Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

ELWIeR – Weetje – nr. 1

Iedere maand verzorgt ELWIeR de publicatie van een ‘kernboodschap’.

Dit zijn ‘evidence-informed’ observaties over hoe rekenen-wiskunde-gecijferdheid kan worden ingezet in het onderwijs.

Weetje – nr. 1 – Wiskunde en technologie samen verbeteren het leren van wiskundige vaardigheden

Dit citaat is o.a. gebaseerd op onderzoek in het Mathematical Futures Project, Royal Society, UK.

Dit citaat moet niet gezien worden als het enig geldende citaat w.b. effectief wiskunde-onderwijs, maar wat uit genoemde onderzoeken naar voren komt is dat het goed verbinden van wiskunde en technologie (computational thinking, etc.) bijdraagt aan motivatie bij leerling en docent, en het tevens in staat stelt meer betekenisvol onderwijs aan te bieden.

Natuurlijk geldt altijd de disclaimer bij dergelijke ‘one-liners’: stel je goed op de hoogte van de omstandigheden waaronder een en ander goed kan werken, en neem als docent daarin ook een actieve houding aan (je bent zelf deel van de ‘evidence-informed context, zie de ‘wendbare docent‘).

Verwijzingen

  • (2023). A new approach to mathematics and data education. A discussion paper (PDF): The Royal Society’s Advisory Committee on Mathematics Education (ACME).
  • Bright, A., Welcome, N. B. and Arthur, Y. D. (2024). The effect of using technology in teaching and learning mathematics on student’s mathematics performance: The mediation effect of students’ mathematics interest (PDF) Journal of Mathematics and Science Teacher, 4(2), em059 doi:10.29333/mathsciteacher/14309.
  • Serin, H. (2023). The Role of Technology in Mathematics Education: Promoting Student Achievement International Journal of Social Sciences and Educational Studies, 10, 390 doi:10.23918/ijsses.v10i2p390.

ELWIeR en Ecent als één STEM