-2024 – 28-2-2025 Video-ondersteuning voor pabo-studenten rekenen-wiskunde Onderzoeksvraag: What effects does participation in a course based on the proposed digital learning environment have on pre-service teachers’ (a) noticing of children’s mathematical thinking, (b) questions about children’s thinking, (c) interpretations of children’s thinking, (d)…
Kees Hoogland over het belang van reken- en wiskundeonderwijs
| PO | VO | MBO | Een blog over het belang van reken- en wiskundeonderwijs, door EduKitchen. Geïnterviewde: Kees Hoogland, Hogeschool Utrecht 7 mei 2024 Als je de media mag geloven zijn de leerlingen in het Nederlandse onderwijs wandelende wiskunde- en rekenrampen. De oorzaak-als je diezelfde media leest-valt te zoeken in de hoek van het realistisch rekenen waarbij leerlingen worden…
Realistisch versus traditioneel
| PO | VO | MBO | Een blog van Geeke Bruin-Muurling op 7 mei 2024 bruin-muurling.nl/realistisch-versus-traditioneel Als je recente krantenberichten mag geloven dan is het realistisch onderwijs schuldig aan de ondergang van ons rekenonderwijs en is terug naar traditioneel onderwijs het enige dat onze kinderen nog kan redden. Als je dit soort artikelen vakdidactisch bekijkt, dan rammelt de redenering aan…
Vacature – promovendus ‘rekenangst’
| PO | UvA is op zoek naar een promovendus voor het project “Oorzaken, gevolgen en aanpak van rekenangst bij leerkrachten: Een optelsom van factoren?”, gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Lees meer
Vacature – expert rekenen-wiskunde primair onderwijs bij SLO
| PO | Vakexpert rekenen en wiskunde primair onderwijs profielschets SLO (contactpersoon: Jaccoline Kline-van ’t Noordende, j.klein [at] slo.nl) Heb jij een heldere visie op het gebied van rekenen en wiskunde en wil jij bijdragen aan het onderwijs van de toekomst? Wil jij jouw kennis en ervaring inzetten om leerlingen en leraren te voorzien van doordacht onderwijs?…
Thomas More Hogeschool zoekt: opleidingsdocent rekenen-wiskunde 0.8-1.0 fte
Thomas More Hogeschool zoekt een opleidingsdocent voor het verzorgen van vakdidactiek rekenen-wiskunde en gecijferdheid aan voltijd- en deeltijdstudenten. Je bent als opleidingsdocent zo mogelijk tevens inzetbaar op andere taken zoals begeleiding van studenten bij hun professionele ontwikkeling en bij het leren in de praktijk van de basisschool. Gevraagd wordt… Een relevante master Ervaring met rekenonderwijs…
Waarom de rekenprestaties tegenvallen
| PO | VO | MBO | Koeno Gravemeijer en Frans van Galen – Als we willen dat de leerlingen kunnen rekenen in toepassingssituaties, dan moeten we het onderwijs daarop inrichten. Ingezonden brief in Didactief online, 28-3-2024 Er is in de media recentelijk veel ophef ontstaan over de onlangs gepubliceerde cijfers over het rekenniveau in het vmbo. Maar gezien de geschiedenis…
Grote Rekendag – 19 maart 2025 – doe je mee met je pabo?
| PO | De planning voor het nieuwe seizoen is in volle gang. U kunt deze datum er alvast in zetten: 19 maart 2025. Grote Rekendag! En u kunt alvast het product (toegang tot de online materialen) kopen. We houden u dan vervolgens ook op de hoogte van de verdere voorbereiding. Meedoen met uw pabo Denk er…
Vacature associate lector rekenen en wiskunde
Vanuit het Radiant samenwerkingsverband zijn Hogeschool IPABO, Driestar Hogeschool, Hogeschool de Kempel, Hogeschool KPZ en Thomas More Hogeschool samen het Radiant-lectoraat rekenen-wiskunde gestart. Hogeschool IPABO vervult al lange tijd een sleutelrol in het netwerk rekenen-wiskunde in Nederland. Het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde verricht binnen dit netwerk onderzoek naar verschillende actuele aspecten van het reken-wiskundeonderwijs, zoals die zich…
Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde)
| PO | VO | MBO | Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde) geeft informatie over vakdidactische kennis en denken. Auteur Geeke Bruin Muurling Van de website: “Het boek inspireert om vanuit die kennis en dat denken vaker eigen keuzes te maken in je onderwijs, in je lessen. Het geeft je inzichten waardoor je nog beter in kunt spelen op jouw leerlingen en daarbij,…
Partners gezocht voor een Europees project over data literacy
| PO | VO | Onderzoek naar ‘data literacy’ Idee voor een onderzoeks/samenwerkingsproject Erasmus+ regeling 2024 – policy experimentation Onderdeel: TOPIC 1: DIGITAL EDUCATION (CROSS-SECTORAL) – ERASMUS-EDU-2024-POL-EXP-DIGITAL Regeling 2024, EU Definitie Data literacy In het Europese DigComp Framework wordt ‘digitale competentie’ (digitale geletterdheid) alsvolgt gedefinieerd: digital competence involves the “confident, critical and responsible use of, and engagement with, digital…
Kennis van leerlijnen rekenen – Leerkrachten basisonderwijs gezocht!
| PO | Leerkrachten basisonderwijs gezocht! Onderzoek (voorjaar 2024) naar de kennis van leerlijnen bij rekenen, onder leerkrachten basisonderwijs Onderzoekers uit Leiden: Marian Hickendorff, Emilie Prast masterstudente Rianne Koot De vragenlijst.
Reflectiewijzer Peil.Digitale geletterdheid
Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde (s)bo (maart 2024) is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Digitale geletterdheid. Deze reflectiewijzer is voor schoolteams een hulpmiddel om in gesprek te gaan over (de kwaliteit van) het onderwijs in digitale geletterdheid op uw school. Voor het voeren van dit gesprek kunt u de…
Nieuwe concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap
concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap SLO heeft samen met het onderwijsveld conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap ontwikkeld. Op 6 maart 2024 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Digitale geletterdheid Domein Kerndoel PO Kerndoel onderbouw VO A. Praktische kennis & vaardigheden 1. Digitale systemen 2. Digitale media en informatie 3. Veiligheid en…
Panama Conferentie 43 – 22 en 23 mei 2025
Panama-conferentie 22 en 23 mei 2025 panamaconferentie.sites.uu.nl Overzicht van Panama conferenties
Hedendaagse informatiebronnen – inventariserend onderzoek volwasseneneducatie
| VE | Het onderzoek “Het interpreteren en begrijpen van hedendaagse informatiebronnen” is uitgevoerd in het kader van de Onderzoeksagenda 2021 van het Expertisepunt Basisvaardigheden. Deze onderzoeks-agenda sluit aan bij de vraagstukken die aandacht nodig hebben in de volwasseneneducatie en een leven lang ontwikkelen. Het gaat om onderzoek naar kennis waarmee het werkveld verder kan. Lees verder….
ZDM-Webinar – Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions
| PO | VO | MBO | Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions 27 maart 2024, 09.00 – 10.30 Moderator: Gabriele Kaiser (Editor-in-Chief of ZDM – Mathematics Education) Online (Zoom) We are delighted to invite you to a webinar organized by the editors of ZDM-Mathematics Education on the journal’s special issue ‘Mathematics and Interdisciplinary STEM Education’ edited…
Vacatures expertisepunt rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Drie vacatures bij het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde Kom het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde versterken met onderzoek naar vernieuwingen bij rekenen-wiskunde in het po, vo en mbo! Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) is een door OCW geïnitieerd initiatief dat per 1 september 2023 voor een periode van vijf jaar van start is gegaan. De missie van ExpRW is om…
SLO: vacature expert rekenen en wiskunde po
SLO is op zoek naar een nieuwe collega rekenen en wiskunde po. Ben jij op zoek naar uitdagend werk op het raakvlak van onderwijs, onderzoek en maatschappij? Misschien is deze vacature dan wel iets voor jou!
Twee-en-twintig jaar Grote Rekendag – een belangrijke jaarlijkse impuls
| PO | Op 22 maart 2024 werd de twintigste Grote Rekendag georganiseerd, twintig jaar na eerste Grote Rekendag in 2004 (en een tryout in 2003). Eerst staan we stil bij de twee-en-twintigste versie, en daarna nog even kort bij die afgelopen jaren. De gegevens gesnapt – Grote Rekendag 2024 Een kleine 1000 basisscholen deden dit keer…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2024-2026
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Mathematical Cognition and Learning Society
| PO | VO | MBO | MCLS – organization to promote the communication of scientific research on mathematical cognition and learning, and advance the study of its typical and atypical development, neural substrates, genetic and environmental influences, cultural variation, and malleability. the-mcls.org Conferentie 2024 Washington DC, 26-28 juni 2024 History The MCLS is indebted to Dan Berch for his inspiration…
PO: Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde
Iedereen die scholing verzorgt en zich herkent in de vragen van het Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde primair onderwijs is van harte welkom. Via begeleidersnetwerk-rw@kpnmail.nl mail meld je je officieel aan of af. Geef bij je aanmelding jouw naam en de naam van de organisatie door die op de factuur vermeld moet worden. Je ontvangt dan een persoonlijke…
Conferentie aansluiting po-vo (rekenen/wiskunde) op 13-3 a.s.
| PO | VO | PO/VO: Conferentie ‘Overgang PO-VO’ Voor wie: Rekencoördinatoren, leraren bovenbouw po en leraren rekenen en/of wiskunde onderbouw vo die graag werken aan een goede overgang van po naar vo Datum: 13 maart 2024 Locatie: Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht Url: Info en inschrijven Rekenen en wiskunde van po naar vo SLO organiseert samen met de…
ELWIeR Onderzoeksgroep – 23 april 2025
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 23 april 2025 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…
ELWIeR Onderzoeksgroep – 6 februari 2025
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 6 februari 2025 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…
ELWIeR Onderzoeksgroep – 11 december 2024
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 11 december 2024 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…
ELWIeR Onderzoekgroep – 17 oktober 2024
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 17 oktober 2024 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…
ELWIeR onderzoeksgroep – 11 september 2024
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 11 september 2024 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…
Opleidingsmodules voor STEM onderwijs van het ICSE consortium
| PO | VO | MBO | in samenwerking met elwier/ecent en vo-ho-netwerken Gratis Modules ICSE Academy voor de lerarenopleiding en nascholing (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, informatica). Vier modules Onderzoekend leren – Learning by inquiry; Socio-scientific issues and Interdisciplinarity Diversiteit en inclusie – Diversity and Inclusion Technologie – STEM in a digital era Europese dimensie – STEM in Europe Pilots In…
Expertisepunt rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (exprw.nl) is een netwerk van kennis en expertise op het gebied van reken-wiskundeonderwijs. Expertisepunt rekenen-wiskunde (exprw.nl) Doel Het doel van het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland duurzaam te bevorderen is in lijn met en een operationalisering van het Masterplan Basisvaardigheden voor wat betreft het reken-…
WvM Publicatie nr.6 – Cobb en Yackel, een analysekader voor reken-wiskundeonderwijs
een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs Nr. 6 Cobb en Yackel, een analysekader voor reken-wiskundeonderwijs (1989, 1996). download pdf Koeno Gravemeijer van de Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreef er een reflectie bij : In deze bijdrage aan de serie worden drie artikelen van Paul Cobb en Erna Yackel besproken: Cobb, P., Yackel, E., & Wood,…
Scholen (po en vo) gezocht om zich te buigen over de conceptkerndoelen
| PO | VO | Scholen gezocht voor regiobijeenkomsten (jan-maa 2024). Door mee te doen kan er nog input geleverd worden voor de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde. Nu de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde zijn opgeleverd, is het tijd om scholen te raadplegen en in gesprek te gaan met onderwijsprofessionals over de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Daarom is SLO voor…
Feedback and Assessment in Mathematics Education
Fame 2024, an ERME topic conference 05-07 June 2024 Utrecht, The Netherlands uu.nl/fame First Announcement. Abstract Assessment is pervasive in the teaching and learning of mathematics at any educational level though often its impact on the students’ and teachers’ experiences is under-estimated. With this ERME topic conference we wish to sharpen the focus on the…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2023)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnt telkens een verdiepende bijlage onder de titel Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. In het septembernummer 2023 verschenen: Keijzer, R. (2023). Studielast en contacttijd rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs (2009-2023).Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(1), 41-48. Van Emelen, E.E.J & Dexters, M. (2023). Het mooie wiskundige bouwwerk als…
Kerndoelen rekenen-wiskunde
Definitieve concept kerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde SLO, versie Najaar 2024 (‘definitieve concept… ‘). Op basis van het onderwijs-kamerdebat van 16 oktober 2024 lijkt het er op dat de invoering vertraagd zal worden met een jaar vanwege het regeerakkoord waarin is vastgelegd dat er ‘minder kerndoelen’ moeten worden vastgesteld. Te hopen is dat de ‘kern’ dan…
Mathematics and data education
A new approach to mathematical and data education. London: The Royal Society. De noodzaak van verandering – een nieuwe benadering van wiskunde- en gegevensonderwijs De Royal Society beschrijft in dit rapport (2024) enkele belangrijke tendensen in de ‘functie’ (en inhoud) van het wiskunde-onderwijs onder invloed van ontwikkelingen als: rol van data; rol van technologie. Abstract…
Radiantlectoraat rekenen-wiskunde
Radiantlectoraat rekenen-wiskunde Lector Ronald Keijzer (iPabo) Op 8 september 2023 ging het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde van start. Een groep enthousiaste onderzoekers gaat aan de slag met onderzoek naar het reken-wiskundeonderwijs gericht op de verbetering van kansen voor leerlingen en (aanstaande) leraren. Hogeschool IPABO Hogeschool: Mara Otten KPZ: Willemien Eikelboom Thomas More Hogeschool: Madeleine Vliegenthart Driestar educatief:…
Proefschrift Isabelle Oostveen-de Vink
Isabelle Oostveen-De Vink Thinking outside the cube: Divergent and convergent thinking in elementary mathematics education’ Vrijdag 6 oktober 2023 om 10:30u Aula van de Radboud Universiteit, Nijmegen Samenvatting Wereldwijd is er steeds meer aandacht voor creativiteit in het onderwijs omdat creatief denken en leren met elkaar samenhangen (Beghetto, 2016; Wyse & Ferrari, 2015). Creatief denken…
ERWD
Ernstige reken-wiskunde problemen en dyscalculie zie ook Dyscalculie Definitie In feite is de definitie van ERWD een uitbreiding van de notie van dyscalculie, om te accentueren dat in het geval van een ‘zwakke rekenaar’ er twee richtingen op gekeken kan worden: richting de persoon: de lerende die wellicht achterstand heeft opgelopen op basis van persoonskenmerken…
Ontwikkel lesmateriaal voor Bewegend Leren
Spreekt bewegend en spelend leren jou aan en ben jij de creatieve leerkracht die graag lessen ontwikkelt voor andere leerkrachten? Dan zijn wij op zoek naar jou! Als lesontwikkelaar bij Fluitend Leren ga je bewegend leren lessen maken voor scholen. Samen met scholen brengen wij bewegend leren in de praktijk. Momenteel zijn wij druk bezig…
Levend rekenen – rekenonderwijs en Freinet
Levend rekenen – rekenonderwijs en Freinet augustus 2023 Publicatie in de Freinetbibliotheek (levendleren.nl) Deze vertaling van L’Enseignement du Calcul van Freinet en Beaugrand uit 1962 is verschenen in 203 met als ondertitel: Levend Rekenen. Want daar gaat het om in dit 140 pagina’s tellende werk. Freinet en de collega’s correspondeerden met elkaar over rekenwiskundeonderwijs door…
NVORWO dag – save the date
19 april 2024 NVORWO nodigt u graag uit om deel te nemen aan deze dag in vergader- en conferentiecentrum ‘De Schakel’ in Nijkerk (Oranjelaan 10) Meer info
Conferentie rekenen-wiskunde, overgang po-vo
Waar: Utrecht Datum: 13 maart 2024 Tijd: 15:30 – 19:30 uur Kosten: € 50,- Je leert leerlingen op de basisschool veel op het gebied van rekenen en wiskunde en bereidt ze daarmee zo goed mogelijk voor op het VO. Wat doet het VO met die kennis en hoe ziet rekenen wiskunde in het VO eruit?…
Actualisatie kerndoelen – landelijk congres
Landelijke Congres Actualisatie Kerndoelen Van een landelijk curriculum naar een sterk schoolcurriculum: kijk en denk mee over de conceptkerndoelen po, vo en (v)so dinsdag 10 oktober 2023 Meer info en inschrijven Voor wie: Leraren, IB’ers, coördinatoren, schoolleiders, bestuurders, stafmedewerkers po/vo/(v)so, onderwijsorganisaties, lerarenopleiders, toetsmakers, leermiddelenmakers, onderwijsadviseurs, experts, geïnteresseerden
WvM Publicatie nr. 5 – Schoenfeld en wiskundig denken
een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs Nr. 5 Schoenfeld en wiskundig denken (1992, 2013, 2020). Schoenfelds boodschap is dat het gaat om het wiskundig denken dat leerlingen zich eigen moeten maken, en dat dat belangrijker is dan het oefenen van vaardigheden die ook aan technische hulpmiddelen overgelaten kunnen worden. download pdf Bert Zwaneveld van de…
Proefschrift Nienke van Bueren
Nienke van Bueren Stimulating the mathematical brain: The importance of individual differences in behaviour and neural activity Radboud Universiteit, Nijmegen PDF Samenvatting Het is misschien wel het meest fascinerende orgaan van ons lichaam: het menselijk brein. Niet alleen is dit orgaan erg complex, maar de interactie tussen hersenfunctie en gedrag is iets wat nog niet…
European Basic Skills Network
basicskills.eu/ Het European Basic Skills Network (EBSN) is een vereniging van belanghebbenden op beleidsniveau die zich bezighouden met het trainen van basisvaardigheden voor volwassenen. Doelstelling: Het bevorderen van uitmuntendheid in beleidsontwerp en beleidsuitvoering, op Europees en nationaal niveau, op een gebied dat een aanzienlijke impact heeft op onderwijs, werkgelegenheid, sociale integratie, armoedebestrijding en duurzame economische…
Panama Conferentie 41 – 1 en 2 juni 2023
Panama-conferentie 1 & 2 juni 2023 Thema: Rekenen-wiskunde in verbinding Een uitgebreider verslag zal verschijnen in Volgens Bartjens De 41e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs vond plaats op donderdag 1 en vrijdag 2 juni 2023 in Woudschoten hotel- en conferentiecentrum in Zeist. Thema De Panama-conferentie is de plek om in verbinding met jouw collega’s tot verrijking en…
Mathe sicher können
Mastering Math – Mathe sicher können Project in Duitsland (2011-2020, 2020-2028): onderzoek naar het ontwikkelen van docent-vaardigheden rekenen-wiskunde. mathe-sicher-koennen.dzlm.de QuaMath Werken aan de kwaliteit van het reken/wiskunde onderwijs in Duitsland (2023-2033), op initiatief van DZLM en KMK.Met o.a. Susanne Prediger, Christoph Selter. QuaMath bouwt verder aan een landelijk nascholings-ondersteunings-plan w.b. rekenen/wiskunde, met veel aandacht voor…
Afscheid Birgit Pepin op 2 juni 2023
Afscheidscollege From static to ‘dynamic’ and ‘agentic’ resources in mathematics education Prof.dr. Birgit Pepin June 2, 2023 Birgit Pepin (1956) received her MSc in Physics/Meteorology in Kiel, Germany. She subsequently moved from Germany to France and then to England, where she was educated as a teacher of mathematics at Oxford University (1990). After some years…
Factchecking
Reken-wiskundige factchecking in het basisonderwijs. Lesactiviteiten en aanzet tot een globale leerlijn voor groep 3 tot en met groep 8 Fact-checking is een essentiële en waardevolle praktijk in het huidige tijdperk van informatieovervloed en verspreiding via verschillende kanalen, zoals sociale media en online platforms. download Voorwoord Marike Verschoor, Marc van Zanten, Geeke Bruin-Muurling, Stanja Oldengarm…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2023)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het meinummer (2023, jaargang 42, nummer 5) verschenen de volgende artikelen: Canjels, J.C. & Keijzer, R. (2023). Overtuigingen van leraren in groep 1 en 2 met betrekking tot…
Functieomschrijving rekencoördinator
Functieomschrijving rekencoördinator, opgetekend door de NVORWO
Rekencoördinatoren in de regio
NVORWO bouwt mee aan regionale netwerken voor professionalisering, verbinding en ontmoeting van rekencoördinatoren, opleiders en andere experts.
Masterplan basisvaardigheden – voorjaar 2023
Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs: doelen en voortgang Brief OCW 16-5-2023 Masterplan Veel ambities (soms misschien iets te veel ‘no child left behind’…) Het gaat om vier deelgebieden: taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Pijlers masterplan Duidelijke opdracht aan het funderend onderwijs Basisblik, door monitoring en onderzoek Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede…
ELWIeR onderzoeksgroep – 2 november 2023
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst mogelijk is, waarbij…
ELWIeR onderzoeksgroep – 13 september 2023
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst mogelijk is, waarbij…
Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023 – een verslag
Naturalis Museum, Leiden, 11 en 12 mei 2023 icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Theme: ‘STEM & Open Schooling for Sustainability Education’ Zie ook het verslag op ICSE website. enkele foto’s Verslag Op 11 en 12 mei 2023 kwamen ongeveer 200 mensen bij elkaar in Leiden: docenten,…
LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden
Project LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden (LLO = leven lang ontwikkelen), directie MBO, OCW. Financiering vanuit o.a. groeifonds, ronde 2. Samenvatting Laagopgeleide en laaggeletterde inwoners maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheden die er zijn om een (betere) plek op de arbeidsmarkt te krijgen. Hierdoor blijft deze groep achterlopen bij de sociale en economische ontwikkelingen, loopt…
Expertisepunt basisvaardigheden en een landelijke onderzoeksagenda
movisie.nl/onderzoeksportaal-expertisepunt-basisvaardigheden Op 5 juni 2023 werd de onderzoeksagenda gepresenteerd voor de komende periode, specifiek gericht op volwasseneneducatie. Dit is de derde onderzoeksagenda van het Expertisepunt Basisvaardigheden. De onderzoeksagenda sluit aan bij de actualiteit, urgente kwesties en vraagstukken die naar voren komen uit ervaringskennis, praktijkkennis en wetenschappelijke kennis. Speerpunten Maatschappij & participatie : Gezin en basisvaardigheden…
Gezocht: ouders of verzorgers van meertalig kind
Bent u of kent u ouders of verzorgers van een meertalig kind (basisschool leeftijd)? Spreekt het kind Nederlands op school en een andere taal (of talen) thuis? Het Multi-STEM project onderzoekt hoe ouders/verzorgers van meertalige kinderen taal gebruiken. Welke talen spreek je tijdens het koken, op school of tijdens het huiswerk maken? Wat zijn de…
Vacature: Student-assistent Multi-STEM
Multi-STEM zoekt student-assistent die Arabisch of Oekraïens spreekt voor opdracht van 24 uur (3 werkdagen). Je maakt een filmpje van een rekeninstructie in het Arabisch. Jouw gezicht komt niet op beeld. Taakbeschrijving: Bepalen van inhoud van de instructie. Er is al een begin gemaakt. Je redigeert de huidige opzet. Keuzes die je hierin maakt, moet…
Panama Conferentie 42 – 30 en 31 mei 2024
Panama-conferentie 30 en 31 mei 2024 Hoofdlezingen Supporting All Students to be Creative, Analytical Thinkers in the Mathematics Classroom Through Effective, Research-Based Teaching Practices, Trena Wilkerson Frisse kijk op basisvaardigheden rekenen, Kees Hoogland Verwijzingen Keijzer, R., De Vink, I. C. and Verbruggen, I. (2024). Denkend aan rekenen-wiskunde. Verslag van de 42e Panamaconferentie (PDF) Volgens Bartjens…
NRCD 2024 – Blikwissel op de basis – een gonzende bijeenkomst
Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD) 22 maart 2024, Amsterdam (iPabo) nvorwo.nl/nationale-rekencoordinator-dag Drukbezocht Een kleine 300 mens (rekencoördinator, leerkracht, …) kwam af op deze gonzende NRCD, waarin de blikwisselingen nieuwe energie geven aan het werk van iedereen die betrokken is rekenen-wiskunde in het basisonderwijs. Openingslezing door Geeke Bruin-Muurling: een blikwissel Het lijkt soms wel of de basisvaardigheden…
Grote Rekendag 2024 – Gegevens gesnapt, met een knipoog naar de concept kerndoelen – Doe je mee (ook als opleider of adviseur)?
| PO | 20 maart 2024. Grote Rekendag. Gegevens gesnapt Materiaal online bestellen Gegevens gesnapt – een knipoog naar de nieuwe concept kerndoelen Juist op het gebied van ‘omgaan met gegevens’ zijn binnen de concept kerndoelen enkele voorstellen gedaan, die nu in het materiaal van de Grote Rekendag al verwerkt zijn in de vorm van concrete activiteiten…
NRCD 2023 – openingslezing Anika Embrechts
Nationale Rekencoördinator Dag 24 maart 2023 nvorwo.nl/nationale-rekencoordinator-dag Openingslezing Anika Embrechts, ROC van Twente STEM voor verbinding in onderwijs Vanuit haar huidige werk (ROC van Twente, en betrokken bij o.a. Sprong-STEM, kerndoelen digitale geletterdheid, NVON-junior, e.d.) maakt Anika duidelijk waar uitgelezen kansen liggen voor afstemming en integratie van reken-wiskundige vaardigheden wat betreft ‘bèta-inhoud’: Science Technology Engineering…
Rekentrein – rekencoördinator/leerkracht basisonderwijs gezocht
RekenTrein is een project om gecijferdheid te versterken bij ouders en het (jonge) kind gezamenlijk. Contactpersoon: Annemarie Groot, ECBO. Het project is mogelijk gemaakt door een subsidie van het Expertisepunt Basisvaardigheden. Het Onderzoek uit 2023 heeft een verlenging gekregen in 2024. Pilot Ouderavond voorjaar 2024 – rekencoördinatoren gezocht Pilot Bibliotheek Delft voorjaar 2024 Overig Partners…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2023)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het maartnummer (2023, jaargang 42, nummer 4) verschenen de volgende artikelen: Kool, M., Van Doornik-Beemer, H., Keijzer, R., Veldhuis, M. & Van Zanten, M. (2023). Kwaliteitscriteria voor het…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2023-2024
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Rekenen(-wiskunde) in groep 7 en 8 (po) en klas 1 en 2 (vo)
Rekenen in groep 7 en 8 (po) en klas 1 en 2 (vo) Dossier onderwijskennis Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-wiskunde-van-10-14-jaar Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Vincent Jonker en Monica Wijers Verwijzingen (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde 12-16: band 1 (PDF). Utrecht, Enschede: Freudenthal instituut, Stichting leerplanontwikkeling (SLO). (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde…
Rekenen in groep 3, 4 en 5
Rekenen in groep 3, 4 en 5 Dossier onderwijskennis Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-groep-3-4-en-5 Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Marian Hickendorff. Verwijzingen (2008). Basisvaardigheden rekenen-wiskunde in het basisonderwijs (PDF). Utrecht: Inspectie van het onderwijs. (2009). Rekenonderwijs op de basisschool. Analyse en sleutels tot verbetering (PDF). Amsterdam: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Alfieri, L., Brooks, P. J….
Rekenen in groep 1 en 2
Rekenen in groep 1 en 2 Dossier onderwijskennis Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-groep-1-en-2 Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Hans van Luit. Verwijzingen (2008). Over de drempels met taal en rekenen. Eindrapportage van de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (commissie Meijerink) (PDF). Enschede: SLO. Anderson, A., Anderson, J. and Shapiro, J. (2005). Supporting multiple literacies: Parents’…
Vacature docent Vakdidactiek Primair onderwijs Rekenen en gecijferdheid
De Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) zoekt een docent voor het verzorgen van het vak “Rekenen en gecijferdheid in grootstedelijke context”. De EMPO is een tweejarige wetenschappelijke opleiding die opleidt voor het primair onderwijs in een grootstedelijke context met pedagogiek als basis. Studenten behalen een…
Wiskobas
Project voor curriculuminnovatie w.b. rekenen-wiskunde basisonderwijs in NL, in de periode 1971 tot 1977. bulletins e.d. Wiskobas en de beoogde curriculuminnovatie p. 9, Leerplan deel 1 – De kiekkas van Wiskobas (1975): Het onderwijsveld werd gevraagd om het rekenonderwijs niet ingrijpend te veranderen, maar te verlevendigen met nieuwe activiteiten, de beslissing over de aanschaf van…
WvM Publicatie nr. 4 – Hypothetisch leertraject
Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 4 Simon (1995), Het Hypothetisch Leertraject. Simon analyseert zijn zoeken naar een goede opdracht voor studenten rond het begrip oppervlakte en formuleert het idee van een Hypothetisch Leertraject. download pdf Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Simon, M….
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2023)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het januari-nummer (2023) verschenen: Keijzer, R., Van Schaik, M., & Boland, A. (2023). Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(3), 41-55. Keijzer, R. & Verbruggen,…
Panama-conferentie – oproep voor bijdragen
Op de Panama-conferentie ontmoet je collega’s uit alle beroepen die zich bezighouden met leren en onderwijzen van rekenen-wiskunde in het (speciaal) primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, de pabo, in de nascholing en begeleiding. De uitwisseling vanuit verschillende beroepsperspectieven zorgt voor verrijking en verdieping. Er is elk jaar aandacht voor wetenschappelijk onderzoek en actuele informatie specifiek…
Vacature opleidingsdocent Rekenen – Wiskunde
Hogeschool IPABO is een gespecialiseerde hogeschool voor basisonderwijs, kinderopvang en voorschoolse educatie in Amsterdam en Alkmaar. Elk jaar volgen ruim 1.200 studenten de voltijd en deeltijd bacheloropleiding tot leraar basisonderwijs, de universitaire pabo en de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) bij IPABO. Daarnaast biedt de hogeschool programma’s voor zij-instromers, nascholing en in-company trajecten….
Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt RU
Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Meer info De Winterschool is gericht op leraren basisonderwijs, pabo-docenten en pabo-studenten. Ook docenten onderbouw VO zijn welkom om inspiratie op te doen. Op woensdag 25 januari 2023 organiseren we de 14e, geheel vernieuwde Winterschool. We zijn heel blij dat we jullie na twee online edities weer op de campus…
Studie- en ontmoetingsdag van het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen
De jaarlijkse studie- en ontmoetingsdag over het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen voor onderzoekers, beleidsmakers, opleiders, pedagogische begeleiders, en andere professionals geïnteresseerd in wiskundeonderwijs basisschoolleeftijd, in Vlaanderen en daarbuiten! Datum: maandag 3 juni 2024 Plaats: KU Leuven, Campus Sociale Wetenschappen, België Tijd: 9u00-15u30 First call Maandag 3 juni 2024 Op maandag 3 juni 2024 organiseren…
Wiskundeangst, rekenangst
Het vak rekenen-wiskunde wordt in het onderwijs zeer vaak als ‘selectie-vak’ gebruikt. Selectie betekent per definitie uitsluiting (de leerling die een bepaald niveau niet haalt). Dit is een belangrijke oorzaak van angst voor rekenen-wiskunde (‘math-anxiety’). Zie ook mindset, diagnostisch gesprek. Samenhang met andere factoren Rekenangst hangt samen met diverse andere ‘psychologische’ factoren. Dagelijkse leven Schoolse…
Diagnostisch rekengesprek
Het heeft zin om af en toe naast een student/leerling te gaan zitten en vragen te stellen over een actueel vraagstuk, of meer in het algemeen over ‘aanpakgedrag’, e.d. Stel open vragen en vraag door Observeer Luister aandachtig Vat samen Wees positief (ga uit van wat al wel lukt) Koppel goed terug, zodat er gezamenlijkheid…
Herijking kennisbases parallel aan actualisatie kerndoelen
De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s (2022 e.v.) zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Bericht 10 voor de leraar De Stuurgroep Lerarenopleidingen (Vereniging Hogescholen) heeft in haar…
Doorstroomtoets
Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Informatiebijeenkomsten doorstroomtoets Begin 2023 organiseert het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) digitale informatiebijeenkomsten over de aanstaande veranderingen voor scholen en organisaties die zich bezighouden met de overgang tussen po en vo. Zodra deze…