Mobieltjes in de klas: van afleiding naar aanleiding. 3 oktober 2018

Op 3 oktober organiseren het Freudenthal Instituut en Hogeschool Windesheim een workshop door dr. Zachary Walker.

Mobiele telefoons in de klas kunnen enorm afleiden. Leerlingen kijken er vaak op en zijn meer geboeid door de berichten van hun vrienden op WhatsApp en Instagram dan door de les die u zo zorgvuldig hebt voorbereid. Moeten we ze dan maar verbieden in de klas? Nee! Mobiele telefoons en andere ‘schermpjes’, zoals tablets en computers, kunnen juist een goede aanvulling vormen op uw didactische gereedschapskist, om leerlingen actief te betrekken bij de les. Mobieltjes maken het mogelijk om alle leerlingen te laten deelnemen aan discussies in de klas en u kunt ze gebruiken om hun creativiteit te stimuleren. Ook kunnen ze u als docent meer inzicht geven in hoe leerlingen denken over de les en de lesstof. Alleen… hoe zorgen we ervoor dat mobieltjes gebruikt worden als gereedschap voor interessante en leuke lessen, zonder dat ze een constante bron van afleiding voor de leerlingen vormen?

Praktische informatie:

• Woensdag 3 oktober van 14:15-16:15 uur
  • Theaterzaal Parnassos te Utrecht
  • €75,- (incl. het boek van Zachary Walker)
  • Direct inschrijven
Dr. Zachary Walker is de schrijver van het boek “Teaching the Last Backpack Generation,” waarin hij honderden verschillende manieren beschrijft, hoe u uw lessen kunt verbeteren met ICT tools die u op iedere telefoon of computer kunt vinden, zoals de camera, een spreadsheet of de internetbrowser. In deze workshop maakt u kennis met praktische strategieën en simpele interventies, waarmee u uw lessen kunt verrijken. Lessen worden daardoor leuker en relevanter en leerlingen zijn zo meer betrokken.
Dr. Walker laat op een interactieve manier zien hoe u uw telefoon en die van de leerlingen in kunt zetten als krachtig educatief gereedschap. Aan het eind van de workshop gaat u naar huis met ideeën die u de volgende dag direct in uw lessen kunt inzetten, zonder uitgebreide technische voorbereiding. Maar voordat deze ideeën aan de orde komen, leert u eerst hoe u een klas vol telefoons effectief kunt besturen zonder continue afleiding.

Deelnemers aan de docentenworkshop ontvangen een exemplaar van het boek: “Teaching the Last Backpack Generation”, inbegrepen bij de prijs van de workshop. Dit boek bevat vele aanvullende ideeën die u in de klas kunt gebruiken, bij alle vakken en op alle niveaus van het onderwijs. Bij deze workshop is uw eigen mobieltje natuurlijk noodzakelijk. Dr. Walker zal laten zien dat óók u daarmee kunt werken zonder steeds afgeleid te worden.

Dr. Zachary Walker is an Associate Professor with the University College London Institute of Education (IOE). In his role with the Department of Psychology and Human Development, he leads the Masters in Special Education and Inclusive Education (MASIE) and Masters in International Leadership in Inclusive Education (MAILIE) graduate programs. He was named an Emerging Scholar by Think College (2012), a Millennium Milestone Maker by the World Academy for the Future of Women (2015), and was awarded the John Cheung Award for the Innovative use of Social Media in Teaching and Learning (2015) and nominated for the Wharton Reimagine Education Awards (2016). He has taught and advised in the United States, Asia, Europe, Central America, the Caribbean, and with UNESCO’s International Bureau of Education (IBE) on inclusive policy and practice, technology integration, and education leadership.