Girl STEM-power, verslag bijeenkomst in Utrecht

VO |

Op donderdag 30 november 2023 heeft U-Talent, een van de voho-netwerken, weer een GirlsClub WIN bijeenkomst georganiseerd (meisjes van U-Talent scholen, 2/3 h/v. Elke bijeenkomst combineert men minimaal twee schoolvakken. Deze keer waren dat wiskunde en informatica. Het thema was ‘patronen’, deze gingen de meisjes ontdekken, ontwikkelen en programmeren. Super gaaf!

Een verslag

We begonnen de bijeenkomst met een lekkere lunch en een spelletje memory. Op de memorykaartjes ditmaal geen plaatjes, maar namen en beschrijvingen van vrouwelijke wetenschappers! Hilde Jongeling was onze Girl of the Day, en zij vertelde ons na de lunch over haar studietijd bij informatiekunde en haar huidige baan als technisch adviseur. Heel interessant!

Daarna werden de meiden opgesplitst in twee groepen. Een deel van de meiden ging eerst aan de slag met wiskundige patronen. Deze gingen ze opbouwen, herhalen en ontwikkelen. Dit deden ze met tegeltjes met verschillende kleuren en vormen. De andere meiden begonnen met het programmeren van het GirlsClub logo in Tinkercad (in 3D!). Tijdens het programmeren hebben we geleerd om op zoek te gaan naar patronen in de codes, deze te herkennen en herhaalloops te gebruiken. Dit met het uiteindelijke doel om het eigen GirlsClub logo met een 3D-printer te kunnen maken en vast te kunnen houden. Halverwege de bijeenkomst wisselden de meiden van groep.

Tenslotte gingen de meiden om de beurt in groepjes op excursie naar Lili’s ProtoLab. Dit is de plek binnen de faculteit bètawetenschappen waar studenten zelf aan de slag kunnen om dingen te bouwen. Van onderdelen die nodig zijn voor een experiment, tot het 3D-tekenen en printen van een molecuul dat bestudeerd moet worden voor een college. Ook zagen we projecten die puur voor het plezier gemaakt zijn, zoals een schaakspel van een student dat met allemaal zelfbedachte unieke schaakstukken opgebouwd is. Het 3D-logo van de meiden zal hier uiteindelijk ook worden geprint!

U-Talent Girlsclub

Marinthe Meijer, Daimy Kievit, Marjolein Gelauff e.a.