Het puberbrein

Hoogleraar neuropsychologie en psychobiologie Jelle Jolles beschrijft de ontwikkeling van het puberbrein en komt tot de conclusie dat een belangrijke ontwikkeling nog moet worden doorgemaakt als pubers 16 jaar zijn. In deze ontwikkeling speelt de omgeving een cruciale rol. Ouders en docenten zijn een substantieel onderdeel van die omgeving.

Van het tiende tot het tweeëntwintigste levensjaar doorloopt een brein in drie stadia de ontwikkeling tot volwassen hersenen. Opvallende capaciteiten die een onvolwassen brein missen zijn de mogelijkheid tot langetermijndenken en het overzien van consequenties van het eigen handelen.

Wat is belangrijk voor een opleider?

Een docent die lesgeeft in het voortgezet onderwijs heeft dagelijks met ontwikkelende pubers te maken. De vo-docenten in opleiding kunnen baat hebben bij het leren herkennen van de drie ontwikkelingsfases. Zo kunnen zij in hun benadering beter aansluiten op de groei van een leerling en deze op de juiste wijze stimuleren.

Wat kan een docent eraan hebben?

Het herkennen van de fases waarin een puberbrein zich ontwikkelt, geeft de docent de mogelijkheid op de specifieke capaciteiten van een leerling in te spelen en deze te prikkelen. Bepaalde vragen en opdrachten kunnen voor de ene leerling veel te vroeg komen, terwijl ze voor een ander een heel nuttige oefening zijn. Het stimuleren van het langetermijndenken en het leren doordenken van de consequenties van het eigen handelen zijn hier voorbeelden van. De omgeving speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van het puberbrein en een docent is hier een belangrijk onderdeel van.

Verder lezen