Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

GirlsClub WIN – GEM – Herfstdagen 24 t/m 26 oktober 2022

Tijdens de herfstvakantie van 2022 organiseerde de Universiteit Utrecht speciaal voor ambitieuze meisjes (4-5 VWO) een driedaagse waarin uitdagende bèta-ingekleurde opdrachten werden uitgevoerd rond drie grotere thema’s.

Programma

  • De Bomenmaandag: meten en rekenen aan bomen, practicum ‘spannende oppervlaktes’en tekenen van een pythagoras-boom;
  • De Ogendinsdag: eye-tracking, medische fysisch onderzoek naar ogen en een camera obscura bouwen en gebruiken; en
  • De ontwerpwoensdag: wiskundige vouwingen, pseudo-coderingen en hoogtes.

Er was elke dag een nieuwe Girl of the Day die over haar wetenschappelijk onderzoek vertelde en een spreker die een workshop met een super interessante presentatie combineerde. Op de laatste dag werd als groepsactiviteit de natuurkundige onderwerpen rondom krachten, zwaartekracht en hoogte gecombineerd met een workshop klimmen!

Bij deze herfstdagen hebben we de 14 meisjes (gemiddelde leeftijd 15 jaar) voor- en achteraf enkele vragen gesteld.

Vooraf
  1. ‘Welke vakken’. Bij deze vraag is duidelijk dat er bijna geen informatica, O&O of techniek wordt gevolgd (en een 100% score bij wiskunde en natuurkunde).
  2. ‘Welke baan later’: beta kant, Wiskunde docent, Iets met design van techniek, 3 keer ‘dokter/chirurg/kinderarts’, Dierenarts, Iets met milieu, Quantum physica en 4 keer ‘ik weet het niet’.
  3. men vindt het overwegend belangrijk en interessant, geen in het oog springende verschillen tussen de vakken (hooguit wordt biologie als ‘iets leuker/interessanter’ gezien).
  4. vervolgstudies worden sterk richting ‘fascinerend’ en ‘spreken me aan’ gescoord.
  5. vraag 5 t/m 12 (mening over bèta-vakken, vervolgstudie, e.d.). Deze vragen worden niet erg ‘onderscheidend’ gescoord.
Achteraf
  • Bij de eerste 7 ‘mening-vragen’ (met 5puntsschaal, zie gebruikte vragenlijst) springt er vooral uit: “Kan ik me voorstellen dat ik ga werken in de bèta-richting?” -> zeer mee eens!
  • Vraag 8 met enkele deelvragen over mening bèta-vakken op school en vervolgstudies in bèta wordt enigszins neutraal beantwoord
  • Bij vraag 9 ‘Hoe hoorde je over dit herfstkamp’: vooral via de leraar en een school-advertentie
  • Bij vraag 10 ‘Waarom heb je meegedaan aan dit herfstkamp?’: vooral ‘ik ben geïnteresseerd in bètavakken’.
  • 11. Vond je het herfstkamp leuk? -> 9 meisjes ‘ja’ en 6 meisjes ‘meestal wel’
  • 12. Voelde je je op je gemak -> 13 ja, 1 meestal wel en 1 soms
  • 13. Ben je anders gaan denken over de bètavakken dankzij dit herfstkamp? -> 9 meisjes ‘een beetje’, 6 ‘nee’
  • 14. Welke activiteit vond je het leukst? Waarom?
    • Het klimmen
    • Ik vond alles wel prima
    • Ik vond de informatica opdracht op dinsdag het leukst. De uitleg was goed en verder waren de opdrachten erg interessant.
    • Ik denk of het klimmen, of het programmeren
    • Het klimmen, was gezellig met de hele groep
    • Spannende oppervlaktes, want ik vond het leuk om met die formules te werken en klimmen
    • De camera obscura, want ik had er wel eens over gehoord maar nu snap ik beter hoe het werkt. En je mocht leuk knutselen.
    • bomen analyseren
    • Ik vond het klimmen het leukst en ik vond het interessant om vragen te kunnen stellen over de onderwerpen die aan bod kwamen
    • Het vouwen en klimmen
    • Eye-tracking programmeren
    • Het klimmen en de bomen het klimmen omdat het wat anders was dag school maar de bomen omdat ik dat erg interessant vond
    • Eye tracking, omdat ik het interessant vond en uitdagend. En het klimmen
    • Klimmen vond ik heel gezellig en leuk. Ik vond het leuk om te leren zekeren en na de twister op de muur durfde ik mezelf meer uit te dagen.
    • Eye sensoring en wiskundige vouwen
  • 15. Minst leuk?
    Ik vond de opdracht met de buisjes en het water op maandag het minst interessant; Alles was leuk;
    De bomen opdrachten, ik vond het niet zo nuttig; Niet persé iets; De process mining, want ik vind toch echt dat voor boter kaas en eieren de stappen van je tegenspeler ook heel belangrijk zijn, dus dan vond ik de flow chart niet kloppen; mining program; de instructies maken voor het vouwen omdat we het niet echt af konden krijgen in de tijd; Het digitale gedeelte ik kan dat niet zo goed; Over instructies, omdat ik al wist dat het moeilijk is om instructies te geven zodat de ander het ook goed uitvoert; De ogen uitleg in het Engels want dat was soms moeilijk verstaanbaar en moeilijk te volgen; De pythagorasboom want die had ik al een keer gemaakt; Process mining, begreep ik niet helemaal.
  • 16. Zou je andere leerlingen aanraden om volgend jaar ook mee te doen? Ja! Waarom?
    Je leert meer over bèta vakken op een leuke manier; Ik zou het aanraden als mensen op een leuke manier een algemeen beeld willen krijgen van betavakken, ik zou het niet aanraden als je het leuk vindt dieper op onderwerpen in te gaan; Het is super leuk; Ik heb niet zo veel geleerd als dat ik zou denken eerst. En ik moest ook school hiervoor missen, dus dat is ook een factor; Het is namelijk super leuk en leerzaam; Omdat ik het heel leuk en interessant vond; Het was leuk om mensen te leren kennen en ik heb over veel dingen iets nieuws geleerd.
12 vragen, online gesteld

  1. Welke vakken heb je op school?
  2. Welke baan wil je later hebben
  3. Beeld van Bèta : “… vind ik … niets/belangrijk” (7-punts), en “… vind ik … saai/interessant” (7-punts), te beantwoorden voor: Betavakken, wiskunde, biologie, scheikunde, natuurkunde
  4. Vervolgstudies, twee deelvragen: Vervolgstudies in de bètavakken vind ik niets bijzonders/fascinerend. En Vervolgstudies in de bètavakken lijken me saai/spreken me aan

Dit deel gaat over je mening over bètavakken op school en over vervolgstudies in bèta/techniek richtingen (inclusief biologie, wiskunde en informatica). Gebruik de gegeven schaal om aan te geven of je het met elke stelling eens of oneens bent.
Vijfpunts (Zeer mee oneens, oneens, Niet oneens en niet eens, eens, Zeer mee eens)

  1. Ik wil graag meer leren over BÈTA.
  2. Ik vind het leuk om BÈTA vakken te leren.
  3. Ik doe graag mijn best voor BÈTA vakken, omdat ik het nodig heb voor het werk dat ik later wil doen.
  4. Ik doe graag mijn best voor BÈTA vakken, omdat ik het nodig heb voor de studie die ik later wil doen.
  5. BÈTA vakken heb je nodig voor het dagelijks leven.
  6. BÈTA vakken vind ik makkelijk.
  7. BÈTA vakken heb je nodig om ontwikkelingen in de wereld te begrijpen.
  8. Ik weet dat BÈTA vakken belangrijk zijn om later een goede baan te krijgen.
16 vragen, online gesteld

De eerste zeven vragen worden beantwoord met een vijfpuntsschaal (Zeer mee oneens, oneens, neutraal, eens, Zeer mee eens)
1Kan ik ICT-gerelateerde gebruiken en toepassingen noemen.
2Ben ik me bewust van gender (vrouw/man) stereotypen.
3Ben ik me bewust van de relevantie van digitale technologieën in mijn leven.
4Ben ik klaar om verder aan bètavakken te werken.
5Ben ik klaar voor informatica.
6Kan ik me voorstellen dat ik ga werken in de bèta-richting.
7Kan ik me voorstellen dat ik ga werken in de ICT-sector.

8
Dit deel gaat over je mening over bètavakken (BÈTA) op school en over vervolgstudies in bèta/techniek richtingen (inclusief biologie, wiskunde en informatica) na het volgen van het herfstkamp:
Ik wil graag meer leren over BÈTA.
Ik vind het leuk om BÈTA vakken te leren.
Ik doe graag mijn best voor BÈTA vakken, omdat ik het nodig heb voor het werk dat ik later wil doen.
Ik doe graag mijn best voor BÈTA vakken, omdat ik het nodig heb voor de studie die ik later wil doen.
BÈTA vakken heb je nodig voor het dagelijks leven.
BÈTA vakken vind ik makkelijk.
BÈTA vakken heb je nodig om ontwikkelingen in de wereld te begrijpen.
Ik weet dat BÈTA vakken belangrijk zijn om later een goede baan te krijgen.

9
Hoe hoorde je over dit herfstkamp
(Via vrienden, Via je leraar, Van je ouders, Via sociale media, Door een school advertentie)

10
Waarom heb je meegedaan aan dit herfstkamp?
(Mijn vriend(en) deden ook al mee, Ik ben geïnteresseerd in bètavakken, Mijn ouders dachten dat het nuttig was, Mijn docent raadde het me aan)

11
Vond je het herfstkamp leuk? (Nee, Soms, Meestal wel, Ja)

12
Voelde je je op je gemak tijdens het kamp? (Nee, Soms, Meestal wel, Ja)

13
Ben je anders gaan denken over de bètavakken dankzij dit herfstkamp? (Nee, Een beetje, Veel, Jazeker)

14
Welke activiteit vond je het leukst? Waarom?

15
Welke activiteit vond je het minst leuk? Waarom?

16
Zou je andere leerlingen aanraden om volgend jaar ook mee te doen? Waarom? (Nee, Misschien, Waarschijnlijk wel, Jazeker)

Heb je tips voor ons?

Je komt op 11-13 juli 2022 drie dagen naar de Universiteit Utrecht. Daar ga je elke dag aan de slag met wiskunde, informatica en natuurkunde romdom de thema’s bomen, zien en ontwerpen. Elke dag is weer anders ingedeeld en we werken aan een kunstproject voor de IMAGINARY wiskunde tentoonstelling. Je gaat zelf aan de slag, bijvoorbeeld door een experiment te doen of te programmeren. Je maakt kennis met (vrouwelijke) wetenschappers en studentes. Ook krijg je de kans om rond te neuzen op plekken van de universiteit waar leerlingen normaal gesproken niet komen. Natuurlijk is er ook ruimte voor ontspannende activiteiten.

Tot slot, en dat is misschien nog wel het leukste, leer je andere meisjes kennen die net zoals jij enthousiast zijn over wiskunde, informatica en natuurkunde! Samen volg je het programma van de Zomerdagen, leer je elkaar beter kennen en ontdek je samen de universiteit. Extra leuk dit jaar: deze zomerdagen zijn GRATIS!

  • coordinatie: Marjolein Gelauff en Sanne Korte, UU, U-Talent
  • team: Anna Shvartz, Iris Beerepoot, Nadine van der Heijden, Anne Bartilla, Monica Wijers, Vincent Jonker
  • gasten: Joy Willemse, Jacoliene van Wijk
  • student-assistenten: Melanie Montizaan, Tomas Koekkoek, Merel de Vor
  • overig: Michiel Doorman, Dirk Jan Boerwinkel

ELWIeR en Ecent als één STEM