Natuurkunde
Duurzaamheidsdidactiek
| PO | VO | MBO | Conferentie 11-4-2025 duurzaamheidsdidactiek.nl De Conferentie voor Duurzaamheidsdidactiek wordt georganiseerd door de Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, Hogeschool van Amsterdam & Aeres, met steun van Onderwijscoöperatie Leren Voor Morgen. Ons team bestaat uit lerarenopleiders, didactici en ontwikkelaars van educatief materiaal die een passie delen voor duurzaamheidsdidactiek en zich inzetten om een generatie op te leiden die…
Daan – Leraar natuurkunde in beeld
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/docent-natuurkunde-daan Hoi Daan! Je bent docent natuurkunde en wiskunde op het volwassenenonderwijs (VAVO). Wilde je altijd al docent worden? “Als een typische bèta wilde ik vroeger machinist op een trein worden. Maar op de basisschool, ik denk dat ik een…
ICSE Annual meeting, februari 2025, Freiburg
A meeting of the International Centre for STEM Education (ICSE) Participerende landen bij deze sessie Vanuit Duitsland, Griekenland, Kroatië, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Turkije en Zweden komen onderzoekers en lerarenopleiders uit het gebied van STEM-education (wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde, NLT) bij elkaar om nieuwe projectideeën te delen. In Nederland zijn er sterke verbindingen tussen…
ICSE Expert Groups
In 2024 is ICSE (International Center on Science Education) gestart met een negental Expert Groups. Het idee van deze groepen (van onderzoekers van de verschillende ICSE partners) is voornamelijk collegiale uitwisseling en samenwerking rondom onderzoek, samen schrijven van een artikel, en ook voorbereidend werk voor onderzoeksvoorstellen. ICSE establishes expert groups within the consortium to concentrate…
1h4teachers – webinar (engelstalig) – AI-based assessment
| VO | AI-based assessment. An evolution in teaching? (AI-ondersteunde toetsing. voertaal Engels) 20 september 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door PHF (Pedag. Hochs. Freiburg). Engelse pagina en inschrijven Verwijzingen Engelse pagina en inschrijven Eerdere 1h4-teachers webinars
Sprong STEM Manifest 2024
| PO | VO | MBO | Eindproduct uit het project Sprong-STEM Dit Sprong STEM manifest 2024 bevat drie aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn tot stand gekomen in de periode 2020-2024, op basis van het werk in de verschillende professionele leergemeenschappen. Aanbevelingen: Leg een goede vakinhoudelijke en vakdidactische basis voor alle betrokken docenten Betrek meerdere instellingen bij PLG’s Maak in kerndoelen, opleiding…
Vacature ioniserend stralenpracticum
| VO | Vacature ioniserend stralenpracticum Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Info Als practicumleider speel je een cruciale rol in het inspireren van leerlingen en het aanwakkeren van hun interesse in ioniserende straling en natuurkunde. Door middel van boeiende experimenten laat je leerlingen abstracte concepten in de praktijk ervaren, wat hun begrip en enthousiasme vergroot.
Wiskundige formules in natuurwetenschappen en wiskunde
Een oude zorg: er is een kloof tussen het onderwijs in de wiskunde en in de natuurwetenschappen. Harrie Eijkelhof (UU) en Peter Kop (UL) zijn in de problematiek van het gebruik van formules gedoken. Zij laten aan de hand van internationale literatuur zien dat die kloof niet een typisch Nederlands probleem is. In combinatie met…
HARP project on climate change education
| VO | Project Hopeful And Resilience Perspective HARP is a collaborative endeavour involving Masaryk University, Utrecht University, and the University of Vienna, that targets the gaps and inconsistencies in Climate Change Education across Europe. Vacature 2024 – post-doc vacature Abstract The primary objective of HARP is to enhance the capacity of the coordinator, as well as…
Chasing Newton
| VO | Anne van der LindenChasing Newton – Designing and implementing an intrinsically integrated game on Newtonian mechanics Proefschrift Op 18 juni 2024 promoveerde natuurkundedocent Anne van der Linden op een proefschrift over het gebruik van games in het natuurwetenschappelijk onderwijs. Ze koos de mechanica van Newton als onderwerp, en ging voor die casus na aan…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over inzet van de Micro:bit in science/wiskunde-lessen
| VO | How a small electronics device can help teaching any classroom. MicroBit in STEAM education Paulius Briedis, Lithuania April 19, 2024, 16:00 to 17:00 CET Inschrijven Abstract This workshop will focus on harnessing the power of Micro:bit, a pocket-sized programmable computer, as a versatile tool for hands-on learning experiences. Through interactive sessions, participants will explore…
Computermodelleren, struikelblok of uitdaging?
| VO | In het schooljaar 2024-2025 wordt een Lesson Study georganiseerd waarin leerlingen hun natuurkunde leren met behulp van computermodellen. Flyer downloaden Wat levert het je op? Sterk lesmateriaal voor het examenonderwerp modelleren, en ervaring met het lesgeven. Wat kost het? 40 klokuren. U kunt voor wat betreft deelname een beroep doen op de professionaliseringstijd van…
Tekst drievoudige oratie ‘Paden naar innovatief bèta-onderwijs’ gepubliceerd
| PO | VO | MBO | Drie hoogleraren in STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering, Mathematics) hielden op 7 maart 2024 samen hun oratie aan de TU Eindhoven: Nienke Nieveen, Jan van der Veen en Esther Ventura-Medina. De titel luidde Pathways to innovative STEM education; de oratie is ook in het Nederlands verschenen: Paden naar innovatief bèta-onderwijs. Voorafgaand aan de oratie organiseerden…
ICSE Summerschool 2024 in Praag
| VO | Een STEM education Summerschool ICSE Academy, voor 50 deelnemers. Van 28 juni tot 5 juli 2024, Praag, Charles University Download Flyer Vanuit het project ICSE Academy wordt dit initiatief genomen, speciaal richting docenten en docenten-in-opleiding (wis, na, sk, bio, inf.) Organisatie: Martin Bilek (hoogleraar chemie-didactiek, martin.bilek [at] pedf.cuni.cz), Karlova University, Faculty of Education The…
Nieuwe concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap
concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap SLO heeft samen met het onderwijsveld conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap ontwikkeld. Op 6 maart 2024 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Digitale geletterdheid Domein Kerndoel PO Kerndoel onderbouw VO A. Praktische kennis & vaardigheden 1. Digitale systemen 2. Digitale media en informatie 3. Veiligheid en…
Bijeenkomst over examenprogramma’s vmbo biologie, nask1 en nask2
De examenprogramma’s van biologie, nask 1 en nask 2 worden op dit moment geactualiseerd, de eerste grote upgrade sinds meer dan 20 jaar. Voor deze actualisatie heeft de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken hard input nodig. Zij wil graag weten wat volgens leraren in het vmbo in deze examenprogramma’s moet komen te staan, en wat er juist…
U-Talent conferentie
| VO | Lessen voor een Hoopvolle Toekomst | Conferentie over Duurzaamheidsdidactiek u-talent.nl/docenten/conferentie/ 12 april 2024, Utrecht. De jaarlijkse U-Talent conferentie voor docenten, toa’s en schoolleiders is een dag met verschillende workshops, lezingen en activiteiten die mogelijkheid bieden om je verder te professionaliseren in het onderwijs, en in jouw vak van expertise. De Conferentie is voor docenten…
Rapport Peil.Digitale Geletterdheid einde basisonderwijs
| PO | Op vrijdag 15 maart presenteert de Inspectie van het Onderwijs het rapport van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde basisonderwijs. Dit peilingsonderzoek brengt in kaart hoe vaardig leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs zijn op het gebied van digitale geletterdheid, en met name de digitale informatievaardigheden. Onderzocht is hoe de kenmerken van het onderwijs,…
Ease, basisscholen gezocht voor een duurzaamheidsproject
| PO | Het EASE-project: Education assembly for a sustainable Europe In gesprek over duurzaamheid in de klas! project voor de bovenbouw basisonderwijs Geef je les in de bovenbouw van het basisonderwijs en ben je geïnteresseerd? We gaan graag in gesprek over de mogelijkheden. Je kunt contact opnemen met Peter Bom voor meer informatie. E-mail: p.l.bom [at]…
Opleidingsmodules voor STEM onderwijs van het ICSE consortium
| PO | VO | MBO | in samenwerking met elwier/ecent en vo-ho-netwerken Gratis Modules ICSE Academy voor de lerarenopleiding en nascholing (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, informatica). Vier modules Onderzoekend leren – Learning by inquiry; Socio-scientific issues and Interdisciplinarity Diversiteit en inclusie – Diversity and Inclusion Technologie – STEM in a digital era Europese dimensie – STEM in Europe Pilots In…
Resultaten Pisa 2022
| VO | Op 5 december 2023 kwamen de resultaten beschikbaar van Pisa 2022 Rapport Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht Een internationaal vergelijkend onderzoek onder 15-jarigen (OECD’Program for International Student Assessment) Algemeen Voor zowel Wiskunde als Natuurwetenschappen is er een dalende trend. Op basis van de PISA-data kan onvoldoende worden vastgesteld of en in hoeverre de pandemie en…
Dissertatie Rayendra Bachtiar – Animated reasoning
Rayendra Bachtiar Animated reasoning Supporting Students’ Mechanistic Reasoning in Physics by Constructing Stop-Motion Animations Universiteit Utrecht maandag 6 november 2023 van 14:15 tot 15:15 meer info Abstract Mechanistic reasoning (MR), which is a form of causal reasoning, is an essential aspect of science education. To support students in developing MR, students in this series of…
CheckYourFuture
CheckYourFuture.nl is een verzamelplatform om leerlingen en studenten te helpen bij het opdoen van inspiratie voor hun studiekeuze en loopbaanoriëntatie. 2024 (pilotjaar), met steun van het outreachfonds (betadecanen). Algemeen Een goede studiekeuze komt voort uit een moment van inspiratie en nieuwsgierigheid. Leerlingen hebben daar veel concrete voorbeelden en rolmodellen voor nodig. In plaats van te…
European Olympiad of Experimental Science
European Olympiad of Experimental Science eoes.science slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/eoes
Inscience International Science Film Festival
insciencefestival.nl De negende editie van InScience, International Science Film Festival Nijmegen, vindt plaats in het voorjaar van 2024. InScience is een van de grootste Europese festivals voor de wetenschapsfilm. Vier dagen lang worden de meest prikkelende wetenschapsfilms vertoond van de afgelopen tijd. Tijdens het festival ontmoeten internationale topwetenschappers, filmmakers en publiek elkaar om de nieuwste…
Research Center for Curriculum Studies
Research Center for Curriculum Studies (samenwerking UvA/SLO) RCCS Uit de Startnotitie van het RCCS: “De UvA en SLO starten samen het RCCS in 2023. UvA en SLO beschikken ieder over een eigen expertise en focus. De intentie is om te komen tot een gemeenschappelijke onderzoeksagenda voor het RCCS, die meerwaarde biedt ten opzichte van ieders…
Arthur Bakker benoemd tot hoogleraar Didactiek en Curriculum in het bèta-domein
Arthur Bakker is benoemd tot hoogleraar op de leerstoel Didactiek en Curriculum in het Bètadomein aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. In het kader van deze leerstoel wordt ook het Research Center for Curriculum Studies (RCCS) gelanceerd waar Bakker als kersverse hoogleraar leiding aan gaat geven. In dit nieuwe…
Vacature – kerndoelenteam Mens & Natuur
SLO zoekt leraren en vakexperts die mee werken aan de actualisatie van de kerndoelen van verschillende leergebieden. Wat moeten leerlingen in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs kennen, kunnen en ervaren? Voor het kerndoelenteam Mens & Natuur wordt gezocht naar: 2 docenten havo/vwo natuur-/scheikunde/techniek 3 vakexperts hbo/wo…
Bèta & Technologie Festival 2023 (NVON) festival
Bèta & Technologie Festival 2023 woensdag 4 oktober 2023 – Bouw & Infrapark Harderwijk NVON festival
Als je iets bij wiskunde benoemt, dan ook bij natuurwetenschappen, en v.v.
Een korte overdenking bij de lopende vakvernieuwingen van wiskunde en natuurwetenschappen. In de vakvernieuwingscommissies ‘natuurwetenschappelijke vakken’ en ‘wiskunde en rekenen’ worden stappen richting nieuwe examenprogramma’s gezet. Hoeveel vakvaardigheid heb je nodig (en wat is dat precies)? Wordt er voldoende over het muurtje gekeken (science, wiskunde)? Uit de werkopdracht SLO (2021): “de concept-examenprogramma’s bieden de basis…
Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023 – een verslag
Naturalis Museum, Leiden, 11 en 12 mei 2023 icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Theme: ‘STEM & Open Schooling for Sustainability Education’ Zie ook het verslag op ICSE website. enkele foto’s Verslag Op 11 en 12 mei 2023 kwamen ongeveer 200 mensen bij elkaar in Leiden: docenten,…
Kerndoelen mens en natuur
actualisatiekerndoelen.nl/mensnatuur/team Actualisatie kerndoelen Voor de actualisatie van de kerndoelen mens en natuur is een team samengesteld. Dit team bestaat uit een procesregisseur, leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts: De procesregisseur begeleidt het team en het proces om te komen tot conceptkerndoelen. Het is belangrijk dat verschillende belangen en perspectieven worden gehoord en worden meegenomen in deze…
WND-Conferentie 2024 – (On)Gehoord natuurkunde
De 58e WND-conferentie wordt gehouden in het congrescentrum NH Leeuwenhorst te Noordwijkerhout op vrijdag 13 en zaterdag 14 december 2024. Organisator is de Stichting Werkgroep Natuurkunde Didaktiek (WND). De conferentie richt zich op alle leraren natuurkunde en NLT in het voortgezet onderwijs, TOA’s, leraren in opleiding en lerarenopleiders. Het thema van deze conferentie is: (On)Gehoord…
WND-Conferentie 2023
De 57e WND-conferentie zal worden gehouden op 15 en 16 december 2023. save the date WND conferentie
Vacature duurzaamheidseducatie TU-Eindhoven
Hoe kunnen docenten en hun leerlingen aan de slag met duurzaamheidsprojecten gekoppeld aan echte vragen uit de omgeving van de school? Ben jij gemotiveerd om als promovendus uit te zoeken hoe dat kan? Lees meer
Hoe leer je leerlingen onderzoeken? Eureka!
Wientjes, H. and Veenhoven, J. (2022). Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in vwo én havo. Utrecht: Onderwijsadvies & Training, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht. uu.nl/eureka Dit boek geeft docenten handvatten om binnen het eigen vak leerlingen de beginselen van ‘onderzoek doen’ bij te brengen. Versie 2022 In 2023 verscheen een compleet herziene editie van…
Toetsen getoetst: kijken naar de CE’s van wiskunde en natuurkunde
Toetsen getoetst Poging tot trendonderzoek door McKinsey (Loek Zonnenberg en Paul Rutten), februari 2023 Rapport bij McKinsey Samenvatting Zonnenberg en Rutten vatten hun bevindingen als volgt samen: Men zegt dus dat de examenresultaten CE (wis, na) over een langere periode een tendens omhoog hebben (hogere cijfers), terwijl Pisa een tendens omlaag laat zien (NL daalt…
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 15 juni 2023, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Domstad, Utrecht (Koningsbergerstraat 9, Utrecht)…
Curriculumontwikkelaar mens & natuur gezocht (vacature)
Curriculumontwikkelaar mens & natuur (biologie en/of natuurkunde) vo (24-32 uur) Ben jij een vakexpert mens & natuur met zicht op het vmbo-curriculum die met een team van experts een bijdrage wil leveren aan het actualiseren van de kerndoelen en examenprogramma’s voor alle leerlingen? Beweeg je soepel van inhoud naar uitvoering en verlies je de…
Bèta Challenge
betachallenge.nl Bij Bèta Challenge gaan leerlingen via levensechte opdrachten gerelateerd aan technologie aan de slag met oriëntatie op opleidingen en beroepen en de ontwikkeling van hun arbeidsmarktidentiteit. Het Bèta Challenge programma richt zich op de praktisch ingestelde leerling in het huidige mavo (GL/TL) en havo-segment. Van de website: “OCW heeft het Bèta Challenge programma als…
Snel formatief handelen met diagnostische vragen
Project in het kader van impuls open leermiddelen (groeifonds-subsidie) 2023-2024, met ambitie voor vervolg. In dit project wil de NVON in samenwerking met de NVvW, docenten, scholen, lerarenopleidingen en onderzoekers werken aan twee onderdelen: een kennisbank met veelvoorkomende misvattingen en een set van goede diagnostische vragen die per schoolvak en per onderwerp binnen het schoolvak…
Herijking kennisbases parallel aan actualisatie kerndoelen
De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s (2022 e.v.) zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Bericht 10 voor de leraar De Stuurgroep Lerarenopleidingen (Vereniging Hogescholen) heeft in haar…
Journal of Research in STEM Education
www.j-stem.net/ Journal of Research in STEM Education (J-STEM) is een multidisciplinair tijdschrift dat zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en leren op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM) door de resultaten van onderzoek beschikbaar te stellen aan onderzoekers, praktijkmensen en beleidsmakers. Het tijdschrift dient als platform voor de…
STEM22
Netwerk van bèta-didactiek organisaties stem22.nl Zie ook Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek STEM22 is een open netwerk. Hieronder de huidige deelnemers Lerarenverenigingen I&I, informatica en digitale geletterdheid NVON, natuurwetenschappen NVORWO, rekenen-wiskunde NVvW, wiskunde en rekenen Scholenorganisaties Stichting Technasium (Onderzoeken en Ontwerpen) Vereniging NLT (Natuur, Leven en Technologie) Instituten voor onderzoek en lerarenopleiding Eindhoven School of Education (TUe)…
UU Summerschool Mathematics and Science Education
UU Summerschool Mathematics and Science Education 2023 19 tot 23 augustus 2024, Utrecht Deze wordt mede georganiseerd in het kader van de ICSE Academy (Europese samenwerking).
Bèta Tournament
Het Beta-Tournament is er primair op gericht om leerlingen vmbo een onvergetelijke ervaring te laten beleven met een vakoverstijgende praktische opdracht. beta-tournament.nl/ Het Beta-Tournament is er primair op gericht om leerlingen een onvergetelijke ervaring te laten beleven met een vakoverstijgende praktische opdracht. Echter vinden wij het als organisatie ook belangrijk dat er veel docenten aanwezig…
RAFT – gratis materialen voor STEaM in het engels
RAFT – Resource Area for Teaching raft.net Gratis hulpmiddelen omvatten ideeënbladen voor de klas, tips voor leerkrachten en leeractiviteiten voor thuis. In de winkel o.a. verkrijgbaar: STEAM-projectkits. Verwijzingen Free activity sheets for STEaM raft.net
Meertalige kinderen in het wetenschapsmuseum
Bij MultiSTEM verschijnen met enige regelmaat Blogs. Nieuw verschenen is een blog over hoe meertalige kinderen meedoen in het wetenschapsmuseum. In de blog vertelt onderzoeker Lucía Chisari over haar eerste onderzoek. Een van de conclusies uit dit eerste onderzoek is dat taal een grote rol speelt als kinderen en hun ouders zich echt in de…
European Science Education Research Association (Esera) -> 2025 in Denmark (Copenhagen)
European Science Education Research Association Esera.org Conferentie 2025, Copenhagen, Denmark Save the date: August 25th to 29th Under the theme Transitions in Science Education: Sustainability and Digital Advances, we wish to stimulate fruitful conversations and big ideas within and beyond our community. esera.org/conference-2025 Conferentie 2023, Turkije 28 augustus 2023 tot en met 1 september 2023…
Plan Bèta – Bèta-onderwijs voor duurzame ontwikkeling
Plan Bèta (2022) biedt praktische handvatten aan bètadocenten en schoolleiders om focus en tempo aan te brengen in de ontwikkeling naar duurzame bètavakken binnen een duurzame school. Info (en bestellen) bij NVON Abstract Klimaatverandering, verdwijnen van biodiversiteit, toenemende vervuiling, uitputting van natuurlijke bronnen….de mondiale samenleving worstelt met een veelvoud aan crisissen, die elkaar ook nog…
Call voor PostDoc-VO – informatiebijeenkomst
De call voor PostDoc-VO staat online: Lees verder (en aanmeldformulier) Call 2023 – v informatiebijeenkomst 23 september 2023 Ben je docent in een bètavak, gepromoveerd, en wil je verder onderzoek doen naar vakdidactiek? Misschien is een PostDoc-VO beurs dan iets voor jou! Binnen het programma PostDoc-VO kunnen gepromoveerde bèta- en techniekdocenten in het vo en…
Crosscutting concepts
Zie ook Big ideas, een vergelijkbaar begrip bij wiskunde. In Nederland wordt onderwijs in de bètavakken veelal vakspecifiek aangeboden. Dat heeft voordelen, maar een nadeel is dat leerlingen weinig zicht krijgen op de samenhang tussen de bètadisciplines. Eén van de mogelijkheden om leerlingen meer zicht te geven op samenhang tussen bètavakken, is om aandacht te…
De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs
Titel De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs | VO-praat met Inge Molenaar Bron VO raad – VO Academie – Inge Molenaar Datum 14-9-2021 De VO-academie is gestart met een nieuwe video-reeks: VO-praat. In video’s van maximaal tien minuten vertellen bevlogen sprekers hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp…
Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!
Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…
SDG
Sustainable Development Goals Duurzaamheidseducatie Verwijzingen Duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals). Inner development goals Duurzaamheidseducatie Beweegredeneren: een werkvorm bij dilemma’s in de klas Projecten NWO project Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs (onderbouw vo, 2020-2023) Europees project MOST (met focus op energie- en afval-vraagstukken) en hoe onderwijs samenwerkt met ‘de omgeving’. Impact – project onderwijs over duurzaamheid en…
VO HO Netwerken Conferentie 2022
Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 3 november 2022 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Radboud Universiteit, Nijmegen Op donderdag 3 november 2022 organiseren de regionale VO-HO netwerken een landelijke conferentie VO-HO netwerken, met het thema ‘Professie & Loopbaan’. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als…
Kennisbanken
Project Kennisbanken Revival van de kennisbanken Biologie Natuurkunde Scheikunde Zie ook Project diagnostische vragen. Aanleiding Er is veel kennis over hoe je bèta-concepten goed aanleert en waar het mis kan gaan. Deze kennis komt vanuit wetenschappelijk onderzoek en vanuit ervaringen in de klas. Bij de voorbereiding van een les heeft een docent echter beperkt toegang…
Digitale didactische kennisbank natuurkunde weer online
Kennisbank natuurkunde Natuurkunde, didactiek, leerlingdenkbeelden en contexten. Onderdeel van het project kennisbanken. Toelichting op het materiaal (2011) Deze kennisbank (uit 2011) ondersteunt stagiaires, zij-instromers en andere beginnende docenten natuurkunde binnen de sectoren VO en MBO. Ondersteuning is er vooral op het gebied van vakdidactiek. Algemene didactische theorieën zijn gebruikt op plekken waar deze vakdidactische toepassingen…
Carrière-profielen voor bèta-docenten
Binnen het project Teach4Life (2022-2024) wordt o.a. een inventarisatie uitgevoerd van interessante carrière-perspectieven voor bèta-docenten. Een samenwerking tussen vo-ho-netwerken en elwier. Werkgroep Teach4Life 23-11-2023 Geleerde lessen omzetten naar effectief beleid- een belangrijke rol voor de VO HO netwerken. De VO HO netwerken willen een stevige gesprekspartner voor OCW en raden zijn. Om die reden participeren…
Ieder kwartaal een les buiten het boekje
Zomer 2022 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….
Vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken 2022
actualisatienwv.nl “Wat moeten leerlingen kennen en kunnen na het doorlopen van het curriculum natuurwetenschappelijke vakken in het voortgezet onderwijs?” De vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken gaat met die vraag aan de slag voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs om zo de examenprogramma’s natuurwetenschappelijke vakken in vmbo, havo en vwo te actualiseren. Uit het bericht van de…
Ondersteunen (‘scaffolding’) bij SSI
Ondersteunen (‘scaffolding’), module over SSI en milieu-vraagstukken. Bron In deze Ensite module worden toekomstige leraren in de initiële lerarenopleiding geïntroduceerd om hun studenten te ondersteunen bij het omgaan met complexe maatschappelijk-wetenschappelijke milieuvraagstukken (environmental SSI) door een ondersteunings (scaffolding)kader te bieden. Geschreven voor de lerarenopleiding. Verwijzingen Bron Ensite, projectbeschrijving Scaffolding (op elwier/ecent)
Lesmateriaal natuurkunde
Lesmateriaal natuurkunde Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Quantum Delta NL
quantumdelta.nl De Qantumrevolutie is een wetenschappelijke, technische en commerciële uitdaging die zijn weerga in de geschiedenis niet kent. Als we succesvol zijn, kan quantum-innovatie een baanbrekende kracht zijn die leidt tot betere levens, een rijkere, duurzamere economie, een gezondere planeet – en een nog dieper begrip van ons universum. Quantum Delta NL is goed gepositioneerd…
GreenComp
GreenComp (2022) The European sustainability competence framework more info download rapport: EN en NL Abstract De ontwikkeling van een Europees competentiekader voor duurzaamheid is een van de beleidsacties in de Europese Green Deal als katalysator om het leren over milieuduurzaamheid in de Europese Unie te bevorderen. GreenComp identificeert een set duurzaamheidscompetenties voor onderwijsprogramma’s om leerlingen…
Open Schooling – om mee te experimenteren, ook bij bèta-didactiek
Open Schooling: Betrek meer mensen bij het onderwijs (ouders, werkgevers, ondernemers, e.d.) Samenvatting “Open schooling” is where schools, in cooperation with other stakeholders, become an agent of community well-being; families are encouraged to become real partners in school life and activities; professionals from enterprise, civil and wider society are actively involved in bringing real-life projects…
Connecting secondary school quantum physics and nature of science. Possibilities and challenges in curriculum design, teaching, and learning
Connecting secondary school quantum physics and nature of science. Possibilities and challenges in curriculum design, teaching, and learning Kirsten Staderman Proefschrift Universiteit Groningen Promotiedatum 22 maart 2022 Laat middelbare scholieren begrijpen hoe wetenschap werkt Samenvatting Volgens Kirsten Stadermann is het belangrijk dat leerlingen nadenken over vragen als: Hoe komt wetenschappelijke kennis tot stand? Hoe ‘zeker’…
Hackacton Articiële Intelligentie oktober 2022 (Universiteit Twente)
Hackacton Articiële Intelligentie (5), 6 en 7 oktober 2022 (TU Twente) Thema: Artificial inteligence voor feedback in het onderwijs Meer informatie en gratis inschrijven Wat is een hackaton? Een hackaton is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze AI hackaton is feedback. Voor…
Teach4Life
Europees project – 2021 – 2024 Participatie onderzoek – 1 sep 2022 tot 1 jun 2023 Internationale webpagina bij ICSE Het Platform teach4life.eu Verwijzingen Collaborative Online Intercultural Learning Carriere- en beroeps-perspectief stem-docenten
Bèta-lerarenkamer
betadecanen.nl -> lerarenkamer Samenvatting Het tekort aan leraren in het voortgezet onderwijs is hardnekkig in een aantal vakken, waaronder de bètavakken wiskunde, scheikunde, natuurkunde en informatica. De meest recente modellen laten in 2031 voor deze vakken tekorten zien tussen 193 en 473 fte en relatieve tekorten tussen 8,9% en 63,8%. Omdat er relatief gezien zeer…
CMA – ICT toepassingen in het bèta onderwijs
CMA = Centrum voor Microcomputers en Applicaties. Doel: Het onderwijs verrijken met leerzame, innovatieve toepassingen van ICT CMA is maker van Coach 7 (leer- en auteursomgeving voor alle natuurwetenschappelijke vakken, wiskunde en techniek). cma-science.nl Nascholing CMA biedt ook nascholing en maatwerk, om zelf onderzoekende lesactiviteiten te kunnen ontwerpen en begeleiden. CMA is in 1987 opgericht…
SIAM Conference on Computational Science and Engineering
SIAM Conference on Computational Science and Engineering (CSE23) Website February 26 – March 3, 2023
Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022
13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…
De kracht van een stage-ervaring in het vmbo
Bij alle leerlingen (zowel havo/vwo als vmbo) is het opboksen tegen alleen maar instrumenteel begrijpen en procedurele vaardigheden. Niet voor niks zijn we al tijden aan het zoeken naar het ‘echte denken’ bij wiskunde (en rekenen), met begrippen als ‘wiskundige denkactiviteit’ en ‘gecijferd zijn’. Soms lijkt het alsof die zaken bij het vmbo nog meer…
WND-Conferentie 2022
De 56e WND-conferentie zal worden gehouden op vrijdag 16 en zaterdag 17 december 2022. We gaan er van uit dat de conferentie in principe weer het format van de jaren tot 2019 heeft. Het thema is overgenomen van vorig jaar: Het lichaam doorgelicht. Het bestuur is nu bezig het programma opnieuw in te vullen. Heeft…
VO HO Netwerken
VO-HO netwerken De missie van de Regionale VO-HO netwerken is om de aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en hoger onderwijs te verbeteren, professionalisering van onderwijsprofessionals te stimuleren en ontwikkelingen op het gebied van vakinhoud- en curriculum te agenderen. Door deze samenwerking op regionaal niveau goed te organiseren en landelijk met elkaar te versterken maken we…
Curriculum intentions, proefschrift Maarten Pieters
Maarten Pieters, SLO Proefschrift De rol van curriculumintenties, met als casus natuurkunde-didactiek Verdediging: 25 april 2022 Pieters, M.L.M. (2022). Between written and enacted: Curriculum development as propagation of memes. An ecological-evolutionary perspective on fifty years of curriculum development for upper secondary physics education in the Netherlands. Utrecht University, Utrecht. FI Scientific Library 114 Abstract This…
Vakexperts gezocht voor vakvernieuwingscommissies natuurwetenschappelijke vakken
Gezien de gewenste diversiteit in de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken is nog ruimte voor vier vakexperts: één vakexpert O&O of NLT, één vakexpert natuurkunde met vmbo-expertise, één vakexpert biologie met vmbo-expertise en één vakexpert scheikunde met vmbo-expertise. Ben je of ken je een kandidaat? Solliciteren kan nog t/m 6 mei via: SLO zoekt Leraren Vakvernieuwingen bovenbouw
GirlsClub WIN – GEM – Herfstdagen 24 t/m 26 oktober 2022
Tijdens de herfstvakantie van 2022 organiseerde de Universiteit Utrecht speciaal voor ambitieuze meisjes (4-5 VWO) een driedaagse waarin uitdagende bèta-ingekleurde opdrachten werden uitgevoerd rond drie grotere thema’s. Programma De Bomenmaandag: meten en rekenen aan bomen, practicum ‘spannende oppervlaktes’en tekenen van een pythagoras-boom; De Ogendinsdag: eye-tracking, medische fysisch onderzoek naar ogen en een camera obscura bouwen…
ICSE Academy
A project by the ICSE consortium ICSE Academy – Europees Erasmus+ project – Europese samenwerking en mobiliteit wat betreft nascholing en opleiding van bèta-docenten1 juni 2022 tot 1 juni 2025 Internationale website Kern van het project Het bèta/STEM onderwijs (wiskunde, scheikunde, biologie, natuurkunde, informatica, NLT) in Europa heeft behoefte aan bekwame leraren. De lerarenopleidingen…
Webevent Natuurwetenschappelijke vakken – 12 april 2022
Wat zijn de uitdagingen voor de actualisatie van de examenprogramma’s in de Natuurwetenschappelijke vakken? Deze webinar gaat over de aanstaande actualisatie: de vakken staan aan de vooravond van een actualisatie van de examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo. Naast de verschillende maatschappelijke uitdagingen voor dit traject, biedt actualisatie mooie kansen voor meer samenhang, doorlopende leerlijnen,…
Voorstellen conferentiebijdragen ECENT/ELWIeR-conferentie 2022
Op vrijdag 13 mei 2022 wordt de ECENT/ELWIeR-conferentie gehouden in Hogeschool Domstad te Utrecht met als thema ’Bèta-burgerschap: een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Conferentiebijdragen Wilt u vanuit uw werk, studie of onderzoek een bijdrage leveren aan de ECENT/ELWIeR-conferentie? Heeft u ideeën of ervaringen omtrent actuele zaken die lerarenopleidingen STEM (wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek) betreffen? Dan nodigen…
Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen
Vernieuwingen in po, vo en mbo. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen op de respectievelijke plekken in primair en voortgezet onderwijs? We kijken mee met Ecent- en ELWIeR-ogen. Natuurwetenschappelijke vakken Bovenbouw havo/vwo Natuurkunde, Biologie, Scheikunde, NLT, O&O actualisatienwv.nl Samenstelling commissie Kerndoelen (funderend onderwijs) – Mens & Natuur kerndoelen mens-en-natuur Wiskunde enrekenen Bovenbouw havo/vwo actualisatiewis.nl Samenstelling…
Cosmos project – Slotconferentie
Europees Horizon2020 project Creating organisational structures for meaningful science education through Open Schooling for all cosmosproject.eu Slotconferentie 22 November 2024, De Vereeniging in Utrecht Gratis deelname (er wordt wel een factuur gestuurd als je inschrijft en niet komt). Voorinschrijving: wie het eerst komt… Programma The results of the three-year collaboration in the COSMOS project will…
ESERA Summerschool 2022
ESERA 2022 Summer school, Utrecht esera.org The ESERA Summer School 2022 will be held in The Netherlands, organised by the Freudenthal Institute at Utrecht University from Monday, August 29 till Saturday, September 3. We expect this summer school to be a live, in-person event, with some virtual elements. If you have any questions, please send…
Ensite – STEM Spring School, 7 tot 11 maart 2022
Spring School 2022, 7-11 maart 2022 Intensive program for higher education learners and for teaching staff Constantine the Philosopher University, Slovakia, region Nitra Spring School 2022 Online lectures and workshops, Moodle course digital support Target groups: Science and maths students in initial teachers’ education PhD students in mathematics and science education Young researchers and scientists…
Onderzoekend en ontwerpend leren
Van Graft en Kemmers (2007). Bij onderzoekend leren onderzoeken leerlingen objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun docent. Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat leerlingen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen. Inquiry-based…
GirlsClub WIN – GEM – 17 maart 2022
Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN werd op 17 maart 2022 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over dimensies. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, practicumproefjes en puzzeltjes rondom het thema ‘dimensie’. In de openingspowerpoint wordt de setting van deze middag (over…
Proefschrift – Introducing Special Relativity in Secondary Education
Kamphorst, F. (2021). Introducing Special Relativity in Secondary Education, Faculty of Science, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University. De tekst van het proefschrift is nog niet online beschikbaar. Wel worden in NVOX al lesideeën n.a.v. dit proefschrift gepubliceerd (inclusief handleiding). Samenvatting Het verklaren van relativistische verschijnselen staat centraal in het leerdoel van SRT (speciale relativiteitstheorie) zoals…
Herfstfestival 2021
Op vrijdag 12 november organiseert het TLL het jaarlijkse Herfstfestival, hét moment om het samen te hebben over onderwijs innovatie op het gebied van technologie en didactiek. Met als thema “het onderwijs van morgen” kun je middels een tiental workshops samen brainstormen en discussiëren over hoe het onderwijs er uit moet komen te zien nu…
EU STEM Coalition
EU network of national STEM platforms stemcoalition.eu/ The EU STEM Coalition is an EU-wide network that works to build better STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education in Europe. The goal is to shape STEM education policies and practices that foster economic growth, opportunity and well-being for all. Together with policy makers, education providers and industry…
STEM Covid lessons learned
Utrecht/Copenhagen collaboration Colloquium ‘STEMCOVID educational lessons learned’ 10 september, 13:00-15:00 Link Microsoft Teams Program 13.00 Toine Pieters Welcome and introduction 13.05 Short film on Pedagogical Care 13.10 Ralph Meulenbroeks, Academic discourse on education during the early part of the pandemic 13.25 Maria Hvid Stenalt, referent including Danish perspectives on the COVID education experiences 13.40 Arthur…
Duurzaamheidseducatie
Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…
Girlsclub WIN – GEM – 31 mei 2021
Filmpje over de Girlsclub WIN Vanuit de Girlsclub WIN werd op 31 mei 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd. Kern van deze middag Speurtocht met STEM opdrachten, natuurkunde proefjes, robotica Verwijzingen Girlsclub WIN Europese project GEM Voorbereiding Anne Bartilla, UU, Natuurkunde Iris Beerepoot, UU, Informatica Marjolein Gelauff, UU, U-Talent Nadine van der Heijden, UU,…
Actualisatie kerndoelen
Kerndoelen rekenen-wiskunde
Vacature – U-Talent Wiskunde/Natuurkunde docent-ontwikkelaar
Omvang: 0,3 fte Per: 1 augustus 2021 Functieomschrijving en bijzonderheden U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het stimuleren van de interesse van leerlingen in bèta en techniek. In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en zo’n 50 scholen uit de regio nauw samen…
Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni
Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…
Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)
De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….
SLO zoekt een vakexpert bètavakken vmbo (24 – 40 uur)
Vakexpert bètavakken vmbo (24 – 40 uur) Wat ga je doen? Je krijgt de kans om als vakexpert samen met 136 vmboscholen, leraren, externe vmbo-experts en SLO-collega’s het praktijkgerichte programma voor vmbo-leerlingen met een gemengd of theoretisch profiel te ontwikkelen. Jullie proberen het programma uit in een praktijkpilot en stellen het bij. Lees over de…
ICT en onderwijs
Onderzoek (o.a. Kennisnet, 2018) laat zien dat gebruik van ict in het onderwijs blijft toenemen. Bij informatie- en communicatie-technologie (ICT) en onderwijs gaat het om vele zaken: Aandacht voor digitale geletterdheid (denk hier ook aan computational thinking) Leren gebruiken van digitale hulpmiddelen, zoals de computer, tablet en smartphone (incl. technologieën als VR, AR, AI, e.d.)…