Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) – deelnemers gezocht (wi. en inf.)

Platform for Innovative Learning Assessments (Pila)

Een initiatief van de OECD.

Wat is Pila?

The Platform for Innovative Learning Assessments (PILA) provides students, teachers and researchers with interactive, customisable assessment experiences to support the development and assessment of students’ thinking and learning skills in STEM. PILA supports learning in the classroom and beyond, as well as research on digital learning and assessment.

Het gaat om een initiatief anuit de OECD, waarin aandacht voor digitale geletterdheid (computational thinking) en formatief evalueren worden gecombineerd.

Voor meer informatie kun je kijken bij de officiele uitnodiging van de OECD, of de algemene informatie over het PILA project.

Actuele vraag (februari 2022)

Heb je een derde of een vierde klas wiskunde of informatica? Dan is dit een prachtige mogelijkheid om met je leerlingen formatief werkend een kijkje te nemen in het curriculum van de toekomst. Je leert hierbij over de lesmodule rondom computationeel denken en wat de mogelijkheden zijn van het PILA systeem om de vooruitgang van je leerlingen te monitoren en te analyseren op basis van hun interactie met het systeem. Alle leerlingactiviteiten zijn webgebaseerd, dus ook geschikt voor afstandsonderwijs. Op dit moment werkt de OECD al met PILA op scholen in Singapore en Ierland.

Tijdschema

Wat Wanneer Hoelang
Introducerende workshop voor docenten Maart/April 2022 1 sessie van 2 uur
Pilot met leerlingen April/Mei 2022 3 sessies van 40-50 minutes elk
Vervolg workshop voor docenten Juni 2022 1 sessie van 2 uur

Paul Drijvers (hoogleraar didactiek van de wiskunde, Freudenthal Instituut, UU)
Jos Tolboom (curriculumontwikkelaar wiskunde, informatica en digitale geletterdheid, SLO).

Wij zien uit naar een interessante en toekomstgerichte samenwerking!