Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Voortgezet onderwijs

28 november 2019
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Nederlands Mathematisch Congres (NMC) 2020

The 56th Dutch Mathematical Congress (NMC) will be held on April 14 & 15, 2020 at Van der Valk Hotel Utrecht Winthontlaan 4, 3526 KV Utrecht NMC 2020 will continue the new series started in 2018, inspired by the “Deltaplan Wiskunde”: a dynamic two-day congress with many new ingredients, such as an increased number of keynote speakers,…

25 november 2019
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

KWG wintersymposium – 11 januari 2020

  Op zater­dag 11 januari 2020 is het weer tijd voor het jaar­lijkse winter­symposi­um van het Konink­lijk Wiskun­dig Genoot­schap (KWG). Dit jaar is het thema ‘De toepas­singen van wiskun­de in weer, klimaat en milieu’. Geduren­de het symposi­um worden onder andere de volgen­de vier interes­sante voor­drach­ten gehou­den: Puntpro­cesmo­dellen voor aardbe­vingen, toege­past op data uit Gronin­gen en…

Natuurkunde // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

WND-conferentie

Sinds 1966 organiseert de Werkgroep Natuurkunde Didaktiek (WND) een conferentie voor docenten natuurkunde. Deze conferentie is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een groot evenement waar zo’n 600 docenten, didactici en onderwijsontwikkelaars uit Nederland en België elkaar ontmoeten. De komende (54e ) conferentie vindt plaats op vrijdag 13 en zaterdag 14 december 2019. Het…

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Winterschool 2020 – Breng wetenschap in de klas!

Kom jij op woensdag 29 januari 2020 ook naar de elfde editie van de Winterschool? Tijdens deze professionaliseringsdag op de Radboud Universiteit in Nijmegen vinden leraren uit het basisonderwijs handvatten en inspiratie om wetenschap de klas in te brengen. In de ochtend volg je lezingen van de wetenschappers die de basis hebben gelegd voor de…

30 oktober 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ELWIeR Archief

ELWIeR streeft na relevante (historische) bronnen op het gebied van reken/wiskunde onderwijs digitaal beschikbaar te stellen. Overzicht huidige bronnen Nieuwe Wiskrant 1981-2013 Tijdschriften overzichtspagina tijdschriften STEM Panama Post 1983-2013 Panama Cursusboek proceedings conferenties 1983-2010 FI Scientific Library 1990-heden Zie verder ook freudenthal.nl (klik op subsets) voor bijv. de volledige collecties van w1216, hawex, hewet, e.d….

06 oktober 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ieder kwartaal een les buiten het boekje

Najaar 2019 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….

27 september 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs

Informatie bij NRO Volledige titel van dit driejarige praktijkonderzoek: Een handelingsperspectief voor burgerschapsvorming omtrent duurzaamheid in het bètaonderwijs Science teacher competence in citizenship education about sustainability in science education Samenvatting Ontwikkelingen in wetenschap en technologie kunnen zowel een positieve als negatieve impact hebben op onze maatschappij. Om verantwoorde beslissingen te nemen in zogenaamde socio-scientific issues…

25 september 2019
// Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Herfstfestival en Design-thinking sessies

Kom op vrijdag 22 november 2019 naar het Teaching & Learning Lab in Utrecht, en neem deel aan het Herfstfestival of één van de drie Design thinking sessies. Tijdens het Herfstfestival kun je meedoen aan workshops, maak- en luistersessies over vernieuwing en verbetering van voortgezet en hoger onderwijs. Bij de Design thinking sessies ontwerp je…

21 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathematics education research of the future -> een oproep

Internationale oproep wat betreft de toekomst van het onderzoek naar wiskundeonderwijs What themes or research questions should mathematics education research focus in the coming decade? Dear colleagues, Educational Studies in Mathematics (ESM) and the Journal for Research in Mathematics Education (JRME) intend to publish editorials in 2020 on important themes for mathematics education research of…

04 september 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

ENSITE: Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde)

Titel: Socio-Scientific Issues in de lerarenopleiding (pabo, 2eg, 1eg) Met veel aandacht voor data-verzameling, en kritische data-analyse O.a.: Reasoning, argumentation & critical thinking Collecting data Analysing big data Decision-making ENSITE ontwikkelt opleidingsmodules voor de lerarenopleidingen Science/Wiskunde op het gebied van Socio-Scientific Issues. Dit materiaal is gericht op het ontwikkelen van docent-vaardigheden voor: het geven van…

03 september 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie Educating the Educators op 7 en 8 oktober a.s.

Bent u geïnteresseerd/werkzaam in STEM opleiding/nascholing (pabo, 2eg en 1eg) en u wilt wel eens met uw Europese collega’s afstemmen en discussiëren? Dat kan, op 7 en 8 oktober a.s., in Freiburg, Duitsland, gedurende de conferentie ‘Educating the Educators’. U kunt zich nog aanmelden via de website De organisatie is in handen van het International…

Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Toolkit Formatief Evalueren vernieuwd en uitgebreid

Handige instrumenten en documentatie die direct in de praktijk van klas en opleiding te gebruiken is, staat nu toegankelijk bij elkaar! In een eerder artikel werd de Toolkit Formatief Evalueren beschreven, gevuld met de opbrengsten van de leernetwerken van SLO, VO-raad, HU en WUR. Inmiddels is de toolkit uitgebreid en in een nieuw jasje gestoken….

// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie Formatief toetsen

Bezoek op 13 november 2019 de conferentie Formatief toetsen in het voortgezet onderwijs. Vanuit twee grote onderzoeksprojecten presenteert SLO met de Hogeschool Utrecht, Universiteit Twente en Maastricht en de Wageningen Universiteit nieuwe inzichten. Leer en ervaar hoe je formatief toetsen kunt inzetten in je klas of implementeren op jouw school. Maak kennis met internationaal expert…

02 september 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Lectoraat Didactiek van de Bètavakken

Met ingang van 1 oktober 2018 is Bert Bredeweg benoemd tot lector Didactiek van de Bètavakken bij de Hogeschool van Amsterdam.Kernvraag van het lectoraat is wat effectieve didactische interventies zijn voor het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en attitudes in de bètavakken in de grootstedelijke context. Het leren van leerlingen staat centraal en het onderzoek is…

Bert Bredeweg
01 september 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Jaarvergadering en studiedag NVvW

Op zaterdag 2 november zal de jaarlijkste studiedag van de NVvW plaatsvinden.  Zoals altijd in het Ichthus College te Veenendaal. Het thema van de studiedag is dit jaar ‘Technieken in de wiskundeles’. Programma 10:00 – 11:00 Jaarvergadering 11:00 – 16:15 Studiedag Het volledige programma vind je hier. We hebben 39 indrukwekkende workshops voor je klaar staan,…

30 augustus 2019
Taal // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Werkconferentie: Vakonderwijs en geletterdheid

Datum: 6 december 2019 Er moet een Leesoffensief komen! Dat vinden de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur. Daarvoor bestaan veel kansen in het onderwijs Nederlands, maar juist ook binnen de andere schoolvakken. In alle leergebieden gebruik je teksten immers met een duidelijke functie: het verwerven van kennis. En lezen is er ingebed in praten…

27 augustus 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Kort

Ontwikkeling van curriculum frameworks in het VK

In het Verenigd Koninkrijk zijn de drie bèta-vakverenigingen – de Royal Society of Biology (RSB), de Royal Society of Chemistry (RSC) en het Institute of Physics (IoP) – met een zeer interessant project bezig. In eerste instantie zelfstandig, maar ook steeds meer in overleg, zijn ze zogenaamde frameworks aan het ontwikkelen voor toekomstige curricula: adviezen…

Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Het leren en onderwijzen van macro-meso-microdenken

Een molecuul suiker smaakt zoet, net als een suikerklontje. Een molecuul uit slagroom is echter niet schuimig, wat de slagroom zelf wel is. Eigenschappen van een stof of materiaal op macro-niveau zijn dus niet zomaar van kracht op micro-niveau. Leerlingen hebben moeite om die relatie tussen macro en micro te begrijpen. Hoe leer en onderwijs…

01 juli 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 30 en 31 augustus 2019

Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…

28 juni 2019
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Journal on Mathematics Education

Journal on Mathematics Education (IndoMS-JME) ejournal.unsri.ac.id/index.php/jme IndoMS-JME is a peer-refereed open-access international journal which has been established for the dissemination of state-of-the-art knowledge in the field of mathematics education. This journal is founded under the collaboration between the Indonesian Mathematical Society and Sriwijaya University. Starting from 2019, IndoMS-JME will be published three times in a…

19 juni 2019
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Evaluating the quality of inquiries: an approach for self-evaluation of accuracy, reliability and validity in school science inquiries by pre-university students

  Van der Jagt, S. (2016). Evaluating the Quality of Inquiries. An approach for self-evaluation of accuracy, reliability and validity in school science inquiries by pre-university students. Vrije Universiteit, Amsterdam. Bespreking door Ed van den Berg Website met proefschrift en bronnen Interview met Saskia van der Jagt en leerlingen op Leraar 24  Elk leerling onderzoek…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Online Wiskundedidactiek

Project voor de lerarenopleiding wiskunde, met focus op 2e-graads, en spin-off voor 1e-graads en pabo. looptijd 2019-2020 In de traditie van het eerder uitgevoerde project Open online Bètadidactiek (2016-2017). Context De samenwerkende partijen (zie consortiumpartners) zien het innoveren en professionaliseren van de beroepspraktijk van wiskundeleraren in het voortgezet onderwijs als hun gezamenlijke taak. Dit gebeurt…

14 juni 2019
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Denken met dingen: symposium over de geschiedenis van wiskundige leermiddelen (25)

Op zaterdag 28 september 2019 organiseert de werkgroep ‘Geschiedenis’ van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren haar 25e symposium met als thema ‘Denken met dingen; een symposium over de geschiedenis van instrumenten en modellen die vroeger in het wiskundeonderwijs gebruikt werden’. Dit symposium wordt gehouden in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Bezoekers kunnen rekenen op koffie,…

Denken met dingen
11 juni 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Curr.nu en de lerarenopleiding M/N (tussenstand zomer 2019)

Naar aanleiding van de werkgroep over het werk van het ontwikkelteam M/N op de Ecent conferentie van 17-5-2019 “Onze wereld is de directe werkelijkheid waar leerlingen zich kunnen verwonderen, leren en ontwikkelen. Vanuit verschillende disciplines leer je jezelf en de wereld om je heen (ver)kennen, begrijpen, verklaren en waarderen. Het leergebied leent zich om een…

22 mei 2019
Natuurkunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

’t Hooft conferentie ‘From weak force to black hole thermodynamics and beyond’

Van donderdag 11 t/m zaterdag 13 juli zal er een conferentie plaatsvinden ter ere van Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft. Er zal door grote namen van over de hele wereld worden gesproken en gedebatteerd over de ontdekkingen van Gerard ’t Hooft en recente ontwikkelingen op dat gebied (denk aan het Higgs deeltje en zwaartekrachtsgolven). Daarnaast zullen…

t Hooft conferentie
04 april 2019
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ontwikkelagenda kennisinfrastructuur gelanceerd op 1-4-2019

Op 1 april 2019 werd in aanwezigheid van minister Van Engelshoven op basisschool de Ridderhof in Utrecht de Ontwikkelagenda voor de versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland’ gelanceerd. Vanuit de vijf onderwijssectoren is op 21 juni 2018 een intentieverklaring ondertekend. In deze verklaring spraken de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging…

02 april 2019
Biologie // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Begrijpen met modellen en simulaties: CRISPR/Cas

Het materiaal dat hier beschreven wordt is afkomstig van de workshop ‘CRISPR/Cas begrijpen met modellen en simulaties’ zoals die gegeven is op de NIBI-conferentie in januari 2019, en is bedoeld om kennis te maken met een aantal activerende werkvormen rondom CRISPR/Cas. CRISPR/Cas in schema Kenmerken didactisch model De werkvormen in deze workshop gingen niet alleen…

// Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature Thema-expert ‘Natuur en Technologie’ voortgezet onderwijs

SLO zoekt een thema-expert ‘natuur en technologie’ voor de sector voortgezet onderwijs met als specifieke achtergrond: technologie en toepassing, nask1/natuurkunde of biologie (40 uur per week). In de functie van leerplanontwikkelaar heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties…

01 april 2019
Biologie // Voortgezet onderwijs // Lang

Bespreking proefschrift Menno Wierdsma: Recontextualising Cellular Respiration. Designing a learning-and teaching strategy for developing biological concepts as flexible tools

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kamp, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 99-106 Download pdf Samenvatting Onderwijs heeft als ultiem doel leerlingen toe te rusten met kennis en vaardigheden die ook betekenis voor hen hebben buiten het onderwijs. Scholen…

Natuurkunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Het realiseren van een CoCo-leeromgeving: Percepties van leerlingen en docenten

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Voorbraak, J. de Putter, L. Taconis, R. den Brok, P.Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(2), 21-42,Download pdf The concept-in-context (CoCo) innovation tries to tackle problems concerning the low interest of students in science subjects. Guidelines…

28 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 23 en 24 augustus 2019

Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…

16 februari 2019
Informatica // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Sectorplannen OCW 2019-2024

Via drie sectorplannen (bèta, techniek en ssh/socialsciences&humanities) investeert de overheid in de periode 2019-2024 in Nederlandse universiteiten (incl. TU’s) door het uitbreiden van de onderzoekscapaciteit en het aantrekken en behouden van (nieuw) onderzoekstalent. Tevens kan met een sectorplan een aantal overkoepelende doelen worden bereikt zoals: strategische samenwerking tussen de instellingen op onderzoeksgebied onderwijs, inclusief implicaties…

12 februari 2019
Biologie // Natuurkunde // Bovenbouw h/v // Kort

Overladenheid examenprogramma’s (h/v) natuurkunde/biologie

Voor de nieuwe examenprogramma’s havo en vwo voor de bètavakken die in 2013 zijn ingevoerd, heeft SLO in 2017 onderzocht in hoeverre de doelen van de vernieuwingscommissies uit de verf zijn gekomen. Opvallend punt is dat veel leraren de programma’s overladen vinden. Ook staat de tijd voor het schoolexamen vaak onder druk. Voor de vernieuwingscommissies…

ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Toolkit Formatief Evalueren

De opbrengsten van drie leernetwerken van SLO en VO-raad rond het thema ‘formatief evalueren’ zijn beschikbaar in een online toolkit. Daar zijn instrumenten en publicaties te vinden om in de klas, op school en in de lerarenopleiding mee aan de slag te gaan met formatief evalueren. SLO en de VO-raad hebben in 2017 leernetwerken van…

18 januari 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

VMBO wiskunde

Dossier vmbo en de rol van wiskunde/rekenen Met ingang van januari 2020 gaat een commissie aan de slag om de examenprogramma’s wiskunde voor het vmbo te vernieuwen: Het huidige wiskunde-programma is verouderd De beroepsgerichte programma’s in het vmbo zijn in 2016 geactualiseerd en vereenvoudigd. De positie van rekenen in het vmbo kent een nieuw perspectief…

01 januari 2019
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskundige wereldoriëntatie – een onderzoek naar wiskunde bij kinderen

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

12 december 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie ‘Gamedidactiek: Hands on!’

Voor onderwijsprofessionals en trainers uit alle geledingen en onderwijsniveaus, organiseren Hogeschool Utrecht en Saganet op 23 januari 2019 de conferentie: ‘Gamedidactiek: Hands on!’ De bezoekers krijgen antwoord op vragen als: Wat voegt een spel toe aan jouw lessen? Hoe kun je spellen of games effectief inzetten in je les? En hoe kun jij mórgen met…

10 december 2018
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Monitoronderzoek invoering vernieuwde examenprogramma’s

In hoeverre wordt de beoogde bètavakvernieuwing – zoals ingevoerd met de nieuwe examenprogramma’s havo en vwo voor biologie, natuurkunde en scheikunde – geïmplementeerd en gerealiseerd in de onderwijspraktijk? Dat is de hoofdvraag van het onderzoek dat SLO heeft uitgevoerd conform het invoeringsplan (Michels,2010).   Binnen deze onderzoeksvraag is een antwoord gezocht op vier deelvragen: Wat…

27 november 2018
Natuurkunde // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

U-Talent

Over U-Talent U-Talent is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en meer dan 40 partnerscholen uit de regio Utrecht. Het doel van U-Talent is om het regionale bètaonderwijs in het VO én in de bachelor van  het HO te versterken en de aansluiting tussen VO en HO te verbeteren. Sinds schooljaar 2017/2018…

19 november 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

W4Kangoeroe

  Het is een reken- en wiskundewedstrijd voor alle leerlingen vanaf groep 3 t/m vwo 6 (er zijn 5 verschillende versies) en bestaat uit 24 of 30 leuke, originele en creatieve vragen (van eenvoudige tot echte hersenkrakers). Al meer dan 145.000 leerlingen doen mee (op ca. 2300 scholen)! De leerlingen kunnen zowel individueel meedoen, als in…

13 november 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Verschenen: De Meetkunst van Albrecht Dürer

Al­brecht Dürer (1471–1528) was niet alleen een begena­digd schil­der en teke­naar. Hij was ook een gedre­ven liefheb­ber van de meetkun­de. In de laatste jaren van zijn leven schreef hij een lijvig meetkun­deboek ‘bestemd voor kunst­liefheb­bers’. Daarin laat hij zien dat hij veel heeft geleerd van de Griekse wiskun­digen uit de Oudheid.   De aanpak van…

09 november 2018
Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Voortgezet onderwijs // Kort

Taalgericht W&T-onderwijs: de kracht van de combinatie

Ben je pabodocent natuur en techniek of taaldidactiek? Wil je jouw studenten op een eff ectieve manier kennis en vaardigheden aanleren met betrekking tot taalgericht W&T-onderwijs? Ben je, kortom, geïnteresseerd in de kracht van de combinatie van vakken? Meld je dan, samen met een collega, aan voor de cursus en het netwerk ‘Taal-gericht W&T-onderwijs: de…

06 november 2018
Wiskunde // Beroepsonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Nederlandse Skills Survey: vaardigheden op het werk

Voor rekenen/wiskunde (en waarschijnlijk ook wel voor stem-breed) is dit onderzoek interessant omdat hier ook rekenvaardigheden zijn meegenomen in het onderzoek. Van den Berg, E., Van Eldert, P., Fouarge, D. and Ter Weel, B. (2018). Taken en vaardigheden op het werk. Bevindingen uit de eerste en tweede Nederlandse skills survey (NSS). ROA rapport. Maastricht: ROA…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Statistiekonderwijs voor morgen

Bruin-Muurling, G., van Eerde, D., Van Galen, F., Gravemeijer, K. and Van Stiphout, I. (Eds.). (2018). Statistiekonderwijs voor Morgen. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. Computers en andere digitale apparatuur hebben de wereld diepgaand veranderd. De werkgroep wiskunde voor Morgen pleit voor een fundamentele bezinning op de doelen van het onderwijs in die veranderende wereld. Statistiek wordt…

05 november 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Winterschool 2019 – Breng wetenschap de klas in

Op woensdag 23 januari 2019 wordt de 10e Winterschool georganiseerd. Tijdens deze feestelijke Winterschool komen drie succesthema’s uit de beginjaren van het WKRU terug. Dit jaar kun je als extraatje een kijkje nemen in één van de laboratoria van de Radboud Universiteit, bijvoorbeeld het vissenlab of het fMRI lab. Tijdens de Winterschool enthousiasmeren we leraren in…

31 oktober 2018
Biologie // Natuur // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs

Elwin Savelsbergh Kenniscentrum Leren en Innoveren van Hogeschool Utrecht. Openbare les ‘De wereld maken’ 31-1-2019 Het lectoraat richt zich de komende vier jaar op versterking van het Bèta- en Technologieonderwijs in het primair en voortgezet onderwijs en in het hoger beroepsonderwijs Elwin bij de start van het lectoraat (2017): “Via het onderzoek van het lectoraat…

18 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Digitale samenleving vraagt om wiskundig denken

Van smartphone tot ICT in de auto, digitale middelen spelen tegenwoordig een grote rol in onze samenleving. Deze tools geven vaak informatie met wiskundige kenmerken, zoals getallen, tabellen of grafieken. Denk bijvoorbeeld aan het overzicht van je datagebruik, een percentage genoemd in een nieuwsbericht, of de grafiek van de temperatuur in je weersvoorspellingsapp. Wiskundig denken…

15 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Hoe ontwikkelen leerlingen in het vwo hun kennis over afgeleide functies?

Hoe ontwikkelen een leerlingen in het vwo hun kennis over afgeleide functies? Door dezelfde leerlingen in vwo 4,5 en 6 hardopdenkend opdrachten te laten maken ontstond een inzicht in het proces van de ontwikkeling van de kennis van leerlingen.   Inleiding In 2012 verscheen het proefschrift van Gerrit Roorda over de ontwikkeling van wiskundige bekwaamheid…

08 oktober 2018
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Pro-U Universiteit Twente van start

Pro-U Universiteit Twente van start ​Onder de noemer ‘Pro-U’ werken de vakgroep ELAN en het Pre-University programma (Pre-U) van de Universiteit Twente samen aan een palet van professionaliseringsactiviteiten voor medewerkers in het PO en VO. Pro-U biedt vanaf schooljaar 2018-2019 verschillende activiteiten aan waaraan je individueel of met collega’s kunt deelnemen. Aanbod Pro-U De activiteiten…

22 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Infographics

Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overdragen van informatie, data en kennis. (Wikipedia) Een infographic kan voorkomen in de vorm…

20 september 2018
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Nieuwe Wiskrant

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

13 september 2018
// Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie Formatief Toetsen – 21 november 2018

Tijdens deze conferentie leer je hoe jij formatief toetsen kan inzetten in jouw klas of implementeren op jouw school in het voortgezet onderwijs. Vanuit twee grootschalige onderzoeksprojecten (uitgevoerd door verschillende universiteiten en SLO) worden nieuwe inzichten gepresenteerd en ga je aan de slag met de instrumenten, handvatten en opbrengsten uit de projecten. De conferentie wordt…

07 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

U-Talent leerlingen van het Cals College geven les op basisschool Vroonestein

Het Cals College en basisschool Vroonestein zijn dit schooljaar een bijzondere samenwerking gestart. Vijf U-Talent Academy-leerlingen hebben les gegeven aan groep 8-leerlingen, waarbij zij zelf de leerdoelen, werkvormen en planning hebben bedacht. Dit resulteerde in een scheikundige les waarin de groep 8-leerlingen een lavalamp en slijm hebben gemaakt. Alle leerlingen en docenten waren enthousiast!  …

06 september 2018
Natuurkunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mobieltjes in de klas: van afleiding naar aanleiding. 3 oktober 2018

Op 3 oktober organiseren het Freudenthal Instituut en Hogeschool Windesheim een workshop door dr. Zachary Walker. Mobiele telefoons in de klas kunnen enorm afleiden. Leerlingen kijken er vaak op en zijn meer geboeid door de berichten van hun vrienden op WhatsApp en Instagram dan door de les die u zo zorgvuldig hebt voorbereid. Moeten we…

Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Handreikingen schoolexamen: handig naslagwerk

De handreikingen bij het schoolexamen van SLO bestaan sinds 2007 als papieren versies en pdf’s, maar sinds enkele jaren zijn ze interactief gemaakt en online te raadplegen. Ze zijn er voor alle vakken en alle schooltypen van het voortgezet onderwijs; de informatie hieronder heeft specifiek betrekking op de handreikingen voor de natuurwetenschappelijke vakken en wiskunde….

05 september 2018
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Meisjes, Natuurkunde en Techniek: MENT

Het kan heel informatief en vernieuwend zijn om ‘oude’ materialen te bestuderen… Begin jaren tachtig (twintigste eeuw) wordt vanuit de overweging dat meer vrouwen in het beroepsproces gaan meedraaien en daarmee dat er meer mogelijke richtingen aangegeven moeten worden, aandacht besteed aan het beter in beeld brengen van de “niet-traditioneel vrouwelijke sectoren en opleidingen” als…

21 augustus 2018
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Techniek in het natuurkundeonderwijs

Het project Natuurkunde en Techniek (1984-1988) had tot doel om techniek (de praktijk ervan) te gebruiken om natuurkunde aan te leren aan leerlingen. In tegenstelling tot de gebruikelijke manier om op technische toepassingen te wijzen na het aanleren van natuurkundige concepten, onderzocht Marc de Vries of het mogelijk was natuurkunde binnen een techniek context aan…

09 augustus 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

De Wiskundeclub

Word jij uitgedaagd door intellectuele puzzels, ook al duurt het lang voordat alle stukjes op z’n plaats vallen? Dan is de Wiskundeclub iets voor jou! De schoonheid van wiskunde Vanaf september 2018 start het Korteweg-de Vries Instituut voor Wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam een wiskundeclub voor leerlingen uit klas 4, 5 en 6 VWO….

23 juli 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Voortgezet onderwijs // Lang

Images of numeracy

Images of Numeracy. Investigating the effects of visual representations of problem situations in contextual mathematical problem solving In dit proefschrift wordt de volgende onderzoeksvraag beantwoord: Wat is bij wiskundige contextopgaven het effect op de score van leerlingen van een verandering in de representatie van de probleemsituatie van beschrijvend naar voornamelijk beeldend? Het antwoord op deze…

10 juli 2018
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Summerschool voor studenten STEM in Vilnius, zomer 2019

Summerschool in Vilnius (Litouwen), in de periode 23-06-2019 tot 03-07-2019. Download Program Summerschool In het kader van het project IncluSMe (over diversiteit en multiculturaliteit in STEM onderwijs) We roepen alle lerarenopleidingen (2e en 1e graad) natuurwetenschappen en wiskunde op om hun studenten hier op te wijzen. Aankomende docenten in wiskunde en sciencevakken moeten leren omgaan…

05 juli 2018
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium ‘Road to reality’ 22 januari 2019

Vanwege de publicatie van de Nederlandse vertaling van “Road to Reality; a Complete Guide to the Universe” door professor Sir Roger Penrose organiseert het Institute for Advanced Study (IAS)(UvA, Amsterdam) samen met Meromorf Press een wetenschappelijk symposium en boekpresentatie op 22 januari 2019, Amsterdam. Roger Penrose is een Brits wis- en natuurkundige. Hij is emeritus…

29 juni 2018
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik zomerstudiedag elwier-ecent 22 juni j.l.

Op 22 juni waren er in het kader van de zomerstudiedag elwier-ecent twee sessies na elkaar, in de Uithof in Utrecht. De eerste sessie betrof een brainstorm om meer ‘open samenwerkingsopdrachten’ (denk aan ‘geïntegreerde wiskundige activiteiten’) te ontwerpen voor de wiskundelessen van het vmbo (zowel vmbo-bb/kb als vmbo-t). Dit gebeurde in het kader van de…

Scheikunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Woudschoten Chemie Conferentie – 2 en 3 november 2018

De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. De conferentie wordt jaarlijks bezocht door ruim 300 scheikundedocenten uit heel het land. Het toont aan dat deze conferentie inmiddels een onmisbare ontmoetingsplek is geworden voor de familie van chemiedocenten. Het scheikundeonderwijs is en blijft in beweging,…

28 juni 2018
Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Tijdschriften

Diverse tijdschriften op het gebied van STEM Nationaal Euclides NVOX Tijdschrift voor lerarenopleiders Volgens Bartjens Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek Internationaal Educational Studies in Mathematics European Journal of STEM Education Journal on Mathematics Education Afgerond Nieuwe Wiskrant (1981-2013) Lijst van artikelen Per artikel Panama Post (1983-2013) Lijst van artikelen Tijdschrift voor didactiek der bèta-wetenschappen…

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Educational Studies in Mathematics

Educational Studies in Mathematics (ESM) is a peer-reviewed scientific journal within the field of mathematics education. Founded by Hans Freudenthal, it first appeared in 1968. Published by Springer, the journal normally appears in 3 annual volumes, each consisting of 3 issues. The journal is paginated by volume. According to the official description of the journal,…

19 juni 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Internationale Wiskunde Olympiade -> 7-14 juli 2018

De International Mathematical Olympiad (IMO) is de meest prestigieuze wiskundewedstrijd voor scholieren en bestaat al sinds 1959. Aan dit jaarlijks terugkerende evenement nemen zo’n honderd landen deel, die allemaal vertegenwoordigd worden door de beste zes scholieren uit dat land. Elk jaar heeft een ander land ter wereld de eer om de IMO te organiseren. In…

14 juni 2018
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde in Beeld

Vaak wordt de vraag gesteld door leerlingen havo/vwo waar de wiskunde die zij leren toe dient. Het is dan belangrijk dat docenten wiskunde havo/vwo bronnenmateriaal hebben om toepassingen van wiskunde in beroepen te laten zien. Letterlijk wiskunde in beeld Vanuit het Platform Wiskunde Nederland wordt gestimuleerd dat hier goed materiaal voor beschikbaar is. Platform Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunderaad

Naar aanleiding van het Deltaplan hebben NWO en PWN, op verzoek van het Ministerie van OCW, besloten tot de oprichting van een Wiskunderaad. De Wiskunderaad zal de implementatie van een Deltaplan voor de Nederlandse Wiskunde monitoren, partijen stimuleren die aan de uitvoering van het plan kunnen bijdragen en bottlenecks die de uitvoering ervan in de…

01 juni 2018
Natuurkunde // Scheikunde // Taal // Techniek (VO) // Voortgezet onderwijs // Lang

Het opleiden van taalbewuste docenten STEM, hoe doe je dat?

Op maandag 28 mei 2018 verdedigde Gerald van Dijk zijn proefschrift ‘Het opleiden van taalbewuste docenten natuurkunde, scheikunde en techniek: een ontwerpgericht onderzoek’ in het Academiegebouw van de UU. Promotoren Harrie Eijkelhof (bètadidactiek, UU) Wilmad Kuiper (curriculumvernieuwing béta, UU/SLO) Maaike Hajer (taalwetenschappen, HU, Uni. of Malmö) Lectoraat bèta- en technologiedidactiek: Elwin Savelsbergh Verwijzingen Platform taalgericht…

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs meets onderzoek

Onder deze titel wordt regelmatig een conferentie georganiseerd. Het doel van deze conferentie is dat wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek gaan rond de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen. De organisatie is in handen van NVvW, het Freudenthal Instituut en SLO. Save the date: 11 oktober 2018 (15:00-20:00),…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Over het verleggen van grenzen

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Onderzoek wiskunde-onderwijs: het CSMS-project

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Ervaringen met contextgebonden onderwijs

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

De achterkant van de Möbiusband

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Een mexicaan op de fiets

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Van Erathostenes tot CITO-toets

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Determinant en spijkerbord

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Zoals eenvoudig valt in te zien

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Meetkunde in de zon en bij kunstlicht

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Magische vierkanten van drie kanten bekeken

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Onbekende en onbepaalde

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Kinderen en ambtenaren vrij

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Orde van grootte

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Lange termijn doelstellingen op de lange baan

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Wiskundige wereldoriëntatie – een onderzoek naar wiskunde bij kinderen

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Onderwijzen ondanks computers?

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Juf, kijk eens, net behang

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Zakrekenmachine. Een kwalitatief onderwijsonderzoek

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Het microgat in de onderwijsmarkt

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Wat een ellende!!! Heeft u dat ook?

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Mooi rekenen en andere mooie dingen

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Welke microcomputer moet ik kopen?

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Herverkaveling

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Gevaarlijke helpers?

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

ELWIeR en Ecent als één STEM