Chemie aktueel en Actuele chemie

| VO |

Een terugblik op 30 jaar Chemie Aktueel (1989-2019)

en de periode Actuele chemie (2019-2023).

Een schat aan artikelen en materialen

Archivering in 2024

Via Ecent wordt in 2024 gewerkt aan het online zetten van de archieven van zowel Chemie Aktueel (1989-2019) als Actuele chemie (2019-2023).

Klik hier voor de tussenstand.

Informatie: Lesley de Putter (TUe) en Vincent Jonker (UU)

Hoe is Chemie Aktueel begonnen?

Miek Scheffers-Sap, docent scheikunde en natuurkunde, vindt Exaktueel voor natuurkunde, dat in 1986 door docenten vanuit vakdidactiek natuurkunde van de Radboud Universiteit Nijmegen gestart is met contextrijke natuurkunde opdrachten, een prachtig idee. In 1988 vat zij het plan op om in navolging hiervan voor een scheikundestudiedag van Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) scheikunde contextopgaven voor havo en vwo te maken gebaseerd op “chemie uit de kranten”. Als resultaat verscheen in het voorjaar van 1989 het proefnummer Chemie Exaktueel met kopieer- en plakwerk van krantenartikelen, geprint op een matrixprinter en het geheel bij elkaar gehouden met een nietje. Docenten konden via een kaartje hun belangstelling kenbaar maken. Er kwam veel post bij Miek binnen. Dat betekende de start van 30 jaar Chemie Aktueel!
In het Brabantse onderwijsland staat dus de wieg van Chemie Aktueel. Miek is de enige die bij alle uitgaven van Chemie Aktueel betrokken is geweest, steeds in de rol van hoofdredacteur.

Ontwikkeling

Kloppen op allerlei deurtjes van instanties, afdelingen vakdidactiek van universiteiten en lerarenopleidingen om samen met hen het tijdschrift Chemie Aktueel te starten, had geen resultaat. Uiteindelijk vond Miek gehoor bij LOS (Leermiddelen Ontwikkeling Scheikunde, onderdeel van KPC groep (en bemenst door Margriet van Helvoort en Ab Ypma)). In september 1989 verscheen Chemie Aktueel nummer 1 in samenwerking met LOS waarbij het drukwerk verzorgd werd door OMO. Drie nummers per schooljaar op de deurmat met 12 grote en 4 korte opdrachten per nummer. De opdrachten zijn contextopgaven (met antwoorden) en ook practica.

Lees het hele artikel Chemie actueel stopt (pdf).

Klik voor grote versie