Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Rekenen in groep 1 en 2

Rekenen in groep 1 en 2

Dossier onderwijskennis

Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-groep-1-en-2

Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Hans van Luit.

Verwijzingen

  • (2008). Over de drempels met taal en rekenen. Eindrapportage van de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (commissie Meijerink) (PDF). Enschede: SLO.
  • Anderson, A., Anderson, J. and Shapiro, J. (2005). Supporting multiple literacies: Parents’ and children’s mathematical talk within storybook reading (PDF) Mathematics Education Research Journal, 16(3), 5-26. .
  • Aunio, P. and Räsänen, P. (2016). Core numerical skills for learning mathematics in children aged five to eight years; A working model for educators European Early Childhood Education Research Journal, 24(5), 684–704. .
  • Blanchette, I. and Richards, A. (2010). The influence of affect on higher level cognition: A review of research on interpretation, judgement, decision making and reasoning (PDF) Cognition & Emotion, 24(4), 561–595. .
  • Bryant, B. R., Bryant, D. P., Porterfield, J., Dennis, M. S., Falcomata, T., Valentine, C. and Bell, K. (2016). The effects of a Tier 3 intervention on the mathematics performance of second grade students with severe mathematics difficulties Journal of Learning Disabilities, 49(2), 176–188. .
  • Danhof, W., Bandstra, P., Faber, S., Hofstetter, W., Minnaert, A. and Ruijssenaars, W. (2014). Rekenprofiel als basis voor analyse van rekenachterstanden en diagnostiek Remediaal, 14(1), 3–7. .
  • Dowker, A., Sarkar, A. and Looi, C. Y. (2016). Mathematics Anxiety: What Have We Learned in 60 Years? Frontiers in Psychology, 7(APR). doi:10.3389/fpsyg.2016.00508 .
  • Gal’perin, P. J. (1967). Die Psychologie des Denkens und die Lehre von der etappenweisen Ausbildung geistiger Handlungen. In E. Däbritz and A. Kossakowski (Eds.), Untersuchungen des Denkens in der Sowjetische Psychologie (pp. 115–124). Berlijn: Volk und Verlag.
  • Gavin, M. K., Casa, T. M., Adelson, J. L., Carroll, S. R. and Sheffield, L. J. (2009). The impact of advanced curriculum on the achievement of mathematically promising elementary students Gifted Child Quarterly, 53(3), 188–202. doi:10.1177/0016986209334964 .
  • Gelderblom, G. (2007). Effectief omgaan met verschillen in het rekenonderwijs. Amersfoort: CPS.
  • Gersten, R., Chard, D. J., Jayanthi, M., Baker, S. K., Morphy, P. and Flojo, J. (2005). Mathematics instruction for students with learning disabilities: A meta-analysis of instructional components Review of Educational Research, 79(3), 1202–1242. doi:10.3102/0034654309334431 .
  • Gould, P. (2017). Mapping the acquisition of the number word sequence in the first year of school Mathematics Education Research Journal, 29(1), 93–112. .
  • Halberda, J., Mazzocco, M. M. M. and Feigenson, L. (2008). Individual differences in non-verbal number acuity correlate with maths achievement (PDF) Nature, 455(7213), 665–668. .
  • Hollingworth, J. and Ybarra, S. (2019). Expliciete directe instructie. Tips en technieken voor een goede les. Huizen: Pica.
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C. and Locuniak, M. N. (2008). Development of number combination skill in the early school years: When do fingers help? Developmental Science, 11(5), 662–668. doi:10.1111/j.1467-7687.2008.00715.x .
  • Kaskens, J. (2017). Rekengesprekken voeren (PDF): Uitgeverij Pica.
  • Kroesbergen, E. H. and Van Luit, J. E. H. (2003). Mathematics interventions for children with special educational needs: A meta-analysis Remedial and Special Education, 24(2), 97–114. .
  • Lemaire, P. and Siegler, R. S. (1995). Four aspects of strategic change: Contributions to children’s learning of multiplication Journal of Experimental Psychology, 124(1), 83–97. doi:10.1037/0096-3445.124.1.83 .
  • Letschert, J. and Greven, J. (2006). Kerndoelen basisonderwijs 2006 (Kerndoelenboekje) (PDF). Den Haag: Ministerie van OCW.
  • Magargee, S. D. and Beauford, J. E. (2017). Do explicit number names accelerate prekindergartener’s numeracy and place value acquisition? Educational Studies in Mathematics, 92(2), 179-192. .
  • Noteboom, A., Aartsen, A. and Lit, S. (2017). Tussendoelen rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs. Uitwerking van rekendoelen voor groep 2 tot en met 8 op weg naar streefniveau 1S. Enschede: SLO.
  • Powell, S. R. and Fuchs, L. S. (2018). Effective word problem instruction: Using schemas to facilitate mathematical reasoning Teaching Exceptional Children, 51(1), 31–42. .
  • Reynvoet, B., Marinova, M. and Sasanguie, D. (2020). Take it of your shoulders: Providing scaffolds leads to better performance on mathematical word problems in secondary school children with developmental coordination disorder Research in Developmental Disabilities, 105(103745). .
  • Rittle-Johnson, B., Schneider, M. and Star, J. R. (2015). Not a one-way street: Bidirectional relations between procedural and conceptual knowledge of mathematics (PDF) Educational Psychology Review, 27(4), 587–597. .
  • Ros, B., Hickendorff, M., Keijzer, R. and Van Luit, H. (Eds.). (2021). Leer ze rekenen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs (PDF). Didactief.
  • Ruijssenaars, A. J. J. M., Van Luit, J. E. H., Van Lieshout, E. C. D. M. and Kroesbergen, E. (2021). Handboek Dyscalculie en rekenproblemen. Een dynamisch ontwikkelingsperspectief (PDF): Lemniscaat B.V.
  • Slavin, R. E. and Lake, C. (2008). Effective programs in elementary mathematics: A best-evidence synthesis Review of Educational Research, 78(3), 417–515. doi:10.3102/0034654308317473 .
  • Stockard, J., Wood, T. W. and Khoury, C. R. (2018). The effectiveness of direct instruction curricula: A meta-analysis of a half century of research (PDF) Review of Educational Research, 88(4), 479–507. .
  • Toll, S. W. M. and Van Luit, J. E. H. (2014). Effects of remedial numeracy instruction throughout kindergarten starting at different ages: Evidence from a large-scale longitudinal study Learning and Instruction, 33(October), 39–49. doi:10.1016/j.learninstruc.2014.03.003 .
  • Van de Rijt, B. A. M. and Van Luit, J. E. H. (1999). Milestones in the development of infant numeracy Scandinavian Journal of Psychology, 40(1), 65–71. .
  • Van de Weijer-Bergsma, E., Van Luit, H., Prast, E. J., Kroesbergen, E. H., Kaskens, J., Compagnie-Rietberg, C. W., Cijvat, I. and Logtenberg, H. (2016). Differentiëren in het rekenonderwijs. Hoe doe je dat in de praktijk? Utrecht/Doetinchem: Universiteit Utrecht/NRO/Graviant scientific & educational books.
  • Van Groenestijn, M., Borghouts, C. and Janssen, C. (2011). Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD 1) (PDF). Assen: Van Gorcum.
  • Van Luit, H. (2018). Dit is dyscalculie. Achtergrond en aanpak. Houten: LannooCampus.
  • Van Luit, J. E. H. and Naglieri, J. A. (1999). Effectiveness of the MASTER program for teaching special children multiplication and division Journal of Learning Disabilities, 32(2), 98–107. .
  • Van Luit, J. E. H. and Toll, S. W. M. (2013). Op weg naar rekenen; Een remediërend programma voor kleuterrekenen. Doetinchem: Graviant.

ELWIeR en Ecent als één STEM