Wiskunde
PWN wiskunde-publieksactiviteit – zondag 11 mei 2025
| PO | VO | MBO | Zondag 11 mei 2025 ‘publieksactiviteit’ om de schoonheid van de wiskunde samen te onderzoeken, te bespelen, te beleven! Save the date.
Uniforme eisen opleidingstrajecten mbo-docenten
| MBO | Onderzoek naar de Uniforme eisen opleidingstrajecten Nederlands, rekenen en burgerschap voor mbo-docenten OCW mededeling, najaar 2024 In de wet komen extra eisen voor huidige en toekomstige docenten Nederlands, rekenen en burgerschap. Op dit moment bepaalt elke mbo-school zelf nog of een docent ook rekenen, taal en burgerschap mag geven. Dat doen zij op basis…
Balans begrip-oefening
| PO | VO | MBO | Bij het aanbrengen van een goede basis voor rekenen-wiskunde is het belangrijk dat in het onderwijs een rijk arsenaal aan werkvormen en instructies wordt aangeboden. Het betekent in essentie veel aandacht voor oefening, maar ook veel aandacht voor begripsvorming. Oefening en begrip zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden bij reken-wiskundeonderwijs. Bij oefenen gaat het om…
Computer-Based Maths (CBM)
| PO | VO | MBO | Het Computer-based Math (CBM) project in de VS ontwikkelt een nieuw curriculum vanuit het startpunt dat we berekeningen voortaan door computers laten uitvoeren. Dit leidt tot compleet ander wiskundeonderwijs computerbasedmath.org In Computer-based Math wordt wiskunde geherdefinieerd als een vak dat kan functioneren als een ankerpunt voor computational thinking in alle vakken. In het beoogde…
Mathematical Futures project
| PO | VO | MBO | Project, UK royalsociety.org/news-resources/projects/mathematical-futures A new approach to mathematical and data education that better prepares all young people for their futures, whether for jobs or to play active roles in wider society. What mathematical competencies will be needed for citizens and society to thrive in the future? How should education systems develop these mathematical competencies?…
Center for Curriculum Redesign (CCR)
| PO | VO | MBO | Center for Curriculum Redesign, VS curriculumredesign.org Standards for a Mathematically Literate Society CCR ontwikkelde de ‘Modern Mathematics Global Standards, Standards for a Mathematically Literate Society’. Een team van experts heeft hier vier jaar aan gewerkt. Het doel was vergelijkbaar met dat van de Royal Society, UK. Dit leidde tot Standards voor reken-wiskundeonderwijs aan 4…
Lezing Kees Hoogland Panama Conferentie 2024
| PO | VO | MBO | Lezing Kees Hoogland Panama Conferentie 2024 Frisse kijk op basisvaardigheden rekenen-wiskunde Voorjaar 2024
Practoraat gecijferdheid MBO
Practoraat gecijferdheid in het mbo Monique Pijls, practor Start Practoraat Gecijferdheid in het mbo Op 18 oktober 2024 vond de startbijeenkomst plaats van het Practoraat Gecijferdheid bij MBO College Lelystad. Practor Monique Pijls zet zich de komende 4 jaar in voor de ontwikkeling van gecijferdheid van mbo-studenten en het versterken en innoveren van het rekenonderwijs….
Samen de schouders eronder – nascholing/professionalisering rekenen/wiskunde/gecijferdheid
| PO | VO | MBO | Een vraag vanuit het Expertisepunt rekenen-wiskunde om te komen tot een update van de lijst met aanbieders Er zijn handen nodig voor de ondersteuning van scholen (po en vo) bij rekenen/wiskunde/gecijferdheid. Dit geldt ook voor het mbo, maar daarvoor verwijzen we graag naar de overzichten van taalenrekenenmbo.nl. Najaar 2023 werd door exprw.nl een lijst…
Emergent modelleren
| PO | VO | Wiskunde voor Morgen Emergent Modelleren Deze ontwerpheuristiek heeft zijn oorsprong in een probleem dat Bereiter (1985) de ‘learning paradox’ noemt, die we als volgt kunnen parafraseren. “Om toegang te krijgen tot een bepaald onderdeel van de wiskunde moeten leerlingen de symbolen begrijpen die bij dat onderdeel van de wiskunde horen. Deze symbolen ontlenen hun…
NVvW 100 jaar – Jubileumfeesten
| VO | nvvw.nl/agenda/jubileumfeesten/ NVvW organiseert 5 jubileumfeesten, verspreid door het land Naast een leuk programma, waarin de werkgroepen van de vereniging zich voorstellen is er voor ieder lid een speciaal jubileumcadeau. 1. Donderdag 21 november Amsterdam 2. Woensdag 15 januari Eindhoven 3. Dinsdag 28 januari Leiden 4. Donderdag 6 februari Meppel 6. Dinsdag 18 maart Amersfoort…
International Women in Mathematics Day
| PO | VO | MBO | Celebrating Women in Mathematics Elk jaar op 12 mei may12.womeninmaths.org May12 is a joyful opportunity for the mathematical community to celebrate women in mathematics. The celebration takes place every year, all around the world. The goal of the day is to inspire women everywhere to celebrate their achievements in mathematics, and to encourage an…
Platform for Innovative Learning Assessments (PILA)
| PO | VO | MBO | Platform for Innovative Learning Assessments Free and open-source tools to learn and assess 21st century competencies. Een soort ‘formatieve’ variant van PISA pilaproject.org
Werken aan de basisvaardigheid rekenen-wiskunde in de andere vakken
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 13 maart 2025, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Domstad, Utrecht (Koningsbergerstraat 9, Utrecht)…
Frederique – leraar wiskunde (beroepsbeeld)
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/docent-wiskunde-frederique Frederique heeft haar bachelor wiskunde aan de Universiteit van Leiden gehaald en haar master technische wiskunde aan de Technische Universiteit van Delft: “Na mijn master in Delft heb ik nog een jaar het ICLON (lerarenopleiding) gedaan, met deze master…
Poster Expertisepunt Rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Samen werken aan beter reken-wiskunde onderwijs? Op deze poster vind je inspiratie. Stel je vragen, lever een bijdrage en laten we samen de schouders eronder zetten. Een product van het Expertisepunt Rekenen-wiskunde
Jöbke – ondernemer in beeld (met wiskunde-achtergrond)
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/ondernemer-jobke Jöbke heeft een bachelor Wiskunde en een master Mathematical Sciences afgerond aan de Universiteit Utrecht: “Ik vond het heel moeilijk om te beslissen wat ik wilde doen. Ik heb veel opties overwogen, heel veel open dagen bezocht, meeloopdagen gedaan,…
Rekencoördinator
Extra aandacht voor rekenen-wiskunde in po-vo-mbo kan in ‘aparte taken’ voor één van betrokken docenten worden vastgelegd. Een veelgebruikte term is dan Rekencoördinator. Ook andere termen worden gebruikt (rekenexpert, rekenspecialist). Er is geen wettelijke kader voor deze taken. De concrete invulling van deze taken is daardoor een optelsom van eigen ambities van de betrokken docent,…
Jason – leraar wiskunde in beeld
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/docent-wiskunde-jason Waarom heb je wiskunde als studie gekozen? “Ik heb rekenen en cijfers altijd leuk gevonden en ik was er op de basisschool al goed in. Op de middelbare school haalde ik vervolgens ook mooie cijfers voor wiskunde. Ik denk…
ICIAM 2027
Conferentie 2027 International Congress on Industrial and Applied Mathematics iciam2027.org Theme: “Mathematics for a sustainable future” ICIAM
International Symposium on Mathematical Programming
International Symposium on Mathematical Programming (ISMP) Amsterdam from July 25–30, 2027 This major event is the leading conference in the field of mathematical optimization, attracting experts and researchers from all over the world. 2027 With a robust program featuring plenary sessions, parallel tracks, and unique social events, ISMP 2027 promises to be a groundbreaking platform…
ICSE Annual meeting, februari 2025, Freiburg
A meeting of the International Centre for STEM Education (ICSE) Participerende landen bij deze sessie Vanuit Duitsland, Griekenland, Kroatië, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Turkije en Zweden komen onderzoekers en lerarenopleiders uit het gebied van STEM-education (wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde, NLT) bij elkaar om nieuwe projectideeën te delen. In Nederland zijn er sterke verbindingen tussen…
ICSE Expert Groups
In 2024 is ICSE (International Center on Science Education) gestart met een negental Expert Groups. Het idee van deze groepen (van onderzoekers van de verschillende ICSE partners) is voornamelijk collegiale uitwisseling en samenwerking rondom onderzoek, samen schrijven van een artikel, en ook voorbereidend werk voor onderzoeksvoorstellen. ICSE establishes expert groups within the consortium to concentrate…
1h4teachers – webinar (engelstalig) – AI-based assessment
| VO | AI-based assessment. An evolution in teaching? (AI-ondersteunde toetsing. voertaal Engels) 20 september 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door PHF (Pedag. Hochs. Freiburg). Engelse pagina en inschrijven Verwijzingen Engelse pagina en inschrijven Eerdere 1h4-teachers webinars
Diverse bijdragen aan ICME 2024
| PO | VO | MBO | Nederlandse bijdragen voor ICME 2024 Een groep Nederlanders reisde zomer 2024 af naar de ICME om een bijdrage te leveren aan een rijk programma van onderzoeksresultaten. Met deze papers, lectures, posters en discussies levert Nederland een belangrijke (inter)nationale bijdrage aan het onderzoek naar de didactiek van rekenen/wiskunde. Lonneke Boels: Citizens’ Statistical Reasoning in Daily…
Wiskunde 10
| PO | VO | Oorkondes voor leerlingen (vo) met een 10 voor wiskunde op hun eindlijst. Jaarlijks initiatief van Platform Wiskunde Nederland. 2024 Voor excellente leerlingen met een 10 op de eindlijst voor wiskunde (vmbo, havo, vwo) konden docenten ook dit jaar een oorkonde van Platform Wiskunde Nederland aanvragen. Deze werd dan bij de diploma-uitreiking aan de leerling…
Prijswinnaars ICMI , inspiratiebron
| PO | VO | MBO | ICMI (International Commission on Mathematical Instruction) is de internationale commissie voor wiskundeonderwijs van de IMU (International Mathematical Union). https://www.mathunion.org/icmi/awards/amor/awardees-units Iedere vier jaar worden drie medailles uitgedeeld aan gerenommeerde onderzoekers. Dit jaar ging de Emma Castelnuovo Award naar Kaye Stacy, de Felix Klein Award naar Ferdinando Azarello, en de Hans Freudenthal Award naar Ole Skovsmose….
Docentendag wiskunde in Nijmegen: wiskunde-dialoog
| VO | Docentendag ru.nl …docentendag-wiskunde-wiskundedialoog Kom naar de jaarlijkse docentendag voor vo-docenten wiskunde, waar we boeiende sprekers verwelkomen die hun expertise willen delen. Neem deel aan drie workshoprondes, waar je kunt kiezen uit diverse thema’s binnen het eerste- en tweedegraads gebied. Sluit de dag af met gezellig napraten onder het genot van een hapje en een…
Reken-wiskundige vaardigheid
| PO | VO | MBO | Denkmodel over hoe de reken-wiskundige vaardigheid is opgebouwd uit verschillende aspecten Engelse term: Five strands of mathematical proficiency Verbeelding van wiskundige vaardigheid Het is niet eenvoudig om dergelijke samengestelde vaardigheden goed in beeld te brengen. De metafoor van een touw met strengen lijkt een goed beeld te geven. Engels: Nederlands: Toelichting In dit model…
Eens Euclides, altijd Euclides
| VO | Symposium XXX Eens Euclides, altijd Euclides! nvvw.nl/werkgroepen/werkgroep-geschiedenis/symposia/eens-euclides-altijd-euclides De werkgroep Geschiedenis organiseert op 28 september in Utrecht symposium nr. XXX, met als titel Eens Euclides, altijd Euclides! Zowel de Elementen van Euclides, als het tijdschrift van de NVvW komen aan bod in een rijk geschakeerd programma. Sprekers zijn Jan Hogendijk (Universiteit Utrecht) over de Elementen…
Vragenlijst kennisuitwisseling wiskunde (PWN)
Vragenlijst (vanuit PWN) met als doel inzicht te krijgen in het huidige gebruik en de impact van wiskunde. We hopen dat velen de enquête willen invullen (geschatte duur: 25 minuten) middels deze link Innovatiekracht NL staat/valt met wiskunde! Nederland is in toenemende mate afhankelijk van innovatie voor een aanzienlijk deel van de productiviteitswinst die nodig…
Denkdiner: Reken-wiskundige vaardigheden, een gezamenlijke verantwoordelijkheid?
| VO | Op 24 juni 2024 namen enkele vakverenigingen en het exprw deel aan een door de NVvW geïnitieerd ‘denkdiner’ over het thema “Reken-wiskundige vaardigheden, een gezamenlijke verantwoordelijkheid?”. Ook slo, ocw en het lectoraat wavp schoven aan. Seizoen 2023-2024 heeft de NVvW samen met het ExpRW al flink wat meters gemaakt als het gaat om conferenties…
Implementation and Replication studies in mathematics
| VO | Implementation and Replication studies in mathematics Journal Editor-in-Chief, Uffe Thomas Jankvist. Implementation and replication research is considered as the active use of mathematics education research in practice and as the scientific investigation of questions that relate to implementation and replication initiatives. Implementation and Replication Studies in Mathematics Education is an important channel for academic…
Sprong STEM Manifest 2024
| PO | VO | MBO | Eindproduct uit het project Sprong-STEM Dit Sprong STEM manifest 2024 bevat drie aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn tot stand gekomen in de periode 2020-2024, op basis van het werk in de verschillende professionele leergemeenschappen. Aanbevelingen: Leg een goede vakinhoudelijke en vakdidactische basis voor alle betrokken docenten Betrek meerdere instellingen bij PLG’s Maak in kerndoelen, opleiding…
De Magie van 100 – studiedag NVvW 2 november 2024
| VO | Op 2 november 2024 vindt weer de jaarvergadering en studiedag van de NVvW plaats in Veenendaal. Save the date Het thema van de studiedag is dit jaar ‘De Magie van 100’ Uitnodiging juni 2024: Het 100ste verenigingsjaar van de NVvW, opgericht op 15 december 1925, daar willen we een gedenkwaardig jaar van maken. Zaterdag…
Leerdoelen in beeld voor de wiskundeles
| VO | Project 2024-2026 Lesmaterialen koppelen aan leerdoelen uit de wiskundecurricula Samenvatting In het wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs worden behalve de gangbare lesmethodes ook andere bronnen gebruikt. Leerlingen bekijken bijvoorbeeld online instructievideo’s of gebruiken oefenomgevingen. Leraren willen graag de mogelijkheid hebben om ander – soms zelf ontworpen – lesmateriaal in te zetten en hun lessen…
Nederlands Mathematisch Congres 2025
| HO | 22 en 23 april 2025 Save the date Gegevens volgen Verwijzingen mathematischcongres.nl/ Info op ELWIeR
Wiskundige formules in natuurwetenschappen en wiskunde
Een oude zorg: er is een kloof tussen het onderwijs in de wiskunde en in de natuurwetenschappen. Harrie Eijkelhof (UU) en Peter Kop (UL) zijn in de problematiek van het gebruik van formules gedoken. Zij laten aan de hand van internationale literatuur zien dat die kloof niet een typisch Nederlands probleem is. In combinatie met…
Jan van Neerven lid KNAW
Jan van Neerven, hoogleraar wiskunde TU Delft. Lees verder Na de middelbare school begint Jan van Neerven aan een studie biologie aan de Universiteit van Amsterdam. Al snel wordt hij gegrepen door de wiskunde als hij in de avonduren collegedictaten wiskunde doorneemt. Van Neerven sprokkelt zelfstandig zijn propedeuse bij elkaar, waarna hij zich ook inschrijft…
Kees Hoogland over het belang van reken- en wiskundeonderwijs
| PO | VO | MBO | Een blog over het belang van reken- en wiskundeonderwijs, door EduKitchen. Geïnterviewde: Kees Hoogland, Hogeschool Utrecht 7 mei 2024 Als je de media mag geloven zijn de leerlingen in het Nederlandse onderwijs wandelende wiskunde- en rekenrampen. De oorzaak-als je diezelfde media leest-valt te zoeken in de hoek van het realistisch rekenen waarbij leerlingen worden…
Realistisch versus traditioneel
| PO | VO | MBO | Een blog van Geeke Bruin-Muurling op 7 mei 2024 bruin-muurling.nl/realistisch-versus-traditioneel Als je recente krantenberichten mag geloven dan is het realistisch onderwijs schuldig aan de ondergang van ons rekenonderwijs en is terug naar traditioneel onderwijs het enige dat onze kinderen nog kan redden. Als je dit soort artikelen vakdidactisch bekijkt, dan rammelt de redenering aan…
Young KWG (Jonge wiskundigen)
Netwerk van jonge wiskundigen, initiatief van het KWG wiskgenoot.nl van de website (2024) With Young KWG, we aim to create a community of young mathematicians in the Netherlands, a place where individuals can connect, interact, and learn from one another. We especially support international colleagues starting their careers in a new environment. Event 24-5-2024 Young…
Onderwijs meets Onderzoek 2024
Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Conferentie 3 oktober 2024 Organisatie: NVvW, SLO, UU (Freudenthal Instituut) Het thema van de middag is: AI in het wiskundeonderwijs We beginnen met een spreker uit het buitenland, die ons een inkijk gaat geven van de stand van zake rondom onderzoek naar AI in het wiskundeonderwijs. Zoals…
Initiatieven rondom artificiële intelligentie en STEM, o.a. een symposium op 7 juni
| PO | VO | MBO | Datum: vrijdag 7 juni 2024 Tijd: 14:30 – 19:00 uur Locatie: Kohnstammhuis | Wibautstraat 2-4 | 1091 GM, Amsterdam Details en inschrijven Smart Education Lab een symposium Op vrijdag 7 juni 2024 organiseert het Smart Education Lab een symposium dat in het teken staat van digitale middelen in het onderwijs. Vijf jaar geleden is…
Oud-Nederlandse wiskunde, zelf doen!
Stukjes code | PO | VO | MBO | Bijeenkomst vaksteunpunt wiskunde, Betapartners Woensdag 19 juni 2024, 16:00-20.00 uur Doelgroep: Docenten Wiskunde, leraren in opleiding & studenten Deze vakbijeenkomst gaat over een stuk geschiedenis van de wiskunde en hoe dat te gebruiken is in het onderwijs. Na een tweetal lezingen ga je zelf in een workshop de vertaalslag proberen te maken…
Nationale Wiskunde Dagen 2025
31ste NWD, 4 en 5 april 2025 De een-en-dertigste Verwijzingen elwier.nl/nwd uu.nl/nationale-wiskunde-dagen
Wiskunde PR medewerker gezocht
Vacature PR-medewerker Nederlandse Wiskunde Wervings-folder Platform Wiskunde Nederland (PWN) zoekt met ingang van mei 2024 een nationale PR-medewerker wiskunde. De functie heeft een omvang van 0.8 fte. Er zal o.a. samengewerkt worden met elwier.nl/4tu-ami/. Verwijzingen Wervings-folder platformwiskunde.nl elwier.nl/4tu-ami/
Mathfest 2024 – feest van de wiskunde
Mathfest, zondag 22 september 2024 Volkssterrenwacht Beisbroek, Brugge, België platformwiskunde.be/mathfest-2024 Het programma omvat een grote verscheidenheid aan activiteiten, waaronder wiskundige weetjes, verrassende toepassingen, magische voorwerpen, mystieke kunst en geheime goocheltrukken en knutseltechnieken. Favoriete wiskundige van Ahmad Shakleya: Mohammad ibn Moesa al-Chwarizmi – De bedenker van algebra en algoritme Kelly Schedin: William Whiston -Een touwtje rond…
Simon Beck, wiskunstenaar op het strand
Simon Beck Zand- en Sneeuw-kunstenaar Tijdens de Nationale Wiskunde Dagen 2024 werd onder leiding van Simon Beck door ongeveer 20 wiskunde-docenten een zand-structuur gemaakt met Sierpinski-driehoeken. Opname: Michiel Rote Klikken op foto’s levert meer resolutie/afmeting. Verwijzingen Website Simon Beck: snowart.gallery Wiskunst
Origami en wiskunde
| VO | Origami en wiskunde Jacoliene van Wijk en Amy Besamescu, 2024 Een Zebra-boekje bij Epsilon. Wist je dat als je een kraanvogel vouwt, je tegelijkertijd ook diverse wiskundige regels volgt? Deze gaan over de vorm van de kop, staart en vleugels, of je een berg- of dalvouw moet vouwen en welke hoeken de vouwen ten…
Thomas More Hogeschool zoekt: opleidingsdocent rekenen-wiskunde 0.8-1.0 fte
Thomas More Hogeschool zoekt een opleidingsdocent voor het verzorgen van vakdidactiek rekenen-wiskunde en gecijferdheid aan voltijd- en deeltijdstudenten. Je bent als opleidingsdocent zo mogelijk tevens inzetbaar op andere taken zoals begeleiding van studenten bij hun professionele ontwikkeling en bij het leren in de praktijk van de basisschool. Gevraagd wordt… Een relevante master Ervaring met rekenonderwijs…
Vakantiecursus wiskunde – 2024
Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2024 Banach-Tarski: hoe groepentheorie van één meloen er twee maakt. vrijdag 23 en zaterdag 24 augustus in Amsterdam (CWI) vrijdag 6 en zaterdag 7 september in Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Campus Groenenborger) Info en Aanmelden. De organisatie is in handen van PWN (Platform Wiskunde Nederland) en PWV (Platform Wiskunde Vlaanderen). Het thema…
Waarom de rekenprestaties tegenvallen
| PO | VO | MBO | Koeno Gravemeijer en Frans van Galen – Als we willen dat de leerlingen kunnen rekenen in toepassingssituaties, dan moeten we het onderwijs daarop inrichten. Ingezonden brief in Didactief online, 28-3-2024 Er is in de media recentelijk veel ophef ontstaan over de onlangs gepubliceerde cijfers over het rekenniveau in het vmbo. Maar gezien de geschiedenis…
Vacature associate lector rekenen en wiskunde
Vanuit het Radiant samenwerkingsverband zijn Hogeschool IPABO, Driestar Hogeschool, Hogeschool de Kempel, Hogeschool KPZ en Thomas More Hogeschool samen het Radiant-lectoraat rekenen-wiskunde gestart. Hogeschool IPABO vervult al lange tijd een sleutelrol in het netwerk rekenen-wiskunde in Nederland. Het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde verricht binnen dit netwerk onderzoek naar verschillende actuele aspecten van het reken-wiskundeonderwijs, zoals die zich…
Tekst drievoudige oratie ‘Paden naar innovatief bèta-onderwijs’ gepubliceerd
| PO | VO | MBO | Drie hoogleraren in STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering, Mathematics) hielden op 7 maart 2024 samen hun oratie aan de TU Eindhoven: Nienke Nieveen, Jan van der Veen en Esther Ventura-Medina. De titel luidde Pathways to innovative STEM education; de oratie is ook in het Nederlands verschenen: Paden naar innovatief bèta-onderwijs. Voorafgaand aan de oratie organiseerden…
PISA-VET -> nadenken over mbo en wat daar nodig is w.b. ‘bèta-vaardigheden’
| MBO | International Vocational Education and Training Assessment PISA-VET, een initiatief van de OECD. Zie ook Pisa. The PISA-VET assessment project supports countries in strenghtening their skills systems by developing, piloting and implementing an internationally standardised assessment of outcomes of initial VET programmes, the analysis of the results of which will enhance comparative policy insights on…
Wiskunde B dag 2024
De Wiskunde B-dag is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde B in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date: 22 november 2024 Lees meer
Scaffolding small groups’ mathematics learning
Sharon Calor Scaffolding small groups’ mathematics learning, thesis UvA, 10 april 2024, 14:00 S. M. Calor. (2024). Scaffolding small groups’ mathematics learning (PDF), Faculty of Social and Behavioural Sciences (FMG) (pp. 198). Amsterdam: University of Amsterdam. Centrale vraag: Wat is het effect van docent-ondersteuning bij wiskundige discussies in kleine groepjes? Verhoogt dit het wiskundige kennisniveau…
Wiskunde A-lympiade 2025
De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date voor 2024-2025 22 november 2024, voorronde!
ICSE Summerschool 2024 in Praag
| VO | Een STEM education Summerschool ICSE Academy, voor 50 deelnemers. Van 28 juni tot 5 juli 2024, Praag, Charles University Download Flyer Vanuit het project ICSE Academy wordt dit initiatief genomen, speciaal richting docenten en docenten-in-opleiding (wis, na, sk, bio, inf.) Organisatie: Martin Bilek (hoogleraar chemie-didactiek, martin.bilek [at] pedf.cuni.cz), Karlova University, Faculty of Education The…
Nieuwe concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap
concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap SLO heeft samen met het onderwijsveld conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap ontwikkeld. Op 6 maart 2024 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Digitale geletterdheid Domein Kerndoel PO Kerndoel onderbouw VO A. Praktische kennis & vaardigheden 1. Digitale systemen 2. Digitale media en informatie 3. Veiligheid en…
Hedendaagse informatiebronnen – inventariserend onderzoek volwasseneneducatie
| VE | Het onderzoek “Het interpreteren en begrijpen van hedendaagse informatiebronnen” is uitgevoerd in het kader van de Onderzoeksagenda 2021 van het Expertisepunt Basisvaardigheden. Deze onderzoeks-agenda sluit aan bij de vraagstukken die aandacht nodig hebben in de volwasseneneducatie en een leven lang ontwikkelen. Het gaat om onderzoek naar kennis waarmee het werkveld verder kan. Lees verder….
ZDM-Webinar – Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions
| PO | VO | MBO | Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions 27 maart 2024, 09.00 – 10.30 Moderator: Gabriele Kaiser (Editor-in-Chief of ZDM – Mathematics Education) Online (Zoom) We are delighted to invite you to a webinar organized by the editors of ZDM-Mathematics Education on the journal’s special issue ‘Mathematics and Interdisciplinary STEM Education’ edited…
Vacatures expertisepunt rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Drie vacatures bij het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde Kom het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde versterken met onderzoek naar vernieuwingen bij rekenen-wiskunde in het po, vo en mbo! Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) is een door OCW geïnitieerd initiatief dat per 1 september 2023 voor een periode van vijf jaar van start is gegaan. De missie van ExpRW is om…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2024-2026
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
U-Talent conferentie
| VO | Lessen voor een Hoopvolle Toekomst | Conferentie over Duurzaamheidsdidactiek u-talent.nl/docenten/conferentie/ 12 april 2024, Utrecht. De jaarlijkse U-Talent conferentie voor docenten, toa’s en schoolleiders is een dag met verschillende workshops, lezingen en activiteiten die mogelijkheid bieden om je verder te professionaliseren in het onderwijs, en in jouw vak van expertise. De Conferentie is voor docenten…
Rapport Peil.Digitale Geletterdheid einde basisonderwijs
| PO | Op vrijdag 15 maart presenteert de Inspectie van het Onderwijs het rapport van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde basisonderwijs. Dit peilingsonderzoek brengt in kaart hoe vaardig leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs zijn op het gebied van digitale geletterdheid, en met name de digitale informatievaardigheden. Onderzocht is hoe de kenmerken van het onderwijs,…
Beroepsbeeld wiskundedocent – meetup
| VO | MeetUp NVvW 30 januari, 19:30 https://www.nvvw.nl/2024/01/beroepsbeeld-wiskundeleraar/ We hebben een prachtig beroep, er wordt dan ook veel over ons geschreven. Maar er is maar één groep mensen die weet wat het beroep echt inhoudt: wij zelf. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het beroepsbeeld leraar, maar de NVvW heeft de indruk dat de wiskundeleraren…
Mathematical Cognition and Learning Society
| PO | VO | MBO | MCLS – organization to promote the communication of scientific research on mathematical cognition and learning, and advance the study of its typical and atypical development, neural substrates, genetic and environmental influences, cultural variation, and malleability. the-mcls.org Conferentie 2024 Washington DC, 26-28 juni 2024 History The MCLS is indebted to Dan Berch for his inspiration…
AI op school
| VO | Project AI (artificiële intelligentie) Op School o.a. i.s.m. de Universiteit van Gent dwengo.org/aiopschool Artificiële intelligentie (AI) komt volop aan bod in de media. Populaire thema’s zijn: chatbots, zelfrijdende auto’s, virtuele assistenten en het verlies aan jobs. AI-systemen dringen meer en meer onze wereld binnen. AI Op School is een project dat ontstaan is uit…
Conferentie Meda 2024
| PO | VO | MBO | Confereentie – Mathematics education in the digital age Meda 4, September 3-6, 2024 University of Bari Aldo Moro, Bari, Italië First announcement Teaching, learning and assessment practices within all phases of mathematics education have dramatically changed due to global pandemics and the increasing dependences on digital technologies across education systems. Meanwhile, the field has…
ICME – 15 – Come and be counted (conferentie 2024)
| PO | VO | MBO | 7-14 juli 2024 in Sydney, Australië. icme15.org/ The International Congress on Mathematical Education is the largest international conference on mathematics education in the world. This quadrennial event is organised under the auspices of the International Commission on Mathematical Instruction and explores current global trends in mathematics education research and mathematics teaching practices at all…
Leidraad mbo en rekenen/gecijferdheid
| MBO | Belangrijk onderdeel van de leidraad mbo en rekenen/gecijferdheid is om docenten en andere betrokkenen te voorzien van een overzicht van wat er wetenschappelijk onderzocht is en wat de tendensen en thema’s zijn in dat onderzoek rond rekenen en gecijferdheid in mbo. Project 2024 (NRO, Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, e.a.) Een eerste aanzet van zo’n…
Vacature – hoogleraar wiskunde-didactiek
| PO | VO | MBO | Aan de Groep Wetenschap en Technologie, Faculteit Wetenschappen, Departement Wiskunde, van de KU Leuven is er een vacature in het zelfstandig academisch personeel in het domein van de wiskundedidactiek. Meer info Wij zoeken een dynamische en gemotiveerde medewerker met een uitstekend dossier die onderzoek verricht in de wiskundedidactiek en waarvan de onderwijsopdracht zich situeert…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over ChatGPT in het onderwijs
| VO | ChatGPT in het onderwijs, 29 januari 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door Oliver Strasser, PH Freiburg, Duitsland Inschrijven Zoom link 29 januari “AI in the Classroom? How ChatGPT can support STEM Teachers” is a workshop within our new series 1h4teachers in STEM focused on the practical application of AI in…
Bijeenkomst mbo rekenen/gecijferdheid voor opleiders en nascholers
| MBO | Bijeenkomst 2 februari 2024, 13:00-15:00, Woerden, MBO raad Voor opleiders en nascholers die betrokken zijn bij het rekenen in het mbo, vanuit hogescholen en andere organisaties. Aanleiding Het is duidelijk dat steeds meer mbo instellingen hun onderwijs wat betreft de nieuwe rekeneisen goed willen inrichten, met betrokken en goed opgeleide docenten. De lessen moeten…
Opleidingsmodules voor STEM onderwijs van het ICSE consortium
| PO | VO | MBO | in samenwerking met elwier/ecent en vo-ho-netwerken Gratis Modules ICSE Academy voor de lerarenopleiding en nascholing (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, informatica). Vier modules Onderzoekend leren – Learning by inquiry; Socio-scientific issues and Interdisciplinarity Diversiteit en inclusie – Diversity and Inclusion Technologie – STEM in a digital era Europese dimensie – STEM in Europe Pilots In…
Girl STEM-power, verslag bijeenkomst in Utrecht
| VO | Op donderdag 30 november 2023 heeft U-Talent, een van de voho-netwerken, weer een GirlsClub WIN bijeenkomst georganiseerd (meisjes van U-Talent scholen, 2/3 h/v. Elke bijeenkomst combineert men minimaal twee schoolvakken. Deze keer waren dat wiskunde en informatica. Het thema was ‘patronen’, deze gingen de meisjes ontdekken, ontwikkelen en programmeren. Super gaaf! Een verslag We…
Resultaten Pisa 2022
| VO | Op 5 december 2023 kwamen de resultaten beschikbaar van Pisa 2022 Rapport Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht Een internationaal vergelijkend onderzoek onder 15-jarigen (OECD’Program for International Student Assessment) Algemeen Voor zowel Wiskunde als Natuurwetenschappen is er een dalende trend. Op basis van de PISA-data kan onvoldoende worden vastgesteld of en in hoeverre de pandemie en…
Conferentie lerend netwerk rekenen mbo
| MBO | Conferentie Lerend Netwerk Rekenen Deze conferentie geeft een tussenstand van wat ROC’s samen (en met anderen) rondom rekenen hebben aangepakt en opgelost. kennispunt taal en rekenen Save the date 5-6-2024 (toegankelijk voor de docenten uit de betrokken netwerken). Een follow-up conferentie op 27 novembert 2025 zal openstaan voor andere docenten en ROC’s. Lerend Netwerk…
Conferentie Lerend Netwerk MBO
| MBO | Conferentie Lerend Netwerk Rekenen Deze conferentie sluit een periode van twee jaar af (2024-2025), en laat zien hoe de ROC’s samen (en met anderen) vraagstukken rondom rekenen hebben aangepakt en opgelost. kennispunt taal en rekenen Vrijdag 28-11-2025 Lerend Netwerk Tot eind 2025 zullen 32 onderwijsteams in vier regio’s rekenonderwijs ontwikkelen op basis van een…
Expertisepunt rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (exprw.nl) is een netwerk van kennis en expertise op het gebied van reken-wiskundeonderwijs. Expertisepunt rekenen-wiskunde (exprw.nl) Doel Het doel van het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland duurzaam te bevorderen is in lijn met en een operationalisering van het Masterplan Basisvaardigheden voor wat betreft het reken-…
Denkklassen creëren – Building thinking classrooms
| VO | Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)? Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken. In Nederland zijn deze denkbeelden opgepikt, o.a. door buildingthinkingclassrooms.nl. Nederlandstalige website, nascholing Anno 2024 is er de website buildingthinkingclassrooms.nl,…
Rekenen/gecijferdheid in mbo
| MBO | Rekenen/gecijferdheid in mbo Een themapagina op NRO – Onderwijskennis Deze themapagina is in 2023 samengesteld door Monica Wijers en Vincent Jonker (met ondersteuning vanuit het zogenaamde mbo rekencollectief, met de volgende deelonderwerpen: Rekenen verbreden naar gecijferdheid Nieuwe rekeneisen Rekenen en betekenis voor beroep/burgerschap Zie ook andere themapagina’s over onderzoek rekenen/wiskunde. Webinar 6 december 2023…
Gecijferdheid in mbo van Kennispunt MBO Taal en Rekenen
| MBO | Conferentie Gecijferdheid van het Kennispunt MBO Taal en Rekenen en Coöperatie Examens MBO met aandacht voor de Lerende Netwerk Rekenen MBO, voor iedereen die betrokken is bij het rekenonderwijs in mbo. In ruim dertig workshops en lezingen komen alle kanten van gecijferdheid en rekenexamens aan bod. Natuurlijk is er ook veel ruimte om te…
WvM Publicatie nr.6 – Cobb en Yackel, een analysekader voor reken-wiskundeonderwijs
een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs Nr. 6 Cobb en Yackel, een analysekader voor reken-wiskundeonderwijs (1989, 1996). download pdf Koeno Gravemeijer van de Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreef er een reflectie bij : In deze bijdrage aan de serie worden drie artikelen van Paul Cobb en Erna Yackel besproken: Cobb, P., Yackel, E., & Wood,…
Scholen (po en vo) gezocht om zich te buigen over de conceptkerndoelen
| PO | VO | Scholen gezocht voor regiobijeenkomsten (jan-maa 2024). Door mee te doen kan er nog input geleverd worden voor de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde. Nu de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde zijn opgeleverd, is het tijd om scholen te raadplegen en in gesprek te gaan met onderwijsprofessionals over de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Daarom is SLO voor…
Doe eens een WiTje samen met je studenten – Wiskunde in Teams
| VO | Een “WiTje’ is een kleinere variant van Alympiade, B-dag, OWD opdrachten. Wat zijn WiTjes? WiTjes zijn korte modelleer- of onderzoeksopdrachten, bedoeld voor één les, gebaseerd op opdrachten van de Wiskunde A-lympiade, de Wiskunde B-dag of de Onderbouw/VMBO Wiskunde Dag: de opdrachten van Wiskunde in Teams. WiTjes – en grotere opdrachten – in de lerarenopleiding…
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 27 maart 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Nieuwegein) Kosten: Leden van…
Werken aan basisvaardigheden wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 23 januari 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW (Er is nog een zelfde conferentie gepland op 27 maart a.s.). Praktisch Tijd:…
Design research in mathematics education
Open lectures on design research in mathematics education More info Over the last decades, we have seen a growing variety of design-oriented research approaches emerging under various names—such as design experiments, design research, design-based research, and educational design research. As a generic term, we use Design Research to acknowledge the differences between the various approaches….
Feedback and Assessment in Mathematics Education
Fame 2024, an ERME topic conference 05-07 June 2024 Utrecht, The Netherlands uu.nl/fame First Announcement. Abstract Assessment is pervasive in the teaching and learning of mathematics at any educational level though often its impact on the students’ and teachers’ experiences is under-estimated. With this ERME topic conference we wish to sharpen the focus on the…
Professionalisering lerarenopleiders mbo, bijeenkomst
Op dinsdag 14 november organiseren het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren, de MBO Raad, de Vereniging Hogescholen en ADEF een bijeenkomst over ‘Professionalisering lerarenopleiders mbo’. In de geactualiseerde gezamenlijke agenda ‘Meer Samen’ van de MBO Raad, VH en ADEF staat het Samen Opleiden centraal. Daarnaast is “Meer aandacht voor mbo in lerarenopleidingen” een van de…
CheckYourFuture
CheckYourFuture.nl is een verzamelplatform om leerlingen en studenten te helpen bij het opdoen van inspiratie voor hun studiekeuze en loopbaanoriëntatie. 2024 (pilotjaar), met steun van het outreachfonds (betadecanen). Algemeen Een goede studiekeuze komt voort uit een moment van inspiratie en nieuwsgierigheid. Leerlingen hebben daar veel concrete voorbeelden en rolmodellen voor nodig. In plaats van te…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2023)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnt telkens een verdiepende bijlage onder de titel Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. In het septembernummer 2023 verschenen: Keijzer, R. (2023). Studielast en contacttijd rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs (2009-2023).Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(1), 41-48. Van Emelen, E.E.J & Dexters, M. (2023). Het mooie wiskundige bouwwerk als…
Mathematics and data education
A new approach to mathematical and data education. London: The Royal Society. De noodzaak van verandering – een nieuwe benadering van wiskunde- en gegevensonderwijs De Royal Society beschrijft in dit rapport (2024) enkele belangrijke tendensen in de ‘functie’ (en inhoud) van het wiskunde-onderwijs onder invloed van ontwikkelingen als: rol van data; rol van technologie. Abstract…
Mini-symposium Statistiekonderwijs
Vrijdag 22 september 2023 van 10.00 – 13.00 uur (inloop vanaf 09.30 uur) Locatie: Hogeschool Utrecht, Padualaan 101, Utrecht – Collegezaal 2.001 Meer info Wat zijn de laatste ontwikkelingen in statistiekonderwijs? Wil je meer weten over onderzoek naar statistische grafieken door Lonneke Boels? Of ben je geïnteresseerd in de rol van kunstmatige intelligentie bij de…
ERWD
Ernstige reken-wiskunde problemen en dyscalculie zie ook Dyscalculie Definitie In feite is de definitie van ERWD een uitbreiding van de notie van dyscalculie, om te accentueren dat in het geval van een ‘zwakke rekenaar’ er twee richtingen op gekeken kan worden: richting de persoon: de lerende die wellicht achterstand heeft opgelopen op basis van persoonskenmerken…
Promotie Filip Moons
Semi-automated assessment of handwritten mathematics tasks. Atomic, reusable feedback for assessing student tests by teachers and exams by a group of assessors Promotie Filip Moons, Universiteit van Antwerpen, 6 september 2023, 17:00 u mathsa.uantwerpen.be (livestream en pdf proefschrift) Verwijzingen Moons, F. (2023). Semi-automated assessment of handwritten mathematics tasks. Atomic, reusable feedback for assessing student tests…
Groeien in gecijferdheid – een masterclass
Masterclass, gegeven door het collectief van Gecijferdheid telt mee 9 nov. 2023, 10:00-15:00 Doelgroep: betrokkenen (docenten/vrijwilligers) bij volwasseneneducatie Inhoud Goed kunnen omgaan met informatie in tabellen, grafieken, diagrammen en tekst is niet voor alle volwassenen vanzelfsprekend. Rekenangst, onbekendheid met de situatie of moeite met rekenen kunnen in de weg zitten. In deze masterclass ruime aandacht…