Voortgezet onderwijs

Vacature docent-ontwikkelaar scheikunde (1e graads / 0,3 fte)
Omvang: 0,3 fte Per: 1 september 2020 In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en scholen uit de regio nauw samen aan kwalitatief goed bèta en techniekonderwijs voor havo en vwo. U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het vergroten van de interesse van…



Sprong-STEM-Utrecht
Onderdeel van Sprong-STEM. Het gaat in het door NRO/Sia ondersteunde project om bevordering van bèta-burgerschap (mathematical en scientific literacy) in po en vo (met in het vo ook aandacht voor loopbaan-oriëntatie). Doelstelling Het gaat bij Sprong-STEM om het verknopen van verschillende STEM-netwerken in de regio’s Twente, Utrecht en Noord-Holland. Op basis van een gemeenschappelijke onderzoeksagenda…



Sterk techniekonderwijs
Vanaf januari 2020 krijgen regio’s geld om te werken aan sterk, aantrekkelijk en innovatief techniekonderwijs, dat leerlingen goed voorbereidt op een opleiding en werk in de regio. In een regio werken vmbo-scholen, mbo-instellingen en het regionaal bedrijfsleven samen aan realisatie van de plannen. Landelijk project : OCW, SPV, PTvT, in afstemming met VNO-NCW, de Federatie…


Pandemie en wiskunde onderwijs – call for papers (ESM)
Meer informatie over dit Special Issue Zie ook de editorial: Bakker, A., Wagner, D. Pandemic: lessons for today and tomorrow?. Educ Stud Math (2020). https://doi.org/10.1007/s10649-020-09946-3 In deze bijzondere (en soms ook wat angstige) tijd is het goed om gewoon door te gaan met het uitbreiden van onze kennis en de vertaalslag naar het onderwijs. ESM…

MOST – Meaningful Open Science Education Connects Schools To Communities
Project H2020 – 2020-2022 Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities Tien landen: DE, AT, NO, MT, ES, NL, TR, CZ, LT, SE In MOST onderzoeken we hoe scholen en hun directe omgeving (gezin/familie, omwonenden, bedrijven, e.d.) kunnen samenwerken aan duurzaamheid. Daarbij richten we ons op afval en energie. Binnen die twee thema’s worden voor…


Boekbespreking – Realistisch reken-wiskundeonderwijs beschouwd vanuit NL en vanuit internationaal perspectief
In 2020 zijn twee imposante Springer boeken uitgekomen, die we hieronder naast elkaar zetten, omdat ze ook alles met elkaar te maken hebben. En omdat het Open Access is, is er eenvoudig aan te komen! Van den Heuvel-Panhuizen, M. (Ed.) (2020). National reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics. Teaching and Learning in the Context…


PWN organiseert vakantiecursus – 28 en 29 augustus 2020
Voor leraren in de exacte vakken aan havo-, vwo-, hbo-leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2020 een vakantiecursus met als thema: “Speltheorie: van strategisch beslissen tot ‘eerlijke’ oplossingen” Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 21 augustus en zaterdag 22 augustus bij het CWI, Science Park 123, 1098 XG…


PWN organiseert vakantiecursus – 21 en 22 augustus 2020
Voor leraren in de exacte vakken aan havo-, vwo-, hbo-leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2020 een vakantiecursus met als thema: “Speltheorie: van strategisch beslissen tot ‘eerlijke’ oplossingen” Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 21 augustus en zaterdag 22 augustus bij het CWI, Science Park 123, 1098 XG…



Online vragenlijst over ‘kritisch burgerschap’ (in relatie tot STEM lerarenopleiding). Graag invullen
Socio-Scientific Issues in de lerarenopleiding Bent u lerarenopleider STEM? (wi, na, sk, bio, inf) En heeft u een mening over de rol van socio-scientific issues in uw opleiding? Met daarbij een belangrijke rol voor statistiek in de vorm van het werken met grote databestanden. Wilt u dan deze vragenlijst invullen? Korte toelichting Ensite is een…


Lector wiskunde-didactiek gezocht
Het Lectoraat Didactiek van wiskunde en rekenen van de Hogeschool Utrecht zoekt een nieuwe lector. Paul Drijvers – die dit lectoraat de afgelopen periode vormgaf – wordt bij het Freudenthal Instituut per 1-5-2020 de wetenschappelijk directeur, dus er is nu ruimte voor een nieuwe lector. Je kunt tot en met 27 maart 2020 uitsluitend direct…


Chemie.nu en in de toekomst
Op dinsdag 24 maart wordt de 22ste landelijke studiedag voor scheikundedocenten havo/vwo en technisch onderwijsassistenten georganiseerd door het Radboud PUC of Science. De gelegenheid om als docent of toa meer te leren over de nieuwste ontwikkelingen in de chemie en hoe u deze kennis kunt verwerken in de dagelijkse lespraktijk van het scheikunde onderwijs. De…


Onderwijs meets Onderzoek
Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Deze vraag komt aan de orde tijdens de vierde editie van de conferentie Onderwijs meets Onderzoek. Op woensdag 15 april organiseren de NVvW, het Freudenthal Instituut en SLO vierde aflevering van de conferentie ‘Onderwijs meets Onderzoek’, tijdens het Nederlands Mathematisch Congres in Utrecht. Tijdens Onderwijs meets Onderzoek…


Maatschappelijk-technologische vraagstukken in het bèta-onderwijs – 20 mei 2021
Online Seminar/Multplier Event, 20 mei 2021 by Elwier/Ecent, Utrecht University . In the context of the Ensite project. Register (online form, we will send a confirmation, no costs). Environmental socio-scientific issues in (teacher) education for science & mathematics International multiplier event for STEM teacher educators by ENSITE Thursday 20th may 2021, 13:45-17:00 Register Abstract Should…


Lectoraat Bètadidactiek
Rutger van de Sande Fontys Hogescholen Website lectoraat en Website Onderwijsingenieurs Rutger is deskundig op het terrein van veranderingen in het bètaonderwijs en wat de gevolgen daarvan zijn voor het leren van leerlingen. Hij onderzoekt hoe docenten omgaan met die veranderingen en hoe zij ondersteund kunnen worden bij het vormgeven en evalueren van aansprekend, relevant…
