Bèta Tournament

Het Beta-Tournament is er primair op gericht om leerlingen vmbo een onvergetelijke ervaring te laten beleven met een vakoverstijgende praktische opdracht.

beta-tournament.nl/

Het Beta-Tournament is er primair op gericht om leerlingen een onvergetelijke ervaring te laten beleven met een vakoverstijgende praktische opdracht. Echter vinden wij het als organisatie ook belangrijk dat er veel docenten aanwezig zijn. Zij zijn immers degene die het spreekwoordelijke vlammetje laten branden bij leerlingen.

Versies

2023 1 feb. 2023. Wat is de meest duurzame kunststof (Sabic, Bergen op Zoom)

Biologie Op welke plasticsoort hecht het minste aantal bacterieën
Natuurkunde Welke kunststof heb je op basis van dichtheid
Scheikunde Vlamproef en chemische bestendigheid van verschillende kunststoffen
2022 2 feb. 2022. Wat is de beste frietaardappel (Agristo, Tilburg)

Maar liefst vijftien teams van negen verschillende middelbare scholen gingen de strijd met elkaar aan. Dit jaar onderzochten de teams welke aardappel het meest geschikt is om friet van te maken. Dat deden zij aan de hand van biologische, scheikundige en natuurkundige experimenten in een echt lab.

Biologie Osmose van frietjes
Natuurkunde Defectenbepaling aan aardappelen + onderwater gewicht
Scheikunde Titratie van Natriumpyrofosfaat (additief)
2020 Onderzoek naar de beste kweekplaats voor mosselen.

In 2020 vond het eerste Bèta Tournament plaats. Ondanks een eerste editie, gingen maar liefst teams van negen verschillende vmbo-scholen de strijd met elkaar aan. De opdracht van deze editie luidde: onderzoek de ideale kweekplaats voor mosselen.

Biologie Populatieonderzoek, in welk water gaan de meeste mosselen open.
Natuurkunde Geleidbaarheid van verschillende watermonsters bepalen
Scheikunde Chloridegehalte bepaling