STEM22
Netwerk van bèta-didactiek organisaties |
Doel van de samenwerking
Doel van de STEM22 samenwerking is dat de deelnemers elkaar helpen bij te dragen aan sterk bètaonderwijs: samenhangend onderwijs, gericht op natuurwetenschappelijke, wiskundige en digitale geletterdheid van alle leerlingen, en op het versterken van de didactische vaardigheden van leraren in het bètaonderwijs.
Soorten organisaties
De samenwerkende organisaties zijn op verschillende manieren actief: als vereniging van leraren of van scholen, in de opleiding en voortgaande professionele ontwikkeling van leraren, in vakdidactisch onderzoek en/of de ontwikkeling van curricula, lesmaterialen en leeromgevingen. Zij dragen bij aan het bètaonderwijs door het versterken van de kwaliteit van open leeromgevingen. Leraren kunnen daarin delen van hun eigen curricula ontwikkelen, in samenwerking met collega-leraren, professionele ontwikkelaars en onderzoekers.
Werkwijze
De organisaties denken en doen waar mogelijk met leraren en elkaar mee in de ontwikkelactiviteiten: zij faciliteren uitwisseling en leren van elkaar, ontsluiten onderzoeksresultaten, ondersteunen bij onderzoek en ontwikkeling, en bevorderen de vorming van gemeenschappen en een infrastructuur. Zij stimuleren dat materiaal ontwikkeld door een deel van de partners ook gebruikt kan worden in de doelgroepen van de andere partners.
STEM22 gaat zoveel mogelijk uit van bestaande regionale of thematische netwerken van scholen en leraren. We streven naar de vorming van ontwikkellabs, waar mogelijk ook samen met vervolgonderwijs en andere partners uit de regio’s. Verschillende STEM22-organisaties zijn al zo georganiseerd. Samen stemmen we op landelijk niveau af tussen regionale netwerken en met landelijke onderzoeks- en ontwikkelinstellingen.
Deelnemers in het netwerk
Lerarenverenigingen
Scholenorganisaties
Instituten voor onderzoek en lerarenopleiding
|
Ontwikkelaars
Organisaties voor communicatie over bèta en techniek
|
Aansluitingen ook met:
|
Verbindingen in het werkveld met:
|
STEM22 en groeifondsinitiatieven
Bij het zoeken naar mogelijkheden binnen de groeifonds-initiatieven is het essentieel dat partijen goed samenwerken, om te komen tot samenhangend onderwijs, gericht op natuurwetenschappelijke, reken/wiskundige en digitale geletterdheid van alle leerlingen. De nadruk ligt op het versterken van leraren in het bèta-onderwijs.