Mathematics and data education

A new approach to mathematical and data education. London: The Royal Society.

De noodzaak van verandering – een nieuwe benadering van wiskunde- en gegevensonderwijs

De Royal Society beschrijft in dit rapport (2024) enkele belangrijke tendensen in de ‘functie’ (en inhoud) van het wiskunde-onderwijs onder invloed van ontwikkelingen als: rol van data; rol van technologie.

Abstract

In de 21e eeuw hebben de reikwijdte en de toepassing van wiskunde een opmerkelijke groei doorgemaakt, deels aangedreven door een ongekende toename van de beschikbaarheid van gegevens, computermogelijkheden en statistische methoden. Gegevens spelen nu een centrale rol in zowel het beroepsleven als het dagelijks leven. Door de toegenomen vraag naar communicatie, samenwerking en probleemoplossende vaardigheden is er een grotere behoefte aan wiskundig en datageletterde mensen. Wiskundige en datageletterdheid zijn fundamenteel geworden voor het dagelijkse leven, maar te veel van onze burgers hebben een gebrekkige rekenvaardigheid en te weinig mensen zijn opgeleid tot de hoge niveaus van wiskundige en datacompetentie die in de toekomst nodig zullen zijn. Dit heeft ernstige gevolgen voor de toekomstige gezondheid van de economie van het Verenigd Koninkrijk. De opkomst van big data, machinelearning en AI vereist een verschuiving naar statistiek, gegevenswetenschap en informatica.

De reikwijdte van wiskundig onderwijs moet veranderen van ‘wiskunde’ naar wat we ‘wiskundig en dataonderwijs’ (MDE) hebben genoemd; een combinatie van wiskunde, statistiek en datawetenschap, ondersteund door computationele tools. MDE heeft drie onderling verbonden elementen die samen de vaardigheden en competenties leveren die individuen en de maatschappij nodig hebben om zich te ontwikkelen:

1. Basiswiskunde en wiskunde voor gevorderden Een evolutie van de wiskunde die momenteel op school wordt onderwezen, met meer nadruk op gegevens, technologie en informatica. Het zal het onderwerp blijven weerspiegelen als een canon van kennis die tot op het hoogste niveau kan worden bestudeerd.
  2. Algemene kwantitatieve geletterdheidHet gaat erom dat alle leerlingen hun wiskundige en datavaardigheden met vertrouwen kunnen toepassen op alledaagse, reële kwantitatieve problemen in een reeks van onderwijs-, beroeps- en dagelijkse contexten.
  3. Domeinspecifieke competentiesHerkenning dat wiskundige en datavaardigheden in toenemende mate worden gebruikt in de klas en daarbuiten, in werk- of domeinspecifieke contexten.

Alle burgers hebben voor hun dagelijks leven basisvaardigheden op het gebied van wiskunde en algemene kwantitatieve geletterdheid nodig. Mensen met een technische of beroepsfunctie hebben vaak domeinspecifieke vaardigheden nodig die specifiek zijn voor die beroepen, terwijl functies die traditioneel gezien werden als niet-kwantitatief nu meer wiskundige en datavaardigheden vereisen. Tegelijkertijd is de vraag naar werknemers met geavanceerde niveaus van wiskundige en datavaardigheden nu al hoog en zal deze zeker aanzienlijk toenemen.

Key messages

1. Mathematical and data sciences are everywhere, and their influence is growing. Our education system must adapt.
  2. The nature of the mathematical education that is needed is changing from ‘mathematics’ to a fusion of mathematics, statistics, data science and computer science; what we have called mathematics and data education (MDE).
  3. England has a system that serves some students well but fails too many. MDE will improve outcomes for everybody.
  4. MDE is for everybody up to age 18.
  5. MDE is not just a matter for mathematics teachers and departments
  6. MDE will require change across the whole system including:
    a. a new National Curriculum for mathematics;
    b. particular reform of pathways and qualifications from  the age of 14;
    c. assessments that provide accurate information about what pupils know and can do; and
    d. better use of digital technologies.
  7. The changes will take 10 – 15 years to implement fully and will need investment and careful planning. The involvement and support of teachers will be critical to success.