NRCD 2024 – Blikwissel op de basis – een gonzende bijeenkomst

Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD)

22 maart 2024, Amsterdam (iPabo)

nvorwo.nl/nationale-rekencoordinator-dag

Drukbezocht

Een kleine 300 mens (rekencoördinator, leerkracht, …) kwam af op deze gonzende NRCD, waarin de blikwisselingen nieuwe energie geven aan het werk van iedereen die betrokken is rekenen-wiskunde in het basisonderwijs.

Openingslezing door Geeke Bruin-Muurling: een blikwissel

Het lijkt soms wel of de basisvaardigheden evenveel losmaken als de prestaties van Ajax en Feijenoord. Het is in ieder geval een onderwerp dat veel mensen aan het hart gaat. En terecht: want het leggen van een goede basis is voor leerlingen belangrijk. Op het gebied van de basisvaardigheden is er van alles gaande. Zo spelen er bijvoorbeeld verschillende curriculumvernieuwingen en heeft de overheid extra geld vrijgemaakt voor het verbeteren van basisvaardigheden van leerlingen. Dat niet iedereen dezelfde ideeën heeft over hoe we dit aan moeten pakken is wel duidelijk. Maar als je wat dieper in de discussies duikt, dan wordt ook duidelijk dat we het niet alleen oneens zijn over wat de beste aanpak is. Interessant genoeg is er ook geen consensus over wat we onder de basisvaardigheden moeten bestaan. Het beeld van wiskunde, beeld van de rol van rekenen en wiskunde in de maatschappij en ook mensbeeld zijn brillen die bepalen hoe we tegen basisvaardigheden aankijken. In deze openingslezing word je opgewarmd voor het thema van deze NRCD: een blikwissel. Zo zullen een aantal voorbeelden langskomen die prikkelen om op andere manieren naar de basisvaardigheden te kijken. Een centraal thema in de lezing is begrijpen. Het zal gaan over de rol die begrijpen speelt in de vaardigheid van de leerlingen, maar ook over het verder verdiepen van ons begrijpen van de vakdidactische aspecten van basisvaardigheden.