Teaching & Learning Lab

Het Teaching & Learning Lab (TLL) van de Universiteit Utrecht is een plek om te experimenteren met en onderzoek te doen naar nieuwe onderwijsvormen. Het TLL is een ruimte voor onderwijsinnovatie. Het TLL bestaat uit twee onderwijs-test-ruimtes en een Studio.

De faciliteiten die het Lab biedt, kunnen worden gebruikt in eigentijdse lessen binnen de lerarenopleiding, en er kan door lerarenopleiders of studenten met observatiecamera’s onderzoek gedaan worden naar bijvoorbeeld de beste onderwijssetting. Daarnaast kunnen docenten in opleiding kennismaken met het gebruik van verschillende smartboards, Virtual Reality maar ook het gebruik van verschillende zit/statafels. Leraren in opleiding kunnen leren de ruimte vorm te geven op basis van het onderwijs dat zij willen geven.

Onderwerpen
  • Maak je eigen kennisclip
  • Virtual reality en augmented reality
  • Moocs
  • Gamification
  • Flipping the classroom
  • Ontwerpen en printen in 3D
Onderwijsinnovatie met visie

Het Teaching & Learning Lab faciliteert dus graag, maar dit mag niet gespeend zijn van onderwijsvisie. Zo is binnen de partner Freudenthal Instituut veel ervaring met onderzoekend en ontwerpend leren (met zicht op voor- en nadelen) binnen de wiskunde/bèta schooldisciplines, en is er ook ervaring met het laten meedenken van leerlingen bij het uitvoeren van onderzoek (3D fotografie Jansscholen, werkplaats Virtual Reality, robotica bij Corderius, etc.). Dit leidt tot een aan de praktijk getoetste onderwijsvisie, waar niet kritiekloos achter een ’technology push’ aan wordt gelopen, maar waar in gesprek met docent en leerling gekeken wordt wat werkt en wat niet.​

Foto’s: Ivar Pel

Verder moet innovatie niet iets heel ingewikkelds worden. Het moet juist voor grote groepen docenten bereikbaar zijn. Het team van het TLL ziet daarom ook graag onderwijsinnovaties in het TLL aan de tand gevoeld die vervolgens – bij gebleken succes – voor grote groepen docenten bereikbaar zijn, en met ondersteuning met eenvoudige – niet te dure – middelen.

Herfstfestival 2018

Leer hoe je kennisclips effectief inzet in je onderwijs. Ontsnap uit een educatieve escaperoom, neem deel aan een lesson study of creëer een nieuwe leeromgeving door het meubilair te verrijden. Leer van ervaringsdeskundigen hoe zij digitale tools als scalable learning en peerfeedback inzetten in collegezaal of klaslokaal. Ervaar hoe scholieren zelf een robot programmeren. Dit is een greep uit workshops die het Teaching & Learning Lab (TLL) van de Universiteit Utrecht biedt op vrijdagmiddag 30 november, vanaf 13.00 uur. Zet het TLL Herfstfestival vast in je agenda!

Herfstfestival 2017

Op 10-11-2017 stonden de deuren van het TLL open. Zo’n 200 docenten, studenten en leerlingen bezochten de skills labs, korte lezingen en demonstraties.

Het aanbod was groot: van de inzet van Escape rooms in het onderwijs, virtual en augmented reality tot leerlingenprojecten met 3D-fotografie.

Werkgroep: Werken aan de Escape Room voor wiskunde
Opening in 2016

In het najaar van 2016 werd het TLL geopend op de derde verdieping van het Buys Ballotgebouw op Utrecht Science Park de Uithof.  De totstandkoming van dit TLL is een gezamenlijk initiatief van het Freudenthal Instituut (penvoerder van het U-Talentprogramma) en het universitaire programma Educate-It.
Binnen het TLL worden activiteiten voor verschillende doelgroepen voorzien (onderwijsonderzoekers, docenten in primair, voortgezet en universitair onderwijs, bedrijfsleven).