Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Rekenen/Wiskunde (po)

18 april 2017
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Begrippenkaarten – concept maps

In een begrippenkaart of ‘concept map’ laten leerlingen zien hoe zij de relatie zien tussen begrippen, voorwerpen en verschijnselen. Begrippenkaarten zijn zowel geschikt voor leerlingen in het basisonderwijs als in het voortgezet en hoger onderwijs. Dit artikel is een uitgebreide samenvatting van ‘Concept mapping’ van Gunstone & White (1992). Het geeft instructies voor het voorbereiden en geven van lessen met begrippenkaarten, en gaat in op verschillende toepassingen van begrippenkaarten.

17 april 2017
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Constructivisme

Constructivisme is een theorie over leren. Constructivisten zien leren als actieve constructie van kennis gebaseerd op wat de leerling al weet. Leerlingen interpreteren nieuwe informatie in het licht van hun eigen structuur van voorkennis. Geschiedenis De constructivische visie op leren is gericht op de kwalitatieve veranderingen die bij leerlingen plaatsvinden. Onderwijzen is op te vatten…

12 april 2017
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Video’s leraar24 kwijt? Even vragen…

Zoals jullie weten is de website Leraar24 (met veel video’s) onlangs omgezet naar een nieuwe omgeving (een moderner jasje). Bij die omzetting heeft met er voor gekozen een deel van de video’s niet meer te hergebruiken, dus deze zijn niet meer te vinden. Mocht het nu zo zijn dat jij in jouw onderwijs toch graag…

07 april 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Zomerstudiemiddag ELWIeR 2017 ‘rekenen in vo en mbo’ -> 23 juni

Op deze studiemiddag stonden de aanpakken centraal van pabo’s en tweedegraads-lerarenopleidingen wiskunde op het gebied van rekenen in vo en mbo. Zij lieten elkaar zien hoe men bezig is met minoren, programma-onderdelen en kleinere vakken/modules op het gebieden van rekenen vo/mbo, waarvan kopieën/afgeleiden ook in de nascholing een rol spelen.
Het aanbod (en de vraag) lijkt te groeien, terwijl er natuurlijk ook onzekerheid is over de status van het rekenen in vo/mbo (gezien de status van de rekentoets in het vo en het examen rekenen in het mbo).

05 april 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Twee nieuwe artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek

Bij het maartnummer van het tijdschrift Volgens Bartjens, zijn als gebruikelijk ook weer twee artikelen gepubliceerd in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. De artikelen uit Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoekkunnen kosteloos worden gedownload. Uittenbogaard, W. (2017). Een beknopte geschiedenis van Panama, de NVORWO en de pabo. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 36(4), 41-49…

27 maart 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Resonansgroep actualisering post-hbo-opleiding rekencoördinator

Een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde van vier verschillende pabo’s is op dit moment druk doende de post-hbo-opleiding rekencoördinator te herzien. Opleiders die de opleiding aanbieden en graag kennismaken met het vernieuwde materiaal en de ideeën daarachter, worden uitgenodigd voor de bijeenkomst van de resonansgroep. Deze bijeenkomst vindt plaats op: dinsdag 13 juni 2017 10-12 uur Hogeschool…

15 maart 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

15e Grote Rekendag

Op woensdag 22 maart vindt de 15e Grote Rekendag plaats. Grijp deze kans aan om op een van de ruim 1200 deelnemende scholen te kijken hoe leuk reken-wiskundeonderwijs kan zijn. Kijk hier voor een klein voorproefje.

02 maart 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

NVORWO jaarvergadering en studiedag – 7 april 2017

Op 7 april vindt, na de jaarvergadering,  een studiedag van de NVORWO plaats met interessante workshops en lezingen. De titel van de studiedag luidt: ‘Rekenen-wiskunde, een vakgebied in beweging’. Het thema van de workshops en lezingen is: hoe maak je het rekenonderwijs interessanter, vernieuwender en inhoudsvoller, terwijl datzelfde onderwijs ook gewoon doorgaat? De studiedag is…

25 februari 2017
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Intercultureel leren bij rekenen/wiskunde en science -> vragenlijst voor lerarenopleiders

IncluSMe is een recent gestart Europees project waaraan lerarenopleidingen uit 11 landen deelnemen. De afkorting staat voor: Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education. Eén van de uitgangspunten van dit project is de noodzaak om interculturele aspecten op te nemen in de curricula en lesmaterialen van de lerarenopleidingen en op die manier wiskunde…

22 februari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

24th International ALM Conference

ALM 24 will be held in Rotterdam, The Netherlands, from July 2nd to July 5th, 2017. The focus of this three day conference will be on several international themes in mathematics and numeracy education for (young) adults. Themes The overall theme of ALM 24 is: All hands-on Math. Conference themes are: All Hands-on Math: Examples…

21 februari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Wie wil Meetkunst nascholing verzorgen?

Vanaf 2015 werkt het Meetkunst project aan de integratie van kunsteducatie, meetkunde en creativiteit in het basisonderwijs. In dit project is nascholing ontwikkeld, dat onder andere gebruikt wordt om data te verzamelen voor het Meetkunst onderzoek. We zijn op zoek naar opleiders beeldende vorming en rekenen-wiskunde, beide werkzaam aan dezelfde hogeschool, die als koppel deze nascholing…

05 februari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nieuwe artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek

Twee nieuwe artikelen van de digitale verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens, Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn kosteloos te downloaden. Het gaat om: Scheltens, F. & Béguin, A. (2017). Meer dan goed / fout – Diagnostisch toetsen van aftrekken in groep 5. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 36(3), 41-49. Bunck, M.-J.,…

01 februari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenspellenwedstrijd 2017

Voor de derde keer organiseren NVORWO, SLO en Klasse TV de wedstrijd ‘Bedenk het beste rekenspel’. Van de winnaar wordt het spel, als het geschikt is, misschien wel door een spellenuitgever gemaakt en verkocht in de (web)winkel. Het zal jouw spel maar zijn! Dit jaar nodigen we ook leraren uit om mee te doen. We…

22 januari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde voor Morgen

In 2015 heeft een groep van betrokkenen bij het reken-wiskunde-onderwijs in Nederland zich georganiseerd in een ‘collectief’ onder de naam ‘Wiskunde voor Morgen’, met als doel om samen na te denken over Reken- en wiskundeonderwijs voor de 21e eeuw, met eventuele producten als gevolg. Rekenenwiskunde21.nl Webinars Initiatief 2022: Gezamenlijke webinars vakdidactiek wiskunde/rekenen seizoen 2022-2023 Lees…

20 januari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama 35 jaar

In Veldhoven kwamen op 19 en 20 januari ongeveer 200 lerarenopleiders, adviseurs, leerkrachten en andere geïnteresseerden bij elkaar voor de jaarlijkse conferentie, dit jaar met als thema ‘Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs’. Ter gelegenheid van dit jubileum is een bundel gepubliceerd: Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw – Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs ….

21 december 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vakcollega’s rekenen-wiskunde gezocht

In het kader van de afronding van mijn studie Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit doe ik casestudy onderzoek naar de uitwerking van de Kennisbasis rekenen-wiskunde. Hiervoor onderzoek ik van verschillende derdejaars pabostudenten de reken-wiskunde instructie die zij in de praktijk van het basisonderwijs verzorgen. Het onderzoek betreft de observatie van drie instructies per student en…

08 december 2016
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

ECENT/ELWIeR conferentie 19 mei 2017: ‘Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding’

Op vrijdag 19 mei 2017 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. Het thema van de conferentie dit jaar is “Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding”. Kiezen voor samenhang is niet hetzelfde als kiezen tegen vakdisciplines. De conferentie start met een openingslezing en een ontwerp-sessie rondom de Leidse Tyrannosaurus…

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie ‘Gamedidactiek: Gaming in jóuw les!’

Wat voegt een spel toe aan jouw lessen? En hoe kun je spellen of games effectief inzetten in je les? Kom er meer over te weten op de conferentie ‘Gamedidactiek: Gaming in jóuw les!’ van Hogeschool Utrecht en Saganet op 24 januari 2017. Ionica Smeets houdt een keynote over speltheorie, het boek ‘Gamedidactiek’ wordt gepresenteerd…

01 december 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Winterschool 2017 – Breng onderzoekend leren de klas in!

Kom je ook op woensdag 25 januari 2017 naar de Winterschool? De Winterschool is een leuke en leerzame professionaliseringsdag op het gebied van Wetenschap & Technologie en onderzoekend leren. Dus ben je leraar uit het basisonderwijs, pabo-docent of pabo-student? Schrijf je dan in! Ook docenten uit de onderbouw van het VO zijn welkom om inspiratie…

15 november 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Kort

Vacature Hogeschool Leiden

Hogeschool Leiden zoekt een docent Rekenen/Wiskunde die een belangrijke inhoudelijke rol in de vakgroep Rekenen/Wiskunde gaat spelen. Zij/hij is mede verantwoordelijk voor alle onderwijsonderdelen Rekenen/Wiskunde. Naast de werkzaamheden binnen het vakgebied kunnen ook taken als studiebegeleider en/of stagebegeleider worden ingevuld. De functie heeft een omvang van 0,6 – 0,8 fte. Informatie bij: Jan Jaap Hubeek (onderwijsmanager) hubeek.j@hsleiden.nl.

30 oktober 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Onderzoekend en ontwerpend leren: 7 stappen

Bij onderzoekend leren onderzoeken kinderen organismen, objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun leraar (m/v). Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat kinderen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen.
Het onderzoekend en ontwerpend leren verloopt via een model met zeven stappen.

18 oktober 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 279 – Onderzoek naar leerkrachtinschattingen: groep 6 leerkrachten gezocht

Om het leerproces van leerlingen optimaal te kunnen stimuleren moeten leerkrachten goed in kunnen schatten waar een leerling staat. Om leerkrachten hierbij te kunnen ondersteunen doet de Universiteit Utrecht onderzoek naar de manier waarop leerkrachten deze inschattingen maken op het gebied van rekenen. We zijn hiervoor opzoek naar groep 6 leerkrachten die met hun klas…

06 oktober 2016
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Alert 277 – Postdoconderzoek op uw eigen school?

De call voor nieuwe postdoc-onderzoeken startend per september 2017 is nu open! Bent u gepromoveerd en werkzaam als bèta en/ of techniekdocent (biologie, informatica, natuurkunde, scheikunde, techniek en/of wiskunde) op een MBO- of VO-school? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek?  Dan is tijdelijke aanstelling van…

03 oktober 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 275 – Meetkunst onderzoek: basisscholen gezocht

In het kader van het door NRO gefinancierd onderzoeksproject: Meetkunde uit de kunst in de klas worden basisscholen gezocht om (gratis) te participeren in 2017. Het gaat dan om een onderzoek naar het effect van een lessenserie waarin meetkunde, creativiteit en beeldende kunst geïntegreerd/afgestemd zijn. Er wordt gekeken naar het effect van een training voor…

30 september 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 272 – Nationale Rekencoördinator Dag 10 maart 2017: Wiskundige geletterdheid

Beste pabo-docenten rekenen-wiskunde, Via jullie kanalen kunnen jullie wellicht dit bericht verspreiden: Nationale Rekencoördinator Dag, 10 maart 2017, 10:00 – 16:30 uur Utrecht, Hogeschool Domstad Doelgroep: rekencoördinatoren (po) Prijs: € 95,- Thema: Wiskundige geletterdheid. Hoe makkelijk kan het zijn? We discussiëren in Nederland in het kader van Onderwijs2032 over een ‘eigentijds’ curriculum, zodat jonge mensen…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Alert 271 – Symposium ‘Op weg naar de onderzoekende pabo’, 15-2 a.s.

Voor wie: pabo-docenten en andere geϊnteresseerden Dit is een uitnodiging voor een symposium ‘op weg naar de onderzoekende pabo’, 15-2-2017, 09:30-12:30 uur, cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht. Aan het basisonderwijs worden nieuwe eisen gesteld: het moet meer vakoverstijgend en interdisciplinair. Ook wetenschap & technologie moet in 2020 structureel in het onderwijs zijn opgenomen. Tijdens het…

02 september 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 266 – Vacature nieuwe normeringspanelleden

Vacature nieuwe normeringspanelleden LKT Nederlandse taal en rekenen-wiskunde Beste Pabo-collega’s, Zoals jullie weten vindt er telkens na het maken van de landelijke kennisbasistoets (LKT) door derde jaars Pabo-studenten een normering plaats van de gemaakte toets om de cesuur te bepalen. Genoemde normering vindt overdag plaats bij 10voordeleraar te Den Haag door minimaal 4 collega’s uit…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 264 – Opvattingen over rekenen-wiskunde

Oproep aan iedereen die beroepsmatig werkt aan rekenen-wiskunde in het basisonderwijs Welk beeld heeft u van rekenen-wiskunde? Wat vindt u belangrijk aan het vak en wat wilt u zeker overbrengen in uw werk met rekenen-wiskunde? Wij zijn benieuwd welke beelden en opvattingen er in Nederland leven over rekenen-wiskunde en het leren van rekenen-wiskunde. Daarom hebben…

16 augustus 2016
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

ECENT/ELWIeR conferentie op vrijdag 19 mei 2017

Save the date: vrijdag 19 mei 2017 Tijd: 10.00 – 17.00 uur Locatie: Hogeschool Domstad, Utrecht Op vrijdag 19 mei 2017 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. De perfecte gelegenheid om in contact te komen met collega’s en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het werkveld. Reserveer alvast…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Post HBO opleiding rekencoördinator

Gecertificeerde (post-hbo) opleiding rekencoördinator voor het primair onderwijs Doelstelling: de deelnemer kan na het volgen van de opleiding een wezenlijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de kwaliteit van het onderwijs in rekenen en wiskunde. De post-hbo-opleiding kan door iedere pabo aangeboden worden. De opleiding staat onder auspicien van het Landelijk Platform Nascholing Primair Onderwijs…

13 juli 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Kort

Ontwikkelaars gezocht voor de update van de post-hbo opleiding coördinator rekenen

De LPNPO zoekt voor het project Update van de post hbo opleiding tot coördinator rekenen: Pabodocenten rekenen-wiskunde, die ervaring hebben met het verzorgen van de opleiding tot coördinator rekenen aantoonbare ervaring hebben met het ontwikkelen van onderwijsmateriaal zo mogelijk in 2016-2017 een nieuwe groep studenten aan hun eigen Hogeschool gaan opleiden komend jaar kunnen meewerken…

21 maart 2016
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

SSIBL (Socio-Scientific Inquiry Based Learning)

Bij onderzoekend leren denkt u misschien als eerst aan onderzoek doen door leerlingen zelf. Maar hebt u er wel eens aan gedacht dat u de didactiek van onderzoekend leren ook kunt inzetten bij het werken aan burgerschapsvorming? Dit artikel beschrijft het PARRISE-project, waarin onderzoekend leren wordt ingezet bij maatschappelijke vraagstukken.

26 januari 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 218 – Panama conferentie 2016 kijkt naar 2032

Op de afgelopen Panama Conferentie (21 en 22 jan. j.l.) kwamen 250 pabo-opleiders, adviseurs, onderzoekers, e.a. bij elkaar, met een programma waarin o.a. aandacht voor Wiskunde voor Morgen (een discussie over de koers van het reken-wiskunde onderwijs voor de komende jaren).Zie ook de website van de Panama Conferentie (met o.a. het programma).

23 januari 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Meetkunst

In het NRO project ‘Meetkunst’ hebben leerkrachten, onderzoekers, pabo-docenten en educatief medewerkers van het Boijmans museum samengewerkt aan een lessenserie en nascholing op het gebied van meetkunde en beeldende kunst. De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen die zijn opgedaan tijdens het Boijmans Taal- en rekenprogramma. De nascholing en lessen van…

28 oktober 2015
Rekenen/Wiskunde (po) // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Alert 207 – Praktijkonderzoek: Differentiatie in de rekenles in het mbo

Goed differentiëren is lastig, en zeker voor docenten in het mbo die nog niet lang als rekendocent werkzaam zijn, en die te maken hebben met grote verschillen tussen cursisten. Toch laat dit onderzoek (uitgevoerd bij de UU, in 2014-2015) zien dat het goed structureren van de lessen en het werken met toegesneden werkvormen (zoals rekenstarters)…

06 oktober 2015
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 203 – Taal in de reken-wiskundeles

Op 1 oktober is het TRaP-project afgerond. In dit project zochten onderzoekers en leraren van de iPabo, Saxion, UU, Sarkon en OPOD naar optimale vormgeving professionalisering van leraren binnen leergemeenschappen gericht op talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen. Bij dit project is inmiddels een kennisdossier verschenen op Leraar24 . Dit dossier bevat praktische aanwijzingen voor leraren…

02 mei 2015
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Diverse publicaties van Fred Goffree

Fred Goffree, free lance didactician on mathematics education Publicaties op het gebied van reken-wiskunde onderwijs Goffree, F., Hiddink, A. A. and Dijkshoorn, J. M. (1968). Rekenen en didactiek (2e druk ed.). Groningen: Wolters-Noordhoff. Goffree, F. (1979). Leren onderwijzen met Wiskobas. Onderwijsontwikkelingsonderzoek Wiskunde & Didactiek op de Pedagogische Academie. Utrecht: IOWO. Goffree, F. (1982). Probleemgestuurd onderwijs…

14 december 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 160 – Meetkundeselfie

De 13de Grote Rekendag vindt plaats op woensdag 25 maart 2015. In de aanloop naar deze dag vragen we leerlingen zgn. meetkundeselfies te maken en die op Twitter te zetten #GroteRekendag. Een meetkundeselfie is een selfie waarbij iets aan de hand is met de meetkunde en in het Engels wordt aangeduid als ‘forced perspective‘. De…

05 december 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Kort

Alert 159 – Meer informatie over oefensite kennisbasis

Tijdens de ELWIeR-conferentie op 21 november jl. is de oefensite voor de landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde gepresenteerd, die eerder onder leiding van twee docenten van resp. de HU en de iPabo werd gemaakt door enkele excellente pabostudenten van de HU. Deze oefensite, voor en door studenten, is kosteloos te gebruiken en bevat: – 140 opgaven op…

23 oktober 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama-Post Online (30), twee nieuwe artikelen

Nieuwe artikelen (voor volledige toegang: neem een abonnement ). Markusse, A. (2014). Panama Praktijktip nummer 131 – Een Fiat vol pepernoten – een rijk probleem voor pabo-studenten. Panama Post (Online), 33. Pabo-studenten die net de opleiding binnenkomen, hebben vaak nog een beperkt beeld van het vak rekenen- wiskunde. De term gecijferdheid kennen zij nog niet,…

13 juli 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Using mini-games for learning multiplication and division: a longitudinal effect study

Marjoke Bakker Download FI Scientific Library 83 This PhD documents the research activities carried out within the BRXXX project, a longitudinal research project set up to investigate the effectiveness of employing online mini-games for the learning of multiplication and division. Bakker, M. (2014). Using mini-games for learning multiplication and division: a longitudinal effect study. Utrecht…

06 juni 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 132 – Informatie over Panama-Post (online)

De Panama-Post (online) is de voortzetting van het papieren tijdschrift ‘Panama-Post – Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk’. Het blad is inmiddels een uitgave van Van Gorcum en een van de bladen van de NVORWO. Panama-Post (online) is nog onvoldoende bekend bij de doelgroep: onderzoekers, onderwijsontwikkelaars, opleiders en zelfstandige rekenexperts en die van schoolbegeleidingsdiensten. Daarom vindt u…

29 januari 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

Alert 100 – De pabo en ‘wetenschap en technologie’

Het Techniekpact zorgt voor enige beweging in de lerarenopleiding. Wellicht dat sommige pabo-opleiders (e.a.) afgelopen ma. aanwezig waren tijdens de Manifestatie Techno? Logisch!. Het onderwerp Wetenschap en Technologie raakt enigszins het werk van pabo-opleiders wiskunde/rekenen, hoewel het ook bekend is dat het eigen curriculum al erg vol is (o.a. door alle nadruk op rekenen in…

19 december 2013
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 89 – Post-hbo initiatieven voor rekenen in vo/mbo

N.a.v. de bijeenkomst van het ELWIeR kernteam op 19 december willen we vragen wie vanuit het ELWIeR netwerk wil meedenken over het opzetten van een post-hbo aanbod rekencoordinator voor vo/mbo, in feite naar analogie van de post-hbo opleiding rekencoordinator po (die al enkele jaren onder auspicien van LPNPO wordt aangeboden). Mocht je belangstelling hebben mee…

06 september 2012
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

ECENT conferentie 21 mei 2014: Het bèta-mozaïek

Op woensdag 21 mei 2014 wordt de jaarlijkse ECENT conferentie gehouden. Het thema van dit jaar is: Het bèta-mozaïek: Samenhang in de vakken. Dirk Jan Boerwinkel (FIsme, UU) zal de openingslezing verzorgen, over de nieuwe kennisbasis voor de onderbouw. Daarna worden er diverse werkgroepen aangeboden, over het thema en andere actuele onderwerpen. Hieronder volgen omschrijvingen…

04 september 2012
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Mindshifting: (Hoe) kunnen we mindsets veranderen?

Op 19 december 2013 hield Prof. Dr. P. Robert-Jan Simons zijn afscheidsrede als hoogleraar ‘Didactiek in digitale context’ aan de Universiteit Utrecht. In dit webartikel leest u een korte samenvatting van deze afscheidsrede, en kunt u de gehele afscheidsrede lezen.

31 augustus 2012
Natuur // Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Niet alle lessen over duurzame ontwikkeling behandelen duurzame ontwikkeling

Künzli en Bertschy hebben een veelbelovende aanpak ontwikkeld en uitgeprobeerd, om duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs te behandelen. Deze didactiek is een uitdagende pedagogische-didactische vertaling van het begrip Duurzame Ontwikkeling. In dit webartikel wordt het concept duurzame ontwikkeling besproken en een handvat gegeven voor leerkrachten om een geschikt onderwerp te kiezen.

Natuur // Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Chocola is geen chocola: lessen over duurzame ontwikkeling

Künzli en Bertschy hebben een veelbelovende aanpak ontwikkeld en uitgeprobeerd, om duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs te behandelen. Deze didactiek is een uitdagende pedagogische-didactische vertaling van het begrip Duurzame Ontwikkeling. In dit webartikel wordt één van de zes didactische principes van Künzli en Bertschy uitgebreid besproken: netwerkdenken.

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Alert 29 – Rekenbewust vakonderwijs (conferentie 27 november)

Aankondiging van een de Conferentie ‘Rekenbewust Vakonderwijs in het vo – Rekenen vanuit de vakken’, 27 november 2012. Rekenen staat volop in de aandacht. Niet alleen omdat het een verplicht onderdeel wordt van het examen, maar ook omdat rekenen in de examens bij verschillende vakken steeds meer van leerlingen vraagt. Elke vakdocent loopt ertegenaan dat…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Alert 28: conferentie SLO doorlopende leerlijnen

Conferentie over doorlopende leerlijnen taal en rekenen (november 2012) een ingezonden bericht vanuit de SLO (niet specifiek gericht op lerarenopleiders) Op verschillende plaatsen in Nederland is de afgelopen vier jaar in pilots gewerkt aan verbetering van de doorlopende leerlijn taal en rekenen, en wel op de snijvlakken van sectoren: van voor- en vroegschool naar basisonderwijs,…

22 juni 2012
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Alert 27 – ELWIeR netwerken 2012-2013

Zoals wij al eerder berichtten (zie Alert 23, n.a.v. bijeenkomst 15-maart-2012) is het kernteam van ELWIeR (Paul Drijvers, Ronald Keijzer, Ton Konings, Vincent Jonker, in afstemming met Harrie Eijkelhof, Ecent) op zoek gegaan naar een constructie voor verduurzaming. Per 1 augustus 2012 stopt de subsidie van OCW, maar op 15 maart kregen wij veel bijval…

09 december 2011
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Alert 21 – verslag Opleidersdag 2011

Op 11 november 2011 kwamen opleiders rekenen-wiskunde van de pabo, de eerstegraads- en de tweedegraads lerarenopleiding bij elkaar om ervaringen rond de implementatie en borging van de kennisbasis rekenen-wiskunde in de eigen opleiding te bespreken. Er is een verslag gemaakt van de Opleidersdag 2011. (Zie ook CONFERENTIES)

27 oktober 2010
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ELWIeR Conferentie: 12 november 2010

Conferentie 2010 ELWIeR – 12 november 2010 Utrecht, Uithof Ongeveer 130 belangstellenden namen deel aan deze conferentie met als centraal thema de ‘Borging van de kennisbases’. Abstract In alle lerarenopleidingen wordt gewerkt aan een concrete implementatie van de kennisbases, en dit leidt thans tot interessante vraagstukken hoe deze kennisbases geborgd moeten worden. Binnen ELWIeR (en…

13 maart 2010
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Pedagogical content knowledge

Is er een relatie tussen leeropbrengst bij het kind en ‘vakinhoudelijke’ en ‘vakdidactische’ kennis bij de docent. Dit is natuurlijk een van de centrale vragen bij onderzoek naar effectief reken-wiskunde onderwijs. Iedereen voelt eigenlijk wel aan dat deze relatie er zal zijn, maar wat zijn nu doorslaggevende onderdelen bij de kennis van de docent? In…

ELWIeR en Ecent als één STEM