Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Panama Conferentie 41 – 1 en 2 juni 2023

Panama-conferentie 1 & 2 juni 2023

Thema: Rekenen-wiskunde in verbinding

Een uitgebreider verslag zal verschijnen in Volgens Bartjens

De 41e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs vond plaats op donderdag 1 en vrijdag 2 juni 2023 in Woudschoten hotel- en conferentiecentrum in Zeist.

Thema

De Panama-conferentie is de plek om in verbinding met jouw collega’s tot verrijking en verdieping te komen. Maar ook vanuit andere perspectieven is verbinding belangrijk en noodzakelijk. Dit jaar stond o.a. in het teken van de actualisatie van de kerndoelen en de concrete uitwerking daarvan. Hoe laten we ons onderwijs aansluiten bij de wereld van morgen, zonder onze visie tekort te doen: in verbinding. Maar hoe kan die verbinding eruit zien? Welke rol spelen gecijferdheid en de basisvaardigheden? Welke mogelijkheden zijn er voor bijvoorbeeld verstrengeling van leerlijnen en leergebieden? Voor thematiseren, persoonsvorming, socialisatie? Genoeg vragen die gesteld, beantwoord en bediscussieerd kunnen worden tijdens de volgende Panama conferentie.

Verslag

Plenair: Susanne Prediger, Dortmund, Duitsland

Titel Developing understanding for procedures through mathematical connection. Powerpoint presentatie.

Ze bouwt haar verhaal – over het didactisch vraagstuk van het aanleren van rekenen-wiskunde op ervaring uit het Mastering Math project:

The research questions were posed and the general design challenge was examined in the Mastering Math (“Mathe sicher können”) project, whose content and research-based background is described in this section. Mastering Math is a design research and professional development project of the Institute for Development and Research in Mathematics Education at TU Dortmund University (Prediger, Selter, Hußmann, Nührenbörger, and others). It is funded by the German Telekom Foundation from 2011–2020. Since 2015, it has been externally evaluated by IPN Kiel (Köller, Fischer, Döring, Trepke, and Schöber). The goal of the project is to develop teachers’ expertise in supporting low-achieving students in German middle schools (Grades 5 and 6, ages 10–12).

Meer info over project ‘Mathe sicher können’

Plenair: Bert De Smedt – De ontwikkeling van wiskundevaardigheden bij sterke rekenaars

We moeten meer doen met onze sterke rekenaars. Bert, hoogleraar Neuropedagogiek, laat voorbeelden zien aan de hand van o.a. het project projecttalent.be, zijn werk in Leuven (de onderzoeksgroep met o.a. Lieven Verschaffel) en activiteiten in het kader van
Mind Brain and Education Society

Plenair: Wolf Brinkman – Niets is belangrijk in de kunst

In 2011 was Wolf, een creatieve kunstenaar die ook nog nadenkt over het leren van (jonge) kinderen, al eens te gast als spreker bij de
Nationale Reken Dagen. In deze 2023-versie staat een stevig verhaal centraal hoe de verwondering en creatieve vermogens van kinderen te hergebruiken om o.a. wiskundige concepten steviger te leren kenen en te leren gebruiken.

Wolf op linkedin

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM