Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Wiskunde

09 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

zOEFi – Dagelijks klassikale rekenoefeningen

zOEFi, de Nationale Oefenimpuls Dagelijkse, klassikale rekenoefeningen (Les- en opleidingsmateriaal). Project 2009-2011 Kenmerken van het zOEFi-oefenen Elke dag 10 minuten oefenen verstevigt de rekenbasis en zorgt voor parate kennis en vaardigheid. Het gaat om het oefenen en automatiseren van de rekenbasis. Bijvoorbeeld de tafels. zOEFi past naast elke methode en gaat uit van de doorlopende…

08 juli 2022
Wiskunde // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Weet wat je meet – Giraf kaartspel (vmbo)

Giraf uitgave nr. 1 Weet wat je meet. Een statistiekspel op verschillende niveaus. Kaartspel ontworpen door Marijke Hassefras-Zuidbroek. Bestellen: Epsilon Uitgaven Het doel van dit spel is door middel van sorteren van kaartjes de meetschalen uit de beschrijvende statistiek te leren kennen. Er zijn drie niveaus waarop het spel gespeeld kan worden. Het spel kan…

06 juli 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Kort

GreenComp

GreenComp (2022) The European sustainability competence framework more info download rapport: EN en NL Abstract De ontwikkeling van een Europees competentiekader voor duurzaamheid is een van de beleidsacties in de Europese Green Deal als katalysator om het leren over milieuduurzaamheid in de Europese Unie te bevorderen. GreenComp identificeert een set duurzaamheidscompetenties voor onderwijsprogramma’s om leerlingen…

04 juli 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Schooling – om mee te experimenteren, ook bij bèta-didactiek

Open Schooling: Betrek meer mensen bij het onderwijs (ouders, werkgevers, ondernemers, e.d.) Samenvatting “Open schooling” is where schools, in cooperation with other stakeholders, become an agent of community well-being; families are encouraged to become real partners in school life and activities; professionals from enterprise, civil and wider society are actively involved in bringing real-life projects…

29 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Veldraadpleging wiskunde vmbo (nieuw examen)

voor docenten vmbo en mbo di 13 september 2022 17:30 – 19:30 Amersfoort In deze bijeenkomst worden de vernieuwde examenprogramma’s wiskunde vmbo gepresenteerd. Als je je aanmeldt ontvang je eind augustus de conceptexamenprogramma’s en raadplegingsvragen. Je kunt tijdens de bijeenkomst je feedback geven op deze examenprogramma’s aan de hand van de raadplegingsvragen.

28 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo

Vacature voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo bij College voor Toetsen en Examens Lees meer Taken en functies voorzitter leidinggeven aan de vaststellingscommissie wiskunde vmbo; vaststellen van de opgaven van centrale examens; adviseren van het bureau van het CvTE over syllabi, examens en normering; meedenken over de constructieopdracht aan Cito voor de centrale examens wiskunde vmbo; participeren…

22 juni 2022
Wiskunde // Kort

WvM Publicatie nr. 3 – Skemp over het begrijpen van wiskunde

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 3 Gray, E. M. and Tall, D. O., Duality, ambiguity, and flexibility: Van tellen naar getallen-als-objecten Bert Zwaneveld, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreef een reflectie bij : Skemp, R. (1976). Goals of Learning and Qualities of Understanding. Mathematics teaching, Bulletin of the Association of Teachers of Mathematics,…

18 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

WvM publicatie 2 – Van tellen naar getallen-als-objecten

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 2 Gray, E. M. and Tall, D. O., Duality, ambiguity, and flexibility: Van tellen naar getallen-als-objecten Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Gray, E. M. and Tall, D. O. (1994). Duality, ambiguity, and flexibility: A ‘proceptual’ view of…

17 juni 2022
Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hackacton Articiële Intelligentie oktober 2022 (Universiteit Twente)

Hackacton Articiële Intelligentie (5), 6 en 7 oktober 2022 (TU Twente) Thema: Artificial inteligence voor feedback in het onderwijs Meer informatie en gratis inschrijven Wat is een hackaton? Een hackaton is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze AI hackaton is feedback. Voor…

12 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde voor een betere wereld -> N.a.v. het NMC 2022

Jaspers, A. (2022). Wiskunde voor een betere wereld (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) . PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) Na twee virtuele afleveringen wegens corona, was het Nederlands Mathematisch Congres (NMC) dit jaar weer een echt congres, met fysieke bijeenkomsten in een hotel in Utrecht. De meeste sprekers benoemden expliciet hoe ze het waardeerden om hun…

11 juni 2022
Wiskunde // Kort

Aïda Paalman-de Miranda Symposium 2022

Aïda Paalman-de Miranda Symposium 2022 Eendaags symposium georganiseerd ter nagedachtenis aan prof. dr. Aïda Paalman-de Miranda, eerste vrouwelijke hoogleraar wiskunde aan de UvA (wikipedia) Het symposium, dat zal plaatsvinden op 18 juni 2022, beschikt over een uitgebreid programma met verscheidene sprekers, waaronder Margriet van der Heijden (natuurkundige, journalist en schrijfster), die momenteel een biografie voorbereidt…

10 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inventarisatie onderzoeksresultaten reken-wiskundeonderwijs 2008-2022

nvorwo nvvw elwier wvm panama Deze inventarisatie bouwt voort op een eerdere inventarisatie uit september 2021. Ten opzichte van sept. 2021 zijn meer bronnen opgenomen, is een samenvatting toegevoegd en is met meer partijen afgestemd (zie hiernaast) om te komen tot een informatieve selectie uit het grote aantal onderzoeken dat gedaan wordt naar reken-wiskundeonderwijs.De focus…

09 juni 2022
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium XXVIII Machtige verhalen

De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier voortreffelijke sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 1 oktober is het zover. Machtige verhalen, het 28e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in museum Boerhaave in Leiden. Na twee symposia online kunnen we elkaar weer echt ontmoeten en als bonus in…

30 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Bèta-lerarenkamer

betadecanen.nl -> lerarenkamer Samenvatting Het tekort aan leraren in het voortgezet onderwijs is hardnekkig in een aantal vakken, waaronder de bètavakken wiskunde, scheikunde, natuurkunde en informatica. De meest recente modellen laten in 2031 voor deze vakken tekorten zien tussen 193 en 473 fte en relatieve tekorten tussen 8,9% en 63,8%. Omdat er relatief gezien zeer…

21 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Bijeenkomst basisvaardigheden, vinger aan de pols

30 juni 2022 Ronde-tafel-gesprek van vakexperts wiskunde/rekenen uit po, vo en mbo, en enkele gasten Tijdens de Panama Conferentie, Woudschoten, Zeist. Een gezamenlijk initiatief van WvM, Panama, NVORWO, NVvW, ELWIeR en SLO Zie ook het dossier Basisvaardigheden. Verslag Er wordt in het seizoen 2022-2023 stevig ‘gewerkt’ aan kerndoelen/eindtermen/examenprogramma’s/rekeneisen van wiskunde-rekenen in po, vo en mbo:…

14 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022

13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…

13 mei 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Een ‘webinar-voor-morgen’

Chris Kooloos, Radboud Universiteit Een ‘Webinar voor Morgen’ annex ‘MeetUp’ met een inleiding door Chris, en enkele interactieve (online) werkvormen. 23-6-2022, 19:30-21:00 Chris Kooloos is vakdidacticus wiskunde bij de Radboud Universiteit. Hij promoveerde in 2022. De titel van zijn proefschrift: Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions. Juist dergelijke klas-gesprekken kunnen…

05 mei 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakoverstijgend Rekenen, bijeenkomst 12-5-2022

Bijeenkomst ‘vakoverstijgend rekenen’ 12-5-2022 Adres: St Gregorius College Van Asch van Wijckskade 20, 3512 VS Utrecht Vanuit het project Vakoverstijgend rekenonderwijs zal op 12-5-2022 een bijeenkomst georganiseerd worden. Programma Vanaf 15:15 uur – Inloop en ontvangst 15:30-16.15 uur – Demonstratieles Vakoverstijgend Rekenen 16.15-16.45 uur – Nabespreking: Hoe kun je dit effectief inzetten op school? 16.45-17.15…

02 mei 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

De kracht van een stage-ervaring in het vmbo

Bij alle leerlingen (zowel havo/vwo als vmbo) is het opboksen tegen alleen maar instrumenteel begrijpen en procedurele vaardigheden. Niet voor niks zijn we al tijden aan het zoeken naar het ‘echte denken’ bij wiskunde (en rekenen), met begrippen als ‘wiskundige denkactiviteit’ en ‘gecijferd zijn’. Soms lijkt het alsof die zaken bij het vmbo nog meer…

01 mei 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Succesformules in Beeld

Zie ook Succesformules – het boek Vaak wordt de vraag gesteld door leerlingen vmbo/havo/vwo waar de wiskunde die zij leren toe dient. Het is dan belangrijk dat docenten wiskunde vmbo/havo/vwo bronnenmateriaal hebben om toepassingen van wiskunde in beroepen te laten zien. Letterlijk ‘wiskunde in beeld’ Huidige productie video’s (2021-2023) Via het PWN Youtube kanaal worden…

30 april 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Imaginary 2022 – Pracht en kracht van wiskunde

Reizende tentoonstelling over zichtbare en onzichtbare wiskunde. imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen, waar het Platform Wiskunde…

28 april 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

VO HO Netwerken

VO-HO netwerken De missie van de Regionale VO-HO netwerken is om de aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en hoger onderwijs te verbeteren, professionalisering van onderwijsprofessionals te stimuleren en ontwikkelingen op het gebied van vakinhoud- en curriculum te agenderen. Door deze samenwerking op regionaal niveau goed te organiseren en landelijk met elkaar te versterken maken we…

18 april 2022
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Seminar – Inquiry-Based Mathematics Education at University Level

Speaker: André Heck, Korteweg-de Vries Institute, University of Amsterdam   12-05-2022 – Time: 15:30 – 17:00  Link to teams Inquiry-Based Based Mathematics and Science Education (IBME/IBSE) at primary and secondary school level has proliferated since the Rocard project in 2007. However, university mathematics teaching has remained mainly traditional, especially in the first university years. But…

17 april 2022
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Gecijferdheid als basisvaardigheid

Website Gecijferdheid telt mee Project voor de volwasseneneducatie, 1-5-2022 tot 31-12-2023 Bewustwording, materiaalontwikkeling, onderzoek, conferentie Kern van het project Gecijferdheid, geletterdheid en digitale vaardigheden zijn de essentiële basisvaardigheden in het kader van levenlang ontwikkelen. Tot op heden is de positie van gecijferdheid ondergesneeuwd in een veelheid aan activiteiten rond geletterdheid, waardoor relevante ontwikkelingskansen voor volwassenen…

16 april 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions – Proefschrift Chris Kooloos

Chris Kooloos, Radboud Universiteit Proefschrift 2022 – Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions (Pdf). Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Webinar 23 juni 2022 Abstract Als een groep leerlingen een wiskundig vraagstuk krijgt, zonder dat iemand ze vertelt hoe het opgelost moet worden, dan ontstaat er geheid variatie in…

12 april 2022
Informatica // Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

GirlsClub WIN – GEM – Herfstdagen 24 t/m 26 oktober 2022

Tijdens de herfstvakantie van 2022 organiseerde de Universiteit Utrecht speciaal voor ambitieuze meisjes (4-5 VWO) een driedaagse waarin uitdagende bèta-ingekleurde opdrachten werden uitgevoerd rond drie grotere thema’s. Programma De Bomenmaandag: meten en rekenen aan bomen, practicum ‘spannende oppervlaktes’en tekenen van een pythagoras-boom; De Ogendinsdag: eye-tracking, medische fysisch onderzoek naar ogen en een camera obscura bouwen…

10 april 2022
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

ICSE Academy

  A project by the ICSE consortium ICSE Academy – Europees Erasmus+ project – Europese samenwerking en mobiliteit wat betreft nascholing en opleiding van bèta-docenten1 juni 2022 tot 1 juni 2025 Internationale website Kern van het project Het bèta/STEM onderwijs (wiskunde, scheikunde, biologie, natuurkunde, informatica, NLT) in Europa heeft behoefte aan bekwame leraren. De lerarenopleidingen…

09 april 2022
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

WvM publicatie 1 – Over wiskundige concepten

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 1 Sfard (1991), Wiskundige concepten als proces en object Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin (PDF)…

06 april 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

WvM Publicatie nr. 0 – Over elkaar informeren

Vanuit het samenwerkingsverband Wiskunde voor Morgen worden vanaf 2022 enkele onderwerpen verder uitgediept en voorzien van commentaar en verwijzingen.. – Basisvaardigheden Een altijd weerkerend debat over ‘de basis’ – Bewijs of iets werkt Hoe om te gaan met uitkomsten uit onderzoek (‘evidence-based’, ‘evidence-informed’) – Doelen van onderwijs – Expliciete directe instructie (EDI) Ontrafeling van argumenten…

29 maart 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Studiedag en jaarvergadering NVvW

Jaarlijkse studiedag en ledenvergadering van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren nvvw.nl Jaargangen De Magie van 100 – studiedag NVvW 2 november 2024 Zaterdag 4 november 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Zaterdag 5 november 2016

28 maart 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Heuristieken, helpt dat bij 6VWO Wiskunde A?

Dit materiaal is ontstaan op basis van een opdracht binnen de lerarenopleiding (vakdidactiek). Wiskunde 6 VWO. Achterliggende vraag bij het ontwerp van dit lesmateriaal De ‘onderzoeksopgave’ is een onderdeel van het wiskunde A examen en wordt vaak niet goed gemaakt. Ook blijken VWO 6 wiskunde A leerlingen vaak vast te lopen bij lastigere vraagstukken. Tegelijk…

26 maart 2022
Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Numeracy in practice

This project aims to increase the numeracy competencies of citizens by improving the number and the quality of numeracy courses (or other relevant educational endeavours) offered to adults. It also aims to increase educators’, policy makers’ and citizens’ awareness of the issue. This is a follow-up project of the EU-funded “Common European Numeracy Framework, in…

25 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Onderwijs meets Onderzoek 2022

Wat kunnen wiskun­deonder­wijs en onder­wijson­der­zoek voor elkaar beteke­nen? Deze vraag staat cen­traal tijdens de vierde editie van de confe­ren­tie ‘Onder­wijs meets Onder­zoek’ op vrijdag 10 juni 2022.   Tijdens deze confe­ren­tie gaan wiskun­delera­ren en onder­zoe­kers van wiskun­deonder­wijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onder­wijs­prak­tijk en onder­wijson­der­zoek voor elkaar kunnen beteke­nen. Het thema van…

24 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus 2022 voor Wiskundeleraren

“Willekeur en structuur in netwerken” Hoofddocente: Nelly Litvak (Universiteit Twente) Gastsprekers: Clara Stegehuis (UT), Pim van der Hoorn (TU/e)   Veel systemen bestaan uit objecten die met elkaar verbonden zijn. In het Nederlandse spoornetwerk bijvoorbeeld zijn stations met elkaar verbonden door rails. In sociale netwerken zijn mensen met elkaar verbonden door vriendschappen. En in het…

21 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Gezamenlijke webinars vakdidactiek wiskunde/rekenen seizoen 2022-2023

Wiskunde voor Morgen i.s.m. NVvW, NVORWO, SLO, Panama en ELWIeR. Nieuw initiatief voor landelijke ondersteuning van vakdidactici wiskunde/rekenen. Kerngedachte: elkaar goed informeren en aanvullen. Zie ook de wvm Publicaties. Planning 2023 PO VO OnderzoekersEngelstalig 9 mei 2023 Gerrit Roorda: Problem Solving 12 juni 2023 Jos Tolboom/Paul Drijvers: Algebra en algoritme: computationeel denken in de wiskundeles

16 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Future of Education and Skills – OECD 2030

The OECD Learning Compass In dit OECD project E2030 wordt ondersteuning gegeven bij de centrale (onderwijs)discussie over kennis, vaardigheden en houding van de ‘lerende’. The Future of Education and Skills 2030 (E2030) aims to help education systems determine the knowledge, skills, attitudes and values students need to thrive in and shape their future. Abstract E2030…

22 februari 2022
Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Kort

Voorstellen conferentiebijdragen ECENT/ELWIeR-conferentie 2022

Op vrijdag 13 mei 2022 wordt de ECENT/ELWIeR-conferentie gehouden in Hogeschool Domstad te Utrecht met als thema ’Bèta-burgerschap: een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Conferentiebijdragen  Wilt u vanuit uw werk, studie of onderzoek een bijdrage leveren aan de ECENT/ELWIeR-conferentie? Heeft u ideeën of ervaringen omtrent actuele zaken die lerarenopleidingen STEM (wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek) betreffen? Dan nodigen…

21 februari 2022
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen

Vernieuwingen in po, vo en mbo. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen op de respectievelijke plekken in primair en voortgezet onderwijs? We kijken mee met Ecent- en ELWIeR-ogen. Natuurwetenschappelijke vakken Bovenbouw havo/vwo Natuurkunde, Biologie, Scheikunde, NLT, O&O actualisatienwv.nl Samenstelling commissie Kerndoelen (funderend onderwijs) – Mens & Natuur kerndoelen mens-en-natuur Wiskunde enrekenen Bovenbouw havo/vwo actualisatiewis.nl Samenstelling…

17 februari 2022
Biologie // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Postdoc-VO

Programma voor gepromoveerde bèta- en/of techniekdocenten postdoc-vo.nl Informatie-bijeenkomsten 2022 Bent u gepromoveerd en werkzaam als bèta- en/of techniekdocent op een MBO- of VO-school? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek? Dan is tijdelijke aanstelling als postdoconderzoeker op uw school wellicht een optie. PostDoc-VO PostDoc-VO maakt het…

13 februari 2022
Informatica // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula

| VO | Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula Project – Van 1 februari 2019 tot 1 februari 2022 Zie ook NRO Lesmodule (engelstalig) This resource stems from a project entitled ‘Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula’ that has been funded by the Erasmus+ programme of the European Union,…

01 februari 2022
Informatica // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) – deelnemers gezocht (wi. en inf.)

Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) Een initiatief van de OECD. Wat is Pila? The Platform for Innovative Learning Assessments (PILA) provides students, teachers and researchers with interactive, customisable assessment experiences to support the development and assessment of students’ thinking and learning skills in STEM. PILA supports learning in the classroom and beyond, as well…

20 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ensite – STEM Spring School, 7 tot 11 maart 2022

Spring School 2022, 7-11 maart 2022 Intensive program for higher education learners and for teaching staff Constantine the Philosopher University, Slovakia, region Nitra Spring School 2022 Online lectures and workshops, Moodle course digital support Target groups: Science and maths students in initial teachers’ education PhD students in mathematics and science education Young researchers and scientists…

03 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Onderzoekend en ontwerpend leren

Van Graft en Kemmers (2007). Bij onderzoekend leren onderzoeken leerlingen objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun docent. Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat leerlingen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen. Inquiry-based…

27 december 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskundeplezier

Van Haren, E. (2021). Wiskundeplezier. Verander je mindset door te durven, doen én begrijpen. Van Gorcum. In dit boek neemt Erik van Haren, docent wiskunde, je mee in een reis door het brein. De verbindingen die hij legt tussen pedagogiek, psychologie en (vak)didactiek zijn uniek. Het zet je aan het denken en zal je een…

23 december 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Imaginary – formules die tot leven komen

Imaginary is a non-profit organization for open and interactive mathematics. imaginary.org imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen,…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Docentvluchteling voor de Klas

Docentvluchteling voor de Klas Project DVDK docentvluchteling@gmail.com Download Flyer De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland hebben het project Docentvluchteling voor de Klas (DVDK) opgezet met support van UAF en het ministerie van OCW. DVDK wil docenten die gevlucht zijn naar Nederland zo goed mogelijk helpen om ook in Nederland weer op school te…

20 december 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School

https://www.uu.nl/en/events/online-rme-workshop-looking-forward-to-the-2022-summer-school Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School Friday 11 February 2022 from 13:00 to 16:00 The next Summer School on Mathematics Education at Freudenthal Institute, Utrecht University, the Netherlands is planned for summer 2022. The focus of the Summer School is on refreshing and deepening the knowledge of meaningful and…

17 december 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Seminar – Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective

Speakers: Birgit Pepin & Zeger-Jan Kock TU/e Eindhoven 10-02-2022 – Time: 15:30 – 17:00  The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below. Video: Youtube.   Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective  In this presentation we first review the literature related to innovative practices of mathematics in (higher) engineering education, in…

15 december 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’

Jaspers, A. (2021). ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2021(11) In oktober kwamen tientallen wiskundigen een week lang bijeen met experts op het gebied van neurale netwerken en kunstmatige intelligentie (AI) in het Leidse Lorentz Center. AI boekt op gebieden als beeldherkenning en vertaling grote successen, maar…

07 december 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Kort

Gecijferdheid telt mee!

| Educatie | MBO | Gecijferdheid telt mee: website gecijferdheidteltmee Jaarlijkse conferentie (nationaal, regionaal en lokaal) voor het op de kaart zetten van ‘gecijferdheid’ voor volwassenen. Save the date : 25 maart 2025 Algemeen Binnen het project wordt onderzoek gedaan, wordt een jaarlijkse landelijke conferentie georganiseerd en wordt praktisch materiaal verzameld voor volwasseneneducatie. Situaties waarin gecijferdheid een rol speelt…

01 december 2021
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

GirlsClub WIN – GEM – 17 maart 2022

Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN werd op 17 maart 2022 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over dimensies. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, practicumproefjes en puzzeltjes rondom het thema ‘dimensie’. In de openingspowerpoint wordt de setting van deze middag (over…

Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inclusief lesgeven

Bij inclusief onderwijs zijn alle kinderen welkom en wordt niemand buitengesloten vanwege zijn culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten of beperking. Bij inclusie in het onderwijs gaan alle kinderen uit de buurt samen naar school en leren ze samen. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Hoe kun je als docent meer leren en oefenen…

15 november 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen

Jaspers, A. (2021). Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(10) Braillelezers hebben grote moeite om wiskunde op eindexamenniveau middelbare school en hoger te leren. Dat komt onder andere omdat formules visueel makkelijker te begrijpen zijn, en door onvoldoende…

12 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid donderdag 25 november 2021 15.30 uur – 17.00 uur lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals, HU Het belang van Rekenen en Gecijferdheid in een leven lang ontwikkelen is sterk in ontwikkeling. Gecijferdheid, geletterdheid en digitaal vaardig zijn cruciale basisvaardigheden voor volwassenen voor een inclusieve en volwaardige participatie in…

03 november 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory

Speaker: Marianne van Dijke-Droogers, Utrecht University 11-11-2021 – Time: 15:30 – 17:00  Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract The increasing amount of data in media over the last year—think of COVID—illustrates the necessity for students to become statistically literate—including interpreting inferences. Drawing…

01 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Referentieniveaus rekenen

In Nederland wordt sinds ongeveer 2010 gewerkt met referentieniveaus voor rekenen zoals beschreven in het referentiekader taal en rekenen (2009), en verder uitgewerkt in het rapport ‘Over de drempels met rekenen’ (2008). Algemeen Een referentieniveau rekenen beschrijft het niveau van beheersing van het rekenen, uitgedrukt in kennis, inzicht en vaardigheden die van belang zijn voor…

29 oktober 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Slotconferentie Arts loves Sciences

Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert een gratis slotconferentie op 18 november 2021. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse…

24 oktober 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Wiskunde Actueel – PWN

Dit is een publicatiereeks van het Platform Wiskunde Nederland, over wiskundige onderwerpen. 2022 (via Platform Wiskunde Nederland) Jaspers, A. (2022). Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(13). . Jaspers, A. (2022). De twee-dimensionale streepjescode die het coronavirus moet beteugelen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(12)….

07 oktober 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Vacature – bij het Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Onderzoeker-ontwikkelaar-docent Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Leren en Innoveren Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals Sluitingsdatum: 27-10-2021 Wil jij als docent-onderzoeker actief bijdragen aan de rol die rekenen en gecijferdheid speelt in de hedendaagse maatschappij? Dat kan! Wij zoeken een enthousiaste onderzoeker voor ons lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals. Kandidaten dienen affiniteit te hebben…

03 oktober 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Onderwijskennis literatuur

endnote, Uitdraai 17-11-2022, category: onderwijskennis2022 In de kern ongeveer 50 publicaties (die worden aangehaald in het kern-artikel). Voor de rest ongeveer 200 verwijzingen, kan verder uitgesplitst worden in categorieën, dit is voor een aantal categorieën alvast gedaan. Kern-verwijzingen Creativiteit Diagnose Differentiatie Docentvaardigheden Dyscalculie Getallen Jonge kind Lesmateriaal Meten Methodologie Probleemoplossen Rekenen in andere vakken Samenwerkend…

01 oktober 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Girlsclub WIN – GEM – 9 december 2021

Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN wordt op 9 december 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over patronen en vlakvullingen. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, wellicht uitgedaagd door enkele mooie voorbeelden van patronen/vlakvullingen. Misschien dat we in de voorbereiding richting…

28 september 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden”

Jaspers, A. (2021). Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden” (PDF) PWN Wiskunde Actueel(9) PWN Alert(9). Tijdens de viering van het 10-jarig bestaan van Platform Wiskunde Nederland spoorde Alexander Rinnooy Kan wiskundigen aan tot minder bescheidenheid en meer zendingsdrift. Een van de redenen om in oktober 2010 PWN op te richten was,…

27 september 2021
Informatica // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Herfstfestival 2021

Op vrijdag 12 november organiseert het TLL het jaarlijkse Herfstfestival, hét moment om het samen te hebben over onderwijs innovatie op het gebied van technologie en didactiek. Met als thema “het onderwijs van morgen” kun je middels een tiental workshops samen brainstormen en discussiëren over hoe het onderwijs er uit moet komen te zien nu…

24 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte)

De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte). Functieomschrijving Als docent ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en verzorgen van onderwijs. Daarnaast ben je studiecoach en assessor. Niet alleen vakdeskundigheid is daarom belangrijk, maar ook de vaardigheid om je te richten op de algemene professionele vorming…

17 september 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

I just do not understand the logic of this – proefschrift Hugo Bronkhorst

I just do not understand the logic of this – proefschrift Hugo Bronkhorst Hoe leerlingen beter leren logisch te redeneren Intervention Study Aimed at Secondary School Students’ Development of Logical Reasoning Skills Logisch redeneren is één van de belangrijkste vaardigheden voor de ontwikkeling van kritisch denken. VWO-leerlingen leren dit beter wanneer bij het vak formele…

13 september 2021
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

EU STEM Coalition

EU network of national STEM platforms stemcoalition.eu/ The EU STEM Coalition is an EU-wide network that works to build better STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education in Europe. The goal is to shape STEM education policies and practices that foster economic growth, opportunity and well-being for all. Together with policy makers, education providers and industry…

06 september 2021
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

STEM Covid lessons learned

Utrecht/Copenhagen collaboration Colloquium ‘STEMCOVID educational lessons learned’ 10 september, 13:00-15:00 Link Microsoft Teams Program 13.00 Toine Pieters Welcome and introduction 13.05 Short film on Pedagogical Care 13.10 Ralph Meulenbroeks, Academic discourse on education during the early part of the pandemic 13.25 Maria Hvid Stenalt, referent including Danish perspectives on the COVID education experiences 13.40 Arthur…

27 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – being visually impaired and doing mathematics

Annemiek van Leendert, Utrecht University & Visio Online seminar: Supporting braille readers in reading and comprehending mathematical expressions in braille Teams meeting 9 september (15:30-17:00) Most people would agree that all students should have the opportunity to develop their mathematical abilities. Despite all efforts, this is still very challenging for those who are severely visually…

25 augustus 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakoverstijgend rekenonderwijs

Project in regio Utrecht, spin-off van het Salvo!-project. Initiatief vanuit scholen vo, met steun van de gemeente Utrecht en de Willibrord Stichting Het rekenonderwijs in de onderbouw van het VO versterken door een vakoverstijgende aanpak. Hoe kan er een natuurlijke verbinding worden aangebracht tussen rekenen/wiskunde en diverse andere vakken in het vo? Doel en opzet…

24 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Beroepsprofiel wiskundeleraar anno 2021

Om handvatten te geven aan beleidsmakers, lerarenopleidingen en anderen is er in overleg met leraren, lerarenopleiders en wetenschappers (onder de paraplu van Platform Wiskunde Nederland) een beroepsprofiel opgesteld. Dit beroepsprofiel karakteriseert het beroep van leraar wiskunde in het voortgezet onderwijs en beschrijft de bekwaamheden die nodig zijn om dit beroep uit te voeren. Het beroepsprofiel…

05 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde 12-16

Het team W1216 werkte in de periode 1987-1992 aan voorstellen voor een nieuw leerplan en een nieuw examenprogramma wiskunde, met vier leerstofgebieden: algebra meetkunde rekenen informatie en modellen Lesmaterialen Verwijzingen (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde 12-16: band 1 (PDF). Utrecht, Enschede: Freudenthal instituut, Stichting leerplanontwikkeling (SLO). (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde…

11 juli 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

(In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children

Proefschrift Marije Stolte Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Stolte, M. (2021). (In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children. Universiteit Utrecht, Utrecht. Samenvatting Creatief (en divergent) denken is nauw verbonden met rekenen en wiskunde. Maar op de basisschool is er slechts beperkt aandacht voor het ontwikkelen van dit…

29 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepende Vakdidactiek voor lerarenopleiders wiskunde 2021-2022

Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover wiskundeleraren dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding wiskunde. Lerarenopleiders staan daarbij voor een dubbele uitdaging: enerzijds het onderhouden en verdiepen van de eigen vakdidactische kennis en anderzijds het ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van onderwijs in wiskundedidactiek. Over deze twee…

23 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes

De vakantiecursus voor leraren wiskunde 2021 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 27 en 28 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 3 en 4 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes”. Hoofddocent is Rainer Kaenders (Hausdorff Center for Mathematics, Bonn). Tevens…

13 juni 2021
Biologie // Natuurkunde // NLT // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Duurzaamheidseducatie

Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…

08 juni 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Geen week zonder algebra

Interview met Martin Kindt Martin Kindt is ontwerper (en onderzoeker) van lesmateriaal bij het Freudenthal Instituut In deze video van de Hogeschool Utrecht (interviewer Theo van den Bogaart) vertelt Martin Kindt de achterliggende gedachten bij het lesmateriaal. Het motto ‘Geen week zonder algebra’ is een oproep aan alle wiskunde-docenten om hun lessen te verrijken met…

05 juni 2021
Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Girlsclub WIN – GEM – 31 mei 2021

Filmpje over de Girlsclub WIN Vanuit de Girlsclub WIN werd op 31 mei 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd. Kern van deze middag Speurtocht met STEM opdrachten, natuurkunde proefjes, robotica Verwijzingen Girlsclub WIN Europese project GEM Voorbereiding Anne Bartilla, UU, Natuurkunde Iris Beerepoot, UU, Informatica Marjolein Gelauff, UU, U-Talent Nadine van der Heijden, UU,…

20 mei 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Introducing Statistical Inference: promotie Marianne van Dijke

Proefschrift Marianne van Dijke, Universiteit Utrecht FI Scientific Library, nr. 109. Van Dijke (2021) Download Op woensdag 30 juni a.s. om 16.15 uur promoveerde Marianne van Dijke op het proefschrift getiteld ‘Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory’. Promotor Paul Drijvers en co-promotor Arthur Bakker. Samenvatting De toenemende hoeveelheid data in de…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Digitaal toetsen met Numworx

Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes. Numworx werkomgeving Digitaal toetsen Samenvatting Numworx werkt vanaf 2022 aan een product waarmee digitaal toetsen van wiskunde op verantwoorde wijze mogelijk wordt….

07 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactische Ontwerpprijs NVvW 2021

Voor wie Studenten van de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde die individueel of samen een vakdidactisch wiskundig ontwerp hebben gemaakt in het kader van een opdracht in het schooljaar 2020/2021. Waarom Het doel is om elkaar te inspireren tot het uitvoeren, uitwisselen en produceren van vakdidactische ontwerpen. Het uitwisselen gebeurt via een workshop op de jaarvergadering en…

05 mei 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

A new formative assessment approach with digital tools

Title A new formative assessment approach with digital tools People Peter Boon Date 20-5-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar Abstract Currently (2021) Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative…

28 april 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Pythagorasprijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-eieren’

A. Jaspers. (2021). Prijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-en eieren’. PWN Alert(5). Op het online Nederlands Mathematisch Congres (NMC), gehouden op 23 april, werd onder meer de prijs toegekend voor het beste profielwerkstuk op het gebied van de wiskunde. De prijs, een initiatief van wiskundetijdschrift Pythagoras, ging naar Femke Voogt van het Dongemond…

ELWIeR en Ecent als één STEM