Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Terugblik Grote Rekendag 2019

Ongeveer 1200 scholen hebben meegedaan aan de Grote Rekendag van 3 april 2019. Het thema was dit jaar ‘Uit Verhouding’. Het materiaal is online beschikbaar.

Uitgangspunten van de Grote Rekendag

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten.
Kinderen werken samen in groepjes, en worden geconfronteerd met ‘nieuwe situaties’ waarin ze hun rekenkennis leren toepassen.

De Grote Rekendag wordt geëvalueerd door middel van een online vragenlijst. Inmiddels (een dag naar de Grote Rekendag) hebben 100 scholen al een reactie gestuurd. En we kunnen zien dat het voornamelijk scholen zijn die ook al vaker meedoen (zie de cirkeldiagram die hoort bij de vraag ‘hoe vaak heeft u met uw school al meegedaan aan de Grote Rekendag’.

Het vraagt van scholen ook een ‘forse’ organisatie op zo’n dag. En een gezamenlijke visie op hoe je dit organiseert. Het zal bij de ene school dan ook beter passen dan bij een andere school.

Impressie van de Vliermeent (basisschool Den Haag)

groep 3/4

Dat het rekenen met verhoudingen indruk maakt en de kinderen bezig houdt, blijkt tijdens de pauze. Op de Vliermeent eten de kinderen gezonde tussendoortjes. Een van de kinderen uit groep 4 heeft een enorm groot uitgevallen komkommer bij zich. Een klasgenoot uit zijn groepje juist de kleinere snackkomkommers. Verwondering ontstaat. Vol trots laten ze de verhoudingen tussen de komkommers zien: ‘Kijk juf! Deze is veel te groot en dik. En deze is te klein!’

groep 7/8

Bij een foto van een klomp van 2 meter, met een meisje van ongeveer 10 jaar erin gefotografeerd, ontstaat een interessant leergesprek tussen drie meisjes van groep 7: Hoe groot zou het meisje zijn dat past bij deze klomp. Een van de meisjes oppert om haar eigen voet te meten (die blijkt 20 cm te zijn) en dan na te gaan denken over wat dit voor consequenties kan hebben voor de lengte van het ‘grote klompen meisje’. “Dus dan is dat meisje eigenlijk 10 keer zo groot, dus dan is ze ook 10 keer zo lang -> Een meisje van 14 meter.



Pabo’s

Steeds meer pabo’s gebruiken de Grote Rekendag ook in curriculum voor hun pabo-studenten. We doen hier in 2019 een onderzoekje naar (interviews met 5 pabo-docenten). Wil je hier meer over weten, neem dan contact op met ktwt@uu.nl.

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent heten u welkom op deze nieuwe gezamenlijke website