Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Mathe sicher können

Mastering Math – Mathe sicher können

Project in Duitsland (2011-2020, 2020-2028): onderzoek naar het ontwikkelen van docent-vaardigheden rekenen-wiskunde.

mathe-sicher-koennen.dzlm.de

QuaMath

Werken aan de kwaliteit van het reken/wiskunde onderwijs in Duitsland (2023-2033), op initiatief van DZLM en KMK.Met o.a. Susanne Prediger, Christoph Selter. QuaMath bouwt verder aan een landelijk nascholings-ondersteunings-plan w.b. rekenen/wiskunde, met veel aandacht voor vakdidactiek. Zie ook de matrix hieronder.

De QuaMath matrix met doelstellingen, met daarin enkele voorbeelden uit Mathe-sicher-konnen. uit Prediger et al. 2023

Mastering Math

Doel van ‘Mastering Math’ is het ontwikkelen van docent-vaardigheden om minder presterende leerlingen (10-12 jaar) w.b. rekenen-wiskunde beter te ondersteunen.

Dat vraagt goed les- en nascholingsmateriaal, goede samenwerking tussen leerkrachten (en andere betrokkenen) en een regionale/landelijke infrastructuur.

Mastering Math is a design research and professional development project of the Institute for Development and Research in Mathematics Education at TU Dortmund University (Prediger, Selter, Hußmann, Nührenbörger, and others). It is funded by the German Telekom Foundation from 2011–2020. Since 2015, it has been externally evaluated by IPN Kiel (Köller, Fischer, Döring, Trepke, and Schöber). The goal of the project is to develop teachers’ expertise in supporting low-achieving students in German middle schools (Grades 5 and 6, ages 10–12).

Tijdens de Panama conferentie van 2023 heeft Susanne Prediger (TU Dortmund) hier een plenaire lezing over gegeven.

Verwijzingen

  • mathe-sicher-koennen.dzlm.de
  • Prediger, S., Dröse, J., Stahnke, R. and Ademmer, C. (2022). Teacher expertise for fostering at‑risk students’ understanding of basic concepts: conceptual model and evidence for growth Journal of Mathematics Teacher Education. doi:10.1007/s10857-022-09538-3 .
  • Prediger, S. (2022). Implementation research as a task for subject‐matter education disciplines: Co‐constructive, content‐related, and research‐based RISTAL, 5, 4–23. doi:10.23770/rt1852 .
  • Prediger, S., Fischer, C., Selter, C. and Schöber, C. (2018). Combining material- and community-based implementation strategies for scaling up: the case of supporting low-achieving middle school students Educational Studies in Mathematics, 102, 361-378. doi:10.1007/s10649-018-9835-2 .

ELWIeR en Ecent als één STEM