Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Ontwikkelingsonderzoek

Ontwikkelingsonderzoek (design research) is een systematisch proces voor het onderzoeken en begrijpen van onderwijsbehoeften, -gedrag en -voorkeuren om informatie te verzamelen voor het ontwerp van effectief onderwijs.

Daarbij wordt vaak gewerkt in een ‘iteratief proces’ van ontwerpen, van prototype naar product, met inbreng van practitioners, onderzoekers en ieder die een vruchtbare bijdrage kan leveren.

Design research in mathematics education

Over the last decades, we have seen a growing variety of design-oriented research approaches emerging under various names—such as design experiments, design research, design-based research, and educational design research. As a generic term, we use Design Research to acknowledge the differences between the various approaches. Typical for Design research is its highly interventionist and iterative character; it is often initiated for complex, innovative tasks. It is usually situated in real classrooms with their inevitable messiness.

Between November 1-3, 2023, the research group in mathematics education at Linnaeus University provides three lectures and a panel discussion on design research in mathematics education. The lecturers are internationally well-known educational researchers and will present different perspectives on design research in mathematics education.

More info

De Jong, R., & Wijers, M. (1993). Ontwikkelingsonderzoek. Theorie en praktijk.

Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs.

Met bijdragen van:
Lieven Verschaffel
Koeno Gravemeijer
Adri treffers
Klaas Koster
Martin van Reeuwijk
Marja van den Heuvel-Panhuizen
Leen Streefland
Ed Elbers
Rob de Jong
Monica Wijers

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM