Kees Hoogland over het belang van reken- en wiskundeonderwijs

| PO | VO | MBO |

Een blog over het belang van reken- en wiskundeonderwijs, door EduKitchen.

Geïnterviewde: Kees Hoogland, Hogeschool Utrecht

7 mei 2024

Als je de media mag geloven zijn de leerlingen in het Nederlandse onderwijs wandelende wiskunde- en rekenrampen. De oorzaak-als je diezelfde media leest-valt te zoeken in de hoek van het realistisch rekenen waarbij leerlingen worden doodgegooid met verhaaltjessommen. Daardoor komt een grote groep leerlingen in de problemen omdat het ook droevig gesteld zou zijn met de leervaardigheid van leerlingen. Maar klopt deze analyse ook?

Volgens Kees Hoogland, lector wiskundig en analytisch vermogen van professionals aan de Hogeschool van Utrecht ligt het verhaal genuanceerder. Ik ga met hem in gesprek over de staat van het reken- en wiskundeonderwijs en het belang van analytisch en wiskundig vermogen bij leerlingen en professionals.

Het is goed dat er veel aandacht is voor rekenproblematiek bij leerlingen, maar de oplossingen die worden aangedragen, namelijk het verbannen van realistisch rekenen en weer overgaan naar kale rijtjessommen en staartdelingen zullen slechts kortetermijnoplossingen met zich meebrengen. Alles is erop gericht om (internationale)toetsscores omhoog te brengen, maar is dat wat nodig is op de lange termijn? Wat hebben de professionals op de werkvloer aan reken- en wiskundevaardigheden nodig? Wat gebeurt er als we weer overstappen op kale rijtjessommen en staartdelingen? Kees brengt een genuanceerd verhaal en past ervoor om problemen binnen het reken- en wiskundeonderwijs af te schuiven op het realistisch rekenen er is namelijk veel meer aan de hand.

Een must see voor iedereen die gelooft in het realistisch rekenen vs ‘ouderwets’ rekenen narratief.