Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Natuurkunde

11 juni 2020
Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Met een kaartspel bouwen aan het curriculum van Mens en Natuur

Hoe stimuleer je leraren (in opleiding) weloverwogen keuzes in hun curriculum te maken? SLO en de Ontwikkelgroep Mens en Natuur van Curriculum.nu hebben een kaartspel ontwikkeld dat daar heel behulpzaam bij is. We schetsen in dit artikel drie verschillende werkvormen om dat te doen. Het kaartspel is weliswaar gemaakt met het oog op het toekomstig…

03 juni 2020
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Quantum mechanica in het voortgezet onderwijs, hoe realiseer je meer begrip?

Krijtenburg, K. (2020). Teaching Quantum Mechanics at the secondary school level. University of Twente, Enschede. Quantummechanica is gebaseerd op geavanceerde wiskunde, die geen onderdeel uitmaakt van het curriculum van de middelbare school. Daarnaast heeft quantummechanica geleid tot een nieuwe manier van denken die conflicteert met het klassieke denken van scholieren. Het is daarom nodig om…

12 mei 2020
Natuurkunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature docent-ontwikkelaar natuurkunde bij U-Talent

Wij zijn op zoek naar een docent-ontwikkelaar natuurkunde voor 0,3 fte per 1 september 2020. In U­-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en scholen uit de regio nauw samen aan kwalitatief goed bèta­ en techniekonderwijs voor havo en vwo. U-­Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het vergroten…

05 mei 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ieder kwartaal een les buiten het boekje

Voorjaar 2020 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….

01 mei 2020
Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Curriculumnadrukken – Werkvorm om studenten na te laten denken over hun visie op hun vak

Leraren in opleiding moeten hun visie op het onderwijs in hun vak vormen en kunnen verwoorden. SLO heeft een werkvorm ontwikkeld die daarbij kan helpen. In NVOX is al eerder een begeleidend artikel verschenen (Woldhuis & Pieters, 2020). De werkvorm is geschreven voor vaksecties, maar kan – met mogelijke uitzondering van stap 5 – prima…

28 april 2020
Natuurkunde // Techniek (VO) // Vmbo // Kort

Bijscholingsaanbod vmbo ook interessant voor natuurwetenschappen en techniek

Het vmbo is in beweging. Enkele jaren geleden zijn er tien nieuwe beroepsgerichte profielen gevormd. En de gemengde leerweg en de theoretische zullen samengevoegd worden tot wat nu (nog?) de Nieuwe Leerweg heet. In die nieuwe leerweg zullen er “praktijkgerichte programma’s” komen, waarvan Technologie en toepassing (T&T) er naar verwachting één zal zijn. Binnen T&T…

Natuurkunde

Het Praktijkboek natuurkundedidactiek – Natuurkundelessen ontwerpen

De eerste druk van het praktijkboek natuurkundedidactiek – Natuurkundelessen ontwerpen is online beschikbaar. Het boek is bedoeld voor gebruik bij het onderdeel vakdidactiek in de tweedegraads lerarenopleiding als kennisbasis voor (aanstaan­de) natuurkundeleraren in het vmbo (voor het vak NaSk 1) en de onderbouw havo en vwo. Het biedt daarnaast ondersteuning aan de leraar die daar…

04 april 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Student op School

Doel van dit project: het digitaal ondersteunen van (examen)leerlingen bij het inhalen van achterstanden het begeleiden bij profielwerkstukken ondersteuning bieden voor docenten bij schoolprojecten Website SOS is een project waarbij studenten van de Universiteit Utrecht tijdens hun studie met leerlingen en leraren uit het VO in contact komen. Ze verlichten de werkdruk van docenten met…

13 maart 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs

MOST – Meaningful Open Science Education Connects Schools To Communities

Project H2020 – 2020-2022 Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities In MOST onderzoeken we hoe scholen en hun directe omgeving (gezin/familie, omwonenden, bedrijven, e.d.) kunnen samenwerken aan duurzaamheid. Tien landen: DE, AT, NO, MT, ES, NL, TR, CZ, LT, SE Most richt zich op de maatschappelijke vraagstukken afval en energie. Binnen die twee thema’s…

03 maart 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Online vragenlijst over ‘kritisch burgerschap’ (in relatie tot STEM lerarenopleiding). Graag invullen

Socio-Scientific Issues in de lerarenopleiding Bent u lerarenopleider STEM? (wi, na, sk, bio, inf) En heeft u een mening over de rol van socio-scientific issues in uw opleiding? Met daarbij een belangrijke rol voor statistiek in de vorm van het werken met grote databestanden. Wilt u dan deze vragenlijst invullen? Korte toelichting Ensite is een…

28 februari 2020
Natuurkunde // Kort

Practicumleider Ioniserende Stralen Practicum (1,0 fte)

Positie: Onderwijs en onderzoek Uren per week: 38 tot 38 Faculteit of dienst: Faculteit Betawetenschappen Afdeling: Freudenthal Instituut Uiterlijk reageren op: 5 april 2020 Functie Wij bieden een boeiende functie waarbij je veel contact met middelbare scholieren en docenten hebt. Als practicumleider ga je aan de slag met leerlingen uit de bovenbouwklassen van de havo…

17 februari 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Environmental socio-scientific issues in (teacher) education for science & mathematics (May, 20, 2021)

English information 20 mei 2021 by Elwier/Ecent, Utrecht University. Een activiteit van het Ensite project. Maatschappelijk-technologische vraagstukken in het bèta-onderwijs Studiemiddag voor lerarenopleiders STEM ihkv het project ENSITE. do. 20 mei 2021, 13:45-17:00 Inschrijven Thematiek Moet vaccinatie verplicht worden? Mogen we alleen nog ‘duurzame energie’ gebruiken? Kan de opwarming van de aarde nog worden gestopt?…

ELWIeR en Ecent als één STEM