De kracht van een stage-ervaring in het vmbo

Bij alle leerlingen (zowel havo/vwo als vmbo) is het opboksen tegen alleen maar instrumenteel begrijpen en procedurele vaardigheden. Niet voor niks zijn we al tijden aan het zoeken naar het ‘echte denken’ bij wiskunde (en rekenen), met begrippen als ‘wiskundige denkactiviteit’ en ‘gecijferd zijn’. Soms lijkt het alsof die zaken bij het vmbo nog meer een ‘holy grail’ zijn dan bij havo/vwo, onbereikbaar voor de meesten.

Toch zetten we daar graag een ander geluid tegenover, omdat wij geloven in de potentie van het vmbo, een van de grootste doelgroepen in ons onderwijs. Stuur juist studenten van de eerstegraads lerarenopleiding naar het vmbo, het zal een van de rijkste ervaringen blijken te zijn, en het geeft inzicht in de toch lastige zaken als de ‘groter wordende kloof’ in ons onderwijssysteem en in de maatschappij, en de enorme bandbreedte die er nu eenmaal is als het gaat om het begrijpen en het kunnen toepassen van bèta-kennis. En bovenal: de verrassende eigen aanpak die leerlingen in het vmbo laten zien!

Je zou zelfs kunnen nadenken over een verplichte stage in het vmbo voor alle studenten in de lerarenopleiding (ook nuttig voor pabo-studenten…)…. Het zal wel weer op het probleem stuiten dat we vinden dat onze programma’s te vol zitten.
In die zin zijn wij als lerarenopleiders geen haar beter dan de leerkrachten die wij opleiden en die, puntje bij paaltje, klagen dat er simpelweg geen tijd is voor een eigen inbreng…