Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Rekenen/Wiskunde (po)

07 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs

Gravemeijer, K., & Van Galen, F. (Eds.). (2020). Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl. Oproep Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in…

05 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek jrg 40 nr 1

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de digitale en verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In het eerste nummer van de 40e jaargang verschenen de volgende artikelen: Brachten, S.E., Broekhuizen, M.L., & Jonker, V.H. (2020). Waarom de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 40(1), 41-47 Keijzer, R., Oonk, W. & Van Zanten,…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Leerkrachten basisonderwijs gezocht voor kerndoelenteams M&N, R&W en Digitale geletterdheid

Ben jij of ken jij de leerkracht basisonderwijs die aan de slag wil voor de kerndoelen van de toekomst? In de kerndoelenteams voor Mens en Natuur (waar ook wetenschap en technologie onder valt), Rekenen en Wiskunde en Digitale geletterdheid is er nog plaats voor leerkrachten basisonderwijs.     De afgelopen jaren hebben leraren en scholen…

01 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Algebraic reasoning in primary school

Algebraic reasoning in primary school: A balancing act Algebraïsch redeneren op de basisschool: Zoeken naar balans Proefschrift van Mara Otten, Universiteit Utrecht Samenvatting Algebra is in Nederland nog geen onderdeel van het reken-wiskundecurriculum van het basisonderwijs. Dit is een gemiste kans, want er is veel bewijs dat jonge kinderen in staat zijn om algebraïsch te…

18 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Meewerken aan het landelijk curriculum? Meld je aan!

Voor de curriculumherziening zoeken we leraren. Ben jij die enthousiaste en nieuwsgierige leraar die gemotiveerd is om mee te denken over de herziening van het landelijk curriculum? In oktober vorig jaar leverden leraren en scholen hiervoor de bouwstenen, waar nu eerst een wetenschappelijke curriculumcommissie zich over zal buigen. In januari ga je samen met andere…

16 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Online Mathematics Education Seminars UU

Alle seminars op Youtube Online seminars over wiskundeonderwijs. Discussie en vragen zijn een belangrijk onderdeel. Georganiseerd door de Universiteit Utrecht: Rogier Bos en Anna Shvarts. Zie ook Freudenthal Instituut: Webpagina Mathematics Education Seminars Doel Deze reeks van seminars richt zich op de volgende twee hoofddoelen: (1) ons begrip van fenomenen in het wiskundeonderwijs verdiepen, en…

14 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Gezocht: basisscholen i.v.m. Europees initiatief ‘creativiteit en rekenen-wiskunde’

CReativity In Mathematics Education Op weg naar een Europees project Gezocht : basisscholen met creativiteit Aanleiding voor dit project Crime Er worden hoge eisen gesteld aan het reken-onderwijs op de basisschool De samenleving wordt steeds complexer, digitaler, globaler. Hoe worden kinderen op de basisschool daarop voorbereid? De 21st century skills benoemen belangrijke vaardigheden. In de…

10 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs

primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 4 november a.s. organiseren we de tweede masterclass Uitvoerenden Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen. Abstract Spellen in de rekenles zijn niet meer weg te denken uit het reken-wiskundeonderwijs. Naast dat ze…

09 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Probleemoplossen

Probleemoplossen (problem solving in het Engels) is meer dan alleen het oplossen van een probleem. Definitie Met probleemoplossen doelt men meer op het proces dat leidt tot het oplossen van het probleem dan op het vinden van de oplossing zelf. Bij probleemoplossen zijn het kunnen hanteren van heuristieken en het hebben van een wiskundige houding…

Rekenen/Wiskunde (po) // Voortgezet onderwijs // Kort

FunThink – Enhancing functional thinking from primary to upper secondary school

Europees (Erasmus+) project 2020-2022 Penvoerder Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, Ludwigsburg, Germany Partners in Nederland Universiteit Utrecht (Freudenthal Instituut) en Hogeschool iPabo Abstract Functional thinking is not only highly relevant within mathematics, but also crucial in everyday and professional life. It is, for instance, required, when modelling the spread of a virus such as the current COVID-19…

02 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

De uitdager van de maand

primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 23 september a.s. organiseren we de eerste, door Ronald Keijzer en Anna Hotze (Hogeschool iPabo) met de titel de Uitdager van de maand! Zwakke rekenaars krijgen nogal eens extra begeleiding door ze te…

30 augustus 2020
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Een vakdidactisch drieluik

Hoe word je die inspirerende vakdidactisch begeleider, die een leraar in opleiding weet uit te dagen om zich vakdidactisch verder te ontwikkelen, zodat hij lessen geeft waar zowel de leerlingen als hijzelf met plezier op terugkijken? Lessen waarbij niet alleen de leerlingen worden uitgedaagd, maar waarbij ook de docent weer iets nieuws heeft geleerd over…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Opportunity to learn – Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskundemethodes

Opportunities to learn offered by primary school mathematics textbooks in the Netherlands Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskundemethodes Proefschrift van Marc van Zanten, Universiteit Utrecht, 2020 Download proefschrift pdf Bespreking in Volgens Bartjens, voorjaar 2021 Samenvatting Methodes zijn een belangrijke bron voor de dagelijkse reken-wiskundelessen in het basisonderwijs. Daardoor zijn ze van grote invloed op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 24 maart 2021

De planning voor het nieuwe seizoen is in volle gang. U kunt deze datum er alvast in zetten: 24 maart 2021. Grote Rekendag! En als u nog ideeën zoekt voor ‘extra mooie activiteiten’, dan kunt u putten uit de activiteiten van de Getallenfabriek (versie 2020): https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28733/

18 augustus 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Moving towards understanding: Reasoning about graphs in primary mathematics education

Proefschrift van Carolien Duijzer, Universiteit Utrecht Bewegend leren: Het creëren van afstand-tijdgrafieken met je lichaam en het redeneren daarover. Samenvatting In onze huidige samenleving worden we voortdurend geconfronteerd met een overvloed aan grafisch gerepresenteerde informatie. Grafieken waarin een continue verandering is weergegeven, zoals temperatuur of beweging, vragen in het bijzonder om het nodige inzicht. Het…

03 juni 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Reken-wiskundeonderwijs in coronatijd

Dit bericht graag delen met leraren basisonderwijs: De overschakeling naar geheel of gedeeltelijk onderwijs op afstand heeft veel gevraagd (en vraagt nog steeds) veel van iedereen in Nederland die betrokken is bij het basisonderwijs. Als opleiders op het gebied van rekenen op de pabo willen wij in kaart brengen hoe scholen en leerkrachten dat hebben…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2020)

Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen zijn kosteloos te downloaden. Jaarlijks verschijnen tien artikelen. In het meinummer verschenen de volgende bijdragen. Van den Brink-Stuber, S. & Veldhuis, M. (2020). Wiskunde in het nieuws. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(5), 41-48. Keijzer,…

20 mei 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Jaarvergadering NVORWO 25 juni a.s. online

Onze jaarvergadering / studiedag heeft helaas niet door kunnen gaan. We hebben besloten de studiedag door te schuiven naar volgend jaar. Op donderdag 25 juni vindt wel de jaarvergadering (online) plaats. In deze jaarvergadering bespreken we de koers van de vereniging voor komend jaar en de activiteiten van het afgelopen jaar. Ook worden het financieel…

26 april 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Master Expertdocent Primair Onderwijs (MEPO)

Bij instituut Theo Thijssen, de pabo van de Hogeschool Utrecht, is er voor het seizoen 2020-2021 nog plek voor studenten bij de Master Expertdocent Primair Onderwijs (MEPO). In deze video meer informatie over deze opleiding. Je kunt ook even dit Puzzeltje spelen waardoor je meer achtergrond leert kennen. Tijdens deze MEPO kijk je met een…

21 april 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde 2020-2021

Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…

15 april 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 1 juli 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 12 mei 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 25 maart 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 3 februari 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 10 december 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 4 november 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 24 september 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

27 maart 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2020)

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is een verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In maart 2020 verschenen twee artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Milo, B., Reemers, M., Vinckemöller, H., & Van den Berg, H. (2020). Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(4), 41-53. Schoevers, E.M….

Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature rekenen-wiskunde Hogeschool iPabo (0,8 fte)

Hogeschool iPabo is een zelfstandige hogeschool met twee locaties, Amsterdam en Alkmaar. De hogeschool leidt studenten op tot leerkracht basisonderwijs en biedt daarnaast de Ad-opleiding pedagogisch educatief medewerker aan. Met praktijkgericht onderzoek binnen het Kenniscentrum Spelend & onderzoekend leren, zorgt Hogeschool iPabo voor innovatie in het basisonderwijs en in de lerarenopleiding. Voor het komende collegejaar…

24 maart 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Hoger Onderwijs // Kort

Leerplatform Enlight Ed

Enlight Ed heeft een leerplatform gebouwd waarmee pabostudenten opdrachten kunnen maken door vragen te beantwoorden in een chatomgeving. Elk verkeerd antwoord biedt een kans om de student iets te laten leren door hulpvragen te stellen en hints te geven. Voor de student is het prettig dat hij/zij op deze manier altijd begeleiding krijgt bij oefening…

09 maart 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Boekbespreking – Realistisch reken-wiskundeonderwijs beschouwd vanuit NL en vanuit internationaal perspectief

In 2020 zijn twee imposante Springer boeken uitgekomen, die we hieronder naast elkaar zetten, omdat ze ook alles met elkaar te maken hebben. En omdat het Open Access is, is er eenvoudig aan te komen! Van den Heuvel-Panhuizen, M. (Ed.) (2020). National reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics. Teaching and Learning in the Context…

28 februari 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NEMO Night at the Museum

Op vrijdagavond 6 maart is NEMO speciaal geopend voor leerkrachten uit het primair onderwijs tijdens Night at the Museum. Van 18.30 uur tot 22.30 uur is er van alles te doen! Ga aan de slag met workshops, laat je verrassen door speciale demonstraties of ontdek het museum met je collega’s. Bekijk het programma en meld…

18 januari 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2020)

Bij het tijdschrift Volgens Bartjens worden bij ieder nummer twee verdiepende artikelen gepubliceerd onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen worden kosteloos ter beschikking gesteld. In januari 2020 gaat het om de volgende artikelen: Van Slijpe, J.W. & Tjallema, M. (2020). Wiskunde is overal. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(3),…

15 januari 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenen op spel -> slotconferentie

Stimuleren van reken-wiskunde-ontwikkeling van peuters en kleuters in spontaan spel. Vrijdag 3 april, Hogeschool iPabo, Jan Tooropstraat 136, 1061 AD Amsterdam aanmelden 14:30 Inloop, koffie en thee 15:00-15:25 Opening en inleiding 15:30-16:40 werkgroep 1 – Rekenen op spel werkgroep 2 – Rekenen op een PLG werkgroep 3 – Rekenen op onderzoek 16:45-17:00 Presentatie van de…

Rekenen/Wiskunde (po) // Kort

Vacature vakexpert rekenen-wiskunde po (32 uur)

SLO is op zoek naar een vakexpert rekenen-wiskunde po (32 uur). Wat ga je doen? Samen met het onderwijsveld en andere experts ontwikkel je doelen, kaders, voorbeeldmaterialen en instrumenten voor het vakgebied, op landelijk, school- of klasniveau. Daarbij maak je gebruik van onderzoeksresultaten en beleidsrapporten. Je zorgt ervoor dat betrokkenen binnen en buiten SLO gedurende…

14 januari 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Hoofdrekenen in de Wiscat

De Wiscat wordt in het eerste studiejaar aan de pabo gemaakt door alle studenten, waarbij ze een minimale cesuur moeten behalen om hun rekenvaardigheidsniveau aan te tonen. De laatste tijd is er veel ophef over de rekentoetsen op de pabo en vraagt men zich af op het gewenste doel wel bereikt wordt. Een van de…

10 januari 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama Conferentie 2020 – een inspirerende ontmoeting

Op 9 en 10 januari kwamen ruim 200 lerarenopleiders, adviseurs, onderzoekers, uitgevers en leerkrachten bij elkaar in Woudschoten-Zeist, op de jaarlijkse Panama Conferentie, geopend door Michiel Veldhuis, UU/iPabo In de opening werd (door Marc van Zanten/ Suzanne Sjoers, SLO) aandacht besteed aan de mogelijke ‘doorwerkingen’ van het werk van Curriculum.nu: welke veranderingen in het curriculum…

28 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Studiedag/Jaarvergadering NVORWO 2020

Op 3 april 2020 organiseert de NVORWO voor de leden een jaarvergadering. Het thema voor deze dag is: Op onderzoek. Deze jaarvergadering wordt gevolgd door een studiedag, die voor leden / abonnees van Volgens Bartjens gratis is. Op de studiedag kunt u workshops en lezingen volgen en bijpraten met vakgenoten. Programma Jaarvergadering / studiedag 09.30…

27 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(2)

Twee artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(2), staan online: Visée, J.J.F, Broekhuizen, M.L, & Jonker, V.H. (2019). Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(2), 41-48. De Vetten, A.J. (2019). Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs. Volgens Bartjens…

22 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Winterschool 2020 – Breng wetenschap in de klas!

Kom jij op woensdag 29 januari 2020 ook naar de elfde editie van de Winterschool? Tijdens deze professionaliseringsdag op de Radboud Universiteit in Nijmegen vinden leraren uit het basisonderwijs handvatten en inspiratie om wetenschap de klas in te brengen. In de ochtend volg je lezingen van de wetenschappers die de basis hebben gelegd voor de…

14 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Het is bijna 2020, wat nu met wetenschap en technologie?

In 2013 sloten onderwijs, overheid en bedrijfsleven het Techniekpact. Een van de doelen: alle basisscholen bieden vanaf 2020 structureel wetenschap en technologie aan. Wat is daarvan terecht gekomen? Moet en doet iedere basisschool het al? En wat kan de pabo hieraan bijdragen? Edith Hilbink van Jet-Net & TechNet: ‘Zo’n pact stel je om daadwerkelijk in…

12 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 25 maart 2020

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

06 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2020

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 24 juni 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 14 mei 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 18 maart 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 februari 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 11 december 2019

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

30 oktober 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ELWIeR Archief

ELWIeR streeft na relevante (historische) bronnen op het gebied van reken/wiskunde onderwijs digitaal beschikbaar te stellen. Overzicht huidige bronnen Nieuwe Wiskrant 1981-2013 Tijdschriften overzichtspagina tijdschriften STEM Panama Post 1983-2013 Panama Cursusboek proceedings conferenties 1983-2010 FI Scientific Library 1990-heden Zie verder ook freudenthal.nl (klik op subsets) voor bijv. de volledige collecties van w1216, hawex, hewet, e.d….

18 oktober 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2019)

‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek’  is de verdiepende digitale pendant van het tijdschrift ‘Volgens Bartjens’. Artikelen van ‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek‘ kunnen kosteloos worden gedownload. In het septembernummer van 2019 verschenen: Van Houwelingen, M.J. (2019). Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(1), 41-47. Keijzer, R. (2019)….

23 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // volwasseneneducatie // Kort

Reken-wiskunde materialen voor de doelgroep laaggecijferden

In opdracht van de stichting Lezen en Schrijven (L&S) is de afgelopen jaren een mooie verzameling themaboekjes en rekenkaarten ontwikkeld, geschikt voor een brede doelgroep. Te denken valt aan MBO, praktijkonderwijs, zwakke rekenaars in PO en VO, en natuurlijk de volwasseneducatie (VE). Overzicht van de ontwikkelde materialen In het kader van de aanpak laaggeletterdheid is…

21 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathematics education research of the future -> een oproep

Internationale oproep wat betreft de toekomst van het onderzoek naar wiskundeonderwijs What themes or research questions should mathematics education research focus in the coming decade? Dear colleagues, Educational Studies in Mathematics (ESM) and the Journal for Research in Mathematics Education (JRME) intend to publish editorials in 2020 on important themes for mathematics education research of…

12 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Promoting creativity in elementary mathematics education

Proefschrift Eveline Schoevers, Universiteit Utrecht Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Schoevers, E. (2019). Promoting creativity in elementary mathematics education. Universiteit Utrecht, Utrecht. Creativity is seen as an important competency in current and future society and promoting students’ creativity is high on the educational agenda. It is considered important that students do not only learn…

11 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Lang

Handelingsmodel

Het handelingsmodel is een didactisch model voor de leerkracht. Het model laat zien dat leerlingen een bewerking uit kunnen voeren op verschillende handelingsniveaus, en de leraar kan daar eventuele hulp op aanpassen. Het handelingsmodel is wel gebaseerd op de didactische opbouw van het ijsbergmodel. De handelingsniveaus lopen van concreet naar abstract (door te handelen in…

10 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

IJsbergmetafoor

De ijsbergmetafoor is een model om de gelaagdheid van begripsvorming te laten zien die ten grondslag ligt aan een zuiver wiskundige notatie. Het is een metafoor die vooral gebruikt wordt in verband met de didactiek van reken-wiskunde onderwijs in de basisschool. 8 x 6 = drie-kwart 5 + 2 = De formele ‘wiskundetaal’ (kale sommen)…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NVORWO onderzoeksagenda

De NVORWO wil ervoor zorgen dat er goed en gedegen onderzoek wordt gedaan naar rekenen-wiskunde. Het ligt in de planning om in het jaar 2020 te komen tot een onderzoeksagenda. De NVORWO roept daarom iedereen op die zich betrokken voelt bij het reken-wiskundeonderwijs om aan te geven welke problemen in het huidige reken-wiskundeonderwijs vragen om…

03 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama conferentie 9 en 10 januari 2020

De 38e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs vindt plaats op donderdag 9 en vrijdag 10 januari 2020. Thema ‘Rekenen-wiskunde van … tot …’ Rekenen-wiskunde is in vele situaties, op vele manieren toepasbaar; dit maakt het zo belangrijk en tegelijkertijd ook complex om te leren. Het belang en de complexiteit van rekenen-wiskunde staan centraal op deze conferentie. Onderwerpen…

18 juli 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs, handig weetje voor pabo-docenten rekenen-wiskunde

Eén van de speerpunten van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs is om leerkrachten te inspireren en om tot inspiratie te kunnen zijn. Website Al enige tijd zijn de academische pabo’s (alpo) bezig met het afleveren van leerkrachten. Thans wordt het tijd dat er ondersteuning komt voor de mensen die deze opleiding hebben gevolgd (alumni-beleid). In dit…

26 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Oproep voor deelname aan onderzoek: Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie (ERWD)

Dit is een oproep voor deelname aan onderzoek door invullen vragenlijst – docenten uit po, vo, mbo en rekencoördinatoren…laat je mening horen! Onderzoek Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie (ERWD) Het onderzoek Hoe ervaren leraren, rekendocenten en rekencoördinatoren hun handelingsbekwaamheid op het gebied van passend rekenwiskunde-onderwijs en wat zijn hun ondersteuningsbehoeften? Deze vraag staat centraal in…

14 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep in 2019-2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

13 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Nieuwe opleiders rekenen-wiskunde (pabo)

In het nieuwe studiejaar starten op verschillende opleidingen nieuwe opleiders rekenen-wiskunde. Afhankelijk van de vooropleiding en ervaringen zullen deze nieuwe collega’s de eerste tijd moeten groeien in het nieuwe beroep. Wij, opleiders aan de Hogeschool iPabo, stellen voor om dit gezamenlijk op te pakken. We denken daarbij aan het organiseren van intervisiebijeenkomsten voor alle nieuwe…

20 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek 38(5) beschikbaar

Artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn kosteloos te downloaden. De volgende twee artikelen verschenen in het mei-nummer (2019): Treffers, A. (2019). Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 41-48. Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019). Rekenen-wiskunde DOEN. Verslag 37e Panama-conferentie. Volgens Bartjens…

16 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Discussie reken-wiskundeonderwijs in JSW

In mei 2019 verschenen in JSW: Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2019). Discussie in het reken-wiskundeonderwijs. Het reken-wiskundeonderwijs is veelvuldig in het nieuws. De discussie erover wordt vaak polariserend gevoerd. Daar is het onderwijs niet bij gebaat. Keijzer en Veldhuis pleiten voor een constructieve dialoog om zo leerlingen op wiskundige wijze greep te laten krijgen…

04 april 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Terugblik Grote Rekendag 2019

Ongeveer 1200 scholen hebben meegedaan aan de Grote Rekendag van 3 april 2019. Het thema was dit jaar ‘Uit Verhouding’. Het materiaal is online beschikbaar. Uitgangspunten van de Grote Rekendag Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in…

31 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2019)

Bij het maartnummer van het tijdschrift Volgens Bartjens werden twee artikelen gepubliceerd van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Het betreft: Hendrikse, H.P. (2019). Een ezel stoot zich in het algemeen… Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Umeå, Zweden. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 41-45. Oprins, B.A.M. & Keijzer, R. (2019). Meetkunst…

15 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie

Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert op vrijdag 24 mei een conferentie over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie. Met o.a. Forensic Architecture (ovb), Emer Beamer, Michiel Koelink, Michel van Dartel, Raoul Frese e.a. Datum: 24 Mei 2019 Tijd: 10.00 – 18.00 uur Locatie: Mediamatic Kosten: Deelname is…

09 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale Rekencoördinator Dag – 8 maart 2019 – Verslag

Tussenproduct curriculum.nu (ontwikkelteam r/w). Thema: De bouwstenen bedacht, en nu bouwen Domstad Utrecht, 8 maart 2019 160 bezoekers website conferentie In het plenaire deel hebben we gediscussieerd over de tussenstand van het project curriculum.nu en wat dit kan gaan betekenen voor het reken/wiskunde onderwijs. Zoals uit het plaatje hierboven blijkt heeft men in het ontwikkelteam…

03 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NVORWO jaarvergadering en studiedag 5 april 2019

Op vrijdag 5 april organiseert de NVORWO de jaarvergadering. Alle leden worden van harte uitgenodigd om deze vergadering bij te wonen. De jaarvergadering wordt gevolgd door een studiedag, die voor NVORWO-leden / abonnees van Volgens Bartjens gratis is. STUDIEDAG – ‘De Ideale Rekenles’ Aan de hand van workshops en lezingen onderzoeken we of de ideale…

17 februari 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama Conferentie 2019

De 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde doen’ vond plaats op donderdag 31 januari en vrijdag 1 februari 2019. Ongeveer 200 pabo-opleiders, adviseurs, onderzoekers, leerkrachten e.a. troffen elkaar in Veldhoven. In twee dagen werd weer een ruim programma geboden dat interessant is voor de verschillende doelgroepen waar panama zich op richt. Drie plenaire sprekers kleurden de conferentie: Jonge…

12 februari 2019
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Toolkit Formatief Evalueren

De opbrengsten van drie leernetwerken van SLO en VO-raad rond het thema ‘formatief evalueren’ zijn beschikbaar in een online toolkit. Daar zijn instrumenten en publicaties te vinden om in de klas, op school en in de lerarenopleiding mee aan de slag te gaan met formatief evalueren. SLO en de VO-raad hebben in 2017 leernetwerken van…

23 januari 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2019)

Twee nieuwe artikelen in de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens, Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek – zijn kosteloos beschikbaar. Hickendorff, M., Mostert, T.M.M., Van Dijk, C.J., Jansen, L.L.M., Van der Zee, L.L., & Fagginger Auer, M.F. (2019). Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het…

12 december 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie ‘Gamedidactiek: Hands on!’

Voor onderwijsprofessionals en trainers uit alle geledingen en onderwijsniveaus, organiseren Hogeschool Utrecht en Saganet op 23 januari 2019 de conferentie: ‘Gamedidactiek: Hands on!’ De bezoekers krijgen antwoord op vragen als: Wat voegt een spel toe aan jouw lessen? Hoe kun je spellen of games effectief inzetten in je les? En hoe kun jij mórgen met…

26 november 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2018)

In november 2018 verschenen twee nieuwe artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. De artikelen kunnen kosteloos worden gedownload. Op den Kamp, R. (2018). Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten.Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46. Markusse, A. &…

05 november 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Winterschool 2019 – Breng wetenschap de klas in

Op woensdag 23 januari 2019 wordt de 10e Winterschool georganiseerd. Tijdens deze feestelijke Winterschool komen drie succesthema’s uit de beginjaren van het WKRU terug. Dit jaar kun je als extraatje een kijkje nemen in één van de laboratoria van de Radboud Universiteit, bijvoorbeeld het vissenlab of het fMRI lab. Tijdens de Winterschool enthousiasmeren we leraren in…

28 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Nationale rekencoördinator dag – 8 maart 2019

De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. De NRCD wordt georganiseerd door de Universiteit Utrecht, iPabo, Marnix Academie, VIAA,…

18 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Verslag 37e Panama-conferentie

Gezocht schrijver die co-auteur wil worden van het verslag van de 37e Panama-conferentie die op 31 januari en 1 februari plaatsvindt in Veldhoven. Als schrijver van het verslag draag je bij aan het vastleggen van de recente geschiedenis van het reken-wiskundeonderwijs. Informatie: Ronald Keijzer, R.Keijzer@ipabo.nl.

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Digitale samenleving vraagt om wiskundig denken

Van smartphone tot ICT in de auto, digitale middelen spelen tegenwoordig een grote rol in onze samenleving. Deze tools geven vaak informatie met wiskundige kenmerken, zoals getallen, tabellen of grafieken. Denk bijvoorbeeld aan het overzicht van je datagebruik, een percentage genoemd in een nieuwsbericht, of de grafiek van de temperatuur in je weersvoorspellingsapp. Wiskundig denken…

15 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2019 voor opleidingen en onderwijsadviseurs

Pabo-opleidingen en onderwijsadviesdiensten kunnen ook voor de Grote Rekendag 2019 een kosteloos boek aanschaffen. Voorwaarde hiervoor zijn: de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst, is als zelfstandig onderwijsadviseur gevestigd of verbonden aan een hogeschool, per schoolbegeleidingsdienst of hogeschool wordt maximaal één boek verstrekt, de aanvrager gebruikt het boek in het aanbod naar scholen of studenten (maar…

28 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (septembernummer 2018)

Bij het septembernummer van het tijdschrift Volgens Bartjens, verschenen twee artikelen in de verdiepende bijlage Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen gratis gedownload worden. In het septembernummer van 2018 vindt de lezer een tweetal artikelen over de lerarenopleiding basisonderwijs: Hendrikse, P. & Beekman, A. (2018). Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? Volgens Bartjens…

22 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Infographics

Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overdragen van informatie, data en kennis. (Wikipedia) Een infographic kan voorkomen in de vorm…

20 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Lang

Panama Post

Tijdschrift voor onderzoekers, ontwikkelaars, opleiders (pabo) Officiele ondertitel: Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk Periode: 1983-2013 Uitgever: Panama, NVORWO, Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Opgevolgd door: Volgens Bartjens – Ontwikkeling en onderzoek Het tijdschrift richtte zich op het reken-wiskundeonderwijs aan vier- tot veertienjarigen en de volwasseneneducatie. Dit betrof met name de volgende gebieden: onderzoek en theorievorming; onderwijsontwikkeling; nascholing…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek

De artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek bieden achtergonden bij actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs. Ze zijn van belang voor leraren, studenten, lerarenopleiders, schoolbegeleiders, onderwijsontwikkelaars en onderzoekers van het reken-wiskundeonderwijs. Enkele artikelen Hendrikse, P. and Beekman, A. (2018). Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(1), 48-56 Keijzer,…

19 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

European Journal of STEM Education

The European Journal of STEM Education (EJSTEME) is a triannual academic journal that analyses research related to STEM education. EJSTEME aims to stimulate the research about STEM education, of which the curriculum is still developing in Europe. Analysis and research is therefore needed to further extend the quality of STEM education. The main topics of…

07 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

U-Talent leerlingen van het Cals College geven les op basisschool Vroonestein

Het Cals College en basisschool Vroonestein zijn dit schooljaar een bijzondere samenwerking gestart. Vijf U-Talent Academy-leerlingen hebben les gegeven aan groep 8-leerlingen, waarbij zij zelf de leerdoelen, werkvormen en planning hebben bedacht. Dit resulteerde in een scheikundige les waarin de groep 8-leerlingen een lavalamp en slijm hebben gemaakt. Alle leerlingen en docenten waren enthousiast!  …

28 juni 2018
Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Tijdschriften

Diverse tijdschriften op het gebied van STEM Nationaal Euclides NVOX Volgens Bartjens Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek Internationaal Educational Studies in Mathematics European Journal of STEM Education Journal on Mathematics Education Journal of Research in STEM Education (www.j-stem.net) Meer algemene tijdschriften Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies Tijdschrift voor lerarenopleiders Afgerond Nieuwe Wiskrant (1981-2013) Lijst van artikelen…

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Educational Studies in Mathematics

Educational Studies in Mathematics (ESM) is a peer-reviewed scientific journal within the field of mathematics education. Founded by Hans Freudenthal, it first appeared in 1968. Published by Springer, the journal normally appears in 3 annual volumes, each consisting of 3 issues. The journal is paginated by volume. According to the official description of the journal,…

23 juni 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 37(5) (mei 2018)

In het meinummer van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn de volgende twee artikelen gepubliceerd: Rijborz, J.D. (2018). Op zoek naar een vakoverstijgende didactiek voor rekenen-wiskunde en aardrijkskunde. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(5), 41-50. Keijzer, R., Bunck, M.-J., & Van Gool, A. (2018). Verslag 36e Panama-conferentie. Rekenen een hele kunst. Volgens Bartjens…

29 mei 2018
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik ELWIeR/Ecent conferentie 2018

Op vrijdag 18 mei 2018 organiseerden ECENT en ELWIeR de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. Het thema van dit jaar was: Doorlopende leerlijnen. Er kwamen ongeveer 120 mensen op af. Hermen Borst, werkzaam bij de Deltacommissaris, verzorgde de openingslezing ‘Geografie als verbindende discipline in het Deltaprogramma’. Hier werd op gereflecteerd door een viertal lerarenopleiders. Daarna werden…

14 mei 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature docent rekenen-wiskunde (0,6 FTE) bij de HU

Instituut Theo Thijssen zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten laat ontdekken en ervaren dat er geen mooier beroep is dan dat van basisschoolleerkracht en dat het vak rekenen-wiskunde een prachtige uitdaging binnen dat beroep vormt. Het gaat om een opleidingsdocent die studenten begeleidt in hun ontwikkeling tot competente en vernieuwende (reken)leraren met visie en…

10 mei 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep (pabo)

Opleiders rekenen-wiskunde die binnen de eigen instelling onderzoek willen doen naar het opleidingsonderwijs of mee willen denken bij het onderzoek dat anderen doen, zijn van harte welkom om aan te sluiten bij de ELWIeR onderzoeksgroep. Dit kun je doen door discussies op LinkedIn te volgen, maar ook door naar de bijeenkomsten te komen. Een greep…

ELWIeR en Ecent als één STEM