Wiskunde
Alert 24 – IEA studie TEDS-M
Onlangs kwam een studie uit over lerarenopleidingen wiskunde (pabo en tweedegraads), een vergelijkende studie over 17 landen. Deze Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M) vergeleek de landen op enkele centrale onderzoeksvragen: Welk landelijk beleid is w.b. de lerarenopleiding? Wat zijn de hoofdkarakteristieken van de programma’s voor de lerarenopleiding? Wat is het ‘niveau’ van de…
Alert 23 – Energieke bijeenkomst ELWIeR verduurzaming
Op 15 maart 2012 kwamen ongeveer 30 docenten en bestuurders van lerarenopleidingen bij elkaar (voornamelijk ELWIeR, en ook enkelen vanuit ECENT, www.ecent.nl). Inzet van deze bijeenkomst was om commitment te peilen voor een volgende periode ELWIeR (elwier 3.0), schooljaren 2012-2013 en schooljaren 2013-2014. Als we goed luisteren naar deze bijeenkomsten zien we dat er ‘investeringsbereid’…
Alert 22 – Bijeenkomst verduurzaming 15 maart
Op 15 maart komen partners (en mogelijk nieuwe partners) van ELWIeR bijeen in Utrecht om over de toekomst te praten. OCW verstrekt na de zomer van 2012 geen nieuwe subsidie voor ELWIeR en dus gaan we met de direct betrokkenen van ELWIeR kijken of we zelf een constructie kunnen verzinnen waarin ELWIeR door gaat. Als…
Alert 21 – verslag Opleidersdag 2011
Op 11 november 2011 kwamen opleiders rekenen-wiskunde van de pabo, de eerstegraads- en de tweedegraads lerarenopleiding bij elkaar om ervaringen rond de implementatie en borging van de kennisbasis rekenen-wiskunde in de eigen opleiding te bespreken. Er is een verslag gemaakt van de Opleidersdag 2011. (Zie ook CONFERENTIES)
Alert 14 – rekenen in het (v)mbo
Hieronder een korte samenvatting van de ELWIeR bijeenkomst over ‘rekenen in het (v)mbo’ (en de mogelijke consequenties voor de lerarenopleiding), van 24 maart j.l. Bij de bijeenkomst waren vertegenwoordigd: de pabo-opleidingen en de lerarenopleidingen tweedegraads. Verder zal er vanuit ELWIeR thans wat tijd gestoken gaan worden in het verder uitzoeken (en dus evt. ontwikkelen) van…
Elwier alert 12: Wiskunde ICT-conferentie
Maandag 11 april 2011 vindt in Utrecht de Wiskunde ICT-conferentie plaats. De conferentie heeft als thema ‘onderzoek en praktijk’ en wordt georganiseerd door APS en het Freudenthal Instituut. Tijdens deze conferentie zetten we op een rijtje welke mogelijkheden er zijn voor de wiskundedocent om ICT in de breedste zin van het woord in te zetten….
Elwier alert 11: Vakdidactiek: Theorie of Praktijk?
Samenvatting van het onderzoek naar het effect van vakdidactische cursussen in de stage, in het bijzonder naar het gebruik van beoordelingsschema’s en de Kennisbank Wiskunde. Verslag van een onderzoek van SLW, Ruud de Moor Centrum en ELWIeR, Frans Ballering, Ton Konings, Hans Krabbendam, Henk Staal , november 2010 Voor het volledige onderzoeksverslag, zie http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Vakdidactisch_portfolio Aanleiding…
ELWIeR Conferentie: 12 november 2010
Conferentie 2010 ELWIeR – 12 november 2010 Utrecht, Uithof Ongeveer 130 belangstellenden namen deel aan deze conferentie met als centraal thema de ‘Borging van de kennisbases’. Abstract In alle lerarenopleidingen wordt gewerkt aan een concrete implementatie van de kennisbases, en dit leidt thans tot interessante vraagstukken hoe deze kennisbases geborgd moeten worden. Binnen ELWIeR (en…
Klassikale bespreking: wiskundig discussiëren in het vo
Wat moet een docent weten/kunnen om een goede discussie te voeren met de klas tijdens een wiskundeles?
The International Council for Industrial and Applied Mathematics (ICIAM)
The International Council for Industrial and Applied Mathematics iciam.org The International Council for Industrial and Applied Mathematics (ICIAM) is a worldwide organisation for professional applied mathematics societies, and for other societies with a significant interest in industrial or applied mathematics. The Council works to advance the applications of mathematics in all parts of the world….
Grappige, grillige en geniale getallen
Poskitt, K. (2005). Grappige, grillige en geniale getallen. Kluitman. Grappige, grillige en geniale getallen gaat over rare rekensommen, huiveringwekkende hersenbrekers en waanzinnige wiskundigen. Je kunt lezen over misverstanden bij de maffia, kunstige kaarttrucs en rottige rekenmachines. Verder kom je te weten: hoe oud je leraar is… hoe je een kanon niet moet afschieten… en waarom…
International Congress on Mathematics Education (ICME)
ICMI -> ICME Abstract A major responsibility of ICMI is to plan for the quadrennial International Congress on Mathematical Education (ICME), held under the auspices of ICMI. This entails, for the ICMI Executive Committee (EC), choosing from among host country bids, appointing an International Program Committee (IPC) to form the scientific program and select presenters,…
Wiskivon
Wiskivon (= wiskunde in het vo) was een project van het IOWO, de voorloper van het Freudenthal Instituut. Lesmateriaal (1979). Greep op kans (PDF). Utrecht: Freudenthal instituut (IOWO). Goddijn, A. (1980). Schaduw en diepte (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut (IOWO/Wiskivon). Goddijn, A. (1980). Klein en groot (PDF). In (pp. 44). Utrecht: Freudenthal Instituut. Kindt,…
Materialen LBO-MAVO
Materiaal uit het project LBO-MAVO, 1976-1988 Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut, IOWO Ken je Klas (Statistiek) Pythagoras (Meetkunde)
Hawex
Havo Wiskunde Experimenten Project Curriculumvernieuwing voor wiskunde havo Uitgevoerd in 1990-1993 Lesmateriaal Lesmateriaal in online repository FI Collectie Hawex via UBU Verwijzingen Hewet
Hewet
Herverkaveling eindexamenprogramma’s wiskunde I en II vwo Project 1981-1985 Uitlijning van Wiskunde A (en B). Lesmateriaal Lesmateriaal in online repository FI Collectie Hewet via UBU Proefschrift Jan de Lange Engelstalige abstract The Mathematics A curriculum was developed between 1981 and 1985 as the main result of the Hewet project. The first chapter describes the events…
Realistisch breukenonderwijs – proefschrift Leen Streefland
Proefschrift 1989 Realistisch breukenonderwijs pdf binnenkort beschikbaar Meer lezen Boekbespreking door Jo Nelissen
Proefschrift – Mathematics, insight and meaning
Proefschrift Rijksuniversiteit Utrecht (OW&OC), 14 oktober 1987. Evaluatie van het HEWET project, de invoering van de nieuwe wiskunde op het VWO In augustus 1985 werd een nieuw curriculum in Nederland geïntroduceerd voor de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs: Wiskunde A. Dit programma was bedoeld voor die studenten die later op de universiteit psychologie, sociale…