Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Probleemoplossen

Probleemoplossen (problem solving in het Engels) is meer dan alleen het oplossen van een probleem.

Definitie

Met probleemoplossen doelt men meer op het proces dat leidt tot het oplossen van het probleem dan op het vinden van de oplossing zelf. Bij probleemoplossen zijn het kunnen hanteren van heuristieken en het hebben van een wiskundige houding van belang. Over het algemeen kunnen bij probleemoplossen een aantal fasen worden onderscheiden:

  • beschrijf het probleem;
  • maak een plan om het probleem op te lossen;
  • los het probleem op;
  • blik terug op wat je precies gedaan hebt.

Hieronder laten we enkele grafische representaties zien die het (wiskundig) probleemoplossen samenvatten in enkele ‘stappen’. Bij al deze modellen geldt dat de volgorde van de stappen en de samenhang van de stappen minder vastligt dan de plaatjes suggereren.

2003 – Pisa

The PISA 2003 Assessment Framework. Paris: OECD.

2009 – Blum

Blum, W. and Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical Modelling: Can It Be Taught And Learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application

2015 – Pisa modeling cycle

PISA 2015 draft mathematics framework. Paris: OECD.

Vertaald door Kees Hoogland

2015 – Syllabus rekenen cvte

Syllabus rekenen 2f en 3f vo en mbo. Utrecht: College voor Toetsen en Examens.

  • (2003). The PISA 2003 Assessment Framework (PDF). Paris: OECD.
  • (2013). PISA 2015 draft mathematics framework (PDF). Paris: OECD.
  • (2015). Syllabus rekenen 2f en 3f vo en mbo (PDF). Utrecht: College voor Toetsen en Examens.
  • Blomhøj, M. and Jensen, T. H. (2003). Developing mathematical modelling competence: conceptual clarification and educational planning (PDF) Teaching Mathematics and its Applications, 22(3), 123-139. 10.1093/teamat/22.3.123
  • Blum, W. and Niss, M. (1991). Applied Mathematical Problem Solving, Modelling, Applications, and Links to Other Subjects: State, Trends and Issues in Mathematics Instruction (PDF) Educational Studies in Mathematics, 22(1), 37-68
  • Blum, W. and Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical Modelling: Can It Be Taught And Learnt? (PDF) Journal of Mathematical Modelling and Application, 1, 45-58
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: problem solving, metacognition, and sense making mathematics (PDF). In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching (pp. 334-370). New York: MacMillan.
Dit is een pagina op basis van de wiskundeonderwijs-wiki-tekst over dit onderwerp uit 2018.

ELWIeR en Ecent als één STEM