Duurzaamheidseducatie in actie

Kinderen en jongeren krijgen het meest te maken met de grote gevolgen van klimaatverandering.

Daarom organiseren Extinction Rebellion Onderwijs, Fridays For Future, Teachers for Climate en Scientist Rebellion op vrijdag 15 september 2023 een schoolstaking voor het klimaat.

klimaatstaking.org

Onderwijs en actie, gaat dat samen?

Nieuwe dilemma’s in een tijdgewricht waarin het duidelijk is dat er grote (klimatologische) veranderingen plaatsvinden en dat mensen zich zorgen maken, vooral over de omstandigheden voor de generaties na hen.

De metafoor wordt gebruikt van de ‘olifant in het klaslokaal’: er wordt ‘gewoon’ onderwijs gegeven, terwijl er inmiddels een grote ‘duurzaamheids-olifant’ in datzelfde lokaal staat, en als je er oog voor hebt zie je de olifant staan, en de volgende stap is dat je eventueel in actie komt.

Ook voor lerarenopleidingen levert dit wellicht nieuwe dilemma’s.