Vakvernieuwingen: conferentie 5 juni 2009

ECENT organiseerde op 5 juni 2009 een werkconferentie voor lerarenopleiders biologie, natuurkunde, scheikunde en techniek in het eerste- en tweedegraadsgebied die betrokken zijn bij de ontwikkeling van NLT, vernieuwde biologie, natuurkunde en scheikunde.

Bètavakvernieuwing en de lerarenopleidingen

Aan de orde is o.a. gekomen:

• Actuele ontwikkelingen in de vernieuwingsprojecten,
  • Leerlijnen en dwarsverbanden,
  • Interpretaties van en ervaringen met context-conceptbenadering,
  • Samenwerking tussen vakken en tussen docenten, in onderbouw (‘scenario’s’) en bovenbouw (zoals NLT),
  • Samenwerking tussen school, hoger onderwijs en bedrijven.

De centrale vraag was: wat zijn de consequenties van deze ontwikkelingen voor opleiding en verdere professionalisering?

Openingslezing door Kerst Boersma: Betaonderwijs in verandering

Parallelle lezingen

Parallelle workshops

Markt met stands van de verschillende vakvernieuwingscommissies.

Sinds een jaar hebben natuurkunde leraar Willem van Loenen en techniek leraar Karien de Groot van het Het Hogeland College in Warffum hun vakken geïntegreerd. Vakintegratie lost problemen op met de leraarbezetting of te weinig klaslokalen.

Een bijkomstig voordeel van vakintegratie is dat leerlingen nieuwe verbanden trekken tussen beide vakken.

Video: leraar24