Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Wiskunde

24 januari 2022
Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Kort

Voorstellen conferentiebijdragen ECENT/ELWIeR-conferentie 2022

Op vrijdag 13 mei 2022 wordt de ECENT/ELWIeR-conferentie gehouden in Hogeschool Domstad te Utrecht met als thema ’Bèta-burgerschap: een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Conferentiebijdragen  Wilt u vanuit uw werk, studie of onderzoek een bijdrage leveren aan de ECENT/ELWIeR-conferentie? Heeft u ideeën of ervaringen omtrent actuele zaken die lerarenopleidingen STEM (wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek) betreffen? Dan nodigen…

20 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ensite – STEM Spring School in Slowakije, 7 tot 11 maart 2022

Spring School 2022, 7-11 maart 2022 Intensive program for higher education learners and for teaching staff Constantine the Philosopher University, Slovakia, region Nitra Spring School 2022 Online lectures and workshops, Moodle course digital support Target groups: Science and maths students in initial teachers’ education PhD students in mathematics and science education Young researchers and scientists…

19 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakvernieuwing – vakdidactici gezocht

SLO zoekt leraren en vakinhoudelijke experts. Vanaf 2022 starten er vernieuwingen in de bovenbouw van het vo. Houd eea in de gaten via deze website. Vakvernieuwing algemeen SLO zoekt (jan-feb. 2022) leraren en vakinhoudelijke experts die zich in vakvernieuwingscommissies gaan buigen over de vraag: “Wat moeten leerlingen kennen en kunnen na het doorlopen van het…

03 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Onderzoekend en ontwerpend leren

Van Graft en Kemmers (2007). Bij onderzoekend leren onderzoeken leerlingen objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun docent. Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat leerlingen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen. Inquiry-based…

23 december 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Imaginary – formules die tot leven komen

Imaginary is a non-profit organization for open and interactive mathematics. imaginary.org imaginarymaths.nl (2016) Imaginary 2022 Het plan is om in het academisch jaar 2022-2023 weer een reizende tentoonstelling door NL en Vlaanderen te organiseren. Versie 2016 (imaginarymaths.nl) Abstract Imaginary is a non-profit organisation (German gGmbH) for the communication of modern mathematics. It offers a platform…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Docentvluchteling voor de Klas

Docentvluchteling voor de Klas Project DVDK docentvluchteling@gmail.com Download Flyer De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland hebben het project Docentvluchteling voor de Klas (DVDK) opgezet met support van UAF en het ministerie van OCW. DVDK wil docenten die gevlucht zijn naar Nederland zo goed mogelijk helpen om ook in Nederland weer op school te…

20 december 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School

https://www.uu.nl/en/events/online-rme-workshop-looking-forward-to-the-2022-summer-school Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School Friday 11 February 2022 from 13:00 to 16:00 The next Summer School on Mathematics Education at Freudenthal Institute, Utrecht University, the Netherlands is planned for summer 2022. The focus of the Summer School is on refreshing and deepening the knowledge of meaningful and…

17 december 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Seminar – Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective

Speakers: Birgit Pepin & Zeger-Jan Kock TU/e Eindhoven 10-02-2022 – Time: 15:30 – 17:00  The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below.   Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective  In this presentation we first review the literature related to innovative practices of mathematics in (higher) engineering education, in particular…

15 december 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’

Jaspers, A. (2021). ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2021(11) In oktober kwamen tientallen wiskundigen een week lang bijeen met experts op het gebied van neurale netwerken en kunstmatige intelligentie (AI) in het Leidse Lorentz Center. AI boekt op gebieden als beeldherkenning en vertaling grote successen, maar…

07 december 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Kort

Conferentie ‘gecijferdheid als basisvaardigheid’

Vanuit het lectoraat gecijferdheid van de HU (in samenspraak met het rekencollectief mbo) is het plan opgevat een aparte conferentie te organiseren rond het thema ‘gecijferdheid als basisvaardigheid’. 30 maart 2022, save the date! De conferentie richt zich op uitvoerende docenten/vrijwilligers, dienstverlenende instellingen, bedrijfsleven, lokale, regionale en landelijke beleidsmakers en beslissers, en onderzoekers/ontwikkelaars op het…

01 december 2021
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

GirlsClub WIN – GEM – 17 maart 2022

Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN wordt op 17 maart 2022 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over dimensies. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, practicumproefjes en puzzeltjes rondom het thema ‘dimensie’. Zowel de natuurkunde als de wiskunde kunnen goed uit de…

Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inclusief lesgeven

Bij inclusief onderwijs zijn alle kinderen welkom en wordt niemand buitengesloten vanwege zijn culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten of beperking. Bij inclusie in het onderwijs gaan alle kinderen uit de buurt samen naar school en leren ze samen. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Hoe kun je als docent meer leren en oefenen…

15 november 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen

Jaspers, A. (2021). Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(10) Braillelezers hebben grote moeite om wiskunde op eindexamenniveau middelbare school en hoger te leren. Dat komt onder andere omdat formules visueel makkelijker te begrijpen zijn, en door onvoldoende…

12 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid donderdag 25 november 2021 15.30 uur – 17.00 uur lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals, HU Het belang van Rekenen en Gecijferdheid in een leven lang ontwikkelen is sterk in ontwikkeling. Gecijferdheid, geletterdheid en digitaal vaardig zijn cruciale basisvaardigheden voor volwassenen voor een inclusieve en volwaardige participatie in…

03 november 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory

Speaker: Marianne van Dijke-Droogers, Utrecht University 11-11-2021 – Time: 15:30 – 17:00  Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract The increasing amount of data in media over the last year—think of COVID—illustrates the necessity for students to become statistically literate—including interpreting inferences. Drawing…

01 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Referentieniveaus rekenen

In Nederland wordt sinds ongeveer 2010 gewerkt met referentieniveaus voor rekenen zoals beschreven in het referentiekader taal en rekenen (2009), en verder uitgewerkt in het rapport ‘Over de drempels met rekenen’ (2008). Algemeen Een referentieniveau rekenen beschrijft het niveau van beheersing van het rekenen, uitgedrukt in kennis, inzicht en vaardigheden die van belang zijn voor…

29 oktober 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Slotconferentie Arts loves Sciences

Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert een gratis slotconferentie op 18 november 2021. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse…

24 oktober 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Wiskunde Actueel – PWN

Dit is een publicatiereeks van het Platform Wiskunde Nederland, over wiskundige onderwerpen. 2021 (via Platform Wiskunde Nederland) Jaspers, A. (2021). ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2021(11) Jaspers, A. (2021). Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in…

07 oktober 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Vacature – bij het Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Onderzoeker-ontwikkelaar-docent Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Leren en Innoveren Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals Sluitingsdatum: 27-10-2021 Wil jij als docent-onderzoeker actief bijdragen aan de rol die rekenen en gecijferdheid speelt in de hedendaagse maatschappij? Dat kan! Wij zoeken een enthousiaste onderzoeker voor ons lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals. Kandidaten dienen affiniteit te hebben…

01 oktober 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Girlsclub WIN – GEM – 9 december 2021

Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN wordt op 9 december 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over patronen en vlakvullingen. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, wellicht uitgedaagd door enkele mooie voorbeelden van patronen/vlakvullingen. Misschien dat we in de voorbereiding richting…

28 september 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden”

Jaspers, A. (2021). Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden” (PDF) PWN Wiskunde Actueel(9) PWN Alert(9). Tijdens de viering van het 10-jarig bestaan van Platform Wiskunde Nederland spoorde Alexander Rinnooy Kan wiskundigen aan tot minder bescheidenheid en meer zendingsdrift. Een van de redenen om in oktober 2010 PWN op te richten was,…

27 september 2021
Informatica // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Herfstfestival 2021

Op vrijdag 12 november organiseert het TLL het jaarlijkse Herfstfestival, hét moment om het samen te hebben over onderwijs innovatie op het gebied van technologie en didactiek. Met als thema “het onderwijs van morgen” kun je middels een tiental workshops samen brainstormen en discussiëren over hoe het onderwijs er uit moet komen te zien nu…

24 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte)

De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte). Functieomschrijving Als docent ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en verzorgen van onderwijs. Daarnaast ben je studiecoach en assessor. Niet alleen vakdeskundigheid is daarom belangrijk, maar ook de vaardigheid om je te richten op de algemene professionele vorming…

13 september 2021
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

EU STEM Coalition

EU network of national STEM platforms stemcoalition.eu/ The EU STEM Coalition is an EU-wide network that works to build better STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education in Europe. The goal is to shape STEM education policies and practices that foster economic growth, opportunity and well-being for all. Together with policy makers, education providers and industry…

06 september 2021
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

STEM Covid lessons learned

Utrecht/Copenhagen collaboration Colloquium ‘STEMCOVID educational lessons learned’ 10 september, 13:00-15:00 Link Microsoft Teams Program 13.00 Toine Pieters Welcome and introduction 13.05 Short film on Pedagogical Care 13.10 Ralph Meulenbroeks, Academic discourse on education during the early part of the pandemic 13.25 Maria Hvid Stenalt, referent including Danish perspectives on the COVID education experiences 13.40 Arthur…

27 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – being visually impaired and doing mathematics

Annemiek van Leendert, Utrecht University & Visio Online seminar: Supporting braille readers in reading and comprehending mathematical expressions in braille Teams meeting 9 september (15:30-17:00) Most people would agree that all students should have the opportunity to develop their mathematical abilities. Despite all efforts, this is still very challenging for those who are severely visually…

25 augustus 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakoverstijgend rekenonderwijs

Tweejarig project in regio Utrecht, 2021-2022 Initiatief vanuit scholen vo, met steun van de gemeente Utrecht Hoe kan er een natuurlijke verbinding worden aangebracht tussen rekenen/wiskunde en diverse andere vakken in het vo? De opzet van dit project is: In leerjaar 1 en 2 draagt wiskunde de zorg voor het rekenonderwijs (via de methode). In…

24 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Beroepsprofiel wiskundeleraar anno 2021

Om handvatten te geven aan beleidsmakers, lerarenopleidingen en anderen is er in overleg met leraren, lerarenopleiders en wetenschappers (onder de paraplu van Platform Wiskunde Nederland) een beroepsprofiel opgesteld. Dit beroepsprofiel karakteriseert het beroep van leraar wiskunde in het voortgezet onderwijs en beschrijft de bekwaamheden die nodig zijn om dit beroep uit te voeren. Het beroepsprofiel…

11 juli 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

(In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children

Proefschrift Marije Stolte Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Stolte, M. (2021). (In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children. Universiteit Utrecht, Utrecht. Samenvatting Creatief (en divergent) denken is nauw verbonden met rekenen en wiskunde. Maar op de basisschool is er slechts beperkt aandacht voor het ontwikkelen van dit…

29 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepende Vakdidactiek voor lerarenopleiders wiskunde 2021-2022

Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover wiskundeleraren dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding wiskunde. Lerarenopleiders staan daarbij voor een dubbele uitdaging: enerzijds het onderhouden en verdiepen van de eigen vakdidactische kennis en anderzijds het ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van onderwijs in wiskundedidactiek. Over deze twee…

23 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes

De vakantiecursus voor leraren wiskunde 2021 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 27 en 28 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 3 en 4 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes”. Hoofddocent is Rainer Kaenders (Hausdorff Center for Mathematics, Bonn). Tevens…

08 juni 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Geen week zonder algebra

Interview met Martin Kindt Martin Kindt is ontwerper (en onderzoeker) van lesmateriaal bij het Freudenthal Instituut In deze video van de Hogeschool Utrecht (interviewer Theo van den Bogaart) vertelt Martin Kindt de achterliggende gedachten bij het lesmateriaal. Het motto ‘Geen week zonder algebra’ is een oproep aan alle wiskunde-docenten om hun lessen te verrijken met…

05 juni 2021
Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Girlsclub WIN – GEM – 31 mei 2021

Filmpje over de Girlsclub WIN Vanuit de Girlsclub WIN werd op 31 mei 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd. Kern van deze middag Speurtocht met STEM opdrachten, natuurkunde proefjes, robotica Verwijzingen Girlsclub WIN Europese project GEM Voorbereiding Anne Bartilla, UU, Natuurkunde Iris Beerepoot, UU, Informatica Marjolein Gelauff, UU, U-Talent Nadine van der Heijden, UU,…

20 mei 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Introducing Statistical Inference: promotie Marianne van Dijke

Proefschrift Marianne van Dijke, Universiteit Utrecht FI Scientific Library, nr. 109. Van Dijke (2021) Op woensdag 30 juni a.s. om 16.15 uur promoveerde Marianne van Dijke op het proefschrift getiteld ‘Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory’. Promotor Paul Drijvers en co-promotor Arthur Bakker. Samenvatting De toenemende hoeveelheid data in de media…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Formative assessment with digital tools (Numworx)

Peter Boon (UU) Currently Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes. The traditional assessment approach of mathematics at secondary school is giving students a test per textbook chapter which…

07 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactische Ontwerpprijs NVvW 2021

Voor wie Studenten van de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde die individueel of samen een vakdidactisch wiskundig ontwerp hebben gemaakt in het kader van een opdracht in het schooljaar 2020/2021. Waarom Het doel is om elkaar te inspireren tot het uitvoeren, uitwisselen en produceren van vakdidactische ontwerpen. Het uitwisselen gebeurt via een workshop op de jaarvergadering en…

28 april 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Pythagorasprijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-eieren’

A. Jaspers. (2021). Prijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-en eieren’. PWN Alert(5). Op het online Nederlands Mathematisch Congres (NMC), gehouden op 23 april, werd onder meer de prijs toegekend voor het beste profielwerkstuk op het gebied van de wiskunde. De prijs, een initiatief van wiskundetijdschrift Pythagoras, ging naar Femke Voogt van het Dongemond…

20 april 2021
Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – U-Talent Wiskunde/Natuurkunde docent-ontwikkelaar

Omvang: 0,3 fte Per: 1 augustus 2021 Functieomschrijving en bijzonderheden U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het stimuleren van de interesse van leerlingen in bèta en techniek. In U­-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en zo’n 50 scholen uit de regio nauw samen…

15 april 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken

A. Jaspers. (2021). ‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken. PWN Alert(4). Een neuraal netwerk is software of hardware die de werking van de hersenen nabootst. Door de afzonderlijke ‘hersencellen’ nog meer op echte hersencellen te laten lijken, is voor een taak als spraakherkenning veel minder energie nodig. Zo gaan slimme…

14 april 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature – Senior Onderzoeker Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Kenniscentrum Leren en Innoveren | Sluitingsdatum: 10-05-2021 Wie wij zijn Het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals (WAVP) is gestart op 1 september 2020 en onderzoekt (1) welke wiskundige en analytische vermogens nodig zijn in huidige en toekomstige beroepspraktijken en (2) hoe die vermogens verder ontwikkeld kunnen worden in opleidingen en werkplekleren. Ons lectoraat draagt…

Wiskunde // Kort

Vacature – UD Wiskundedidactiek – (0,8 – 1,0 fte)

Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Als universitair docent werk je mee aan de kerntaken van de leerstoelgroep: onderzoek, onderwijs en outreach. Je werkt mee aan en initieert zelf vakdidactisch onderzoek dat aansluit bij de lijnen van het FI onderzoeksprogramma 2021-2026, maar ook een eigen karakter heeft. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en…

13 april 2021
Wiskunde // Kort

Lezing – University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks

Angeliki Mali (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 15 april (15:30-17:00) In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a…

12 april 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium – Coryfeeën met ideeën (27)

Coryfeeën met ideeën (visies op wiskundeonderwijs) Het jaarlijkse symposium van de Werkgroep Geschiedenis (NVvW) De werkgroep Geschiedenis van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert ook in 2021 een symposium, op 2 oktober. Het thema dit jaar is Coryfeeën met ideeën. We hebben sprekers uitgenodigd die hun licht laten schijnen op de vakdidactische visie van vedettes…

06 april 2021
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni

Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…

02 april 2021
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)

De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….

Biologie // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf

Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…

16 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte)

Hogeschool iPabo zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte), die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten. Als opleidingsdocent ben je breed inzetbaar voor werkzaamheden binnen de bacheloropleiding en in onze Ad Pedagogisch Educatief Professional. Je verzorgt uitdagend reken-wiskundeonderwijs in alle opleidingsvarianten: voltijd, (verkorte) deeltijd, zij-instroom, universitaire pabo en de Associate degree. Je werkt regelmatig…

14 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo

Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…

10 maart 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Internationale dag van de wiskunde – 14 maart

Internationale Dag van de Wiskunde, tevens Pi-Dag idm314.org/ Kijk snel naar wat Mathness van pi-dag gemaakt heeft! mathness.nl/pi-dag Ook eenvoudig te vinden via de sociale media LinkedIn Facebook Twitter De internationale dag van de wiskunde wordt niet per ongeluk op 14 maart gevierd. Als je de datum schrijft als 3/14 is het een klein stapje…

18 februari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

TORPEDO lunchlezing

Marjolein Kool deed onderzoek naar de wijze waarop pabostudenten Torpedo gebruikten en wat hen dat opleverde. Ze presenteerde de resultaten op conferenties, waar pabodocenten rekenen-wiskunde uit het hele land haar verzochten om Torpedo toegankelijk te maken voor alle pabostudenten. Daar is sindsdien hard aan gewerkt en met succes. Op 10 maart, 12:30-13:30 u, zal een…

17 februari 2021
Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Vacature senior onderzoeker basisvaardigheden

Het Expertisepunt Basisvaardigheden zoekt een senior onderzoeker, voor participatie in projecten voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering van preventie en aanpak van laaggeletterdheid en basisvaardigheden. Het Expertisepunt Basisvaardigheden (in zekere zin de opvolger van het Steunpunt Basisvaardigheden) wil het effectief handelen en de samenwerking tussen alle relevante spelers die bezig zijn met laaggeletterdheid en/of basisvaardigheden versterken. Laaggecijferdheid…

20 januari 2021
Wiskunde // Kort

Vierkant voor Wiskunde komt met werkboek over epidemiologie

Vierkant voor Wiskunde komt met werkboek over epidemiologie. A. Jaspers. (2020). Explainer epidemiologie PWN Alert(1). Wel of geen lockdown? Zo’n beslissing wordt grotendeels bepaald door wat een wiskundig model voorspelt over hoe een epidemie zich zal ontwikkelen. Dit laat maar weer eens zien hoe wiskunde van eminent belang is voor de samenleving. In ‘Onderzoek naar…

11 januari 2021
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Schooling

Open Schooling: Betrek meer mensen bij het onderwijs (ouders, werkgevers, ondernemers, e.d.) Samenvatting “Open schooling” is where schools, in cooperation with other stakeholders, become an agent of community well-being; families are encouraged to become real partners in school life and activities; professionals from enterprise, civil and wider society are actively involved in bringing real-life projects…

24 december 2020
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar on student reasoning when combining mathematical and physical knowledge

Martin Goedhart, Sofie Van den Eynde (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 14 januari (15:30-17:00) During the last decades, the framework of conceptual blending has drawn attention in physics and mathematics education research. The framework, originally…

21 december 2020
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Kunst ontmoet wiskunde

Een cursus van zes zaterdagochtenden, beginnend op zaterdag 30 januari 2021 Plaats: Volksuniversiteit Utrecht. Docent: Bart Heukelom. kunstontmoetwiskunde.nl Overal in Nederland zijn er kunstobjecten of design ontwerpen te zien waar een structuur of patroon in zit. Het kan om oude of nieuwe kunst gaan, het kunnen objecten in de openbare ruimte of werken in musea/tentoonstellingen…

15 december 2020
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

3C4Life

Europees project – 2021 – 2024 Centrale vraag – Wat kun je doen om het vak van bèta-docent goed vorm te geven opdat voldoende mensen (blijven) kiezen voor dit vak, en dit vak ook blijvend uitoefenen (op een adequate manier)? Gebaseerd op (mede mogelijk gemaakt door) deze regeling – Erasmus+ Programme Key Action 3 Onderdeel…

13 december 2020
Wiskunde // Kort

Safe Testing

Nieuwe statistische toets ondervangt de tekortkomingen van de p-waarde. A. Jaspers. (2020). Met Safe Testing kun je medische trials naar wens stoppen, verlengen of combineren PWN, 2020, Alert(1). In medische trials is het nu nog taboe om achteraf extra proefpersonen te gaan testen. Dat zet namelijk de deur open naar sturen op de gewenste uitkomst….

26 november 2020
Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakkenstructuur wiskunde

SLO, als nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling, en de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren zetten onder vervolgopleidingen in het hoger onderwijs een enquête uit over de vakkenstructuur van het vak wiskunde in de bovenbouw van havo/vwo. Werkt u mee aan deze enquête? In opdracht van het ministerie van OCW verkennen we of er varianten van de huidige…

25 november 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2020)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen kosteloos verkregen worden. In het nummer van november 2020 (jaargang 40, #2) verschenen: Kool, M. (2020). Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken- wiskundeproblemen. Volgens Bartjens…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Developing Techno-mathematical Literacies in higher technical professional education

Nathalie van der Wal Developing Techno-mathematical Literacies in higher technical professional education Wednesday December 9th, 2020, 16:15–17:15 Academiegebouw, Utrecht The thesis contains the following chapters: Introduction Which Techno-mathematical Literacies Are Essential for Future Engineers? Teaching Strategies to Foster Techno‑mathematical Literacies in an Innovative Mathematics Course for Future Engineers Fostering Techno-mathematical Literacies in Higher Technical Professional…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunst

Wiskunde en kunst Een regelmatig terugkerend thema tijdens de Nationale Wiskunde Dagen   Alison Martin Henk van der Vorst Theo Schouten Nel Klein Kranenburg Zin om zelf aan de gang te gaan? -> Kunst ontmoet wiskunde (cursus vanaf januari 2021).   Verwijzingen Van der Blij, F., Jonker, V. and De Moor, E. (1995). Wiskunst. Utrecht:…

19 november 2020
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Automated intelligent feedback in university statistics education

Automated intelligent feedback in university statistics education. Proefschrift van Sietske Tacoma, Universiteit Utrecht Verdediging op woensdag 25 november 2020, 14:30 uur Het is mogelijk de verdediging te volgen via een livestream, die door de Universiteit Utrecht verzorgd zal worden. Abstract Statistiek is belangrijk in veel bachelorstudies, maar is ook vaak een struikelblok. Studenten hebben moeite…

11 november 2020
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

STEAM in Motion

STEAM in motion Erasmus+ KA2 project, 2020-2023 Opvolger van het project Maths in Motion Vooral gericht op primair onderwijs en met 7 deelnemende landen. The projects vision is to shape and spread an inclusive educational method on STEAM subjects (Science, Technology, Engineering, Arts & Maths). Maths in Motion Maths in Motion (2017-2020) was a project…

28 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature junior onderzoeker wiskundeonderwijs (0,9 fte)

Junior onderzoeker (0.9 fte) bij Freudenthal Instituut, Faculteit Bètawetenschappen, UU sluitingsdatum: 8 november 2020 Functie Het Freudenthal Instituut voert onder meer onderzoek uit naar wiskundeonderwijs. Voor enkele onderzoeksprojecten zoeken we een junior onderzoeker (0.9 fte) voor een periode van een jaar, die onder begeleiding van senior onderzoekers zelfstandig onderzoekswerk verricht in een tweetal studies, getiteld…

07 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs

Gravemeijer, K., & Van Galen, F. (Eds.). (2020). Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl. Oproep Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in…

06 oktober 2020
Wiskunde // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Giraf-reeks – materiaal voor vmbo wiskunde

De Giraf-reeks is een reeks publicaties van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Epsilon Uitgaven, bedoeld voor leerlingen en docenten vmbo en onderbouw havo/vwo. Giraf Nummer 1 Weet wat je meet. Een statistiekspel op verschillende niveaus. Kaartspel ontworpen door Marijke Hassefras-Zuidbroek. Giraf Nummer 2 Cryptografie Geschreven door Paul Durenkamp

05 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek jrg 40 nr 1

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de digitale en verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In het eerste nummer van de 40e jaargang verschenen de volgende artikelen: Brachten, S.E., Broekhuizen, M.L., & Jonker, V.H. (2020). Waarom de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 40(1), 41-47 Keijzer, R., Oonk, W. & Van Zanten,…

04 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Samenwerkende lerarenopleidingen wiskunde

wiskundedidactiek.nl Dit samenwerkingsverband ‘samenwerkende lerarenopleidingen wiskunde’ (SLW) is een samenwerking van lerarenopleiders wiskunde en houdt zich bezig met de ontwikkeling van curricula en uitwisseling van materialen met betrekking tot vak en vooral vakdidactiek in de lerarenopleidingen. In 2019 heeft de SLW de website wiskundedidactiek.nl geopend. Het biedt een veelheid aan informatie die gebruikt kan worden…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Graphing formulas by hand to promote symbol sense

Graphing formulas by hand to promote symbol sense. Becoming friends with algebraic formulas Proefschrift van Peter Kop, Universiteit Leiden Verdediging op woensdag 18 november 2020, 11:15 uur Het is mogelijk de verdediging te volgen via een livestream, die door de Leidse Universiteit verzorgd zal worden. We zullen de verwijzing op deze pagina publiceren. Abstract Many…

16 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Online Mathematics Education Seminars UU

Online seminars over wiskundeonderwijs. Discussie en vragen zijn een belangrijk onderdeel. Georganiseerd door de Universiteit Utrecht: Rogier Bos en Anna Shvarts. Zie ook Freudenthal Instituut: Webpagina Mathematics Education Seminars Doel Deze reeks van seminars richt zich op de volgende twee hoofddoelen: (1) ons begrip van fenomenen in het wiskundeonderwijs verdiepen, en (2) het versterken van…

10 september 2020
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

NVON organiseert Online Inspiratieavond Wetenschapsoriëntatie

Inspratieavond wetenschaporiëntatie Donderdag 29 oktober 2020, online Hoe breng je de wereld van wetenschappen in de klas? Vraag het een wetenschapsfilosoof! Hoe kan ik in mijn lessen het best ingaan op de aard van natuurwetenschappen en technische wetenschappen in vergelijking met andere wetenschappen? Wat is kenmerkend voor die wetenschappen? Hoe kan ik in mijn lessen…

09 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Probleemoplossen

Probleemoplossen (problem solving in het Engels) is meer dan alleen het oplossen van een probleem. Definitie Met probleemoplossen doelt men meer op het proces dat leidt tot het oplossen van het probleem dan op het vinden van de oplossing zelf. Bij probleemoplossen zijn het kunnen hanteren van heuristieken en het hebben van een wiskundige houding…

30 augustus 2020
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Een vakdidactisch drieluik

Hoe word je die inspirerende vakdidactisch begeleider, die een leraar in opleiding weet uit te dagen om zich vakdidactisch verder te ontwikkelen, zodat hij lessen geeft waar zowel de leerlingen als hijzelf met plezier op terugkijken? Lessen waarbij niet alleen de leerlingen worden uitgedaagd, maar waarbij ook de docent weer iets nieuws heeft geleerd over…

06 augustus 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

STEMkey – verbinding tussen competenties en vaardigheden

Erasmus+ KA2 project (strategic partnership) Teaching standard STEM topics with a key competence approach. september 2020 – september 2023 Bericht september 2021 Dit Erasmus+ project is in 2020 van start gegaan en focust op het creëren van een heldere verbinding van ‘sleutelcompetenties’ met onderliggende ‘basisvaardigheden’. Dit wordt gedaan voor enkele belangrijke centrale begrippen/concepten uit de…

17 juli 2020
Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Beta4all: Impuls naar noodzakelijke en voldoende vakinhoud voor de 1e graadsbevoegdheid

Vakinhoudelijke scholing en nascholing op universitair niveau in Informatica, Natuur-, Wis- en Scheikunde, vanaf september 2020, kosteloos voor (aspirant-)studenten aan Nederlandse universitaire lerarenopleidingen en premasters, en nagenoeg kosteloos (administratiekosten € 35) als nascholing voor zittende docenten. Het programma van Beta4all is primair opgezet als schakelprogramma voor studenten die een academische bètamasteropleiding anders dan het te…

13 juli 2020
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Webinar Math@Distance: Onderzoek naar wiskundeonderwijs op afstand

Sinds de sluiting van de scholen in maart hebben docenten massaal en in hoog tempo vormen van afstandsonderwijs ontwikkeld. Het Freudenthal Instituut en de NVvW onderzochten, samen met onderzoekers uit Duitsland en Vlaanderen, het wiskundeonderwijs op afstand: Hoe pakten de docenten het aan en hoe beviel het? Op 9 juli deelde Paul Drijvers (Freudenthal Instituut)…

07 juli 2020
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Online Stevin-symposium -> vier filmpjes met materiaal (26)

De werkgroep ‘Geschiedenis’ van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseerde op 10 oktober 2020 voor de 26e keer haar jaarlijkse symposium, online dit keer. Omdat we de 400ste sterfdag van Simon Stevin willen herdenken kozen we als titel: ‘In de geest van Stevin’. Vier sprekers belichtten elk een aspect van de veelzijdige wetenschapper en deden…

05 juni 2020
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Werken aan je vakdidactische kennis rekenen/wiskunde

Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover leerkrachten basisonderwijs en (wiskunde)leraren voortgezet onderwijs dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding. We noemen hieronder graag twee initiatieven richting lerarenopleiders voor het seizoen 2020-2021 Een initiatief van: Een initiatief van: Voor opleiders rekenen/wiskunde van de pabo Voor opleiders wiskunde…

02 juni 2020
Wiskunde // Kort

Vacature vakdidacticus wiskunde bij TU-Twente

De vakgroep Docentontwikkeling (ELAN) binnen de faculteit Behavioural, Management and Social sciences (BMS) van de Universiteit Twente leidt leraren op voor het voortgezet onderwijs. De positie ‘vakdidacticus wiskunde’ is voor 20 uur per week. De startdatum is 1 september 2020. Meer lezen

05 mei 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ieder kwartaal een les buiten het boekje

Voorjaar 2020 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….

21 april 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde 2020-2021

Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…

04 april 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Student op School

Doel van dit project: het digitaal ondersteunen van (examen)leerlingen bij het inhalen van achterstanden het begeleiden bij profielwerkstukken ondersteuning bieden voor docenten bij schoolprojecten Website SOS is een project waarbij studenten van de Universiteit Utrecht tijdens hun studie met leerlingen en leraren uit het VO in contact komen. Ze verlichten de werkdruk van docenten met…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

ICALT

International Comparative Analysis of Learning and Teaching ICALT is een observatie-instrument waarmee pedagogisch-didactische vaardigheden die een docent in de de geobserveerde les laat zien, op valide en betrouwbare wijze in kaart kunnen worden gebracht. Het is nadrukkelijk geen beoordelingsinstrument, maar dient als hulpmiddel voor de professionele ontwikkeling van docenten. Verwijzingen ICALT – Informatie bij de…

27 maart 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2020)

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is een verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In maart 2020 verschenen twee artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Milo, B., Reemers, M., Vinckemöller, H., & Van den Berg, H. (2020). Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(4), 41-53. Schoevers, E.M….

Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature rekenen-wiskunde Hogeschool iPabo (0,8 fte)

Hogeschool iPabo is een zelfstandige hogeschool met twee locaties, Amsterdam en Alkmaar. De hogeschool leidt studenten op tot leerkracht basisonderwijs en biedt daarnaast de Ad-opleiding pedagogisch educatief medewerker aan. Met praktijkgericht onderzoek binnen het Kenniscentrum Spelend & onderzoekend leren, zorgt Hogeschool iPabo voor innovatie in het basisonderwijs en in de lerarenopleiding. Voor het komende collegejaar…

ELWIeR en Ecent als één STEM