Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Positie van het vak informatica in havo/vwo

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014

Zwaneveld, B.
Perrenet, J.
Van Diepen, N.

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen
2009 – 26(1), 37-54

Download pdf

The question this article poses, is: how to continue the course of informatics in the last years of secondary school (havo and vwo)? A number of reasons make this question a relevant one. On the one hand it is a fairly marginal course; no more than around 60% of the schools offer courses in informatics. On the other hand a discussion is starting to develop about the position of the course. There are people who question the future existence of informatics in its present form, but there are also people who feel that the social relevance of informatics is large enough to strengthen its position. After an outline of the current position of the field of informatics in schools, in this article we will mainly give arguments in favor of the latter viewpoint, and how that can be implemented. De vraag van dit artikel is: hoe moet het verder met het vak informatica in de bovenbouw van havo en van vwo? Deze vraag is relevant om een aantal redenen. Enerzijds gaat het om een tamelijk marginaal vak; slechts ongeveer 60% van de scholen biedt informatica aan. Anderzijds is er een discussie op gang aan het komen over de positie van het vak. Zo zijn er mensen die zich afvragen of informatica in de huidige vorm moet blijven bestaan, maar ook mensen die vinden dat de maatschappelijke relevantie van informatica zo groot is dat de positie ervan versterkt moet worden. In dit artikel geven we na een beschrijving van de huidige positie van het schoolvak informatica vooral argumenten pro het laatste standpunt en hoe dat vorm kan krijgen.

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ELWIeR en Ecent als één STEM