Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Ras in de klas. Achtergronden en aanwijzingen voor een les in een gevoelig onderwerp

Dirk Jan Boerwinkel.

Ras in de klas.

Achtergronden en aanwijzingen voor een les in een gevoelig onderwerp.

Waarom dit onderwerp?

De consensus onder biologen en antropologen is dat ras bij mensen geen biologisch concept is, maar een sociaal construct. Maar zo kan je je er in de biologieles niet van afmaken als er vragen rijzen zoals: “Als er geen verschillende rassen bestaan,

  • hoe komt het dan dat alle Olympische medailles voor 100 meter naar atleten gaan van Afrikaanse herkomst?
  • hoe komt het dan dat uit mijn DNA de herkomst van mijn voorouders is af te lezen?
  • waarom houdt de medische wereld dan rekening met de herkomst van een patiënt?

Bovendien bestaan er wel degelijk genetische verschillen tussen bevolkingsgroepen. En dat genen invloed hebben op uiterlijk en prestaties is kennelijk geen probleem als je het over individuen hebt, maar wel als je het over groepen hebt. Dat vereist nadere uitleg voor leerlingen.

Ten tweede: de relatie tussen bevolkingsgroepen van verschillende herkomst wordt steeds onder spanning gezet. Het is een actueel politiek, maatschappelijk issue. In dit politieke verhaal komen termen op als ‘omvolking’ en de bedreiging van de blanke cultuur. Daarbij gaat het niet meer om de vraag of er rassen zijn, maar of het ene ras superieur is aan het andere en of ‘vermenging’ wenselijk is.

Verder lezen? Zie pdf.

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM