Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Rekenprestaties in de afgelopen 15 jaar, een analyse

| PO |

Rekenprestaties in de afgelopen 15 jaar: is er een neerwaartse tendens?

Artikel uit 2024 van Kees Buijs.
Download artikel

Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2).

Samenvatting (in twee grafieken)

Is er sprake van een substantiële en gestage achteruitgang van de leerresultaten van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland in de afgelopen 15 jaar? En is het dus terecht dat er over deze achteruitgang regelmatig ophef in de media wordt gemaakt?

Onder 1F 1F en hoger

Twee grafieken – Leerresultaten rekenen-wiskunde periode 2014-2023

Deze grafieken (in het artikel samengenomen in afbeelding 10) geven in percentages het behaalde referentieniveau bij rekenen-wiskunde, periode 2014-2023. Gegevens voor 2017-18 ontbreken door onvergelijkbaarheid van verschillende eindtoetsen (zie artikel). Gegevens voor de periode 2019-21 ontbreken als gevolg van de pandemie.

Samenvatting (in woorden)

Is er sprake van een substantiële en gestage achteruitgang van de leerresultaten van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland in de afgelopen 15 jaar? En is het dus terecht dat er over deze achteruitgang regelmatig ophef in de media wordt gemaakt?

Het korte antwoord op beide vragen is: nee, niet echt. Om dit standpunt te onderbouwen, wordt in dit artikel een analyse gemaakt van deze resultaten zoals ze gerapporteerd worden door de Onderwijsinspectie, het Cito en het CvTE. In deze rapporten worden twee wel omschreven niveaus van reken-wiskundige vaardigheid 1F (Fundamenteel niveau) en 1S (Streefniveau) gebruikt om de leerresultaten aan het einde van het basisonderwijs te beschrijven.

Belangrijke conclusies van de analyse zijn dat het percentage minimaal op niveau 1F presterende leerlingen gedurende de laatste 15 jaar van ongeveer 88 naar 92% is gestegen, en het percentage minimaal op niveau 1S presterende leerlingen van 44 naar 46%. Hierbij moet wel aangetekend worden dat de commissie Meijerink die in 2008 het referentiekader behorende bij de niveaus 1F en 1S ontwikkelde, twee ambities had geformuleerd om tot verdere niveauverhoging van het reken-wiskundeonderwijs te komen. De eerste daarvan (tenminste 85% van de leerlingen moet op niveau 1F presteren) werd ruimschoots gerealiseerd, maar de tweede (tenminste 65% van de leerlingen moet op niveau 1S presteren) werd niet gehaald. Deze constateringen kunnen echter niet los gezien worden van het feit dat de commissie destijds waarschijnlijk van een verkeerde inschatting van het actuele prestatieniveau is uitgegaan.

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM