Rekenen voor je leven – een conferentie en een boek

Rekenen voor je leven, een conferentie en een boek

Rekenconferentie – Rekenen voor je leven, 16 maart 2023, Zwolle

Bijdragen van o.a. Hans van Luit, Jarise Kaskens, e.a.

Organisatie: Lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen

Binnenkort meer over het programma van 16-3-2023.

Op 15 oktober 2021 van 19.00 – 19.45 uur verzorgen Ionica Smeets en Edward van de Vendel een interactieve voorstelling op basis van het boek ‘Rekenen voor je leven’. Locatie De Meenthe, Stationsplein 1, 8331 GM Steenwijk (naast intercitystation).

Een mooie voorstelling voor iedereen die toekomstbestendig reken-wiskundeonderwijs een warm hart toedraagt. (leraren, rekencoördinatoren, opleiders en andere geïnteresseerden). Tijdens de voorstelling zitten de kinderen van groep 7 en 8 voorin de zaal. (Neem eventueel ook zelf bovenbouwleerlingen mee). De auteurs doen op basis van de inhoud van het boek rekenspellen met de kinderen en gaan met ze in gesprek. Na afloop van de voorstelling is er ook gelegenheid voor de volwassenen om in gesprek te gaan met de auteurs. Van harte aanbevolen.

Wat gebeurt er als een klas de saaie sommen mag vervangen door rekenlessen die met hun eigen leven te maken hebben?
Groep zeven van de Rover Hoepsika-school komt in opstand tegen hun saaie rekenboek. De klas sluit een contract met hun juf en meester: dit jaar gaan ze rekenen met vragen die belangrijk zijn voor hun leven. Iedereen één vraag. Elke week één vraag. Die nieuwe rekenlessen zullen alles veranderen.

• Hoe win je alle spelletjes?
  • Is plassen onder de douche echt goed voor het milieu?
  • Zijn ijsjes overal en altijd even koud?
  • Hoe word je rijk?

Letterkoning Edward van de Vendel en getallenkeizerin Ionica Smeets schreven samen dit boek en meesterillustrator Floor de Goede tekende de kinderen tot leven.