Diagnostische vragen – ontdek misvattingen

Oproep vanuit de NVvW (mei 2023)

in het kader van het project diagnostischevragen.nl

Met een diagnostische vraag kun je een misvatting bij leerlingen snel zichtbaar maken. Als de leerling of docent er vervolgens een actie aan verbindt, is het een manier om makkelijk formatief te handelen. Door vele jaren ervaring ontstaat er bij docenten bruikbare kennis over veelvoorkomende misvattingen en fouten. Daarnaast is er wetenschappelijk onderzoek naar misvattingen specifiek bij de bètavakken. Als je een les voorbereidt, heb je dit echter niet bij de hand.

De NVvW werkt samen met de NVON aan een verzameling van diagnostische vragen die passen bij ons curriculum voor de onderbouw. Op deze manier willen we docenten een effectief middel in handen geven om misvattingen aan te pakken in de klas.

We zijn nu toe aan het testen van de eerste set opgaven in de klas en nodigen je uit om hieraan mee te doen. We staan open voor aanvullingen, verbeteringen, suggesties.

Wil je zelf ook meewerken aan het ontwikkelen? Je bent van hare welkom op onze volgende ontwerpavond: woensdag 21 juni van 17: 00 – 20:30 in Utrecht!

Inschrijven voor 21-6: nvvw.nl/2023/05/diagnostische-vragen-ontdek-misvattingen