Alert 62 – ESM Volume 84,2 (special ‘spelende kind’)

Via elwier.nl zullen wij nieuwe publicaties uit Educational Studies in Mathematics (ESM) doorgeven. Sommige artikelen worden door Springer gratis voor iedereen aangeboden (middels SpringerLink), bij anderen moet u òf betalen òf iemand zoeken die wel toegang heeft. In ieder geval beoordelen wij nieuwe publicaties op relevantie voor de lerarenopleiding.

Deze keer (oktober 2013) een special: “Alternative perspectives on learning mathematics in the early years” (met een afsluitend commentaar van Michal Tabach): In recent years, the international research community has focused growing attention on the learning and teaching of mathematics for young children. The focus of this issue is on mathematics learning and the development of mathematical thinking in the early years. That is, two scientific disciplines that can be considered as relatively “neighboring” domains of study—educational psychology and mathematics education—joined together.

Wij halen 1 extra interessant artikel aan:

Vogel, R. (2013). Mathematical situations of play and exploration. Educational Studies in Mathematics, 84, 209-225. doi: 10.1007/s10649-013-9504-4

De constateringen van deze auteur (kijk goed naar wat jonge kinderen zelf al aan repertoire hebben w.b. wiskundig redeneren en bouw daar op voort) doet sterk denken aan het werk van de Satelliet Utrecht van Talentenkracht (zie van dit project ook alle materialen, video’s, les- en professionaliseringsmateriaal) en natuurlijk ook aan het werk van het project Kijken naar kinderen (van de katholieke pabo zwolle).

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.