STEM22

Netwerk van bèta-didactiek organisaties

Zie ook Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek

Doel van de samenwerking

Doel van de STEM22 samenwerking is dat de deelnemers elkaar helpen bij te dragen aan sterk bètaonderwijs: samenhangend onderwijs, gericht op natuurwetenschappelijke, wiskundige en digitale geletterdheid van alle leerlingen, en op het versterken van de didactische vaardigheden van leraren in het bètaonderwijs.

Soorten organisaties

De samenwerkende organisaties zijn op verschillende manieren actief: als vereniging van leraren of van scholen, in de opleiding en voortgaande professionele ontwikkeling van leraren, in vakdidactisch onderzoek en/of de ontwikkeling van curricula, lesmaterialen en leeromgevingen. Zij dragen bij aan het bètaonderwijs door het versterken van de kwaliteit van open leeromgevingen. Leraren kunnen daarin delen van hun eigen curricula ontwikkelen, in samenwerking met collega-leraren, professionele ontwikkelaars en onderzoekers.

Werkwijze

De organisaties denken en doen waar mogelijk met leraren en elkaar mee in de ontwikkelactiviteiten: zij faciliteren uitwisseling en leren van elkaar, ontsluiten onderzoeksresultaten, ondersteunen bij onderzoek en ontwikkeling, en bevorderen de vorming van gemeenschappen en een infrastructuur. Zij stimuleren dat materiaal ontwikkeld door een deel van de partners ook gebruikt kan worden in de doelgroepen van de andere partners.

STEM22 gaat zoveel mogelijk uit van bestaande regionale of thematische netwerken van scholen en leraren. We streven naar de vorming van ontwikkellabs, waar mogelijk ook samen met vervolgonderwijs en andere partners uit de regio’s. Verschillende STEM22-organisaties zijn al zo georganiseerd. Samen stemmen we op landelijk niveau af tussen regionale netwerken en met landelijke onderzoeks- en ontwikkelinstellingen.

Deelnemers in het netwerk

Lerarenverenigingen

• I&I, informatica en digitale geletterdheid
  • NVON, natuurwetenschappen
  • NVORWO, rekenen-wiskunde
  • NVvW, wiskunde en rekenen

Scholenorganisaties

• Stichting Technasium (Onderzoeken en Ontwerpen)
  • Vereniging NLT (Natuur, Leven en Technologie)

Instituten voor onderzoek en lerarenopleiding

• Eindhoven School of Education (TUe)
  • Freudenthal Instituut (UU)
    [tevens kwartiermaker STEM22]
Ontwikkelaars

• CMA (ontwikkelaar van op ICT gebaseerd bètaonderwijs)
  • Wismon (onderwijs/lesmateriaalontwikkeling en nascholing)

Organisaties voor communicatie over bèta en techniek

• Bèta Challenge Consortium
  • Centrum JongerenCommunicatie Chemie C3
    (helpt scholieren bij keuzes voor sectoren chemie en techniek)

Aansluitingen ook met:

• Lerarenopleidingen: ELWIeR, Ecent
  • Alle hogescholen aangesloten bij ELWIeR/Ecent en SprongSTEM, waaronder HU, iPabo, Marnix, Saxion, HvA
  • Alle universiteiten aangesloten bij ELWIeR/Ecent en SprongSTEM, waaronder TU/E, UT, UU
Verbindingen in het werkveld met:

• Platform Talent voor Technologie (PTvT) als schakel naar bedrijven, en als paraplu van vohonetwerken.nl en wentindeklas.nl
  • De Open Leermiddelen Alliantie (OLA) als een ander samenwerkingsverband dat bijdraagt aan het project Impuls Open Leermateriaal, overlappend met ons samenwerkingsverband
  • De bèta-lerarenkamer (https://betadecanen.nl/beta-lerarenkamer), die de strijd aanbindt met het tekort aan academisch geschoolde docenten in de vakken scheikunde, natuurkunde, informatica en wiskunde
  • SLO en Cito als organisaties verantwoordelijk voor resp. leerplanontwikkeling en examinering

STEM22 en groeifondsinitiatieven

Bij het zoeken naar mogelijkheden binnen de groeifonds-initiatieven is het essentieel dat partijen goed samenwerken, om te komen tot samenhangend onderwijs, gericht op natuurwetenschappelijke, reken/wiskundige en digitale geletterdheid van alle leerlingen. De nadruk ligt op het versterken van leraren in het bèta-onderwijs.