Voortgezet onderwijs
Open leermiddelen
Materiaal voor onderwijs dat ‘open’ (gratis/online/e.d.) beschikbaar is. Zie ook: Impuls open leermateriaal Open Science en Open Access (OA) Verwijzingen Burgos, M., Beltrán-Pellicer, P., Giacomone, B. and Godino, J. (2019). Onto-Semiotic Analysis Of A Lesson On Percentages. Dood, C., Hendrix, M., Van der Lee, A., Bruggink, M. and De Visser, M. (2024). Kwaliteitscriteria voor leermiddelen…
Hoogbegaafdheid
| PO | VO | Specifieke aandacht voor hoogbegaafden (bij rekenen-wiskunde, bij natuurwetenschappen) is een belangrijke opdracht voor leerkracht po/vo en lerarenopleider. Nederland kent in het onderwijssysteem veel expliciete aandacht voor de ‘zwakkere’ leerling, en dat is een hoog goed. Daar staat tegenover dat Nederland wel steken laat vallen w.b. de aandacht voor de ‘sterkere’ (begaafde) leerling. Hieronder literatuur…
Duurzaamheidsdidactiek
| PO | VO | MBO | Conferentie 11-4-2025 duurzaamheidsdidactiek.nl De Conferentie voor Duurzaamheidsdidactiek wordt georganiseerd door de Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, Hogeschool van Amsterdam & Aeres, met steun van Onderwijscoöperatie Leren Voor Morgen. Ons team bestaat uit lerarenopleiders, didactici en ontwikkelaars van educatief materiaal die een passie delen voor duurzaamheidsdidactiek en zich inzetten om een generatie op te leiden die…
Webinar STO – opleiden van techniekdocenten
Webinar: Lerarenopleidingen Datum: woensdag 20 november 2024 Tijdstip: 15.00 tot 16.00 uur Deelname: gratis inschrijven Welke mogelijkheden zijn er om techniekdocenten op te leiden? Hoe kan een zij-instromer bevoegd docent worden? Moet je echt opnieuw leren lassen als je docent PIE wilt worden? Vragen die aan de orde kunnen komen tijdens het webinar met technische…
PWN wiskunde-publieksactiviteit – zondag 11 mei 2025
| PO | VO | MBO | Zondag 11 mei 2025 ‘publieksactiviteit’ om de schoonheid van de wiskunde samen te onderzoeken, te bespelen, te beleven! Save the date.
Praktijkgerichte programma’s gl en tl (vmbo)
| VO | In het vmbo doet zich een nieuwe ontwikkeling voor: praktijkgerichte programma’s in de gemengde en/of theoretische leerweg (gl en tl), ook het praktijkgerichte vak genoemd. Vanaf schooljaar 2024-2025 mogen vmbo-scholen die dat willen, een of meer praktijkgericht programma’s aanbieden in de gl en tl. Verwijzingen praktijkgerichteprogrammas.nl slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/praktijkgericht/
Balans begrip-oefening
| PO | VO | MBO | Bij het aanbrengen van een goede basis voor rekenen-wiskunde is het belangrijk dat in het onderwijs een rijk arsenaal aan werkvormen en instructies wordt aangeboden. Het betekent in essentie veel aandacht voor oefening, maar ook veel aandacht voor begripsvorming. Oefening en begrip zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden bij reken-wiskundeonderwijs. Bij oefenen gaat het om…
Onderwijsregio
Overheidsinitiatief (OCW) Regionale partijen ondersteunen bij de aanpak van personeelstekorten in het onderwijs. onderwijsregio.nl Aanvulling 2024 ivm onderwijsregio’s – financiering Bron, OCW, oktober 2024. De onderwijsregio’s krijgen middelen om uitvoering te geven aan de activiteiten waarvoor ze worden opgericht: het analyseren van de regionale arbeidsmarktsituatie en het werven, matchen, opleiden (waaronder Samen Opleiden), begeleiden en…
Woudschoten Chemie Conferentie 2024
De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. Volgeboekt deze 34e editie van de Woudschoten Chemie Conferentie. De Woudschoten Chemie Conferentie is een veelzijdige ontmoetingsplek voor en door scheikundedocenten en toa’s. Dit jaar zal de conferentie plaatsvinden in conferentiecentrum ‘De Werelt’ te Lunteren. Thema Het…
Samen de schouders eronder – nascholing/professionalisering rekenen/wiskunde/gecijferdheid
| PO | VO | MBO | Een vraag vanuit het Expertisepunt rekenen-wiskunde om te komen tot een update van de lijst met aanbieders Er zijn handen nodig voor de ondersteuning van scholen (po en vo) bij rekenen/wiskunde/gecijferdheid. Dit geldt ook voor het mbo, maar daarvoor verwijzen we graag naar de overzichten van taalenrekenenmbo.nl. Najaar 2023 werd door exprw.nl een lijst…
Emergent modelleren
| PO | VO | Wiskunde voor Morgen Emergent Modelleren Deze ontwerpheuristiek heeft zijn oorsprong in een probleem dat Bereiter (1985) de ‘learning paradox’ noemt, die we als volgt kunnen parafraseren. “Om toegang te krijgen tot een bepaald onderdeel van de wiskunde moeten leerlingen de symbolen begrijpen die bij dat onderdeel van de wiskunde horen. Deze symbolen ontlenen hun…
NVvW 100 jaar – Jubileumfeesten
| VO | nvvw.nl/agenda/jubileumfeesten/ NVvW organiseert 5 jubileumfeesten, verspreid door het land Naast een leuk programma, waarin de werkgroepen van de vereniging zich voorstellen is er voor ieder lid een speciaal jubileumcadeau. 1. Donderdag 21 november Amsterdam 2. Woensdag 15 januari Eindhoven 3. Dinsdag 28 januari Leiden 4. Donderdag 6 februari Meppel 6. Dinsdag 18 maart Amersfoort…
Werken aan de basisvaardigheid rekenen-wiskunde in de andere vakken
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 13 maart 2025, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Domstad, Utrecht (Koningsbergerstraat 9, Utrecht)…
Poster Expertisepunt Rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Samen werken aan beter reken-wiskunde onderwijs? Op deze poster vind je inspiratie. Stel je vragen, lever een bijdrage en laten we samen de schouders eronder zetten. Een product van het Expertisepunt Rekenen-wiskunde
FEMST – empowering girls in STEM – Conferentie
| PO | VO | MBO | FEMST – EMPOWERING GIRLS WITH KNOWLEDGE AND CONFIDENCE IN STEM TO BECOME FUTURE STEM LEADERS International Conference, 10th October 2024, Eindhoven Registration This is a hybrid event.You can also join online! Meeting Venue: Eindhoven University of Technology (TU/e), TU/e campus, Flux building, Groene Loper Eindhoven Meeting room: 0.150 FEMST FEMST, gefinancierd door Erasmus+, heeft…
SpaceBuzz
Het SpaceBuzz onderwijsprogramma is het resultaat van de gezamenlijke inspanningen van een divers team, bestaande uit onderwijsexperts, specialisten in virtuele realiteit (VR), vooraanstaande wetenschappers en astronauten. spacebuzz.earth Lesmateriaal voor 6-12 lessen Bijbehorende materialen, incl een werkboek voor iedere leerling Een docentenhandleiding gekoppeld aan de kerndoelen Toegang tot het online lesplatform voor op het digibord Verdiepende…
Rekencoördinator
Extra aandacht voor rekenen-wiskunde in po-vo-mbo kan in ‘aparte taken’ voor één van betrokken docenten worden vastgelegd. Een veelgebruikte term is dan Rekencoördinator. Ook andere termen worden gebruikt (rekenexpert, rekenspecialist). Er is geen wettelijke kader voor deze taken. De concrete invulling van deze taken is daardoor een optelsom van eigen ambities van de betrokken docent,…
Daan – Leraar natuurkunde in beeld
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/docent-natuurkunde-daan Hoi Daan! Je bent docent natuurkunde en wiskunde op het volwassenenonderwijs (VAVO). Wilde je altijd al docent worden? “Als een typische bèta wilde ik vroeger machinist op een trein worden. Maar op de basisschool, ik denk dat ik een…
Jason – leraar wiskunde in beeld
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/docent-wiskunde-jason Waarom heb je wiskunde als studie gekozen? “Ik heb rekenen en cijfers altijd leuk gevonden en ik was er op de basisschool al goed in. Op de middelbare school haalde ik vervolgens ook mooie cijfers voor wiskunde. Ik denk…
ICSE Annual meeting, februari 2025, Freiburg
A meeting of the International Centre for STEM Education (ICSE) Participerende landen bij deze sessie Vanuit Duitsland, Griekenland, Kroatië, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Turkije en Zweden komen onderzoekers en lerarenopleiders uit het gebied van STEM-education (wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde, NLT) bij elkaar om nieuwe projectideeën te delen. In Nederland zijn er sterke verbindingen tussen…
1h4teachers – webinar (engelstalig) – AI-based assessment
| VO | AI-based assessment. An evolution in teaching? (AI-ondersteunde toetsing. voertaal Engels) 20 september 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door PHF (Pedag. Hochs. Freiburg). Engelse pagina en inschrijven Verwijzingen Engelse pagina en inschrijven Eerdere 1h4-teachers webinars
Wiskunde 10
| PO | VO | Oorkondes voor leerlingen (vo) met een 10 voor wiskunde op hun eindlijst. Jaarlijks initiatief van Platform Wiskunde Nederland. 2024 Voor excellente leerlingen met een 10 op de eindlijst voor wiskunde (vmbo, havo, vwo) konden docenten ook dit jaar een oorkonde van Platform Wiskunde Nederland aanvragen. Deze werd dan bij de diploma-uitreiking aan de leerling…
Docentendag wiskunde in Nijmegen: wiskunde-dialoog
| VO | Docentendag ru.nl …docentendag-wiskunde-wiskundedialoog Kom naar de jaarlijkse docentendag voor vo-docenten wiskunde, waar we boeiende sprekers verwelkomen die hun expertise willen delen. Neem deel aan drie workshoprondes, waar je kunt kiezen uit diverse thema’s binnen het eerste- en tweedegraads gebied. Sluit de dag af met gezellig napraten onder het genot van een hapje en een…
Reken-wiskundige vaardigheid
| PO | VO | MBO | Denkmodel over hoe de reken-wiskundige vaardigheid is opgebouwd uit verschillende aspecten Engelse term: Five strands of mathematical proficiency Verbeelding van wiskundige vaardigheid Het is niet eenvoudig om dergelijke samengestelde vaardigheden goed in beeld te brengen. De metafoor van een touw met strengen lijkt een goed beeld te geven. Engels: Nederlands: Toelichting In dit model…
Eens Euclides, altijd Euclides
| VO | Symposium XXX Eens Euclides, altijd Euclides! nvvw.nl/werkgroepen/werkgroep-geschiedenis/symposia/eens-euclides-altijd-euclides De werkgroep Geschiedenis organiseert op 28 september in Utrecht symposium nr. XXX, met als titel Eens Euclides, altijd Euclides! Zowel de Elementen van Euclides, als het tijdschrift van de NVvW komen aan bod in een rijk geschakeerd programma. Sprekers zijn Jan Hogendijk (Universiteit Utrecht) over de Elementen…
Wisselstroom
| VO | Project Wisselstroom Hogescholen en universiteiten spannen zich in om te zorgen dat meer studenten makkelijker en sneller op de voor hen juiste plek terechtkomen. Project van Vereniging Hogescholen en VSNU Welk vraagstuk? Voor vwo-leerlingen zijn HBO-opleidingen vaak niet in beeld als het gaat om oriëntatie op een vervolgstudie. Dit geldt in nog sterkere mate…
Vragenlijst kennisuitwisseling wiskunde (PWN)
Vragenlijst (vanuit PWN) met als doel inzicht te krijgen in het huidige gebruik en de impact van wiskunde. We hopen dat velen de enquête willen invullen (geschatte duur: 25 minuten) middels deze link Innovatiekracht NL staat/valt met wiskunde! Nederland is in toenemende mate afhankelijk van innovatie voor een aanzienlijk deel van de productiviteitswinst die nodig…
Denkdiner: Reken-wiskundige vaardigheden, een gezamenlijke verantwoordelijkheid?
| VO | Op 24 juni 2024 namen enkele vakverenigingen en het exprw deel aan een door de NVvW geïnitieerd ‘denkdiner’ over het thema “Reken-wiskundige vaardigheden, een gezamenlijke verantwoordelijkheid?”. Ook slo, ocw en het lectoraat wavp schoven aan. Seizoen 2023-2024 heeft de NVvW samen met het ExpRW al flink wat meters gemaakt als het gaat om conferenties…
Implementation and Replication studies in mathematics
| VO | Implementation and Replication studies in mathematics Journal Editor-in-Chief, Uffe Thomas Jankvist. Implementation and replication research is considered as the active use of mathematics education research in practice and as the scientific investigation of questions that relate to implementation and replication initiatives. Implementation and Replication Studies in Mathematics Education is an important channel for academic…
Vacature – NRO – Hoofd onderwijsonderzoek
| PO | VO | MBO | Vacature Hoofd onderwijsonderzoek bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) Lees meer op werkenbijnwo.nl Stuur je cv en motivatie uiterlijk 7 juli 2024 naar NRO/NWO. Uit de advertentietekst: Wil je graag een landelijke rol hebben in de ontwikkeling en uitvoering van een samenhangend wetenschappelijk onderzoeks- en innovatie programma dat inspeelt op belangrijke vragen in het…
SLO congres actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s
22-11-2024 SLO congres actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s NBC Congrescentrum, Nieuwegein save the date Meer info en inschrijven
Sprong STEM Manifest 2024
| PO | VO | MBO | Eindproduct uit het project Sprong-STEM Dit Sprong STEM manifest 2024 bevat drie aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn tot stand gekomen in de periode 2020-2024, op basis van het werk in de verschillende professionele leergemeenschappen. Aanbevelingen: Leg een goede vakinhoudelijke en vakdidactische basis voor alle betrokken docenten Betrek meerdere instellingen bij PLG’s Maak in kerndoelen, opleiding…
Velon studiedag 8 november
| PO | VO | MBO | Velon studiedag voor lerarenopleiders Thema Leren voor het Leven Op 8 november 2024 organiseren HAN Academie Educatie en de Radboud Docenten Academie in Nijmegen de Velon studiedag voor lerarenopleiders. Het organiseren van de studiedag geeft ons de kans om te laten zien op welke manier we in onze regio als lerarenopleidingen samen met onze…
DigiSTEM
| PO | VO | MBO | velov.be/digistem In dit project is gewerkt aan het integreren van educatieve technologie om het STEM-onderwijs te versterken voor wat betreft: samenwerkend leren (samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel); groei en stimuleren van STEM-competenties binnen een authentieke context (doelgericht werken); autonomie of zelfregulerend leren (doelgericht en efficiënt handelen…
De Magie van 100 – studiedag NVvW 2 november 2024
| VO | Op 2 november 2024 vindt weer de jaarvergadering en studiedag van de NVvW plaats in Veenendaal. Save the date Het thema van de studiedag is dit jaar ‘De Magie van 100’ Uitnodiging juni 2024: Het 100ste verenigingsjaar van de NVvW, opgericht op 15 december 1925, daar willen we een gedenkwaardig jaar van maken. Zaterdag…
Vacature ioniserend stralenpracticum
| VO | Vacature ioniserend stralenpracticum Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Info Als practicumleider speel je een cruciale rol in het inspireren van leerlingen en het aanwakkeren van hun interesse in ioniserende straling en natuurkunde. Door middel van boeiende experimenten laat je leerlingen abstracte concepten in de praktijk ervaren, wat hun begrip en enthousiasme vergroot.
Leerdoelen in beeld voor de wiskundeles
| VO | Project 2024-2026 Lesmaterialen koppelen aan leerdoelen uit de wiskundecurricula Samenvatting In het wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs worden behalve de gangbare lesmethodes ook andere bronnen gebruikt. Leerlingen bekijken bijvoorbeeld online instructievideo’s of gebruiken oefenomgevingen. Leraren willen graag de mogelijkheid hebben om ander – soms zelf ontworpen – lesmateriaal in te zetten en hun lessen…
Nederlands Mathematisch Congres 2025
| HO | 22 en 23 april 2025 Save the date Gegevens volgen Verwijzingen mathematischcongres.nl/ Info op ELWIeR
Masterclass Digitale geletterdheid
| VO | Masterclass digitale geletterdheid met het visiespel Inschrijven Wat komt onder andere aan bod: reflecteren op de eigen visie op digitale geletterdheid een aanpak voor het samenstellen van een visie op digitale geletterdheid aan de hand van het visiespel werkvormen om het gesprek te voeren en te kaderen vervolg van de implementatie: suggesties na de…
Wiskundige formules in natuurwetenschappen en wiskunde
Een oude zorg: er is een kloof tussen het onderwijs in de wiskunde en in de natuurwetenschappen. Harrie Eijkelhof (UU) en Peter Kop (UL) zijn in de problematiek van het gebruik van formules gedoken. Zij laten aan de hand van internationale literatuur zien dat die kloof niet een typisch Nederlands probleem is. In combinatie met…
Kees Hoogland over het belang van reken- en wiskundeonderwijs
| PO | VO | MBO | Een blog over het belang van reken- en wiskundeonderwijs, door EduKitchen. Geïnterviewde: Kees Hoogland, Hogeschool Utrecht 7 mei 2024 Als je de media mag geloven zijn de leerlingen in het Nederlandse onderwijs wandelende wiskunde- en rekenrampen. De oorzaak-als je diezelfde media leest-valt te zoeken in de hoek van het realistisch rekenen waarbij leerlingen worden…
HARP project on climate change education
| VO | Project Hopeful And Resilience Perspective HARP is a collaborative endeavour involving Masaryk University, Utrecht University, and the University of Vienna, that targets the gaps and inconsistencies in Climate Change Education across Europe. Vacature 2024 – post-doc vacature Abstract The primary objective of HARP is to enhance the capacity of the coordinator, as well as…
Realistisch versus traditioneel
| PO | VO | MBO | Een blog van Geeke Bruin-Muurling op 7 mei 2024 bruin-muurling.nl/realistisch-versus-traditioneel Als je recente krantenberichten mag geloven dan is het realistisch onderwijs schuldig aan de ondergang van ons rekenonderwijs en is terug naar traditioneel onderwijs het enige dat onze kinderen nog kan redden. Als je dit soort artikelen vakdidactisch bekijkt, dan rammelt de redenering aan…
Chasing Newton
| VO | Anne van der LindenChasing Newton – Designing and implementing an intrinsically integrated game on Newtonian mechanics Proefschrift Op 18 juni 2024 promoveerde natuurkundedocent Anne van der Linden op een proefschrift over het gebruik van games in het natuurwetenschappelijk onderwijs. Ze koos de mechanica van Newton als onderwerp, en ging voor die casus na aan…
Onderwijs meets Onderzoek 2024
Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Conferentie 3 oktober 2024 Organisatie: NVvW, SLO, UU (Freudenthal Instituut) Het thema van de middag is: AI in het wiskundeonderwijs We beginnen met een spreker uit het buitenland, die ons een inkijk gaat geven van de stand van zake rondom onderzoek naar AI in het wiskundeonderwijs. Zoals…
Vacature – onderzoeker vernieuwingsonderwijs
| PO | VO | MBO | Onderzoeker Vernieuwend Onderwijs Academie Pedagogiek & Onderwijs saxion.nl/over-saxion/werken-bij/vacatures/onderzoeker-vernieuwend-onderwijs Solliciteren tot 12 mei 2024 Van de website: Je draagt bij aan lopende onderzoeksprojecten binnen het lectoraat, onder meer op het vlak van team-based onderwijs, burgerschapsvorming en onderwijs en technologie. Het kan hierbij gaan om taken als het verkennen van de literatuur, het bedenken van een…
Velon-Velov congres 2025
| PO | VO | MBO | Woorden én Daden Save the date 10 en 11 maart 2025 veloncongres.nl …/abstracts-2025 Ook een ontmoetingsplaats voor ELWIeR, Ecent en STEM22! Lees hieronder. Thema Op maandag 10 en dinsdag 11 maart 2025 vindt het volgende Velon/Velov Congres plaats. Dit keer is de locatie Rotterdam en heeft het congres als thema: Woorden én Daden! Onderwijs…
Oud-Nederlandse wiskunde, zelf doen!
Stukjes code | PO | VO | MBO | Bijeenkomst vaksteunpunt wiskunde, Betapartners Woensdag 19 juni 2024, 16:00-20.00 uur Doelgroep: Docenten Wiskunde, leraren in opleiding & studenten Deze vakbijeenkomst gaat over een stuk geschiedenis van de wiskunde en hoe dat te gebruiken is in het onderwijs. Na een tweetal lezingen ga je zelf in een workshop de vertaalslag proberen te maken…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over inzet van de Micro:bit in science/wiskunde-lessen
| VO | How a small electronics device can help teaching any classroom. MicroBit in STEAM education Paulius Briedis, Lithuania April 19, 2024, 16:00 to 17:00 CET Inschrijven Abstract This workshop will focus on harnessing the power of Micro:bit, a pocket-sized programmable computer, as a versatile tool for hands-on learning experiences. Through interactive sessions, participants will explore…
Nationale Wiskunde Dagen 2025
31ste NWD, 4 en 5 april 2025 De een-en-dertigste Verwijzingen elwier.nl/nwd uu.nl/nationale-wiskunde-dagen
Mathfest 2024 – feest van de wiskunde
Mathfest, zondag 22 september 2024 Volkssterrenwacht Beisbroek, Brugge, België platformwiskunde.be/mathfest-2024 Het programma omvat een grote verscheidenheid aan activiteiten, waaronder wiskundige weetjes, verrassende toepassingen, magische voorwerpen, mystieke kunst en geheime goocheltrukken en knutseltechnieken. Favoriete wiskundige van Ahmad Shakleya: Mohammad ibn Moesa al-Chwarizmi – De bedenker van algebra en algoritme Kelly Schedin: William Whiston -Een touwtje rond…
Origami en wiskunde
| VO | Origami en wiskunde Jacoliene van Wijk en Amy Besamescu, 2024 Een Zebra-boekje bij Epsilon. Wist je dat als je een kraanvogel vouwt, je tegelijkertijd ook diverse wiskundige regels volgt? Deze gaan over de vorm van de kop, staart en vleugels, of je een berg- of dalvouw moet vouwen en welke hoeken de vouwen ten…
Computermodelleren, struikelblok of uitdaging?
| VO | In het schooljaar 2024-2025 wordt een Lesson Study georganiseerd waarin leerlingen hun natuurkunde leren met behulp van computermodellen. Flyer downloaden Wat levert het je op? Sterk lesmateriaal voor het examenonderwerp modelleren, en ervaring met het lesgeven. Wat kost het? 40 klokuren. U kunt voor wat betreft deelname een beroep doen op de professionaliseringstijd van…
Vakantiecursus wiskunde – 2024
Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2024 Banach-Tarski: hoe groepentheorie van één meloen er twee maakt. vrijdag 23 en zaterdag 24 augustus in Amsterdam (CWI) vrijdag 6 en zaterdag 7 september in Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Campus Groenenborger) Info en Aanmelden. De organisatie is in handen van PWN (Platform Wiskunde Nederland) en PWV (Platform Wiskunde Vlaanderen). Het thema…
Waarom de rekenprestaties tegenvallen
| PO | VO | MBO | Koeno Gravemeijer en Frans van Galen – Als we willen dat de leerlingen kunnen rekenen in toepassingssituaties, dan moeten we het onderwijs daarop inrichten. Ingezonden brief in Didactief online, 28-3-2024 Er is in de media recentelijk veel ophef ontstaan over de onlangs gepubliceerde cijfers over het rekenniveau in het vmbo. Maar gezien de geschiedenis…
Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde)
| PO | VO | MBO | Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde) geeft informatie over vakdidactische kennis en denken. Auteur Geeke Bruin Muurling Van de website: “Het boek inspireert om vanuit die kennis en dat denken vaker eigen keuzes te maken in je onderwijs, in je lessen. Het geeft je inzichten waardoor je nog beter in kunt spelen op jouw leerlingen en daarbij,…
Partners gezocht voor een Europees project over data literacy
| PO | VO | Onderzoek naar ‘data literacy’ Idee voor een onderzoeks/samenwerkingsproject Erasmus+ regeling 2024 – policy experimentation Onderdeel: TOPIC 1: DIGITAL EDUCATION (CROSS-SECTORAL) – ERASMUS-EDU-2024-POL-EXP-DIGITAL Regeling 2024, EU Definitie Data literacy In het Europese DigComp Framework wordt ‘digitale competentie’ (digitale geletterdheid) alsvolgt gedefinieerd: digital competence involves the “confident, critical and responsible use of, and engagement with, digital…
Educational Designer van februari 2024 verschenen
Educational Designer is een blad van en voor ontwikkelaars van onderwijs in wiskunde en in sciencevakken, met veel aandacht voor didactisch onderzoek en implementatie-onderzoek rond onderwijsmateriaal in ontwikkeling. Issue 16 van Educational Designer (februari 2024) bevat de volgende artikelen. Numerical Methods – A Curriculum Mystery (Charles Lovitt) Multidimensional Science Assessment: Design Challenges and Technology Affordances…
Beroepsbeeld bèta-docent
Beroepsbeeld bèta-docent Binnen ELWIeR/Ecent is er de nodige aandacht voor het beroepsbeeld van de (bèta-)docent, omdat we graag zuinig zijn op deze docenten! Misschien werkt dat anders uit voor rekenen/wiskunde dan voor natuurwetenschappen en techniek, en het ziet er zeker anders uit w.b. een basisschool-docent ten opzichte van een docent voortgezet onderwijs. Invalshoeken Wanneer we…
Reflectiewijzer Peil.Digitale geletterdheid
Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde (s)bo (maart 2024) is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Digitale geletterdheid. Deze reflectiewijzer is voor schoolteams een hulpmiddel om in gesprek te gaan over (de kwaliteit van) het onderwijs in digitale geletterdheid op uw school. Voor het voeren van dit gesprek kunt u de…
Wiskunde B dag 2024
De Wiskunde B-dag is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde B in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date: 22 november 2024 Lees meer
Scaffolding small groups’ mathematics learning
Sharon Calor Scaffolding small groups’ mathematics learning, thesis UvA, 10 april 2024, 14:00 S. M. Calor. (2024). Scaffolding small groups’ mathematics learning (PDF), Faculty of Social and Behavioural Sciences (FMG) (pp. 198). Amsterdam: University of Amsterdam. Centrale vraag: Wat is het effect van docent-ondersteuning bij wiskundige discussies in kleine groepjes? Verhoogt dit het wiskundige kennisniveau…
Wiskunde A-lympiade 2025
De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date voor 2024-2025 22 november 2024, voorronde!
Conferentie 2025 – Educating the Educators
Μay 8 – 9, 2025, St Raphael Hotel Limassol, Cyprus icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Call for proposals: September 2024 Deadline for submission of proposals: 4th November 2024 Research, policy, practice Join us from May 8th to May 9th, 2025, in the beautiful city of Limassol,…
ICSE Summerschool 2024 in Praag
| VO | Een STEM education Summerschool ICSE Academy, voor 50 deelnemers. Van 28 juni tot 5 juli 2024, Praag, Charles University Download Flyer Vanuit het project ICSE Academy wordt dit initiatief genomen, speciaal richting docenten en docenten-in-opleiding (wis, na, sk, bio, inf.) Organisatie: Martin Bilek (hoogleraar chemie-didactiek, martin.bilek [at] pedf.cuni.cz), Karlova University, Faculty of Education The…
Conferentie taalgericht vakonderwijs 11-10-2024
| PO | VO | MBO | Conferentie van het Platform Taalgericht vakonderwijs Vrijdag 11 oktober 2024: Werkconferentie ‘Taalgericht de vakken in!’ Inschrijven Taal, leren, denken en lesgeven zijn in het onderwijs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor leerlingen is het belangrijk dat zij naast goed taalonderwijs ook talige ondersteuning krijgen bij leren en denken in alle vakken. Op 11 oktober organiseert…
Nieuwe concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap
concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap SLO heeft samen met het onderwijsveld conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap ontwikkeld. Op 6 maart 2024 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Digitale geletterdheid Domein Kerndoel PO Kerndoel onderbouw VO A. Praktische kennis & vaardigheden 1. Digitale systemen 2. Digitale media en informatie 3. Veiligheid en…
Werken aan basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 26 september 2024, samen met andere vakverenigingen, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Meer info en inschrijven Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Domstad Utrecht Verwijzingen Rekenbewust…
ZDM-Webinar – Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions
| PO | VO | MBO | Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions 27 maart 2024, 09.00 – 10.30 Moderator: Gabriele Kaiser (Editor-in-Chief of ZDM – Mathematics Education) Online (Zoom) We are delighted to invite you to a webinar organized by the editors of ZDM-Mathematics Education on the journal’s special issue ‘Mathematics and Interdisciplinary STEM Education’ edited…
Bijeenkomst over examenprogramma’s vmbo biologie, nask1 en nask2
De examenprogramma’s van biologie, nask 1 en nask 2 worden op dit moment geactualiseerd, de eerste grote upgrade sinds meer dan 20 jaar. Voor deze actualisatie heeft de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken hard input nodig. Zij wil graag weten wat volgens leraren in het vmbo in deze examenprogramma’s moet komen te staan, en wat er juist…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over Hoe geef je les over duurzaamheid?
| VO | Sustainability education for Environmental Citizenship (Hoe geef je les over duurzaamheid? voertaal Engels) 28 maart 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door de Universiteit Utrecht Engelse pagina en inschrijven Abstract During this 1h4Teachers in STEM webinar, Michiel van Harskamp (Utrecht University) will discuss his experiences with implementing sustainability issues in science…
Vacatures expertisepunt rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Drie vacatures bij het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde Kom het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde versterken met onderzoek naar vernieuwingen bij rekenen-wiskunde in het po, vo en mbo! Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) is een door OCW geïnitieerd initiatief dat per 1 september 2023 voor een periode van vijf jaar van start is gegaan. De missie van ExpRW is om…
Chemie aktueel en Actuele chemie
| VO | Een terugblik op 30 jaar Chemie Aktueel (1989-2019) en de periode Actuele chemie (2019-2023). Een schat aan artikelen en materialen Archivering in 2024 Via Ecent wordt in 2024 gewerkt aan het online zetten van de archieven van zowel Chemie Aktueel (1989-2019) als Actuele chemie (2019-2023). Klik hier voor de tussenstand. Informatie: Lesley de Putter…
U-Talent conferentie
| VO | Lessen voor een Hoopvolle Toekomst | Conferentie over Duurzaamheidsdidactiek u-talent.nl/docenten/conferentie/ 12 april 2024, Utrecht. De jaarlijkse U-Talent conferentie voor docenten, toa’s en schoolleiders is een dag met verschillende workshops, lezingen en activiteiten die mogelijkheid bieden om je verder te professionaliseren in het onderwijs, en in jouw vak van expertise. De Conferentie is voor docenten…
AI4K12 – Artificiële intelligentie en onderwijs
| PO | VO | MBO | ai4k12 = Artificiële intelligentie voor het onderwijs van k-12 (4-18 jaar). ai4k12.org In dit (USA) project (met financiele ondersteuning van de NSF): ontwikkelt men richtlijnen w.b. artificiële intelligentie voor onderwijs 4-18 jaar brengt men bronnen op dit gebied bij elkaar in een online repository voor direct gebruik wordt samengewerkt tussen docenten, onderzoekers, ontwikkelaars e.a….
Rapport Peil.Digitale Geletterdheid einde basisonderwijs
| PO | Op vrijdag 15 maart presenteert de Inspectie van het Onderwijs het rapport van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde basisonderwijs. Dit peilingsonderzoek brengt in kaart hoe vaardig leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs zijn op het gebied van digitale geletterdheid, en met name de digitale informatievaardigheden. Onderzocht is hoe de kenmerken van het onderwijs,…
Beroepsbeeld wiskundedocent – meetup
| VO | MeetUp NVvW 30 januari, 19:30 https://www.nvvw.nl/2024/01/beroepsbeeld-wiskundeleraar/ We hebben een prachtig beroep, er wordt dan ook veel over ons geschreven. Maar er is maar één groep mensen die weet wat het beroep echt inhoudt: wij zelf. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het beroepsbeeld leraar, maar de NVvW heeft de indruk dat de wiskundeleraren…
Mathematical Cognition and Learning Society
| PO | VO | MBO | MCLS – organization to promote the communication of scientific research on mathematical cognition and learning, and advance the study of its typical and atypical development, neural substrates, genetic and environmental influences, cultural variation, and malleability. the-mcls.org Conferentie 2024 Washington DC, 26-28 juni 2024 History The MCLS is indebted to Dan Berch for his inspiration…
AI op school
| VO | Project AI (artificiële intelligentie) Op School o.a. i.s.m. de Universiteit van Gent dwengo.org/aiopschool Artificiële intelligentie (AI) komt volop aan bod in de media. Populaire thema’s zijn: chatbots, zelfrijdende auto’s, virtuele assistenten en het verlies aan jobs. AI-systemen dringen meer en meer onze wereld binnen. AI Op School is een project dat ontstaan is uit…
Conferentie aansluiting po-vo (rekenen/wiskunde) op 13-3 a.s.
| PO | VO | PO/VO: Conferentie ‘Overgang PO-VO’ Voor wie: Rekencoördinatoren, leraren bovenbouw po en leraren rekenen en/of wiskunde onderbouw vo die graag werken aan een goede overgang van po naar vo Datum: 13 maart 2024 Locatie: Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht Url: Info en inschrijven Rekenen en wiskunde van po naar vo SLO organiseert samen met de…
Conferentie Meda 2024
| PO | VO | MBO | Confereentie – Mathematics education in the digital age Meda 4, September 3-6, 2024 University of Bari Aldo Moro, Bari, Italië First announcement Teaching, learning and assessment practices within all phases of mathematics education have dramatically changed due to global pandemics and the increasing dependences on digital technologies across education systems. Meanwhile, the field has…
ICME – 15 – Come and be counted (conferentie 2024)
| PO | VO | MBO | 7-14 juli 2024 in Sydney, Australië. icme15.org/ The International Congress on Mathematical Education is the largest international conference on mathematics education in the world. This quadrennial event is organised under the auspices of the International Commission on Mathematical Instruction and explores current global trends in mathematics education research and mathematics teaching practices at all…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over ChatGPT in het onderwijs
| VO | ChatGPT in het onderwijs, 29 januari 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door Oliver Strasser, PH Freiburg, Duitsland Inschrijven Zoom link 29 januari “AI in the Classroom? How ChatGPT can support STEM Teachers” is a workshop within our new series 1h4teachers in STEM focused on the practical application of AI in…
Dice – Development and InterCultural Education
| PO | Development &Intercultural Education (DICE) Iers project 2003-2023, gericht op lerarenopleidingen basisonderwijs In 2023 kwam er een boek uit met bronnen. Project Het DICE-project is gericht op het ontwikkelen en uitbreiden van stafcapaciteit en expertise in de vier partnerinstellingen en het verankeren van ontwikkelingseducatie en intercultureel onderwijs als essentiële elementen van de initiële lerarenopleiding op…
Docentennetwerk biologie (vohonetwerken) komt twee keer bij elkaar
| VO | Beta-partners en U-Talent organiseren samen twee bijeenkomsten (16-1 en 4-4), 16:00-20:00 Meer info en inschrijven Docentenactiviteit biologie Utrecht en Amsterdam Hoe breng je als docent de grote variatie aan rollen van organismen onder de aandacht bij de leerlingen? Hoe maak je iets dat zo klein en voor sommigen weerzinwekkend is, interessanter, inzichtelijk en zichtbaar?…
Opleidingsmodules voor STEM onderwijs van het ICSE consortium
| PO | VO | MBO | in samenwerking met elwier/ecent en vo-ho-netwerken Gratis Modules ICSE Academy voor de lerarenopleiding en nascholing (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, informatica). Vier modules Onderzoekend leren – Learning by inquiry; Socio-scientific issues and Interdisciplinarity Diversiteit en inclusie – Diversity and Inclusion Technologie – STEM in a digital era Europese dimensie – STEM in Europe Pilots In…
Girl STEM-power, verslag bijeenkomst in Utrecht
| VO | Op donderdag 30 november 2023 heeft U-Talent, een van de voho-netwerken, weer een GirlsClub WIN bijeenkomst georganiseerd (meisjes van U-Talent scholen, 2/3 h/v. Elke bijeenkomst combineert men minimaal twee schoolvakken. Deze keer waren dat wiskunde en informatica. Het thema was ‘patronen’, deze gingen de meisjes ontdekken, ontwikkelen en programmeren. Super gaaf! Een verslag We…
Resultaten Pisa 2022
| VO | Op 5 december 2023 kwamen de resultaten beschikbaar van Pisa 2022 Rapport Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht Een internationaal vergelijkend onderzoek onder 15-jarigen (OECD’Program for International Student Assessment) Algemeen Voor zowel Wiskunde als Natuurwetenschappen is er een dalende trend. Op basis van de PISA-data kan onvoldoende worden vastgesteld of en in hoeverre de pandemie en…
Impact – project onderwijs over duurzaamheid en klimaatverandering
| VO | IMP>ACT : Impact assessment for action competence Project – 01.01.2024 to 31.12.2027 impactforaction.eu IMP>ACT aims to better understand and provide recommendations on how to measure what learners actually learn in sustainability and climate change education (SCCE). Central to achieving this goal is the development and validation of the IMP>ACT assessment framework for users in…
Expertisepunt rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (exprw.nl) is een netwerk van kennis en expertise op het gebied van reken-wiskundeonderwijs. Expertisepunt rekenen-wiskunde (exprw.nl) Doel Het doel van het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland duurzaam te bevorderen is in lijn met en een operationalisering van het Masterplan Basisvaardigheden voor wat betreft het reken-…
Onderwijskennis – digitale geletterdheid – mediawijsheid
| PO | VO | MBO | Digitale geletterdheid – mediawijsheid Hogeschool Utrecht – Elwin Savelsbergh, Geertje Damstra, Milena Spaan, e.a. Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Op 10 november 2023 werd de pagina Digitale geletterdheid – mediawijsheid gepubliceerd: “Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang…
Denkklassen creëren – Building thinking classrooms
| VO | Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)? Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken. In Nederland zijn deze denkbeelden opgepikt, o.a. door buildingthinkingclassrooms.nl. Nederlandstalige website, nascholing Anno 2024 is er de website buildingthinkingclassrooms.nl,…
Scholen (po en vo) gezocht om zich te buigen over de conceptkerndoelen
| PO | VO | Scholen gezocht voor regiobijeenkomsten (jan-maa 2024). Door mee te doen kan er nog input geleverd worden voor de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde. Nu de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde zijn opgeleverd, is het tijd om scholen te raadplegen en in gesprek te gaan met onderwijsprofessionals over de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Daarom is SLO voor…
Doe eens een WiTje samen met je studenten – Wiskunde in Teams
| VO | Een “WiTje’ is een kleinere variant van Alympiade, B-dag, OWD opdrachten. Wat zijn WiTjes? WiTjes zijn korte modelleer- of onderzoeksopdrachten, bedoeld voor één les, gebaseerd op opdrachten van de Wiskunde A-lympiade, de Wiskunde B-dag of de Onderbouw/VMBO Wiskunde Dag: de opdrachten van Wiskunde in Teams. WiTjes – en grotere opdrachten – in de lerarenopleiding…
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 27 maart 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Nieuwegein) Kosten: Leden van…
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 10 januari 2024 Inschrijven Hoe begeleid je scholen tot een gedragen visie op Wetenschap & Technologie (W&T)? Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs in W&T. Gezamenlijk tot een gedeelde visie komen, zorgt ervoor dat een team goed onderwijs geeft vanuit een gezamenlijk kader. Deze masterclass is…
Werken aan basisvaardigheden wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 23 januari 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW (Er is nog een zelfde conferentie gepland op 27 maart a.s.). Praktisch Tijd:…
Design research in mathematics education
Open lectures on design research in mathematics education More info Over the last decades, we have seen a growing variety of design-oriented research approaches emerging under various names—such as design experiments, design research, design-based research, and educational design research. As a generic term, we use Design Research to acknowledge the differences between the various approaches….
Feedback and Assessment in Mathematics Education
Fame 2024, an ERME topic conference 05-07 June 2024 Utrecht, The Netherlands uu.nl/fame First Announcement. Abstract Assessment is pervasive in the teaching and learning of mathematics at any educational level though often its impact on the students’ and teachers’ experiences is under-estimated. With this ERME topic conference we wish to sharpen the focus on the…
Dissertatie Rayendra Bachtiar – Animated reasoning
Rayendra Bachtiar Animated reasoning Supporting Students’ Mechanistic Reasoning in Physics by Constructing Stop-Motion Animations Universiteit Utrecht maandag 6 november 2023 van 14:15 tot 15:15 meer info Abstract Mechanistic reasoning (MR), which is a form of causal reasoning, is an essential aspect of science education. To support students in developing MR, students in this series of…