Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

WvM Publicatie nr. 5 – Schoenfeld en wiskundig denken

een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs

Nr. 5

Schoenfeld en wiskundig denken (1992, 2013, 2020).

Schoenfelds boodschap is dat het gaat om het wiskundig denken dat leerlingen zich eigen moeten maken, en dat dat belangrijker is dan het oefenen van vaardigheden die ook aan technische hulpmiddelen overgelaten kunnen worden.

download pdf

Bert Zwaneveld van de Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreef er een reflectie bij :

Volledige tekst:

Achterliggende artikelen

  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: problem solving, metacognition, and sense making mathematics (PDF). In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching (pp. 334-370). New York: MacMillan. (Herdrukt in 2016: Journal of Education, 196(2))
  • Schoenfeld, A.H. (2013). Reflections on Problem Solving Theory and Practice. The Mathemacs Enthusiast, 10(1).
  • Schoenfeld, A. H. (2016). Reframing teacher knowledge: a research and development agenda ZDM, Mathematics Education, 52, 359-376. .
  • Zie ook elwier.nl/probleemoplossen

Over WvM publicaties

In de internationale literatuur op het gebied van het reken- en wiskundeonderwijs staat het specifieke karakter van rekenen en wiskunde centraal. Deze literatuur laat zien dat dit vak heel specifieke eisen stelt aan het onderwijs. In deze reeks wil de werkgroep Wiskunde voor Morgen dit internationale perspectief voor het voetlicht brengen aan de hand van toonaangevende internationale artikelen.

rekenenwiskunde21.nl

ELWIeR en Ecent als één STEM