Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Voortgezet onderwijs

29 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Veldraadpleging wiskunde vmbo (nieuw examen)

voor docenten vmbo en mbo di 13 september 2022 17:30 – 19:30 Amersfoort In deze bijeenkomst worden de vernieuwde examenprogramma’s wiskunde vmbo gepresenteerd. Als je je aanmeldt ontvang je eind augustus de conceptexamenprogramma’s en raadplegingsvragen. Je kunt tijdens de bijeenkomst je feedback geven op deze examenprogramma’s aan de hand van de raadplegingsvragen.

28 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo

Vacature voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo bij College voor Toetsen en Examens Lees meer Taken en functies voorzitter leidinggeven aan de vaststellingscommissie wiskunde vmbo; vaststellen van de opgaven van centrale examens; adviseren van het bureau van het CvTE over syllabi, examens en normering; meedenken over de constructieopdracht aan Cito voor de centrale examens wiskunde vmbo; participeren…

23 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Effectief lesgeven in wiskunde – een ‘webinar voor morgen’

Alexander Schüler-Meyer Effectief lesgeven in wiskunde Een ‘Webinar voor Morgen’ Samenvatting Wat maakt wiskundelessen effectief en leerzaam? Een sleutelelement om een wiskundeles effectief te maken, is zo vaak mogelijk de denkwijze van de leerling te peilen. In de workshop wordt hiervoor het 3C model voorgesteld: Communiceren, Representaties koppelen, Concepten activeren. Met de 3 C’s kunnen…

17 juni 2022
Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hackacton Articiële Intelligentie oktober 2022 (Universiteit Twente)

Hackacton Articiële Intelligentie (5), 6 en 7 oktober 2022 (TU Twente) Thema: Artificial inteligence voor feedback in het onderwijs Meer informatie en gratis inschrijven Wat is een hackaton? Een hackaton is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze AI hackaton is feedback. Voor…

16 juni 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Teach4Life – bèta-docenten gezocht

Europees project – 2021 – 2024 Participatie onderzoek – 1 sep 2022 tot 1 maa 2023 Bekijk flyer Bèta-docenten gezocht: Werken aan je eigen bèta-didactiek-vaardigheden Collega’s ontmoeten (in Nederland en Europa) Werken aan je eigen carriëre-mogelijkheden Nieuw lesmateriaal voor in de klas Direct online inschrijven Wat verwachten we van je? Je geeft bèta-les of je…

15 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webevent over actualisatie wiskunde examenprogramma’s havo en vwo

Dit webevent vindt plaats op woensdag 29 juni van 16.00 – 17.00 De komende twee jaar vindt er een actualisatie van de examenprogramma’s wiskunde havo en vwo plaats.  Tijdens een webevent bespreekt het SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen bij deze actualisatie en worden vragen van deelnemers beantwoord. Wil je meedoen…

13 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Team masterplan basisvaardigheden OCW

Initiatief van OCW (voorjaar 2022) om ‘het veld’ te horen over het masterplan. Interesselijst (OCW) voor volgende gesprekken (hier kun je je naam doorgeven aan OCW). Deze elwier-pagina hoort bij: elwier.nl/basisvaardigheden Team Basisvaardigheden OCW heeft een ‘team basisvaardigheden’ ingericht ivm de uitvoering van het Masterplan van de overheid. Britt van Teijlingen e.a. Er wordt informatie…

12 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde voor een betere wereld -> N.a.v. het NMC 2022

Jaspers, A. (2022). Wiskunde voor een betere wereld (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) . PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) Na twee virtuele afleveringen wegens corona, was het Nederlands Mathematisch Congres (NMC) dit jaar weer een echt congres, met fysieke bijeenkomsten in een hotel in Utrecht. De meeste sprekers benoemden expliciet hoe ze het waardeerden om hun…

10 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inventarisatie onderzoeksresultaten reken-wiskundeonderwijs 2008-2022

nvorwo nvvw elwier wvm panama Deze inventarisatie bouwt voort op een eerdere inventarisatie uit september 2021. Ten opzichte van sept. 2021 zijn meer bronnen opgenomen, is een samenvatting toegevoegd en is met meer partijen afgestemd (zie hiernaast) om te komen tot een informatieve selectie uit het grote aantal onderzoeken dat gedaan wordt naar reken-wiskundeonderwijs.De focus…

09 juni 2022
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium XXVIII Machtige verhalen

De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier voortreffelijke sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 1 oktober is het zover. Machtige verhalen, het 28e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in museum Boerhaave in Leiden. Na twee symposia online kunnen we elkaar weer echt ontmoeten en als bonus in…

08 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Groeifonds en Ecent en ELWIeR

Vanuit NVON, NVvW, ELWIeR, Ecent, NLT, Technasium e.a. proberen we op het juiste vinkentouw te zitten w.b. de diverse groeifonds-initiatieven die (kunnen) raken aan ‘didactiek van de bèta-vakken’. Tussenstand zomer 2022 Nationaal Groeifonds Het Nationaal Groeifonds investeert tussen 2021 en 2025 € 20 miljard in grootschalige investeringsprojecten en programma’s met een minimaal subsidiebedrag van €…

04 juni 2022
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Computational Thinking Education in K-12

Nieuw boek Kong, S.-C. and Abelson, H. (Eds.). (2022). Computational thinking education in K-12. Artificial Intelligence Literacy and Physical Computing. A guide to computational thinking education, with a focus on artificial intelligence literacy and the integration of computing and physical objects. Computing has become an essential part of today’s primary and secondary school curricula. In…

03 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Save the date – ELWIeR – Ecent conferentie – vrijdag 12 mei 2023

foto van het nieuwe Naturalis gebouw Ecent-ELWIeR – conferentie voor lerarenopleiders Vrijdag-middag 12 mei 2023, Naturalis Museum, Leiden Thema ELWIeR-Ecent conferentie 2023 – Vakvernieuwing en de rol van de lerarenopleider De 2023-versie van deze conferentie voor lerarenopleiders komt in het teken te staan van de vakvernieuwingen waar we in Nederland nu aan gaan werken voor…

01 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar ‘Data, Evidence, and Good Education’

Kunnen data en kunstmatige intelligentie onderwijs verbeteren, of staat de aandacht hiervoor goed onderwijs eerder in de weg? Smart Education organiseert in samenwerking met Amsterdam Data Science een meetup tijdens de maand van AI in het onderwijs over Data, Evidence, and Good Education. Tijdens deze meetup zullen de volgende wetenschappers, docenten en ontwikkelaars hun ideeën…

29 mei 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ensite – twee summerschools (Tsjechië in juni en Bulgarije in juli)

Tsjechië – Praag – 15-24 juni 2022 (in principe fysiek) -> LinkedIn, Twiter and Facebook Bulgarije – Varna – 30 juli – 15 augustus 2022 (in principe fysiek) Binnen ENSITE (Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde)) is de afgelopen twee jaar gewerkt aan scholingsmodules voor de lerarenopleiding: The nature of SSI; Reasoning, argumentation…

27 mei 2022
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Kort

CMA – ICT toepassingen in het bèta onderwijs

CMA = Centrum voor Microcomputers en Applicaties. Doel: Het onderwijs verrijken met leerzame, innovatieve toepassingen van ICT CMA is maker van Coach 7 (leer- en auteursomgeving voor alle natuurwetenschappelijke vakken, wiskunde en techniek). cma-science.nl Nascholing CMA biedt ook nascholing en maatwerk, om zelf onderzoekende lesactiviteiten te kunnen ontwerpen en begeleiden. CMA is in 1987 opgericht…

24 mei 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Misconcepten verzameling biologie (Ruud de Moor) weer online

Misconcepten verzameling biologie weer online. In 52 hoofdstukken een eenvoudig overzicht, met verwijzing naar Campbell (waar ze ook vandaan kwamen). De misconcepten kennisbank biologie (Ruud de Moor, OU) staat nu op een server van de UU. Meer informatie: Luts Lohze en Alice Veldkamp Toelichting op het materiaal (2009) Het gaat om misconcepten van leerlingen, zoals…

22 mei 2022
NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Minor HAN -> bedrijfsopdracht als basis voor onderwijs

bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) start de minor ‘Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O, T&T, W&T) – reële vraagstukken bedrijfsleven/instellingen als vertrekpunt voor projecten in de klas -’. Een minor die we graag onder de aandacht brengen, voor O&O- of T&T-docenten, of leraren w&t po: Door het volgen van deze minor ben jij als leraar…

21 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Bijeenkomst basisvaardigheden, vinger aan de pols

30 juni 2022 Ronde-tafel-gesprek van vakexperts wiskunde/rekenen uit po, vo en mbo, en enkele gasten Tijdens de Panama Conferentie, Woudschoten, Zeist. Een gezamenlijk initiatief van WvM, Panama, NVORWO, NVvW, ELWIeR en SLO Zie ook het dossier Basisvaardigheden. Verslag Er wordt in het seizoen 2022-2023 stevig ‘gewerkt’ aan kerndoelen/eindtermen/examenprogramma’s/rekeneisen van wiskunde-rekenen in po, vo en mbo:…

17 mei 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Kort

Conferentie Expeditie W&T. Structureel aan de slag met Wetenschap & Technologie in het po en onderbouw vo

1 juni 2022 15:00-18:30 (inloop vanaf 14:00) De Gasfabriek in Deventer! Laatste kans! Meld je aan voor Expeditie W&T op 1 juni 2022 Wil je dat wetenschap & technologie structureel aan bod komt in het onderwijs? Kom dan met jouw studenten naar de gratis conferentie Expeditie W&T op woensdag 1 juni in de Gasfabriek in…

14 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022

13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…

13 mei 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Een ‘webinar-voor-morgen’

Chris Kooloos, Radboud Universiteit Een ‘Webinar voor Morgen’ annex ‘MeetUp’ met een inleiding door Chris, en enkele interactieve (online) werkvormen. 23-6-2022, 19:30-21:00 Chris Kooloos is vakdidacticus wiskunde bij de Radboud Universiteit. Hij promoveerde in 2022. De titel van zijn proefschrift: Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions. Juist dergelijke klas-gesprekken kunnen…

09 mei 2022
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Proefschrift – informatica – algoritmes in context

Nijenhuis-Voogt, J. (2022). Algorithms in context: Teacher knowledge and student learning in secondary computer science education (pp. 166). Nijmegen: Radboud Universiteit. Pdf bij ru.nl Bij het examenvak informatica (keuzevak bij havo en vwo) is veel aandacht voor algoritmen. Dit is een lastig onderdeel en het wordt gezien als saai en abstract. Het gebruik van contexten…

08 mei 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies

Tijdschrift TOPS OnderwijsPraktijk Studies Lancering (digitaal) op vrijdag 3 juni 2022 Het Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies afgekort TOPS wordt een digitale uitgave voor en over praktijkgericht onderwijsonderzoek in Nederland. Het biedt onderwijsonderzoekers en professionals die actief zijn in alle sectoren van het onderwijs een platform om hun onderzoek open-access te publiceren. TOPS richt zich op de…

05 mei 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakoverstijgend Rekenen, bijeenkomst 12-5-2022

Bijeenkomst ‘vakoverstijgend rekenen’ 12-5-2022 Adres: St Gregorius College Van Asch van Wijckskade 20, 3512 VS Utrecht Vanuit het project Vakoverstijgend rekenonderwijs zal op 12-5-2022 een bijeenkomst georganiseerd worden. Programma Vanaf 15:15 uur – Inloop en ontvangst 15:30-16.15 uur – Demonstratieles Vakoverstijgend Rekenen 16.15-16.45 uur – Nabespreking: Hoe kun je dit effectief inzetten op school? 16.45-17.15…

04 mei 2022
Techniek (VO) // Voortgezet onderwijs // Kort

De aanwas voor het technisch onderwijs blijft maar dalen

Bericht van de Monitor Techniekpact Bericht 2 mei 2022 Binnen het bètatechnisch onderwijs zet de dalende trend die een aantal jaren geleden is ingezet zich verder voort. Steeds minder jongeren kiezen voor een technisch profiel. De havo en het vwo kennen daarbij de grootste terugloop. Dit blijkt uit de jaarlijkse onderwijsupdate van de Monitor Techniekpact…

02 mei 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

De kracht van een stage-ervaring in het vmbo

Bij alle leerlingen (zowel havo/vwo als vmbo) is het opboksen tegen alleen maar instrumenteel begrijpen en procedurele vaardigheden. Niet voor niks zijn we al tijden aan het zoeken naar het ‘echte denken’ bij wiskunde (en rekenen), met begrippen als ‘wiskundige denkactiviteit’ en ‘gecijferd zijn’. Soms lijkt het alsof die zaken bij het vmbo nog meer…

01 mei 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Succesformules in Beeld

Vaak wordt de vraag gesteld door leerlingen vmbo/havo/vwo waar de wiskunde die zij leren toe dient. Het is dan belangrijk dat docenten wiskunde vmbo/havo/vwo bronnenmateriaal hebben om toepassingen van wiskunde in beroepen te laten zien. Letterlijk wiskunde in beeld Vanuit het Platform Wiskunde Nederland wordt gestimuleerd dat hier goed materiaal voor beschikbaar is. Platform Wiskunde…

30 april 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Imaginary 2022 – Pracht en kracht van wiskunde

Reizende tentoonstelling over zichtbare en onzichtbare wiskunde. imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen, waar het Platform Wiskunde…

29 april 2022
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Kort

WND-Conferentie 2022

De 56e WND-conferentie zal worden gehouden op vrijdag 16 en zaterdag 17 december 2022. We gaan er van uit dat de conferentie in principe weer het format van de jaren tot 2019 heeft. Het thema is overgenomen van vorig jaar: Het lichaam doorgelicht. Het bestuur is nu bezig het programma opnieuw in te vullen. Heeft…

27 april 2022
Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Woudschoten Chemie Conferentie 2022

De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. We hopen u op 3, 4, en 5 november 2022 te mogen verwelkomen bij de 32e editie van de Woudschoten Chemie Conferentie. Gjalt Prins (UU) en Marijn Meijer (C3) Inschrijven via de website. Website Meer info

25 april 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Leermiddelen Alliantie NL

Openleermiddelenalliantie.nl Samen werken aan goed lesmateriaal. Op 14 april 2022 werd duidelijk dat de commissie Nationaal Groeifonds ihkv de tweede ronde subsidieaanvragen geld beschikbaar stelt voor het ‘Deltaplan Gepersonaliseerd Digitaal Leren’, een plan dat vorm kreeg in de afgelopen twee jaar (en zeker ook ingekleurd door alles wat we – wel of niet – hebben…

22 april 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Fostering students’ meta-modelling knowledge regarding biological concept-process models

Susanne Jansen Proefschrift Fostering students’ meta-modelling knowledge regarding biological concept-process models Bevordering van de ‘meta-modellering’-kennis van leerlingen inzake biologische concept-procesmodellen Promotor is Wouter van Joolingen en co-promotor Marie-Christine Knippels. Verdediging: 16 mei om 10.15 Abstract Wetenschappelijke informatie in de vorm van modellen duikt steeds vaker op in de media. Het is daarom voor alle mensen…

20 april 2022
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakexperts gezocht voor vakvernieuwingscommissies natuurwetenschappelijke vakken

Gezien de gewenste diversiteit in de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken is nog ruimte voor vier vakexperts: één vakexpert O&O of NLT, één vakexpert natuurkunde met vmbo-expertise, één vakexpert biologie met vmbo-expertise en één vakexpert scheikunde met vmbo-expertise. Ben je of ken je een kandidaat? Solliciteren kan nog t/m 6 mei via: SLO zoekt Leraren Vakvernieuwingen bovenbouw

16 april 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions – Proefschrift Chris Kooloos

Chris Kooloos, Radboud Universiteit Proefschrift 2022 – Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions (Pdf). Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Webinar 23 juni 2022 Abstract Als een groep leerlingen een wiskundig vraagstuk krijgt, zonder dat iemand ze vertelt hoe het opgelost moet worden, dan ontstaat er geheid variatie in…

10 april 2022
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

ICSE Academy

Europees project ‘ICSE Academy – European collaboration and mobility in professional development of pre- and in-service STEM teachers’ Erasmus+ 1 juni 2022 tot 1 juni 2025 Kern van het project Het bèta/STEM onderwijs (wiskunde, scheikunde, biologie, natuurkunde, informatica, NLT) in Europa heeft behoefte aan bekwame leraren. De lerarenopleidingen zijn hierin een belangrijke schakel, maar ook…

07 april 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

No Escape! The rise of escape rooms in secondary science education

Alice Veldkamp, UU Proefschrift No Escape! The rise of escape rooms in secondary science education Gepromoveerd op 6 april 2022 Abstract Over de hele wereld en in alle sectoren van onderwijs verschenen spontaan escaperooms in de klas. Docenten experimenteerden met het aanpassen van het escaperoom concept naar de klasomgeving, zonder dat ze daarbij door schoolbesturen…

27 maart 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Webevent Natuurwetenschappelijke vakken – 12 april 2022

Wat zijn de uitdagingen voor de actualisatie van de examenprogramma’s in de Natuurwetenschappelijke vakken? Deze webinar gaat over de aanstaande actualisatie: de vakken staan aan de vooravond van een actualisatie van de examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo. Naast de verschillende maatschappelijke uitdagingen voor dit traject, biedt actualisatie mooie kansen voor meer samenhang, doorlopende leerlijnen,…

24 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus 2022 voor Wiskundeleraren

“Willekeur en structuur in netwerken” Hoofddocente: Nelly Litvak (Universiteit Twente) Gastsprekers: Clara Stegehuis (UT), Pim van der Hoorn (TU/e)   Veel systemen bestaan uit objecten die met elkaar verbonden zijn. In het Nederlandse spoornetwerk bijvoorbeeld zijn stations met elkaar verbonden door rails. In sociale netwerken zijn mensen met elkaar verbonden door vriendschappen. En in het…

21 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Gezamenlijke webinars vakdidactiek wiskunde/rekenen seizoen 2022-2023

Wiskunde voor Morgen i.s.m. NVvW, NVORWO, SLO, Panama en ELWIeR. Nieuw initiatief voor landelijke ondersteuning van vakdidactici wiskunde/rekenen. Kerngedachte: elkaar goed informeren en aanvullen. Zie ook de wvm Publicaties. Aanleiding Vanuit de landelijke samenwerking vakdidactiek wiskunde/rekenen (zie ook het verslag van de bijeenkomst van 20 januari 2022) is het idee ontstaan om in het nieuwe…

16 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Future of Education and Skills – OECD 2030

The OECD Learning Compass In dit OECD project E2030 wordt ondersteuning gegeven bij de centrale (onderwijs)discussie over kennis, vaardigheden en houding van de ‘lerende’. The Future of Education and Skills 2030 (E2030) aims to help education systems determine the knowledge, skills, attitudes and values students need to thrive in and shape their future. Abstract E2030…

21 februari 2022
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakvernieuwing – laten we goed afstemmen

Vernieuwingen in po,vo (en mbo) Actualisatie kerndoelen examenprogramma po en 1e twee leerjaren vo vo (zowel havo/vwo als vmbo) Vakvernieuwing algemeen In de zomer van 2022 starten vakvernieuwingscommissies, met de centrale vraag: “Wat moeten leerlingen kennen en kunnen op de respectievelijke plekken in primair en voortgezet onderwijs?” Natuurwetenschappelijke vakken Voorjaar 2022 start de actualisatie van…

Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Cosmos project

Europees Horizon2020 project Creating organisational structures for meaningful science education through Open Schooling for all cosmosproject.eu Abstract Cosmos uses socio-scientific inquiry-based learning as a pedagogical means for opening up schools to their communities through a transformation process, aiming to create new partnerships within communities that can foster science education for all citizens, irrespectie of gender,…

20 februari 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

ESERA Summerschool 2022

ESERA 2022 Summer school, Utrecht esera.org The ESERA Summer School 2022 will be held in The Netherlands, organised by the Freudenthal Institute at Utrecht University from Monday, August 29 till Saturday, September 3. We expect this summer school to be a live, in-person event, with some virtual elements. If you have any questions, please send…

19 februari 2022
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

UU Summerschool Mathematics 2022

UU Summerschool Mathematics Education 2022 15 tot 25 augustus 2022, Utrecht The focus of the Mathematics Education course is bringing participants up to date in curriculum development and research in the field of mathematics education, and refreshing and deepening the knowledge of meaningful and relevant mathematics education. Topics will include curriculum development, revealing and building…

18 februari 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijsraad vraagt om advies basisvaardigheden

Onderwijsraad vraagt mee te denken w.b. basisvaardigheden rekenen (februari 2022) De Onderwijsraad gaat in opdracht van de regering een advies schrijven over basisvaardigheden taal en rekenen. Dit doet de raad aan de hand van de volgende adviesvraag: “Wat is nodig om de beheersing van taal en rekenen te verhogen?” Daarbij merken zij op: “Er zijn…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – The 4S model for selecting, analyzing and designing tasks

Speaker: Desiree Agterberg, Amsterdam University of Applied Sciences   10-03-2022 – Time: 15:30 – 17:00  The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below. Video: Youtube  The 4S model for selecting, analyzing and designing tasks The history of mathematics (HoM) can be used in mathematics education in many ways. Both Tzanakis et al. (2000) and Jankvist…

17 februari 2022
Biologie // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Online informatie bijeenkomst Postdoc-VO op 23 maart 2022

Bent u gepromoveerd en werkzaam als bèta- en/of techniekdocent op een MBO- of VO-school? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek? Dan is tijdelijke aanstelling als postdoconderzoeker op uw school wellicht een optie. Bent u geïnteresseerd of wilt u meer weten over het project Postdoc-VO, dan…

01 februari 2022
Informatica // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) – deelnemers gezocht (wi. en inf.)

Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) Een initiatief van de OECD. Wat is Pila? The Platform for Innovative Learning Assessments (PILA) provides students, teachers and researchers with interactive, customisable assessment experiences to support the development and assessment of students’ thinking and learning skills in STEM. PILA supports learning in the classroom and beyond, as well…

20 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ensite – STEM Spring School, 7 tot 11 maart 2022

Spring School 2022, 7-11 maart 2022 Intensive program for higher education learners and for teaching staff Constantine the Philosopher University, Slovakia, region Nitra Spring School 2022 Online lectures and workshops, Moodle course digital support Target groups: Science and maths students in initial teachers’ education PhD students in mathematics and science education Young researchers and scientists…

03 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Onderzoekend en ontwerpend leren

Van Graft en Kemmers (2007). Bij onderzoekend leren onderzoeken leerlingen objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun docent. Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat leerlingen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen. Inquiry-based…

23 december 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Imaginary – formules die tot leven komen

Imaginary is a non-profit organization for open and interactive mathematics. imaginary.org imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen,…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Docentvluchteling voor de Klas

Docentvluchteling voor de Klas Project DVDK docentvluchteling@gmail.com Download Flyer De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland hebben het project Docentvluchteling voor de Klas (DVDK) opgezet met support van UAF en het ministerie van OCW. DVDK wil docenten die gevlucht zijn naar Nederland zo goed mogelijk helpen om ook in Nederland weer op school te…

20 december 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School

https://www.uu.nl/en/events/online-rme-workshop-looking-forward-to-the-2022-summer-school Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School Friday 11 February 2022 from 13:00 to 16:00 The next Summer School on Mathematics Education at Freudenthal Institute, Utrecht University, the Netherlands is planned for summer 2022. The focus of the Summer School is on refreshing and deepening the knowledge of meaningful and…

15 december 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’

Jaspers, A. (2021). ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2021(11) In oktober kwamen tientallen wiskundigen een week lang bijeen met experts op het gebied van neurale netwerken en kunstmatige intelligentie (AI) in het Leidse Lorentz Center. AI boekt op gebieden als beeldherkenning en vertaling grote successen, maar…

01 december 2021
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

GirlsClub WIN – GEM – 17 maart 2022

Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN werd op 17 maart 2022 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over dimensies. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, practicumproefjes en puzzeltjes rondom het thema ‘dimensie’. In de openingspowerpoint wordt de setting van deze middag (over…

Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inclusief lesgeven

Bij inclusief onderwijs zijn alle kinderen welkom en wordt niemand buitengesloten vanwege zijn culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten of beperking. Bij inclusie in het onderwijs gaan alle kinderen uit de buurt samen naar school en leren ze samen. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Hoe kun je als docent meer leren en oefenen…

15 november 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen

Jaspers, A. (2021). Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(10) Braillelezers hebben grote moeite om wiskunde op eindexamenniveau middelbare school en hoger te leren. Dat komt onder andere omdat formules visueel makkelijker te begrijpen zijn, en door onvoldoende…

03 november 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory

Speaker: Marianne van Dijke-Droogers, Utrecht University 11-11-2021 – Time: 15:30 – 17:00  Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract The increasing amount of data in media over the last year—think of COVID—illustrates the necessity for students to become statistically literate—including interpreting inferences. Drawing…

29 oktober 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Slotconferentie Arts loves Sciences

Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert een gratis slotconferentie op 18 november 2021. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse…

24 oktober 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Wiskunde Actueel – PWN

Dit is een publicatiereeks van het Platform Wiskunde Nederland, over wiskundige onderwerpen. 2022 (via Platform Wiskunde Nederland) Jaspers, A. (2022). Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(13). . Jaspers, A. (2022). De twee-dimensionale streepjescode die het coronavirus moet beteugelen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(12)….

13 oktober 2021
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Proefschrift – Introducing Special Relativity in Secondary Education

Kamphorst, F. (2021). Introducing Special Relativity in Secondary Education, Faculty of Science, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University. De tekst van het proefschrift is nog niet online beschikbaar. Wel worden in NVOX al lesideeën n.a.v. dit proefschrift gepubliceerd (inclusief handleiding). Samenvatting Het verklaren van relativistische verschijnselen staat centraal in het leerdoel van SRT (speciale relativiteitstheorie) zoals…

07 oktober 2021
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – Promovendus Innovatief Leerplatform Informatica

Vacature Promovendus Innovatief Leerplatform Informatica (1,0 fte) Universiteit Utrecht Meer info Als promovendus ga je werken aan het ontwikkelen en onderzoeken van een innovatief leerplatform voor het vak informatica in de tweede fase van het vwo. Kenmerken van het te ontwikkelen leerplatform zijn dat het systeem het gedrag van leerlingen in het leerplatform analyseert (learning…

01 oktober 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Girlsclub WIN – GEM – 9 december 2021

Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN wordt op 9 december 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over patronen en vlakvullingen. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, wellicht uitgedaagd door enkele mooie voorbeelden van patronen/vlakvullingen. Misschien dat we in de voorbereiding richting…

28 september 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden”

Jaspers, A. (2021). Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden” (PDF) PWN Wiskunde Actueel(9) PWN Alert(9). Tijdens de viering van het 10-jarig bestaan van Platform Wiskunde Nederland spoorde Alexander Rinnooy Kan wiskundigen aan tot minder bescheidenheid en meer zendingsdrift. Een van de redenen om in oktober 2010 PWN op te richten was,…

27 september 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – Embodied technologies for understanding mathematics

Speaker: Anna Shvarts, Utrecht University 14-10-2021 – Time: 15:30 – 17:00 followed by drinks Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract Technological devices intensively fill our lives. We do not schedule a meeting without a calendar assistant, do not recall phone numbers of…

13 september 2021
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

EU STEM Coalition

EU network of national STEM platforms stemcoalition.eu/ The EU STEM Coalition is an EU-wide network that works to build better STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education in Europe. The goal is to shape STEM education policies and practices that foster economic growth, opportunity and well-being for all. Together with policy makers, education providers and industry…

08 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inventarisatie onderzoek rekenvaardigheid 2021

Rekenvaardigheid in het funderend onderwijs (4-18 jaar). Hieronder een overzicht van relevante bronnen, periode 2010-2021, vooralsnog beperkt tot NL-gerelateerde auteurs (en vaak dus alleen NL-gerelateerd onderzoek). Het verdient aanbeveling bij een grondige inventarisatie om de focus te vergroten (bijv. de discussie over ‘gecijferdheid’ (numeracy), e.d.). In juni 2022 is een update uitgevoerd van deze inventarisatie…

06 september 2021
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

STEM Covid lessons learned

Utrecht/Copenhagen collaboration Colloquium ‘STEMCOVID educational lessons learned’ 10 september, 13:00-15:00 Link Microsoft Teams Program 13.00 Toine Pieters Welcome and introduction 13.05 Short film on Pedagogical Care 13.10 Ralph Meulenbroeks, Academic discourse on education during the early part of the pandemic 13.25 Maria Hvid Stenalt, referent including Danish perspectives on the COVID education experiences 13.40 Arthur…

27 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – being visually impaired and doing mathematics

Annemiek van Leendert, Utrecht University & Visio Online seminar: Supporting braille readers in reading and comprehending mathematical expressions in braille Teams meeting 9 september (15:30-17:00) Most people would agree that all students should have the opportunity to develop their mathematical abilities. Despite all efforts, this is still very challenging for those who are severely visually…

25 augustus 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakoverstijgend rekenonderwijs

Tweejarig project in regio Utrecht, 2021-2022 Initiatief vanuit scholen vo, met steun van de gemeente Utrecht Hoe kan er een natuurlijke verbinding worden aangebracht tussen rekenen/wiskunde en diverse andere vakken in het vo? Doel en opzet De opzet van dit project is: In leerjaar 1 en 2 draagt wiskunde de zorg voor het rekenonderwijs (via…

24 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Beroepsprofiel wiskundeleraar anno 2021

Om handvatten te geven aan beleidsmakers, lerarenopleidingen en anderen is er in overleg met leraren, lerarenopleiders en wetenschappers (onder de paraplu van Platform Wiskunde Nederland) een beroepsprofiel opgesteld. Dit beroepsprofiel karakteriseert het beroep van leraar wiskunde in het voortgezet onderwijs en beschrijft de bekwaamheden die nodig zijn om dit beroep uit te voeren. Het beroepsprofiel…

23 augustus 2021
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Systeemdenken, promotie Melde Gilissen

Fostering students’ systems thinking in secondary biology education Bevordering van systeemdenken bij leerlingen in het voortgezet biologieonderwijs Promotie 15 september 2021, 10:15 uur. Gilissen, M. G. R. (2021). Fostering students’ systems thinking in secondary biology education, Faculty of Science, Freudenthal Institute (pp. 320). Utrecht: Utrecht University. Zie ook het bijbehorende lesmateriaal. infographic systeemdenken (Melde Gilissen,…

21 augustus 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs meets Onderzoek in maart 2022 (en op 24-9 a.s. vieren we 10 jaar PWN)

Symposium 10 jaar PWN Locatie CWI – Science Park 123, Amsterdam Op 24 september 2021 wordt een symposium georganiseerd om 10 jaar Platform Wiskunde Nederland te markeren. Openingslezing Nira Chamberlain (IMA, UK): The mathematics that can stop an AI Apocalypse Casper Alberts (Univ. Groning.) – De toekomst van het statistiekonderwijs Stefaan Vaes (Leuven) – Operatoren-algebra…

12 juli 2021
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Kennisportal Onderwijs – ontsluiten van relevante bronnen onderwijsonderzoek

Overleg Kennisportal Onderwijs Woensdag 22 september, 9:30-12:30 uur Het Kennisportaal Onderwijs van het NRO geeft toegang tot 26 verzamelingen van Nederlandstalige, betrouwbare informatie voor de dagelijkse onderwijspraktijk. De partners in het portaal hebben met elkaar gemeen dat ze relevante inzichten uit onderzoek naar onderwijs ontsluiten voor leraren en andere belangstellenden. Met één zoekactie krijgt u…

08 juli 2021
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Leerplatform Informatica – React-EU

Nederlands project met Europese ondersteuning (React-EU) Universiteit Utrecht Freudenthal Instituut en het departement Informatica Samenvatting Binnen ‘Leerplatform Informatica’ wordt gewerkt aan een innovatief leerplatform voor het vak informatica in de tweede fase van het vwo. Kenmerken van het te ontwikkelen leerplatform zijn dat het systeem het gedrag van leerlingen in het leerplatform analyseert (learning analytics),…

29 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

4e conferentie ‘Formatief evalueren’

  Save the date: conferentie Formatief evalueren De vierde conferentie Formatief evalueren is op donderdag 18 november 2021. Met in elk geval op het programma lezingen van Dylan Wiliam, David Nicol en Stijn VanHoof. De lezingen en workshops gaan over de rol van leerlingen bij het leren en concrete aanpakken om de betrokkenheid van leerlingen…

23 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes

De vakantiecursus voor leraren wiskunde 2021 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 27 en 28 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 3 en 4 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes”. Hoofddocent is Rainer Kaenders (Hausdorff Center for Mathematics, Bonn). Tevens…

13 juni 2021
Biologie // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Duurzaamheidseducatie

Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…

08 juni 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Geen week zonder algebra

Interview met Martin Kindt Martin Kindt is ontwerper (en onderzoeker) van lesmateriaal bij het Freudenthal Instituut In deze video van de Hogeschool Utrecht (interviewer Theo van den Bogaart) vertelt Martin Kindt de achterliggende gedachten bij het lesmateriaal. Het motto ‘Geen week zonder algebra’ is een oproep aan alle wiskunde-docenten om hun lessen te verrijken met…

ELWIeR en Ecent als één STEM